Miele warmtepomp droger TWE620 WP Eco warmt niet op

Mijn Miele warmtepompdroger TWE620 WP Eco (mei 2017) warmt niet meer op.
Er is geen foutmelding in beeld.
Ik heb de discussie van Hoppypiet "Miele TMG840 WP Wordt niet warm" gelezen en al een paar dingen geprobeerd:
- Filters gereinigd, met compressor stof weggeblazen.
- Op stand "Warme lucht" wat natte was geprobeerd, die wordt totaal niet warm.
- Opengemaakt tot aan de NTC en deze doorgemeten (hiervoor moet de trommel zelfs los!), die is bij 25° keurig 12kOhm en varieert afhankelijk van de temperatuur volgens het plaatje.
- Weer terug in elkaar gezet, maar maakt geen verschil, geen foutmelding, wordt niet warm.

Nu heeft Hoppypiet het over een servicemenu waar opgeslagen foutmeldingen te zien zijn. Blijkbaar zijn er via het servicemenu ook bepaalde testen mogelijk, hopelijk helpt mij dat bij het vinden van het probleem.
Ik ben nu met behulp van een YouTube filmpje in dit servicemenu gekomen (deur open / programma aan / vinger op start positie / deur dicht / 3x tappen / vasthouden) en kan door deze meldingen scrollen:
- 3921 - 3842 -
F50
U0
=0
H275
(hamburger)0
L0
Kan iemand vertellen wat deze codes betekenen en hoe ik bepaalde testen kan uitvoeren via dit menu?

Voor je ingewikkelde analyses gaat maken:

Is er een basis vaststelling gedaan? Namelijk deze:

1: natte was in de droger
2: na een paar minuten moet de compressor starten. Opgelet, ik herhaal, de compressor.
3: deze moet minimum een uur ononderbroken draaien. Valt deze stil gedurende dat uur?
4: na een half uur beoogt het toch wat warm te worden en na een uur behoorlijk warm. Voel aan de tunnel achteraan. Dan hoeft de deur niet open met programma onderbreking ten gevolfe.

Warmtepomp drogers werken traag dus geen warmte verwachten binnen enkele minuten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt EricN voor de tips.
Ik heb wel de was zelf gevoeld, maar niet de lucht die achteruit komt.
Ik zal de compressor beoordelen op draaien, maar dan moet de zijkant eruit, waarbij de bovenste strip met sleepcontacten los hangt, kijken hoe dat netjes te fabrieken is. Wordt vervolgd.

Op 26 maart 2023 22:21:41 schreef G-s:
3x tappen / vasthouden) en kan door deze meldingen scrollen:
- 3921 - 3842 -
F50
U0
=0
H275
(hamburger)0
L0
Kan iemand vertellen wat deze codes betekenen en hoe ik bepaalde testen kan uitvoeren via dit menu?

De 'meldingen' zijn alle programma's in het servicemenu. Zo is het getal 3921 de software versie van 1 van de 2 modules, de F50 het storingsmenu (met blijkbaar F50 in het geheugen), U is een testprogramma. Als je op U staat kun je met de starttoets verschillende onderdelen testen.

ErcN: Zijkant eraf gehaald, wasje op kastdroog programma gezet, compressor gaat na paar minuten lopen, na half uurtje is de leiding aan de bovenkant handwarm.

Maus0611: Uit de discussie met Hobbypiet: "F50 kan van alles zijn betreffende de aandrijving. .... Zelfs een verstopte filter geeft motorstoringen daar de stroom dan lager is in de linkse richting en dit geregistreerd wordt. Als het eenmalig is moet je je daar niet op focussen."
Hoeft dus niet een echt probleem te zijn.

F50 staat regelmatig in de lijst. Het is niet gezegd dat dat iets met de zaak te maken heeft. Ik zou zelfs denken, niets. Wat de test betreft: Was de was na een uur (compressor draaiende gedurende dat uur) heet (warm)?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dit is dus ook een inverter compressor waarvan dus de module ook bedankt is.. Gaat lekker met Miele, ik heb inmiddels er ook 1 staan en 230V komt op print, data is er maar stuurt compressor niet meer aan.. Compressor extern gevoed uit een Bosch inverter droger en dan start compressor wel, dus die is niet defect.

