Kabel tussen zonnepanelen en Meterkast.

Dit topic is gesloten

Op 1 april 2023 09:08:28 schreef stortbak:
Vorige maand 3881W op de inverter zien staan afkomstig van 14 x 245WP van panelen uit 2011.

Wat klopt hier niet? 3881W vanaf 14 panelen geeft 277,2W per paneel.
- Je hebt iets teveel op en ziet alles dubbel. Dat zou dan in werkelijkheid 1941W op de inverter en per paneel 138W zijn.
- Het zijn Chinese Watt-jes op je paneel, dwz 3881W op je inverter is in werkelijkheid 3430W.
- Je hebt geen 14 maar meer dan 14 panelen.
- Je zonnepanelen worden met het verstrijken van de tijd steeds beter en zijn nu 280Wp.
- Je woont op een plaats waar de sterkte van het zonlicht hoger is dan op de rest van de wereld.
- Niets van deze quote is waar.
- Mijn kennis van zonnepanelen en vooral mbt het begrip Wp schiet te kort.

Op 1 april 2023 18:31:59 schreef ohm pi:

- Mijn kennis van zonnepanelen en vooral mbt het begrip Wp schiet te kort.

Houd het daar maar op.
Ik zal het vertellen.
Of je het kan begrijpen en wilt begrijpen, weet ik natuurlijk niet.

Wel eens van beïnvloeding door temperatuur gehoord?
Hoe hoger de temp, hoe minder vermogen uit een paneel komt?
Scheelt 0,45% per graad C bij mijn panelen.
En die hebben nog een datablad met een 45 graden Celsius als NOCT.
Met buiten 15 graden, heb je dan 30 x 0,45 = 13,5% meer uit een paneel van 245 en dat is dan 278
14 stuks van 278 is.....................
3892W
O wacht Chinese Wattjes.
Ja hoor je hebt gelijk.
Succes met afplassen van mensen die eerst een sommetje maken als ze het eigenlijk niet geloven wat ze zien en dan pas zoiets plaatsen en dus zeker zijn dat ze geen onzin posten.

Op 1 april 2023 18:31:59 schreef ohm pi:
[...]Wat klopt hier niet? 3881W vanaf 14 panelen geeft 277,2W per paneel.
- Je hebt iets teveel op en ziet alles dubbel. Dat zou dan in werkelijkheid 1941W op de inverter en per paneel 138W zijn.
- Het zijn Chinese Watt-jes op je paneel, dwz 3881W op je inverter is in werkelijkheid 3430W.
- Je hebt geen 14 maar meer dan 14 panelen.
- Je zonnepanelen worden met het verstrijken van de tijd steeds beter en zijn nu 280Wp.
- Je woont op een plaats waar de sterkte van het zonlicht hoger is dan op de rest van de wereld.
- Niets van deze quote is waar.
- Mijn kennis van zonnepanelen en vooral mbt het begrip Wp schiet te kort.

Het kan maar is eerder een zeldzaamheid dat panelen over de opgegeven Wp waarde gaan.

Dit heb ik zelf ook meegemaakt, installatie van 6930Wp op het Zuiden met 7,5kW omvormer wat volgens de slimme meter 7130W terug het net in het duwen was, dat was dus met aftrek van verbruikers.

Dit was een zeer zonnige maar koude en winderige dag in april 2021 waardoor de panelen een stuk onder de 25 graden bleven.

Voor de rest van het jaar zat de installatie veel rond 6000-6500W dus mijn eigen mening is de omvormer dimensioneren op +90% en liefst 100% Wp.

Bij mijn vader (België) zit een 5kWp aan panelen op een 3,5kW omvormer maar dit is dan ook een oost-west opstelling wat minder snel aan 100% Wp vermogen komt en tevens kost het jaarlijks een aardige cent aan extra belasting als er een 5kW omvormer geplaatst zou worden.
De hogere opbrengst valt meteen in het niet tegenover de hogere belasting.

Op 1 april 2023 10:23:41 schreef KlaasZ:
[...]Over welke trafostations gaat het dan? Toch niet over de wijktrafo's, want die vallen niet onder Tennet.

hoogspannings stations.

https://www.tennet.eu/nl/projecten/bay-replacement-programma

aanleg nieuw 380KV trace.
https://www.tennet.eu/nl/projecten/nieuwe-380-kv-verbindingen

en naar het blijkt worden diverse bovengrondse 150KV verbindingen die voornamelijk door woongebieden lopen geruimd en in de grond gelegd, dan kan er meer gebouwd worden.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 1 april 2023 21:00:15 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Op 1 april 2023 20:47:20 schreef EL83:
Het kan maar is eerder een zeldzaamheid dat panelen over de opgegeven Wp waarde gaan.

