HF Vraagjes

Hubie

Special Member

Tsja,ik snap dat ook niet want iets lager op 70 en 50 MHz(amateurbanden) is er (bijna) nooit iets te horen en daar is plek zat.Alleen ik erger mij er niet aan,GD wel.Moet je niet doen,is slecht voor je hart... ;-)

Er zijn instanties die dat controleren maar daar hoor je nooit iets van dus zo erg zal het allemaal niet zijn.

Anoniem

Ik erger mij evenmin, ik vraag me enkel af waarom Rob007 een topic start en expliciet vraagt hoe je kunt luisteren op 85MHz terwijl daar eigenlijk niks te horen valt.
En zenden mag je al helemaal niet omdat die frequentie aan anderen is toegewezen.
Uit andere topics blijkt dat sommigen ook zenders op deze frequentie aan het bouwen zijn.

Ik vraag me af vanwaar die plotse drang, ook bij andere amateurs in Belgie vastgesteld, komt.
Als ze effectief die schijnbaar ongebruikte band gaan onvergund gebruiken zullen ze van een kale kermis thuiskomen van zodra degenen aan wie de frequentie is toegewezen klaagt.

harry64

Golden Member

Hier kan ik er i.i.g. niks mee qua ontvangst door de legale megawatt die de ether in gepompt wordt.

Zou het wat zijn als samenwerkende etherpiraten een DAB+ station opbouwden? Dan wordt er misschien wel een publiek aangeboord.

Op 1 april 2023 19:37:50 schreef tin.soldier:
Zou het wat zijn als samenwerkende etherpiraten een DAB+ station opbouwden? Dan wordt er misschien wel een publiek aangeboord.

DAB+ is voor het grootste gedeelte in de lucht voor mobile gebruikers, dus de man/vrouw in hun auto o.i.d.
Tevens is het bereik beperkt door de gebruikte hogere frequentie, waardoor je dekking beperkter is dan met het oude FM.

Zelf heb ik een netwerk streamer staan van Yamaha (R-N602 + Triangle Borea BR03), waar ik 99% van alle NL stations via internet (1G glasvezel) direct kan streamen.
Denk dat de gemiddelde luisteraar met een streamer dus geen moeite gaat nemen om een 'dure' DAB+ ontvanger er naast aan te schaffen, als hij alle WERELD stations ook via internet storingvrij kan streamen 24/7.

En dan hebben we nog de jonge generatie, die is helemaal niet geïnteresseerd in FM of DAB+.
Die maakt 100% gebruik van streaming diensten, dus wat die 'vrije jongens' ook doen, ze doen het voor het overgrote deel voor de 'oudere generatie' uit nostalgie (keeping the spirit alive).

Zoals GD ook al aangaf, binnen CO is er wel een groep 'ontwikkelaars' die de focus hebben op het frequentiegebied rondom 85MHz.
Maar GD, dit is niet voor 'plaatjes draaien', maar meer voor het wel oude DX werk (ook nostalgie).
Maar wat mij dan vooral ook opvalt is, dat ze dit dan doen met onderdelen uit 'het jaar kruik' i.p.v. een stap vooruit te doen in techniek. Dat is wat mij stoort in deze, als je wat ontwikkelt .. ga dan wel mee met de tijd.

Belangrijk is, laten we ons niet ergeren aan mensen die een ander 'dwaalspoor' nemen door ergens uit te zenden waarvan we op voorhand al weten dat ze dat daar beter niet kunnen doen GD.
Maar dat is iets meer van 'op de blaren zitten' GD, ik ben niet de moraal ridder in deze.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Even over het verhaal hier boven ik heb daar niet zo veel ervaring mee dus kan daar echt niks over vertellen of zeggen! :X

Dan WEER een ander vraagje?
Over coax en verlies,
RG174 of RG-316
Welke is de beste, of is er weinig verschil? ( dat denk ik! )

https://www.amazon.nl/Bingfu-Bulkhead-Extension-Cellular-Receiver/dp/B…
.
https://www.amazon.nl/Connector-Verlengkabel-Coaxiale-Kabeladapter-Dra…
.
En RG174 is neem ik aan de meets flexibele?

