Van Defect SMPS voedinkje de 2 uitgangsspanningen bepalen (puzzel)

vergeten

Golden Member

Ik heb een "design" Ultrasonic Lucht bevochtiger (DUUX model DXHU02) daarvan is de voeding stuk.

Het is een klein SMPS voedinkje die 2 uitgangsspanningen had, met een common min.
Ik wil een vervanger gaan zoeken, maar wat waren die spanningen nou?

Draadkleuren:
Rood= + Uonbekend uitgangselco 330µF/50v
yellow= + Uonbekend uitgangselco 220µF/25v
Zwart= min

In de computerwereld is rood de 5v en geel 12v
Maar dat strookt hier niet met de uitgangselco-werkspanningen.

Ik denk hier eerder aan Rood 24+ volt, en geel 12 volt.
Er zit een ventilatortje in 12v DC/0,05A, dat is een gegeven.

En verder een soort ultrasonic-transducer sturing.

Wie denkt mee om hem met 2 hulpvoedingen op de juiste spanningen te kunnen testen, voordat er een vervangend voedinkje wordt gezocht?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Er is niet een vaste regel...
Bijv. bij pc-type fans is de plus meestal rood, ongeacht de spanning...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Fototjes van de print? Of vooral: Zat dat fannetje toevallig op 1 van die voedingsspanningen aangesloten, want dan is dat <= 12 V.

Misschien is ook nog wat af te leiden aan welk SMPS ICtje er toegepast is en hoe het feedbackcircuit in elkaar zit.

Of nog misschiener is het ding zelfs te rrrreparrrrerrrre

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Kijk naar de weerstanden in het FB circuit. Dan weet je een van de spanningen. Als er maar een regelaar is dan moet er een trafo zijn. Je kunt deze aan een functie generator hangen en zo de wikkel verhouding achterhalen.
Waarom repareer je hem niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
vergeten

Golden Member

Zou wel willen repareren maar ik vrees dat er (te)veel is beschadigd.
In een repaircafe is er sluiting op de pcb gemaakt nabij de optocoupler.

Nu zijn er 2 diodes van de brugcel gesneuveld, samen met een zekering T2A.
Die diodes maakten samen de min van 325v DC.
Daarvoor, zo verzekerde men mij, was er 325v DC op de HV bufferelco,
maar geen uitgangsspanning.
Oorzaak van de extra schade een uitschietende meetpen :(

Het is een crime zo'n ding te openen (klik klik krak) want er moet nog ergens een µ-controllertje zitten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Henry S.

Moderator

Diodes en zekering dan maar vervangen?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Da's geen repair, maar een dispair cafe... (cafe is ook geen plaats voor reparaties waar een vaste hand nodig is... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Na een poos klikken en hopen dat er niets zou breken ben ik erachter gekomen wat de uitgangsspanningen van de defecte voeding moeten zijn.

Hoe simpel kan het zijn, het stond gewoon op de bedienings print en op de voedingsprint echter verborgen onder de witte kit naast de draden :(

Draadkleuren:
Rood= U+36v uitgangselco 330µF/50v
yellow= U+12v uitgangselco 220µF/25v
Zwart= min

Eerst eens testen met hulpvoedingen of het appparaat (nog)wel werkt!

Dan kijken of de voeding te herstellen is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dok

Golden Member

@Arco, hoe deden het vroeger dan als er mooie gouden biesjes op een auto zetten?
Jawel, de meester nam eerst een helder borreltje..

Wie niet horen wil moet TV kijken.
vergeten

Golden Member

Kapotte onderdelen vervangen.
De de 2 gesneuvelde gelijkricht diodes zijn vervangen, en de 0Ω vervangen door een dun koperdraadje.
Ook was er een weerstand van 0,4Ω die 19kΩ meette.
Na vervanging door 0,44Ω voeding getest via een serie-gloeilamp, maar die wil nog niet werken. (lamp licht heel even op en blijft uit)

Alle trafo wikkelingen lijken in orde met de inductietest op de LCR meter.

De verdenking gaat nu uit naar het IC tje, naar mijn idee een SOT23-6 case.
Maar welk type is dit?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
KGE

Golden Member

Ook optocouplers gaan wel eens kapot.

vergeten

Golden Member

Op 5 april 2023 05:42:33 schreef KGE:
R6 en R7 nog ok?

yep

Op 5 april 2023 06:37:15 schreef aR-Gee:
Ook optocouplers gaan wel eens kapot.

Is lastig te checken, het gemakkelijkst zet ik er een ander in, dat ga ik maar eens doen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 6 april 2023 12:46:25 (21%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Weer wat verder gekomen, maar werken ho maar.
De Optocoupler (EL817) is in orde, en de shunt regelaar (EL431) ook. Beide getest op een breadboard.
Blijft over om nader te onderzoeken/testen; de N-channel mosfet (04N65IJ ) en het PWM IC.