Dat heb ik ook een keer gehad na een hagelbui in een felle opklaring, de installatie van 3500 Wp ging kort naar 4350 Wp.

Waar rook is, is stroom

Mooi verschil.
Op wat voor omvormer?

Op 31 maart 2023 22:51:29 schreef ohm pi:
[...]Bij een 3-fase net is er geen nuldraad, dus is 1x kabelafstand de juiste waarde, wat stortbak terecht opmerkt. Fcapri vindt dat je met 2x de kabelafstand moet rekenen, want er zouden 2 van de 3 fasen uitgevallen kunnen zijn. Dan heb je een nuldraad nodig. Waar de wortel 3 vandaan komt weet ik niet of je begint de berekening met 400V.

Hier in Nederland werken drie-fasen omvormers op een vierleider net en geen drieleider net, dus inclusief de nul. Zonder nul doen die dingen niets en geven een foutmelding.

Die √3 komt door de 120° fase verschuiving; je kan i.p.v. 2x de draadlengte 1,73x nemen, of ergens anders in die formule die truuk toepassen.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 1 april 2023 20:31:58 schreef stortbak:
Wel eens van beïnvloeding door temperatuur gehoord?
Hoe hoger de temp, hoe minder vermogen uit een paneel komt?
Scheelt 0,45% per graad C bij mijn panelen.
En die hebben nog een datablad met een 45 graden Celsius als NOCT.
Met buiten 15 graden, heb je dan 30 x 0,45 = 13,5% meer uit een paneel van 245 en dat is dan 278
14 stuks van 278 is.....................
3892W

Niet van twee walletjes snoepen...

Je moet dan ook de NOCT Wp toepassen, niet die van de STC. Dus uitgaan van 25°C wordt dat 10 x 0,45 = 4,5% meer....= 256W, 3584W totaal.
Even uitgaande van een NOTC van 3/4 x STC 245 Wp = 184Wp pp x 1,135 = 218W x 14 = 3050W.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 2 april 2023 15:46:04 schreef stortbak:
[afbeelding]
PV1 8x245Wp
PV2 6x245Wp

Ja, en? 3400W is geen 3892W, maar komt meer in de richting van 3584W.

Nog wat natte vinger werk: De eerste 10 jaar van je zonnepanelen hebben zo'n 10% opbrengst vermindering van je panelen uit 2011. Dat is 24,5Wp, dus een paneel levert nu 245-24,5 = 220Wp op.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 2 april 2023 16:05:38 schreef keebrev:
[...]

Ja, en?

Je hoeft het niet te lezen en je bent helemaal niet verplicht om te reageren.
Die moment opnames geloven velen van jullie niet.
Nu kom ik met een officiële afdruk van het monitorprogramma, is er weer gejank.
Dit monitor systeem geeft meen ik elke 15 minuten een waarde door.
Verder waren er wolken.
Lijkt me duidelijk dat die lage waarde 1503+1896 dus nog wat hoger moet zijn geweest.

Maar: jullie hoeven het allemaal niet te geloven, wanneer je graag te grote panelen op te kleine omvormers wilt plaatsen. Wees vrij om minder slim te zijn.
En zuig lekker aan je natte vinger.
Want met echte testresultaten zal je niet komen.

Op 2 april 2023 16:29:17 schreef stortbak:
[...]
Je hoeft het niet te lezen en je bent helemaal niet verplicht om te reageren.
Die moment opnames geloven velen van jullie niet.
Nu kom ik met een officiële afdruk van het monitorprogramma, is er weer gejank.
Dit monitor systeem geeft meen ik elke 15 minuten een waarde door.
Verder waren er wolken.
Lijkt me duidelijk dat die lage waarde 1503+1896 dus nog wat hoger moet zijn geweest.

Maar: jullie hoeven het allemaal niet te geloven, wanneer je graag te grote panelen op te kleine omvormers wilt plaatsen. Wees vrij om minder slim te zijn.
En zuig lekker aan je natte vinger.
Want met echte testresultaten zal je niet komen.

Heb ik een fout in mijn berekeningen gemaakt, dan hoor ik dat graag.