Kwam dit net tegen:"De energieklasse van de wasdroger is: A+++. De Miele TWE 620 WP heeft een energieverbruik van 171 kWh per jaar, wat per jaar 39,33 euro kost. Je bespaart op gehele levensduur van de Miele TWE 620 WP zo ongeveer 888 euro." Plus de reparatie bespaar je slechts 300 Euries op de gehele levensduur?? Als de print het dan wel 13 jaar volhoud nog...

PS: Processor loopt op de print, maar geen enkele output meer.. Data komt tot op de processor?? Dus ik vermoed dat de firmware/ software / programmering er uit is...

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 27 maart 2023 20:01:51 (11%)

EricN: De compressor was na een uur aan de bovenkant nog net vast te houden, ik schat niet veel warmer dan 40°. De was zelf was lauwwarm.

smd: De compressor loopt wel, kan dat dan wel met een defecte inverter module? Er is dus wel enige output uit de inverter module, maar er wordt niet voldoende warmte opgewekt. Is dit dan niet een gevalletje te weinig vloeistof in het systeem?

jerome

Golden Member

Kan helaas wel een koelmiddel probleem zijn of een klep van de compressor. Je zou een opgenomen vermogen van rond 400W moeten hebben voor het eerste half uur. Daarna loopt dat op naar bijna 900W.

jerome: Het probleem is er langzaam ingeslopen, bij een klep denk ik dat dit abrupt gebeurt.

jerome

Golden Member

Toch niet. Een klep kan bartsen van metaalmoeheid. Begint met een klein haarscheurtje dat stilaan verder kruipt, zoals bij glas.

@smd: met de motorsturing (freq) dezelfde problematiek. Eindtrappen prima. Communicatie via opto's niets aan te merken. Toch geen aansturing. Ik vermoed de uC. Gelukkig doet miele dan 20% korting, haha.

@GS: klinkt als gas weg. Helaas. Net nog een miele op de testbank die op iets meer dan een uur de was droogt met 0,6kwh. Zeer goede specs dus. Maar niet voor iedereen blijkbaar.

Klopt het net geen 5j? Toch even met Miele in de onderhandeling gaan. BE of NL?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

EricN: mei 2017 in NL, over een maand 5 jaar. Zal met Miele contact opnemen.

OK dit verandert het verhaal, dus de compressor word net vast te houden warm, dus graadje of 60, want 40 Graden kan je goed vasthouden.. Nou, dus compressor of koelsysteem in dit geval... Miele IDD contacten..

Een klep die stuk is geeft een best ratelend geluid, dat is duidelijk te horen.. Een klep die door vervuiling openblijft staan kan ook

Dankjewel, ik heb nu Miele ingeschakeld, ben benieuwd wat zij voor mij kunnen betekenen.

Reactie Miele:

Aangezien het apparaat niet meer binnen de garantie valt zullen de kosten van een service bezoek aan u worden doorbelast.

Tarieven:
€139,- (incl. BTW) voorrijkosten + 25 minuten werktijd.
Als een reparatie langer dan 25 minuten duurt en/of er nieuwe onderdelen nodig zijn, brengen wij deze kosten apart in rekening. Het tarief dat wij daarvoor hanteren is € 8,90 (incl. BTW) per 5 minuten (arbeidsloon).

Ik zou aanraden bij de verkoper te gaan navragen.

Zeker bij zo'n Miele mag je verwachten dat die wel langer dan 5 jaar meegaat. Dat Miele maar 5 jaar garantie geeft staat daar los van.

In principe heb je dat ding bij een verkoper gekocht en is die dus ook verantwoordelijk. Die moet het maar met Miele uitzoeken, daar ben jij als consument geen partij in.

De verkoper zou degene moeten zijn die de garantie regelt en zou met een redelijk voorstel moeten komen. Zich verschuilen achter de fabrieksgarantie mag niet als het een particuliere aankoop is.