VrGr Rob

OEIIii
Je was snel Hubie! Maar dankjewel voor het antwoord!
Hoe kwalijk is het als ik een van deze twee coax cabels aan een stuk RGU 58 soldeert? ( is OOK 50oHM! )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

RG 174 = soepel en tot 1 GHz.
RG 316 = stug en tot 3 GHz.

Hierboven:Nooit* zomaar 2 stukken coax aan elkaar seuteren,altijd connectoren gebruiken.De mantel en kern moet ononderbroken zijn en over de hele lengte de zelfde diameter hebben,dat is nu juist het hele idee achter coax.. ;-)

*Natuurlijk wel als dat stuk RG-58 een deel van de antenne is.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 2 april 2023 18:11:14 (11%)

Anoniem

Op 1 april 2023 23:46:33 schreef DDSFM:
[...]
Maar wat mij dan vooral ook opvalt is, dat ze dit dan doen met onderdelen uit 'het jaar kruik' i.p.v. een stap vooruit te doen in techniek. Dat is wat mij stoort in deze, als je wat ontwikkelt .. ga dan wel mee met de tijd.

Ik heb me een kriek gelachen met je uitdrukking. De nagel op zn kop.
Het is dus eerder terug opwikkelen ipv ontwikkelen?

Valt het je ook op dat Rob en de anderen mordicus zwijgen over wat ze van plan zijn of hopen te doen op 85MHz ? Niet veel goeds dus.

Sommigen geven de indruk dat dit een soort niemandsland is, want reeds jaren verlaten door de politiediensten en defensie vanwege een eigen digitaal platform op andere frequenties.
Maar niks is minder waar.
Waarschijnlijk zijn de vorige gebruikers nog steeds degenen aan wie deze frequenties zijn toegewezen.
Mogelijk worden deze voor bepaalde andere toepassingen nog steeds sporadisch gebruikt.

Indien je dus onverhoopt in het vaarwater van defensie of overheid komt loop je dus zeker risico. Ook als deze frequenties toegewezen zouden zijn aan vergunde en betalende private organisaties wordt bij klachten opgetreden.

Het is een fabeltje dat men maar laat betijen.
Bij hinder van beschermde frequenties en klachten wordt altijd actie ondernomen.

Ik wilde enkel maar waarschuwen dat ze zich op glad ijs begeven.

Euh, laat het ons verder technisch houden DDSFM.

Je hebt het over dx.
Maar volgens mij zit 85MHz ver boven de MUF en schiet zo door de ionosfeer heen de ruimte in. Dus behalve wat sporadische reflectie op een passerend vliegtuig of een troposferische inversielaag zullen ze niet veel verder dan de radiohorizon raken.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 2 april 2023 15:20:14 (10%)

Rob, de keuze is meestal gebaseerd op lengte vs demping over die lengte op een specifieke frequentie.
Het is heel vervelend om er achter te komen dat de gain van je antenne, teniet is gedaan door het kiezen van een verkeerde coax specificatie.
Hieronder een link naar een pdfje met een verzameling aan coax en hun dempingen.

Coaxial Cable Attenuation Charts (pdf)

Henry S.

Moderator

Op 2 april 2023 15:12:35 schreef grotedikken:
Maar volgens mij zit 85MHz ver boven de MUF en schiet zo door de ionosfeer heen de ruimte in. Dus behalve wat sporadische reflectie op een passerend vliegtuig of een troposferische inversielaag zullen ze niet veel verder dan de radiohorizon raken.

Dat heb je zoals gewoonlijk mis.

Verder kan je beter ophouden met zeuren, je stelt vragen maar wilt eigenlijk geen antwoorden, je weet het toch beter.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Fijn, dan heb ik hier niks meer te zoeken.
Veel plezier met zonnen in andermans tuin.
Hopelijk hebben jullie zonnebrandcrème.

rob007

Yarr, Matey!

LET OP! Alleen maar vraagjes!