Je zit jezelf in de maling te nemen. Wolkjes. Strak blauwe lucht, het moment van 3400W is de piek van de dag, daarna loopt het al weer terug. Wat voor merk en type zonnepanelen heb je? Dan hoef ik niet meer te natte vingeren, maar je wijzen wat er in de datasheet van het zonnepaneel staat. En hoef jij niets meer uit de duim te zuigen :)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
GJ_

Moderator

@stortbak, het maakt me niet uit of je gelijk hebt, maar van jouw posts zijn altijd uiterst negatief en vaak vol gescheld en getier. En niet alleen in dit topic.
Ik vind dat je je moet aanpassen en je gewoon netjes gedragen.
Bij deze dus een waarschuwing.

Op 2 april 2023 16:48:34 schreef GJ_:
netjes gedragen.

Normaal doe ik dat.
Tenzij mensen reageren op mijn naam en niet op wat ik schrijf.
Heb je die stortbak weer die alles weet en altijd gelijk heeft, maar dat kunnen we niet toelaten.
Laten we hem maar gaan afplassen.
Zo zijn veel reacties.
De door mij gegeven 3888W werd meteen afgedaan als onzin, fantasie, chinese wattjes.
Wanneer er dan zou worden uitgelegd waarom mijn meting helemaal niet zou kunnen kloppen, krijg je van mij een ander antwoord.
Nu lees ik "jemig hebbie hem weer: afzeiken dus!".
Ik geef een verklaring voor mijn meetwaarde die geheel is na te rekenen.
Zo kan het ook ipv "dat zijn chinese wattjes".
Waarom zeg je daar niets over?

Dit:
""Objectief .. Niets, maar stortbak moet ergens gal over kunnen storten."""
van je collega is blijkbaar wel normaal reageren?
Waarom zeg je daar niets over?

Nou dit weer, die gast is mijn buurman niet met heel ander weer.

Op 2 april 2023 16:38:55 schreef keebrev:
Je zit jezelf in de maling te nemen. Wolkjes. Strak blauwe lucht,

Komt over alsof ik alleen maar lieg en fantaseer.
Heeft die dan echt zo weinig verstand dat die niet kan bedenken dat ergens anders heel ander weer kan zijn? DAT is het probleem met hem.

Plaatje van de BMS monitor.
Ik hoop dat dit gezien wordt als bewijs dat er wel degelijk wolken waren:

https://lh3.googleusercontent.com/JezP_6Cowd1RhlOmY1dPQwDBePr4QFmWF91Ass-fecTTXoVHyqSrt-cSqaIaeVQO6hD9chNcJbGotp4WSLuMIXmlDw2t4BJ1HJCKAuX0DXkC-to4XCX9Se8efWdSBEuVdNprNgJuXRGgcoyd2-iCBFf2cW7urjMoouqPk3NgrPM3rFg1Dmleuow4AMvRMI4-fj_MR9dpjxEFzlj8srDegn-3LdbbWJBuputv-ms7Rsx4448zqAGPhaG-jMCxzGl0j6D-2HVeVsPJ0Wcmllw8RWsQZWyQeh-bP_2lHV_H5NvRQWGB_kq3VyMVUPziyl0EN6XwfghFCekoDb8IMyB9KMOTezZ_vXrzi3MQmVaBBt_isiQs8kep0YAYqQJ0xC4rurjzenvrgFwmF0Tf8Ke638BkVMlYLQbvWsDhns9mXq2-wwbe7FS1bRZQCny7_Gex_wgc6xLM-KNrbSlOGc-xVk9xKoIlkgxEoR8AGpfVjKqVcP7HHFHQZNqRaJe9sF2ax_k_25K49g727IlwHU00WZkEc_lGlwbosaFjWVY6NtJOE6ZyXkYVXJpmUPy8uRf5l8DbAu6n3gP1EVa9asO7UY-0QdIjgZyUQOOqCP6PFtROfcGWDyGWCZPSjfspc-mKbuZ5SZbauDQoWq-87y--hy0cEQY5OW5J3bOW9G7xWB73sdntmAIOSNnlYWPg3vImmd3qu6WDkO9wXojVueOj42ZMKmoqsxiNd86DLCOBMtaAATBwKKzUWSTcJVUzpoVZgZrTgBFtkjosutebfdekLCUrZG2X_pgN1bisgvM47K8o-EE47boOZJ4xf51CG6roQp46Q6yQihS03R4qRe_dEYrEaI5x43ABY4WmAKrESBQoNdoPTB_Mh3TJmZv9vdAnTjybsZ0inTrfTX-kBSFPd_3mKwbDlfqraC7ajOuJ9YRc-g=w800-h600-s-no?authuser=0

GJ_

Moderator

Op 2 april 2023 17:39:41 schreef stortbak:...maar stortbak moet ergens gal over kunnen storten....

