2023 2M NBFM transceiver project PA1RAM

harry64

Golden Member

Dat van die loeplamp herken ik wel. :P

M'n Stentor heeft een soort colpitts denk ik. Alleen zijn de twee C's ingeruild/gewisseld voor het spoeltje met middenaftaking.

https://i.stack.imgur.com/ULKCz.png
Hoewel het volgens verder snuffelen ook weer een soort hartley kan zijn.
https://www.rlocman.ru/datasheet/img.php?di=174467

Bert jan

Special Member

Naar mijn mening niet zo belangrijk, welk soort fet. Marginale verschillen. Harmonischen wegfilteren, zie je praktisch altijd pas na de eindtor. Deze staan vaak in klasse C, dus als je het daarvóór al doet, is dat zinloos.
Deze Braun (mooie tijdloze set) kan echter ook SSB, dus zal klasse AB zijn.LPF na de eindtor.
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Mods/SE400/Braun%20SE400.htm

Simpeler.: AM+FM 1w output met 3 torretjes HF. Moet wel een LPF achter..
http://dl4cs.de/funktechnik/tx/2m-transistor-tx/en.htm

@Harry
Ja dat schema ken ik wel van vroeger, heb die oscillator ook in mijn ontwerpen gebruikt in die jaren en is inderdaad een Hartley, ik begreep toen al niet waarom er geen source weerstand in zat maar met de inzichten van nu begrijp ik dat het geen zin had omdat die FET toch zijn eigen werkpunt zoekt...

@Bert-Jan
Tja..., wat je praktisch altijd ziet hoeft nog niet perfect te zijn. Het druist gewoon tegen mijn gevoel in om harmonsichen eerst te versterken om ze daarna weer weg te filteren, wat er niet is hoef je niet te filteren of in elk geval minder zodra een klasse-C trap achter zit. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Overigens een leuk artikel over die Braun set van Frits. Met een interessante oscillator ook, dat ontwerp zal ik even opslaan...

Dank heren!

73, PA1RAM

Even wat nostalgie er tussen door. Dit is een zender die ik 30 jaar geleden gemaakt heb voor een zwager voor gebruik bij zijn video hobby, hij wilde mobiel zijn in het veld maar wel het geluid vanaf een punt hebben.

Ik heb hem net even aan de SA gehad, 3dBm en jawel 2e en 3e harmonische op -50 en -60 dB, hoe herkenbaar is dat ;)

Overigens gebouwd met een J310 oscillator (met clamp diode zowaar) en met BF961 in de buffer met nog een J310 in de RF trap. Ontwerp dateert uit 1982, was de stuurzender van mijn FM82 zender.

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Leuk die apparatuur van vroeger ik heb hier ook nog wel wat bewaart :)
Ik heb hier de datasheet van de J310

Datasheet j310.pdf

deze is redelijk uitgebreid en hier mee kunnen we rekenen.

Verder al even gekeken naar de resonator de LC kring, nu is het zo dat jij,
heb gekozen voor een Clapp osillator is dit met een speciale bedoeling ?
Het is in een aantal opzichten beter om de Colpitts te gebruiken,
later meer hierover.
De Colpitts start sneller en er is minder energie nodig om de boel aan de gang te houden.
Maar zoals ik al aangaf jij bepaald de richting !

De resonator ik gebruik voor het gemak zo'n smd spoeltje hierbij de data voor informatie

Chip Inductors - 0603CS (1608).pdf

niets bijzonders zelfde Qres100 MHz net als jou spoel alleen veel kleiner :D
Ik zal 33 of 68 nH gebruiken jou spoel op schema daar mag een winding vanaf,
en 1 mm groter in diameter !
Dan wordt je Q met 80 hoger dus altijd grote diameter korte lengte ook voor filters,
die laatste is voor de bouwers met slecht leesbare schema's.

De kwaliteit van de tank is cruciaal meestal zijn de condensatoren niet,
het probleem maar de spoel.
Maar daar is mijn inziens standaard niet veel aan te doen al die spoelen zijn rond de 40...70 !
Ik ga eerst misschien zondag al de FET meten op RF eigenschappen op de werk frequentie,
de drie capaciteiten in beeld bregen en de gm

Ik heb in het verleden van een cavity gebruik gemaakt maar ik denk dat het te complex wordt,
misschien een andere oplossing .
Maar dan zal de belasting van de resonator ook verminderd moeten worden.
De regeling is een tweede punt om te bestuderen misschien inderdaad met een tweede FET als,
regel weerstand in de drain een detector is wel nodig.
Zo'n negatieve feedback i.v.m. de ruis eigenlijk met een tracking filter !
Weer een aantal overpeinzingen maar wel interessant.