Ik zag dat een 6J1 ook wel de vervanger voor de EF95 kon zijn?
( leuk/interessant heb er ook een paar ) nogmaals ik ga nog niks doen daarmee.
Nu vroeg ik mij af wat is de hoogste frequentie van die 6J1 ?
En nogmaals nee niet om mee te zenden,
ik zou hem eerder gebruiken voor KG ontvanger op lage voeding.
.
HOOWWww kom toevalig hier terecht ( scroll hier even omlaag? )
https://www.elforum.info/topic/103024-100-de-scheme-radio-cu-lampi-de-…
.
https://www.elforum.info/uploads/monthly_09_2015/post-245180-0-4423190…
.
Toch ook nog FM? Nou nou...
.
ik zou WEL, eens willen kijken met de meest geschikte ECC wat die kan doen op FM,
al is het maar voor de LOL. ( HOOWWww wacht ff, ik bedoel dan als trapje, niet als osc. )
.
Ik bedoel, als ik nu echt voor mij doen gek zou willen doen heb ik nog wel een paar QQE03/12
liggen.

MAAR, nogmaals vroeg mij af hoe hoog…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ga je op de buizen toer, een EF95 die komt mij wel bekend voor volgens mij in de buizen mobilofoons.
Van Philips of Storno VHF en middenfrequent.....

Maar de 6J1 lijkt mij meer een audio buis misschien wel bruikbaar qua,
versterking en dynamisch bereik maar dan wel in een beperkte frequentie band.
Ik denk dat er wel iets over te vinden is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

HAHAHAAaaa Nee hoor Henk! ( alles goed hoop ik? Ook met de familie!? )
Ik moet volgende week nog weer voor onderzoek (zucht!) ik dacht klaar te zijn maar moet nu nog colonscopie ( camera in je . . . . . ) dit word echt mijn hobby PFFffffff… maar goed…
.
Ik heb in mijn nieuwsgierigheid eens van die versterkertjes gekocht bij de een of andere chinees,
was toen goedkoop en leek me leuk om mee te spelen
( mijn vrouw betaalt dus jah… nu het nog kan… zullen we maar zeggen? )
https://nl.aliexpress.com/item/1005002633031583.html?spm=a2g0o.product…

maar daar zitten dus die 6J1 in,
en toen zag ik ergens die is een vervanger of ook een vervanger van de EF95 dus ik dacht OOWW??
en omdat die EF95 in allerlij leuke ontvangertjes word / werd gebruik…
https://www.facebook.com/Mikrowave1/photos/a.306777083540222/802654030…
.
http://sm0vpo.altervista.org/tx/2tubetx.htm
.
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.eeweb.com%2Fwp-…

enz enz…

ook vond ik nu weer een VN67AF ( net geen VN66AF! ) die word gebruikt in trapjes tot...30MHz?
Die zat in een doosje met allerlei onderdeeltjes ook zomaar gekocht ( er komt bij mij soms eens wat voorbij… )
https://www.google.com/search?q=VN66AF&rlz=1C1GCEA_enNL992NL992&am…

of die VN67AF dat ook kan???

Tot zo ver even Henk!
VrGr Rob

LOL vind nu weer een RD16HHF1 de tweede was helaas dood,
kocht het doosje voor 3€ eigenlijk omdat er van alles ik zat waarvan ik dacht al bij al meer waard dan 3€.
nou is nu echt wel ver over de 3€ aan waarde want er zit nog veel meer in zoals o.a. ICs –
en zelfs van die PIC dingen(niet echt mijn ding! Arduino is moeilijk genoeg!
Maar ook de ouderwetse 2N2222A, BF185 en nog…
( lijkt wel een verrassingsbox! Heerlijk! ) LOL

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Sterkte voor volgende week.
Even op je link gekeken dat is audio dacht het wel maar misschien gaat,
de 6J1 ook hoog genoeg KG zeker.
En ja dat is een vervanger maar let wel op ( dit geldt ook voor halfgeleiders ),
dan gaat het over algemene zaken DC output stroom enz enz.....
Als je iets tot aan een grens wil gebruiken dat is het opletten dat die grens voor beiden gelijk is !
Beide buisjes zullen waarschijnlijk voor audio en KG prima werken maar daarna gaan ze uit elkaar lopen.
Als je die FET heb vervangen solderen zal zeker lukken, die defecte hoeft immers niet heel eraf :P
Dat printje is niet zo goed ontworpen maar is denk ik wel te modificeren de ontkoppeling tussen,
laagfrequent en hoogfrequent is niet voldoende !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