Dt heeft een oorzaak. Voor ik je waarschuwde heb ik vele topics er op nageslagen om zeker te zijn dat ik niet een onterecht oordeel velde.
Je hebt een wat korter lontje zal ik maar zeggen.

Op 2 april 2023 18:02:25 schreef stortbak:
Plaatje van de BMS monitor.
Ik hoop dat dit gezien wordt als bewijs dat er wel degelijk wolken waren:

[afbeelding]

?!? Wat heeft een BMS met wolken te maken. Leg me dat eens uit. De grafiek die je laat zien geeft de dalen in de capaciteit van je accu aan. Af en toe wordt er stroom uit je accu getrokken.

Je antwoord niet op mijn vragen of mijn berekeningen juist zijn of niet, of je datasheet van je panelen.
Je strooit continu iedereen zand in de ogen om andere feiten te ontkrachten. De eerste grafiek geeft duidelijk aan dat er geen wolken zijn, en dat jou zonnepanelen meer westelijk georienteerd zijn.

Een wolk geeft een dip in de grafiek. Die zie ik niet. En dat is dan blijkbaar mijn probleem. Grapjas.
Je gelooft zelf dat er meer uit je panelen komen dan dat je monitoring systeem aangeeft, zonder bewijzen. Vandaag is een ideale dag om een piekscore te halen. Onbewolkt, koud weer en wind uit het noorden. Beter kan je het haast niet krijgen. Natuurlijk kan het beter, maar dan hou je je zelf voor de gek.
Die twee plaatjes met jouw commentaar geven alleen jou onkunde op dit gebied.

Droom lekker verder. Maar val ons er niet mee lastig.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 2 april 2023 18:55:37 schreef keebrev:
?!? Wat heeft een BMS met wolken te maken. Leg me dat eens uit. De grafiek die je laat zien geeft de dalen in de capaciteit van je accu aan. Af en toe wordt er stroom uit je accu getrokken. 1*

Je antwoord niet op mijn vragen of mijn berekeningen juist zijn of niet, of je datasheet van je panelen.
Je strooit continu iedereen zand in de ogen om andere feiten te ontkrachten. De eerste grafiek geeft duidelijk aan dat er geen wolken zijn, en dat jou zonnepanelen meer westelijk georienteerd zijn. 2*

Een wolk geeft een dip in de grafiek. Die zie ik niet. En dat is dan blijkbaar mijn probleem. Grapjas. 3*
Je gelooft zelf dat er meer uit je panelen komen dan dat je monitoring systeem aangeeft, zonder bewijzen. 4* Vandaag is een ideale dag om een piekscore te halen. Onbewolkt, koud weer en wind uit het noorden. Beter kan je het haast niet krijgen. Natuurlijk kan het beter, maar dan hou je je zelf voor de gek.
Die twee plaatjes met jouw commentaar geven alleen jou onkunde op dit gebied. 5*

Droom lekker verder. Maar val ons er niet mee lastig.6*

1* je weet dus niet wat een BMS monitor laat zien. Je had ook eerlijk kunnen schrijven: "mooi plaatje maar ik weet niet wat ik zie, kan je wat uitleg geven, maar nee roepen ......
2* je hebt niet gelezen.
3* je hebt niet gelezen.
4* Je gelooft mij niet zonder foto en met foto geloof je me niet.
5* Je grote mond kan zoveel onkunde echt niet compenseren.
6* Jij begint met zeggen dat mijn verhaal niet klopt zonder bewijs of berekening of uitleg.

Meer woorden ben je niet waard, want je leest toch niet.

Op 2 april 2023 17:39:41 schreef stortbak:
[...]
Normaal doe ik dat.
Tenzij mensen reageren op mijn naam en niet op wat ik schrijf.
Heb je die stortbak weer die alles weet en altijd gelijk heeft, maar dat kunnen we niet toelaten.
Laten we hem maar gaan afplassen.
Zo zijn veel reacties.
....

Op 30 maart 2023 20:55:47 schreef stortbak:
haha de 8+ is zelfs maar 290W.

