Zanussi ZTH485 E70 foutmelding (temperatuursensor defect?)

Mijn 11 jaar oude, maar verder tot voor kort nog goed werkende Zanussi ZTH485 wasdroger, geeft sinds een week soms een E70 foutmelding.

Dit is volgens mijn gegevens de temperatuursensor, die via het linker paneel zijde bereikbaar aan de compressor is bevestigd.

Ik heb deze ohms nagemeten, en meette een waarde van rond de 5K Ohm bij kamertemperatuur. Daarna deze in een bakje met heet water gestopt en toen bleek de weerstand afgenomen te zijn (weet waarde niet precies, maar zag wel dat na verwijdering uit de hete vloeistof, de (waarschijnlijk NTC-) weerstand weer oplopen.

Hierdoor concludeerde ik dat de temperatuursensor niet defect is.
Ik heb hem weer teruggeplaatst en de bijbehorende connectoren goed aangedrukt.

Ook heb ik de machine zoveel mogelijk van alle stof ontdaan.

Hierna draaide de droger weer een aantal wasjes zonder problemen, maar bij was nummer 4 kwam de code weer terug.

Hoe weet ik of een nieuwe sensor dit oplost? Het lijkt er in mijn ogen namelijk op dat de sensor het toch nog goed doet..?
Of luistert dit erg nauw en kan de bandbreedte van de NTC sensor verlopen zijn?
En dien ik dan een originele sensor aan te schaffen of kan ik ook een goedkopere versie gebruiken?

Of kan het mogelijk toch een andere oorzaak hebben? Daar het een intermitterend probleem (soms wel, soms niet) lijkt te zijn..?

Ik verneem graag jullie reacties en bedank iedereen voor hun advies op dit forum..!

Mvgr,

Curt

Intermitterende sensor is niet vaak voorkomend maar kan gebeuren. Enkel met andere sensor geheel uit te sluiten.

Wel meer voorkomend bij deze:

Verstropte condensor/verdampers. Maar hiervoor moet alles gans uiteen. Normaal krijg je geen E70 hiervoor maar hij heeft wel de leeftijd voor een grondige reiniging.

Motoraanloopcondensators: niet relevant met E70 maar wel best na te meten als hij dan toch open ligt. Evenals compressor condensator.

Stekker vd NTC gecorrodeerd. Wel relevant uiteraard

Solderingen in de print los gekomen.

Indien je graag wat bijkomende info wil, graag een mail adres.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bij deze drogers waren de stekkertjes niet afgedekt met een plastic kapje en kwam er damp/ lekwater op en gingen defect. Controleer in stekkertje op corrosie, maar beste was sensor vervangen..

Bedankt voor jullie reacties, heren! ?

Helaas heb ik al weer diverse malen tijdens een droogbeurt een E70 melding gehad.

Is het dan mogelijk toch de sensor? Valt hij ondanks zijn nagemeten ohmse waarde wellicht uit een bandbreedte, waardoor de elektronika in de droger reageert met een E70 melding + geluidssignaal?

Hierna stop de cyclus helaas.

Ik heb vandaag bij een kringloop winkel een tweedehands ZTH485, zelfde model gekocht.

Deze draait vooralsnog zonder probleem (lijkt minder draai uren gemaakt te hebben dan mijn huidige ZTH485).

Maar zag wel een recente(?) foutmelding nog in het geheugen staan: E32?

Die moet in nog even opzoeken, wat dat is.

Tevens een vraag; waar zit het lampje van deze droger? Ik heb het plastic kapje verwijderd, een foto gemaakt, maar ik zie geen lampje?

Wat voor type lampje zit hierin en wanneer gaat dit aan?

Ik wil graag mijn mail adres delen, maar hoe ik doe ik dat? Behalve ghier in deze post?

Stond niet in de FAQ volgens mij....

Vriendelijk bedankt voor jullie reacties en alvast mooie Paasdagen gewenst!

Mvgr,

Curt

E32 is een vochtmetings fout, dat is geen storing verder.. Leeg laten draaien of test menu is niet goed uitgevoerd. Lampje zit boven in deurrand, meestal 15W/230V of tegenwoordig LED. Gaat aan als deur geopend word, maar dat weet je toch van de andere droger??

[Bericht gewijzigd door smd op vrijdag 7 april 2023 18:48:48 (18%)

Hallo SMD,

Nee, dat dat lichtje aanging wist ik niet van mijn oude droger, daar hij het daar ook niet deed…

Helaas krijg ik het plastic kapje na 12 jaar niet geopend, dat lijkt muurvast te zitten.
Bij de “nieuwe” wasdroger gaat die wel open, maar op een gemaakte foto zie ik daar geen lampje/LED in, dus was ik benieuwd wat hier voor lichtbron in moet.

Ook hier dus geen licht te zien.

Heb je nog een opmerking over welke onderdelen ik uit de oude Zanussi ZTH485 droger dien te bewaren? Just in case die ook mogelijk kapot gaan bij mijn “nieuwe” droger.
Dit voordat ik hem wegbreng naar de stort…?

Zelf weet ik niet of dit PCB al “gemodificeerd” is zoals ik met mijn oude zelf heb gedaan (IC was kapot gegaan, zelf nieuwe in gesoldeerd en weerstand aangepast op PCB)

Dus het PCB wilde ik in ieder geval bewaren, mogelijk filters, wat schroeven e.d.

Zie ik wat over het hoofd?

Bedankt voor je input en prettige paasdagen alvast!

Mvgr,

Curt

Bewaar de gehele koel onderbak in ieder geval, die gaan nogal kapot.. Electronica en sensoren zou ik bewaren en de rest gaat zelden tot nooit stuk dus trommel en behuizingsdelen allemaal weg

Bedankt SMD, ik heb de temp sensor en de (door mij gemodificeerde) printplaat bewaard en wat filters.

Ik hoop dat deze droger nog een goede tijd mee mag gaan, en anders even kijken wat er mogelijk nog aan gedaan kan worden en vooral tegen welke kosten.

Deze droger zag er van binnen nog erg goed uit; heeft waarschijnlijk veel minder draaiuren gemaakt dan de oude, lijkt ook stiller en soepeler te lopen….

Ben bang dat de bewaarde printplaat toch nog een fout bevat (de optredende E70 melding), want ik heb zowel op de oude als de nieuwe droger de verbinding nagemeten en die was zowat identiek.

Bedankt voor alle goede reacties, dat waardeer ik bijzonder..!

Mvrg,

Curt

en koelsysteem bewaar je niet?? dat is het duurste!! onderbak kost plm 350 Euro en gaat meeste stuk

Sorry, maar dat ging met net te ver, als dit kapot gaat dan heb ik maar pech en kijk ik weer verder….?

Helaas heb ik heel weinig opslagruimte.
Anders had ik de droger in zijn geheel bewaard voor kannibalisatie van parts…

Gr,

Curt

[Bericht gewijzigd door Curt op maandag 10 april 2023 09:59:58 (38%)

Gooi de rest dan ook maar weg, neemt ook ruimte in beslag en tegen die tijd dat je het nodig heeft is het verteerd mogelijk..