Miele G640 vaatwasser geeft een fout met de water toevoer/afvoer aan.

Ik heb een Miele G640 vaatwasser met een probleem.

Als de vaatwasser aan het wassen is dan gaat de machine in storing en geeft hij met een rood lampje een fout met de water toevoer/afvoer aan.

Water nemen gaat goed, water afpompen ook, geen blokkades, het treed puur op tijdens het wassen.

Kan aan het begin van het wasprogramma zijn, ca. 1 minuut later nadat de vaatwasser water genomen heeft en op niveau is, je de pressostaat hoort klikken en de machine begint te wassen.

Kan ook zijn dat het tegen het einde van het wasprogramma gebeurd.

En een hele enkele keer maakt de vaatwasser wel helemaal zijn wasprogramma af.

Fout treed ook op als ik de vaatwasser in de servicemode zet en op een stand zet waarbij de wasmotor gaat draaien.

Wie kan mij vertellen wat hier mogelijk de oorzaak van kan zijn.

Probleem zit in de afvoer, en alle waarschijnlijkheid is het rubber van de terugslagklep onder filter van de afvoer niet OK. je kan hem tijdelijk verwijderen (de kogel) om te kijken of probleem dan weg is..

@smd: TS meld dat de fout voordoet als er water genomen is en de circulatiepomp begint te draaien. Ik ga eerder richting hoge druk pressostaat.

Foutcode uitlezing geeft duidelijk richting zou ik denken.

Op de motor turbine zit een dun darmpje dat naar een pressostaat leidt. Verstropt? Pressostaat verstropt?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

de pressostaat op de pomp gaar? bekend probleem bij deze machines..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik bij dit type vaatwasser de foutcodes uit kan lezen?

Om in het servicemenu te komen moet ik in ieder geval de start-knop ingedrukt houden en de machine inschakelen, rode lampje aanvoer/afvoer gaat dan branden.

Als ik de programmaknop op 1 uur zet dan kan ik met de startknop het gehele programma handmatig doorlopen.

Waar je de foutcodes uit kunt lezen daar ben ik nog even niet achter.

Programmaknop op 12 uur, X ingedrukt houden, machine aanzetten, X loslaten en gelijk 2 keer indrukken.

Watertoevoer en zout moeten tegelijk knipperen.
Programmaknop naar 1 uur zetten, Led van X knippert.

Druk 1 keer op de X.

Alle standen van de programmaschakelaar doorlopen, als er een storing is opgeslagen blijft X branden. Het storingsnummer komt overeen met de standen van de knop. 12 is 0, 1u is F0, 2 is F1, 3 is F2 etc.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op donderdag 30 maart 2023 00:12:41 (13%)

@maus0611 => Ik had deze manier al in een 138 pagina's tellende servicemanual zien staan maar het leek niet te werken.

Ga het vanavond nog een keer proberen, misschien moet ik wat sneller zijn met het 2 keer indrukken van de starttoets.

Iedereen bedankt voor de reacties tot zover!

Je moet X heel snel loslaten in de eerste stap.

Het is gelukt om in het servicemenu te komen, je moet inderdaad heel snel de start-knop loslaten en daarna meteen weer 2 keer indrukken.
Doe je dat per ongeluk 3 keer dan kom je er ook niet in.

Ik heb een foutcode als ik de draaiknop op de 6 uur stand zet, dit is error F05 en verwijst naar de afvoer of heater level switch.

Met de afvoer is niks mis mee dus dan moet het wel iets met de "heater level switch" zijn, ik vermoed dat deze vervuild is.

Raakt deze "heater level switch" vaak vervuild of gaan deze ook wel eens stuk?

Heeft iemand misschien een Miele-teilnummer van dit onderdeel?

Dat is zoals ik reeds schreef de hoge druk pressostaat en idd veel voorkomend.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@EricN:
Je had het inderdaad al gezegd.

Zo'n "doodlopende weg" bij deze "heating level switch" is een mooie plek voor vuil om daar op te hopen en de boel te verstoppen.

Hoop dat deze verstopt zit en niet stuk is.

Weet niet of deze "heating level switch" ook wel eens stuk gaat?

Als het een ouderwetse ronde is met 3 draden, zelden.. Is het een ovale met 6 draden succes, altijd stuk!

@smd => Het is een ouderwetse ronde met een 3-polige stekker met daaraan 2 draden.

Heb deze inmiddels gedemonteerd en bekeken, zat wel een zooitje vervuiling in maar zat naar mijn idee niet echt verstopt (hoopte eigenlijk dat ie dichtgeslibd zou zijn).

Heb deze schoongemaakt en toch wel een hoop viezigheid eruit weten te krijgen en de vaatwasser heeft daarna 2 keer zonder problemen gedraaid dus denk dat het schoonmaken toch wel het probleem opgelost heeft.

Wat ook fijn was was dat de "heating level switch" vanaf de voorkant gedemonteerd kon worden en ik niet de hele vaatwasser uit hoefde te bouwen.

Heb je de darm die eraan zit uitgekuist?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dan is het een goed pressostaat, alleen inwendig pressotaat ook goed uitspuiten !

let maar op met die dingen, heb er vaker gezien waar het rubber membraam toch van gescheurd was, lekte door de stekker heen. altijd de hogedruk pressostaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ EricN => "Heb je de darm die eraan zit uitgekuist?" => Deze zit niet aan een darm maar is direct in een rubber in het plastic gestoken, dit zag er brandschoon uit.

Inmiddels 4 wasbeurten gedraaid en zonder problemen :)

Op 3 april 2023 15:03:19 schreef Joentje1978:
@ EricN => "Heb je de darm die eraan zit uitgekuist?" => Deze zit niet aan een darm maar is direct in een rubber in het plastic gestoken, dit zag er brandschoon uit.

Ah, al een modernere variant. Ik dacht door de bodemweerstand dat het nog een oude variant zou geweest zijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?