Dat was je 3e post. Toen was je tijd van 'netjes gedragen' op en werd het tijd om JanAir met zijn omvormers af te plassen?
Misschien is het niet netjes van ons, maar actie is reactie. (Zoveelste wet van Newton)
Denk na over het volgende:

Op 1 april 2023 20:31:58 schreef stortbak:
[...]
Of je het kan begrijpen en wilt begrijpen, weet ik natuurlijk niet.

??? Oké, kan net door de fatsoensbeugel

Wel eens van beïnvloeding door temperatuur gehoord?
Hoe hoger de temp, hoe minder vermogen uit een paneel komt?
Scheelt 0,45% per graad C bij mijn panelen.
En die hebben nog een datablad met een 45 graden Celsius als NOCT.
Met buiten 15 graden, heb je dan 30 x 0,45 = 13,5% meer uit een paneel van 245 en dat is dan 278
14 stuks van 278 is.....................
3892W

Mooie constructieve bijdrage

O wacht Chinese Wattjes.
Ja hoor je hebt gelijk.
Succes met afplassen van mensen die eerst een sommetje maken als ze het eigenlijk niet geloven wat ze zien en dan pas zoiets plaatsen en dus zeker zijn dat ze geen onzin posten.

Tja, allemaal niet terzake doende zinnen. Had je beter weg kunnen laten.
Je zou er goed aan doen om je post eerst door een ander te laten lezen op allerhande niet terzake doende dingen en dan na eventuele aanpassingen de post te plaatsen.

met wolken en pieken haal je altijd hogere waardes, maar daar zit amper energie in, want 10sec later heb je alweer minder vermogen doordat de panelen opwarmen.
dat heb ik al eerder gezegd trouwens.

Op 1 april 2023 10:10:55 schreef fcapri:

koude temperatuur en een korte piek.

hier 2 goeie zomerdagen, 1 MET wolken, en 1 met continue zon en vollop vermogen. op 1 week van elkaar. rood zonder wolken, blauw met wolken.
en zie je daar, piekvermogen met bewolking 897Watt terwijl de panelen op een zonnige dag maar 637watt max halen. ik haal 50% meer bij bewolking ;) .
En die blauwe lijn gaat ook maar tot een 830W max op de grafiek terwijl het piek pulsvermogen 897 was. die 67watt is verloren geraakt in het minuut GEMIDDELDE.

MAAR wat is het grote verschil, die rode lijn heeft 5142Wh opgewekt, en die blauwe met meer vermogen is maar tot 4829Wh geraakt.
dat wil zeggen dat die korte hoge pieken de monitortool heel optimistisch laat lijken, maar in opbrengst gewoon NIKS meer doen.

samengevat heb ik met 637W max 6% meer opbrengst gehaald dan een dag met 897Watt hoge pieken door de wolken wanneer de panelen afkoelen.
ik ben ook al bezig geweest om mijn panelen met water te koelen langs de onderkant, maar dat meervermogen was ik dan ook kwijt door de pomp van het water. nutteloos dus

hier zie je in die logs de piek van 897, die gemiddeld (de rechtse) maar 830W was die minuut.

in de linkse zie je dat vermogen dan ook heel snel zakken van 897watt bij koud paneel naar 600 en een beetje watts wat ze normaal kunnen doen. dat is de opwarming. in die 2minuten is er dan 12wh bijgekomen.

Op 1 april 2023 09:08:28 schreef stortbak:

Vorige maand 3881W op de inverter zien staan afkomstig van 14 x 245WP van panelen uit 2011.
Vorige week een hele tijd 3450W op de inverter zien staan.
Dat je nooit uit een paneel haalt wat ze opgeven aan WP is een leugen. Een verkoopverhaal, vooral herhaald door enphase verkopers. Anders raken ze die zooi nooit kwijt.

laat die grafiek dan zien, dat je hele tijd op 3450watt haalde, want op die BMS grafiek zie ik maar 3345 wat toch al 100W minder is.
ik meet met externe kwh meters, ik ga niet op de software af die men inverter toont en al zeker niet op wat accu monitors tonen.

