Oven SMEG C6GMXNLKB8 -> clixon opener of sluiter?

Goedendag,
Ik ben hier bij een gasfornuis bij iemand in de straat die zegt dat de oven niet meer warm wordt. Alle verwarmingselementen zijn heel / meten een normale weerstand. Er zit een aantal clixons in het apparaat, twee ervan meten sluiting maar eentje ervan niet.
Dat is deze:

Veiligheidsthermostaat SMEG 818730424

Op de zijkant staat nog "37 - 17" en daaronder "70?C".

Weet iemand of dat een 'opener' of een 'sluiter' is?
Oftewel, als hij niet defect is, zou hij dan wel of geen 'doorgang' moeten meten?

Bedankt!

fred101

Golden Member

Ik dacht dat clixon contacten altijd gesloten zijn en pas open gaan als ze te heet worden. Kun je geen datasheet vinden ?

Er zijn dus NO en NC exemplaren, zie datasheet. Edit: er staat alleen niet bij welke nu NO of NC is. Even met de soldeerbout op 220 graden ofzo testen.

The tolerance ranges on the operating temperature and the differential can vary depending on the application and the required nominal temperature. The thermostat controls the temperature per contact. On request, with extra charge, execution with gold-plated contacts and silver or prestonized fastons for contact resistance typical of 5mOhm; Execution with N.A. contacts only with aluminum cap and Temp. Max. intervention 150 ° C. Possibility of temperature color code.

De jouwe is dus NC

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 31 maart 2023 16:49:12 (40%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor je reactie. Die aanvullende informatie had ik niet gezien, stond niet in de datasheet zelf..
"N.A." zeggen de Italianen in de vertaling, die "A" zal wel komen van "aperto" = open, N.O. dus. Dus op basis van de kleur van de contacten zou het een N.C. moeten zijn.

Maar... ik heb net de nieuw bestelde clixon binnen: ziet er precies hetzelfde uit, koperkleurige contactenvdus.
Oh nee, ik meet bij het nieuwe exemplaar ook 'oneindig', dus toch een N.O. (kans is wel klein dat Aswo me een defect exemplaar stuurt, zou ik denken)...

EDIT: even wat warme lucht erop gedaan en hij klikt: is echt een N.O. dus.
Bedankt voor de tip om hem warm te maken, zal ik de volgende keer gelijk doen :-)

[Bericht gewijzigd door Roland11 op vrijdag 31 maart 2023 17:31:13 (13%)

P.S. Dat betekent dus eigenlijk dat ik de andere clixons ook nog op werking zou kunnen/moeten testen, met hete lucht. Ook al moeten ze 'vanzelf' weer terugklikken zou je zeggen.

fred101

Golden Member

Die info stond ook op hun site, je kunt meerdere documenten downloaden. Maar blijkbaar klopt die info niet meer of is het een fake. ASWO haalt volgens mij veel direct uit China. Maar je weet nu hoe je ze kunt testen. Heb je de originele ook getest ?

Hij moet na afkoelen weer terug NO worden. Als dat niet gebeurd is er wat kapot. Ik denk dat beide varianten bij falen permanent open worden.(contacten verbrand)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ben ik de enige?... :)

Op 31 maart 2023 15:51:47 schreef Roland11:
Goedendag,
Ik ben hier bij een gasfornuis bij iemand in de straat die zegt dat de oven niet meer warm wordt. Alle verwarmingselementen zijn heel / meten een normale weerstand. Er zit een aantal clixons in het apparaat, twee ervan meten sluiting maar eentje ervan niet.
Dat is deze:

@ Fred101: best kans inderdaad. Bij bepaalde stromen houdt het gewoon op en grijpen ze als laatste redmiddel in. Het zou me daarbij niet verbazen als ze wel netjes blijven klikken, maar de contacten vast blijven zitten bij een NO in normale toestand, en een hoge weerstand oplopen bij een NC in normale toestand.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ja, de originele wordt na afkoelen weer netjes "NO" met een klik.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op vrijdag 31 maart 2023 18:23:57 (24%)

Er zit er altijd 1 in met dunnere draden om de koelventilator te bekrachtigen bij warme mantel.

In volgorde van voorkomen van niet warmen fout
1. Weerstanden: niet blijkbaar bij deze
2. Veiligheidsklixon: ook niet blijkbaar
3. Klok verkeerd ingesteld of relais sluit niet
4. Thermostaat: eenvoudig te meten
5. Keuzeschakelaar: meestal visueel wel een onregelmatigheid te zien dan maar minder voorkomend.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

EricN vertelt de juiste oplossingen..

Ah, die NO zal dan kunnen zijn om de ventilator aan te laten gaan bij hoge temperaturen, duidelijk.
Ik ga weer eens aan het meten komende week en meld me weer.
Bedankt voor de reacties!

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

99% van de gasfornuizen hebben een elektrische oven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
mel

Golden Member

Op 31 maart 2023 18:11:09 schreef weardguy:
Ben ik de enige?... :)
[...]
@ Fred101: best kans inderdaad. Bij bepaalde stromen houdt het gewoon op en grijpen ze als laatste redmiddel in. Het zou me daarbij niet verbazen als ze wel netjes blijven klikken, maar de contacten vast blijven zitten bij een NO in normale toestand, en een hoge weerstand oplopen bij een NC in normale toestand.

Een elektrisch gasfornuis >:) maar dat komt omdat de oven elektrisch is :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..