De garantie is verlopen, en Miele zal in het geval van niet-te-repareren wellicht met een prijsopgave komen voor een vervanger.

De verkopende partij gaat je niet ineens een nieuwe geven, die kan hooguit korting leveren bij een andere. Bemiddelen willen ze soms wel doen, maar mijn ervaring is dat ze dat alleen bij de kleine lokale leveranciers doen en niet bij dozenschuivers zoals mediamarkt enzo.

Bij een defect binnen de 'te verwachten levensduur' krijg je niet perse een gratis reparatie of vervanger.

Op 27 maart 2023 21:23:05 schreef EricN:
@smd: met de motorsturing (freq) dezelfde problematiek. Eindtrappen prima. Communicatie via opto's niets aan te merken. Toch geen aansturing. Ik vermoed de uC. Gelukkig doet miele dan 20% korting, haha.

In BE? Dat gaat in NL anders dan.

Na ongeveer 30 minuten draaien (met compressor) zou de uitgang van de compressor zo'n 40 graden moeten zijn en de lucht in de trommel zo'n 30 graden.

Ik mis echter de complete basis van de storing.
Droogt de was niet? Draait de machine meerdere uren?
Of is er alleen geconstateerd dat ie niet warm word en alarm geslagen om niks?

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 29 maart 2023 15:54:51 (17%)

jerome

Golden Member

Een bouwmarkt energiemeter kan uitsluitsel geven. Te weinig gas is te weinig nominaal vermogen. Dat vermorgen staat op elk toestel.

maus0611, Dan kan je het oplossen via je rechtsbijstand of via rechtswinkel, want apparaat heeft een minimaal te verwachten levensduur en heeft dat niet gehaald.. Maar bij deze A+++ serie drogers van Miele gebeurt het wel erg veel en veeeeeeeeeeeeel te dure reparaties!

Ik heb het in een jaar tijd nu 1 keer gehad.

Op 29 maart 2023 19:59:35 schreef smd:
maus0611, Dan kan je het oplossen via je rechtsbijstand of via rechtswinkel, want apparaat heeft een minimaal te verwachten levensduur en heeft dat niet gehaald.. Maar bij deze A+++ serie drogers van Miele gebeurt het wel erg veel en veeeeeeeeeeeeel te dure reparaties!

Stel dat die 10 jaar is. krijg je dan na 9 jaar een hele nieuwe?

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 29 maart 2023 21:06:33 (83%)

Dat haalt die droger niet met 10 jaar denk ik? Vreemd al 2 mensen op forum problemen, ik heb er 1 staan defect en EricN ook..

En ik zie er ettele honderden voorbij komen met andere klachten, zowel oud als nieuw. Mijne is nu 9 jaar..

Maar procentueel klopt er iets niet Maus0611, hoeveel met dure reparaties (300+) en hoeveel niet??Ik heb al vele Mieles gehad welke afgestort worden met problemen, heb er nu 9 staan die nog nagelopen moeten worden.. Meeste defecte ventilator

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 1 april 2023 18:34:14 (26%)

De meting heb ik wat uitgebreider herhaald, nu met een infrarood thermometer en een vermogensmeter nog eens een wasje proberen te drogen:
Instelling op kastdroog, aangegeven duur = 1:26, maar die wordt niet zo snel bijgesteld als de looptijd, waardoor die langer loopt.
Uiteindelijk stopt de machine na 2:07, de was is dan redelijk droog, maar niet overweldigend.
Eindtemperatuur van de was is net onder 30°C.
Vermogen begint met 100W, loopt na 5min op tot 300W, loopt gedurende de eerste 1,5u op tot 380W en blijft daar dan bij, volgens de meter is in totaal 710Wh verbruikt.
Temperatuur uit de compressor loopt in een uur op van 13°C tot 51°C, inblaasbak aan de achterkant wordt uiteindelijk 38°C.
Op het typeplaatje staat een aansluitvermogen van 1,1kW, dat haalt die dus bij lange na niet.