het probleem is dat je iedereen voor leugenaar uitmaakt die niet hetzelfde meet als jij.
ik ben al 1,5jaar intensief aan het meten (per seconde, per minuut, 100den grafieken) zodat ik kon bepalen welke panelen ik ging kopen en hoe ik ze ging leggen.
ik koos er dan ook voor om een lichtere omvormer te nemen (die minder verliezen heeft) om meer voordeel in de winter te hebben. bijkomend betaal je in belgie ook belasting op het inverter vermogen. 2de keuze om dat zo te doen.
ik heb ENORM veel injectie in de zomer, dat boeit me dus niet dat ik daar elke watt omzet, ik verwarm electrisch in de winter en ben dan meer dan tevreden als ik 4000W kan aantikken op mijn 5kW inverter.
dus in mijn situatie (met panelen op zuidwest en zuidoost) werkt alles hier perfect en doet enphase PRECIES wat ze beloven. ik heb 245Wp panelen die op 240W enphase omvormers zitten, en ik ben nog NIET aan de limiet geraakt. volgens de grafieken zou ik als absolute max piek 950Watt hebben aangetikt op 3 juli 2022 dat is 10W minder dan wat de enphases continue aankunnen. want ze doen max 250W voor korte tijd, komt op 1000W voor de 4 samen.
dus :
1) ik ben niet overtuigd dat panelen zomaar MEER doen dan hun opgegeven vermogen, tenzij bij korte zonnepuls na een wolk.
2) ik ben niet overtuigd dat enphase rommel is, in tegendeel zelf (de chinese omvormer dat ik ervoor had, dat was rommel)
3) ik ben niet overtuigd dat enphase opzettelijk mensen wijsmaakt dat panelen minder opbrengen in onze streek, zodat ze lagere inverters kunnen verkopen
4) ik ben er wel mee eens dat enphase best wat krachtiger spul mag uitbrengen. een omvormer die 400-450W continue kan opwekken. desnoods 2 van 240w parallel in 1 behuizing bouwen.

mijn 4 panelen deden in 2022 totaal 728kWH.
uw 14panelen moeten hierdoor dus MEER dan 2548kWH opgewekt hebben want ze zijn veel beter dan de mijne. ben eens benieuwd wat ze bij u gedaan hebben. (niet sarcastisch bedoeld, gewoon uit interesse om 10jaar oude 245Wp panelen met elkaar te vergelijken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 2 april 2023 19:46:27 schreef stortbak:
[...]
1* je weet dus niet wat een BMS monitor laat zien. Je had ook eerlijk kunnen schrijven: "mooi plaatje maar ik weet niet wat ik zie, kan je wat uitleg geven, maar nee roepen ......

Ik weet redelijk wat een BMS monitor zou kunnen laten zien. Maar kennelijk ga jij er (onterecht) van uit dat wat jou BMS monitor laat zien "universeel" is en maakt iedereen die terecht z'n twijfels over die grafiek heeft voor dom uit.

Ook maakt de omgeving van jou "bms monitor" nogal uit. Ook dat is niet universeel.

Je poneert de dipjes op de batterij-grafiek als bewijs dat er wolken waren. Als jou systeem geconfigureerd is om de batterij te belasten als er meer dan een bepaald vermogen getrokken wordt, en je wasmachine heeft een paar verwarmings-periodes gehad die dat triggeren, dan hoeven er geen wolkjes te zijn, maar wel dipjes.

Daarnaast post je een grafiek van "zonnepanelen opbrengst" die verdacht op de mijne lijkt... mits een stralend blauwe hemel zonder wolkjes. Dus je geeft twee grafieken die best-case met mekaar in conflict zijn. Mogelijk is daar een goede verklaring voor, maar vooralsnog kan IK die niet bedenken. Dus ik zou meer uitleg nodig hebben dan "je ziet toch dat er wolken waren! Ik heb duidelijk bewijs geleverd!".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@ stortbak: Die dipjes kunnen best wolken geweest zijn. tijdstip is tenslotte in de ochtend, en het BMS plaatje eindigt om 14:06. Screenshot genomen om 17:55. Zag op het journaal dat het rond het midden van de dag hartstikke zonnig was in zuid-holland.

De piek is om 14:15. Waarom niet een plaatje van de BMS van een uur eerder en later van 14:15? Dit is (bewust?) iemand op het verkeerde been zetten.

Nog steeds geen antwoord op mijn vragen gehad. Over lezen gesproken: Ook niet over de uitleg van de BMS screenshot. Daar wacht ik ook op.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 2 april 2023 22:49:11 (99%)

Op 2 april 2023 22:11:29 schreef keebrev:
Dit is (bewust?) iemand op het verkeerde been zetten..

Je bent duidelijk aan het pesten.

Verder bevestig je zelf weer dat je niet leest wat ik schrijf.

GJ_

Moderator

De vraag van TS is intussen al lang beantwoord, en het topic is intussen knap aan het verzuren.

Dit topic is gesloten