Afstandsbediening van Telenet voor TV

motorboot

Special Member

Tv Sony model KDL - 47W805A. De afstandsbediening van Telenet sinds ik die vervangen heb door een nieuwe werkt prefect behalve dat ik het geluid enkel kan wijzegen van op max. 2m. Voor de vervanging werkte die zeker 5 à 6 m. Terug een nieuwe gekregen en de digibox vervangen maar nog steeds het zelfde.De originele die destijds bijgeleverd werd werkt wel goed.
Heeft iemand raad?

revado

Honourable Member

Hier staat ook een Sony met ( NL) een KPN box.
Ik gebruik de AB van de KPN box voor alles.
Het volume aanpassen wordt niet door de box geregeld maar de AB stuurt dit direct naar de tv, dat zie ik aan het knipperende ledje op de tv bij volume aanpassen, bij wisselen van zender etc. knippert het ledje niet op de tv.
Mogelijk is dat bij jou ook zo en ziet de tv de AB niet goed.
Richt de AB eens op de tv en niet op de box om te testen.

Arco

Special Member

Kan ook zijn dat je het verkeerde model tv hebt gekozen, meestal zijn er meerdere keuzes. (die allemaal net iets van elkaar verschillen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
motorboot

Special Member

Revado, ik heb alles gedaan zoals gij schreef maar eigenaardig geen resultaat.

Sony heeft niet veel andere IR codes, al sinds begin jaren 90 al zelfde IR code. (alleen meer functies bijgekomen voor menu)

Arco

Special Member

Kan ook gewoon slecht geimplementeerd zijn. Is er geen 'inleer' functie op die AB?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
motorboot

Special Member

Arco, er is een inleer functie aan en die heb ik ook toegepast past. Maar het eigenaardigste is dat alles correct werkt van op grote afstand behalve het geluid luider en stiller zetten ,en het geluid uitschakelen.
Met de originele afstandsbediening lukt wel. Hierdoor moet ik beide afstandsbedieningen bij mij nemen maar zal het waarschijnlijk moeten blijven doen.

Bij de nieuwe afstandsbediening van de Telenet TV-box met spraaksturing, stuurt de afstandsbediening de commando's via RF. Zelfs onder een kussen achter de zetel werkt dit nog altijd.

Het volume van de TV aangeleerd gaat via infrarood ingebouwd in de RF afstandsbediening. Die moet dus recht naar de TV gericht zijn en de infraroodzender is inderdaad zwakker dan de vorige versie.

De vorige afstandsbediening had meer power, maar die werkte dan ook 100 percent infrarood en was dus sterker dan nu. Ook de digibox ontvangde commando's in infrarood en dus die AF had een infrarood zender met flink meer power dan nu.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Je hebt er toch niet toevallig NiMH cellen in zitten? (da's 0.6v minder t.o.v. Alkaline)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die grote en oude afstandsbediening van de Digicorder had toen nog twee AA batterijen in het vak, nu zijn dat twee AAA batterijtjes...

Dus daar moet je niet veel power meer van verwachten met infrarood.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 1 april 2023 23:06:06 (21%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Spanning is als het goed is belangrijker dan batterijcapaciteit.

Is er een reden dat het volume op de TV geregeld moet worden? Dat zou ook prima op de ontvanger kunnen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 2 april 2023 21:20:46 (46%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

NOP, vroeger kon dat, nu niet meer. Het volume moet nu geregeld worden enkel en alleen op de TV. Er waren te veel klachten dat sommige zenders te luid of te stil waren, en je altijd het volume moest aanpassen.

Alle zenders hebben nu hetzelfde volume bij Telenet, ik pas het eigenlijk nooit meer aan. Alleen voor mute, anders overal hetzelfde volume op elk kanaal. Ik raak de volume-toetsen eigenlijk niet meer aan met de nieuwe TV box.

Capaciteit speelt toch wel een rol, want die oude was krachtiger, dus put je je batterijen sneller uit, en de spanning zakt meer met kleine batterijen.

Met de volume toetsen nu op de AF bedien je alleen de TV, speciaal daarvoor zit er infrarood op. Het werkt ook als de TV box uit is.

Mijn LG TV gaat van 0 tot 100 in volume, hij staat elke dag op 20 en dat is meer dan genoeg! Trouwens ik zou niet weten waarom twee meter niet genoeg is om het volume aan te passen, maar zelfs op 5 meter werkt het nog van mij zonder probleem.

Aangezien hij dezelfde box heeft, zie ik het probleem eerder bij de TV.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Of er brandt een spaarlamp, of de zon schijnt in. Dat zijn twee klassieke oorzaken van dit soort verschijnselen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
revado

Honourable Member

De afstandsbediening van de KPN box werkt met bluetooth.
Dat is duplex, de AB kan ook nieuwe software flashen op die manier.
Voor de bediening van de tv ( volume, on/off, input selectie) zit er een IR diode in die de tv aanstuurt.
Werkt bij mij op de sony verder prima.