@fcapri:
Die inductiekookplaat: ik denk dat je ruzie krijgt als je die plots uitzet.
De oven... Ik denk dat je daarmee wegkomt. Veel van de andere dingen kunnen ook best tot het volgende kwartier wachten om weer even aan te gaan.
Je hoeft niet alles te meten, gewoon je totaal verbruik. Met een hollandse verbruiksmeter krijg je iedere seconde het (officieel gemeten!) verbruik in watts door.
Ik denk dat je met een monitoring systeem best redelijk kan regelen.
Als je ziet dat je in het huidige kwartier onder de max gaat komen, dan kan de limiet langzaam omhoog. Als je dreigt er overheen te gaan, dan schakel je steeds meer dingen volgens een prioriteiten lijstje uit. Fornuis als laatste bijvoorbeeld. Als, zoals de verwachting is, veel dingen uitstaan, kan het zeg 20 seconden duren voordat je de eerste grootverbruiker te pakken hebt.
Voor het fornuis kan je, als je idd bang bent om voor 2 pitten 8kW te gaan moeten aftikken, een "pre-alert" maken. Een oranje lamp die aangeeft: Als dit zo doorgaat moet ie uit. Je kan dan de vrouw vragen om de "soep opwarmen op stand 9" even uit te stellen tot het begin van het volgende kwartier.
Hoewel de fornuispitten 4kW zouden KUNNEN is het nog steeds zelden dat je ze een kwartier lang op dat vermogen gebruikt. Stel je hebt 2L soep voor 6 personen. Die wil je van 5 naar 100 graden opwarmen. Dat is dus 2 * 95 * 4.2kJ = 800kJ. Dat is in 200 seconden: 3 minuten en 20 seconden helemaal door en door 100 graden!
Je moet 9L soep willen opwarmen wil dat een kwartier op 4kW nodig hebben! Of 9L spagettiwater warm willen maken. Ze zeggen "ruim water", maar 9L vind ik toch echt overdreven...