ik denk wel dat jij gelijk hebt!
Voor LF en op zijn gekst MG en KG en dan tot… misschien 10MHz ongeveer?
Maar beantwoord Henk, dankjewel voor jou antwoord!
.
ander vraagje,
ik zie nogal eens dan een BD139 word gebruikt ook op FM.... 100MHz,
Maar als ik kijk op de datasheet gaat deze maar tot 50MHz?
https://alltransistors.com/transistor.php?transistor=24713
Neem ik aan dat de datasheet gelijk heeft?
( ik test het gerust eens uit! ) alleen maar leuk om te doen!
MAAR, wat zeggen jullie?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik hoop niet dat ik soms beledigend over komt!
Zo van hup de ene vraag en dan, o ja? Nou dankjewel voor antwoord! Ennnnnn de volgende . . .
Mijn vragen zijn omdat ik dan bijvoorbeeld echt twijfel aan…
.
en door kort aan jullie te vragen en ik krijg dan een kort antwoord,
en daar ben ik echt heel blij mee!
En jah dat kunnen soms misschien dome vragen zijn ( voor jullie dan! )
MAARRRrr voor mij niet!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Daar vraag je wat :? een BD139 tot 100 MHz geen idee....
Mijn data boek van Philips geeft een fT van 190 MHz.
In principe zou jij met je VNA het zelf kunnen meten !

De meting zou als volgt moeten gebeuren stroombron tussen basis en emitter,
collector met de emitter doorverbinden.
Wat heb je nodig een stroombron instelbaar, 2 stuks Bias-T adapters, en je VNA.....
Ik zou een tekening voor je willen maken maar even tot na dinsdag wachten ik kan nu geen kant op.
De Bias-T adapters heb ik wel voor je eigen ontwerp tot 12 GHz niet te gek qua prijs.

Ik doe zo'n meting met de samengestelde SMU dit is een,
programmeerbare stroom / spanningsbron en de 7,5 of 8,5 voltmeter.
Met de netwerkanalyzer en controller onder HPIB ( HP instrument basic ),
vormt dit de automatische meet opstelling.
Maar jij kan de stroom handmatig instellen en dan een sweep uitvoeren.

Je ziet dan in een oogopslag bij welke stroom / spanning de transistor naar 1 x ( 0 dB ) versterking gaat !
Maar ook waar het roll-off punt begint....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Kijk dat bedoel ik, ook jij Henk twijfelt.
MAAR geeft niets want niets MOET!
Zal even een BD 1 . . in een klein zendertje solderen,
dan zien we het snel genoeg Henk.
.
ik pruts maar wat raak zo af en toe,
en ja spring ook van de hak op de tak!
.
kwil ook nog eens kijken met buisjes op die FM band,
omdat die ook niet zo snel de lucht in gaan en lijkt me gewoon ook leuk.
ECC en wil ook even kijken of ik de EL of EF95 ik weet het niet meer!
Er werd ook nog wel eens de EF183 en of 184 en 80 gebruikt voor FM geloof ik?
.
ik heb ergens op zolder nog een grote doos met buisjes,
moet daar nog even naar kijken want het staat er al JAREN on aangeraakt.
.
leuk, ik ga kijken of ik een BD139 of zo kan opgraven en prop het eventjes ik een zendertje.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Dat is een goede oplossing maak een versterker trapje.
Kijk die fT is een parameter die de stroom versterking onder,
voorgeschreven condities weergeeft.
Bij een Op-amp noemen dit het GBWP ( is niet geheel hetzelfde ) maar voor het idee....

Wat maakt het ondoorzichtig dat fT getal zegt niets over de Fmax de maximale frequentie.
Omdat in de datasheet de hfe alleen bij DC opgegeven wordt kan ik, er niets mee.
Nu zou je zeggen de fT wordt wel gegeven dan kan je toch terugrekenen.... helaas |:(
Ik heb geen H- parameters en kan dus niet de fmax en fT extrapoleren uit Masons unilaterale versterking U.
Daar bij kan je nog opmerken dat de aandacht die besteed is aan de opstelling van,
de Die en de wire bonding minder zal zijn.