Die N-channel mosfet is ook nergens te koop dat zal dus een vervanger moeten worden als blijkt dat die stuk is.
Hij zal dan onderbroken moeten zijn, want de zekering was in orde. Onderbreking komt zelden voor meestal gaan ze in sluiting al dan niet met opengebarsten case.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

getest via een serie-gloeilamp, maar die wil nog niet werken. (lamp licht heel even op en blijft uit)

Dat betekent is inprincipe toch positief? Positief als in er zit hoogstwaarschijnlijk geen sluiting in. Of ben ik nu mis?
Er zijn ook genoeg van dit soort voedingen die niet of moeilijk opstarten met een serielamp, ook iets om rekening mee te houden.
Nog een tip, op de pcb staat een nummer op wat begint met een e. Dat is als ik me niet vergis een nummer van de Amerikaanse instantie ul, een certificering instantie. Op de website van ul kun je dit invullen en dan vindt je basis informatie en vaak ook meer informatie. Bv oem fabrikant, soms schema, en meer. Dat kan helpen bij zoeken van meer informatie of schema's.

vergeten

Golden Member

Op 6 april 2023 22:28:05 schreef brains:
[...]
Dat betekent is inprincipe toch positief? Positief als in er zit hoogstwaarschijnlijk geen sluiting in. Of ben ik nu mis?

Betekent niet meer dan geen sluiting in de mosfet, dus positief ja.
De lamp hoort licht te branden (na het opstart flitsje) en dat doet hij niet.

Er zijn ook genoeg van dit soort voedingen die niet of moeilijk opstarten met een serielamp, ook iets om rekening mee te houden.

Na de geslaagde test met de serielamp is het relatief veilig om direct de netspanning erop te zetten, al dan niet via een scheidingstrafo, maar dan start hij ook niet.

Nog een tip, op de pcb staat een nummer op wat begint met een e. Dat is als ik me niet vergis een nummer van de Amerikaanse instantie ul, een certificering instantie. Op de website van ul kun je dit invullen en dan vindt je basis informatie en vaak ook meer informatie. Bv oem fabrikant, soms schema, en meer. Dat kan helpen bij zoeken van meer informatie of schema's.

Daar ga ik naar kijken.

aanvulling:
Dat e nummer gevonden (e123995) het heeft me helaas niet veel verder gebracht. Dat nummer is niet uniek het wordt meer "misbruikt"

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 6 april 2023 22:58:14 schreef vergeten:
[...]
Betekent niet meer dan geen sluiting in de mosfet, dus positief ja.
De lamp hoort licht te branden (na het opstart flitsje) en dat doet hij niet.

Ehh... Nee. Na het opstarten kan een SMPS best zo weinig stroom trekken dat de lamp geen teken van leven geeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Ja dat is waar, het is een klein smpsje maar ook direct op de netspanning geen uitgangsspanningen.

De 04N65IJ N-channel mosfet getest met de multimeter die geeft in sper 340kΩ aan
tik ik even op de gate dan is het; ≈±8Ω!
Volgens een datasheet (andere fabrikant) is RDSon bij 10 volt op de gate typical 1,7Ω

Is deze dan "slecht"/ gewoon stuk of is de triggerspanning van de multimeter op de gate te laag?

Het is de mosfet van de afbeelding, originele datasheet heb ik nog niet, welke fabrikant is dit?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het zóu kunnen dat de FET stuk is, maar omdat er amper stroom loopt, is mijn ervaring dat je die wel betrouwbaar met een multimeter opengestuurd krijgt (betrouwbaar als in: de waarde die je meet geeft een goede indicatie van de gezondheid van je FET).

Heb je al met een middengolfradio geluisterd of er iets gebeurt? Tikkende/pokkende signalen uit de radio is een teken dat de voeding pogingen doet op te starten, maar dat dat ergens verhinderd wordt door een foutsituatie (vaak secundair) of probleem aan de primaire zijde met (vaak) een ontkoppel-elco van de controller-chip.
In veel voedingen wordt die elco gaar, waardoor de voedingsspanning van de controller-chip onderuit gaat zodra 'ie probeert te starten. De chip valt dan terug op z'n onderspannings-beveiliging en schakelt uit. Dan stijgt de spanning weer voldoende en begint alles van voor af aan.

Meten is ook belangrijk: controleer gewoon of er netspanning tot belangrijke onderdelen komt (gelijkrichter, elco na gelijkrichter en dergelijke) en werk net zolang door tot je mogelijk iets afwijkends vindt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.