Het punt waar de maximale vermogensversterking naar 1x ( 0 dB ) is teruggelopen geeft de Fmax aan.
Omdat er een ander configuratie gebruikt wordt voor stroom of spanning versterken is,
er een verschil.... zo kan het zijn dat de Fmax hoger is dan de fT zeker bij voldoende insturen !

Dit verschil is goed te zien heel veel BCxxx modellen hebben een veel hogere fT dan een BFxxx model.
Dit terwijl de BCxxx laagfrequent modellen zijn en de BFxxx hoogfrequent modellen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Mijn ervaring is dat zo'n BD13x nog wel iets versterkt op 30 MHz. In de RAM stond destijds een artikeltje, dat beschreef hoe een BD137 als eindversterker in zo'n 22 kanalen ½ watt Cybernet-bakkie de 2SC1384 kon vervangen en dat dan 1½ - 2 W behaald kon worden. En het was ook zo, met pijn en moeite!
Op basis hiervan schat ik in dat het op 100 MHz niks wordt.

harry64

Golden Member

Die D van BD betekent LF hooguit MF (klein) vermogen, Anders was die D een F geweest en het torretje wat duurder. Of ik meen een L na de B voor HF t/m UHF powerrrrr en torretje nóg duurder. :P

rob007

Yarr, Matey!

Je zult het niet geloven Henk,
ik heb nu net een QSO zitten draaien met in de laatste trap een BD139!
Op WFM – 85MHz sorry naar de mensen die daar op tegen zijn maar . . .
( ik ben en blijf nu eenmaal een stout jongetje! ) kvind ut nog steeds ZO leuk!

ik ben wat betreft elektronica en HF geen hoogvlieger Henk maar in dit geval lukte het me,
niet verwacht trouwens maar toch . . .
ik had een KITje uit china of zo iets en daar een nee sorry twee trapjes achter gezet,
de laatste was om te testen welke transistoren er goed / echt waren en of welke fals –
transistoren zoals 2N2219(met of zonder A) 2N3866 en vreemde onbekende transistors enz…
MAAR, dus ik zet die BD139 er in en het viel mij nog niet eens zo erg tegen?
Heb niet heel erg veel aan instellen van die BD gedaan want volgens mij klopt het nu ook nog niet.
.
Op basis 22PpF in en als ik het goed heb basis 560R naar min, en 4K7 naar plus heb ik later nog een 4K7 er bij over gezet, Collector naar min, ( plus is zo ie zo ontkoppeld met 10...100nF plus elco )
Emitter naar spoel 4,5WDG – 6MM Diam- 1MM naar plus en ook een C naar de min iets van 10...15pF.
En ook een C uit iets van… ik dacht ook 22pF
die basis insteling zal beter kunnen denk ik! ( was eerst 4K7 naar plus daarna 2K35 oongeveer )
de BD gaf bijna zo veel als een 2N2219 in het zelfde trapje allen dan basis 4K7 en ook een weerstand op Emitter ik geloof iets van 100R of misschien meer met ontkoppel Ctje er over.
.
MAAR, al bij al ongeveer 1 kilometer verder kwam het makkelijk binnen!
Twas niet de bedoeling maar . . . het werkt denk ik toch wel op 85MHz

Misschien ook een TIP voor… Martin? Of…?

VrGr Rob

ik lees nu ook Tin.soldier en harry64 Hallo ook aan jullie!
( sta er zelf ook een beetje van te kijken eerlijk gezegd? )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

de BD gaf bijna zo veel als een 2N2219

De 2N2219 is al 1000 jaar bekend als versterker op 100 MHz. Maar net als de BD13x was ie er nooit voor bedoeld. Ik heb 'm leren kennen als transistor i.c.m. 2N3055 in de niet-kortsluitvaste 27MC voedinkjes uit 1980. (Voeding stuk, 2N2219 stuk.)

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op maandag 10 april 2023 19:42:06 (29%)

rob007

Yarr, Matey!

Ja klopt!
Een IC of een paar torretjes en dan een BD of soortgenoot en dan die 2N3055,
klopt!
MAAR hij doet niet veel onder dat gekke ding?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?