@Bert jan,

De Braun is een hele mooie ik gebruikte die van mij voor moonbounce te luisteren,
speciaal aangeschaft vanwege de kristal discriminator !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Bekend zendertje FM82
paar maanden geleden stond er nog eentje op MP en leuk te zien dat je toen ook al die koppeling maakte met een gaatje tussen osc en buffer.
Dit type zender heb ik ooit gezien bij Radio Palermo oid maar dat was een langere versie met 2 TEKO blikjes achter elkaar

[Bericht gewijzigd door prutz op vrijdag 5 mei 2023 09:15:02 (19%)

harry64

Golden Member

Op 4 mei 2023 23:06:56 schreef electron920:
Ha Richard S,

Leuk die apparatuur van vroeger ik heb hier ook nog wel wat bewaart :)
Ik heb hier de datasheet van de J310 [bijlage]
deze is redelijk uitgebreid en hier mee kunnen we rekenen.

Verder al even gekeken naar de resonator de LC kring, nu is het zo dat jij,
gekozen heb voor een Clapp osillator is dit met een speciale bedoeling ?
Het is in een aantal opzichten beter om de Colpitts te gebruiken,
later meer hierover.
De Colpitts start sneller en er is minder energie nodig om de boel aan de gang te houden.
Groet,
Henk.

Hoi Henk. Over oscillators gesproken, wat denk jij van de Colpitts met stub ipv spoel? Ik heb het hier over de RDVV met ook (2x) J310. Ik had wat instabiliteit met die stub, dus vervangen voor 4 windingen strak 0.5 mm koper op 3.5 mm (ongeveer 50 nH), Dat paste onder de print in de tussenruimte van het blikje er omheen. Met de stub wilde het geval heel vaak niet starten, met het spoeltje altijd. Wellicht heb ik de stub verkeerd aangesloten. Dat was de kern op de gate, aan die kant de mantel aan massa en de punt na die 16 cm met kern en mantel aan massa. Wellicht moest bij de gate-kern aansluiting die mantel niet aan massa, geen idee.

[Bericht gewijzigd door harry64 op vrijdag 5 mei 2023 00:12:36 (10%)

Op 4 mei 2023 23:24:09 schreef prutz:
Bekend zendertje FM82
paar maanden geleden stond er nog eentje op MP en leuk te zien dat je toen ook al die koppeling maakte met een gaatje tussen osc en buffer.
Dit type zender heb ik ooit gezien bij Radio Palermo oid maar dat was een langere versie met 2 TEKO blikjes achter elkaar

Wat GAAAF! Heb je deze in jouw bezit? Ik zou er graag wat scherpere foto's van hebben met beter licht. Ik herinner me dit exemplaar nog wel vaag, er kwam te veel sturing uit en heb een trap weg moeten laten. De laatste trap die er nu ook niet in zit was een MRF237 op een koelblok onder het blikje. En normaal zaten er afdichtingen overheen gesoldeerd, vandaar de soldeerranden die je nu ziet.

En inderdaad waren er 2 uitvoeringen, de andere was een stuurzender en een eindtrap elk in in eigen blikje die je achter elkaar kon gebruiken of zonder eindtrap.

73, PA1RAM

Ha harry64,

Volgens mij wat je nu laat zien is een delay line oscillator dat is,
een geheel andere ontwerp filosofie.
Wekt overigens beter dan een tank kring maar daar is @TS niet mee bezig dus laat ik het even.....

Nog het laaste stukje... de schilder moet de tape vewijderen en schoonmaken !
Dan kan ik morgen spullen weer terug zetten en kan ik iets gaan doen.

Ik heb gisteren nog wat onderdelen gepakt voor de tank kring ook een lucht spoel gewikkeld.
De waarden zijn het zelfde als ik aan Richard heb gegeven 4 ( 3 ) windingen en 10 mm diameter,
dat is een 9 mm ronde mal + 2 x hart / hart draad dikte = 10 mm diameter !
Draad dikte CuAg is 1 mm pitch 1 mm .

Wat ik eerst ga doen is de spoel meten op kwaliteit de condensatoren spelen een kleinere rol,
maar kan je niet weg cijferen.
Uiteindelijk is het een som van beide kwaliteits factoren....
Waarom meten als ik de uitkomst al weet tja :S de Qu van de spoel zal ergens,
rond de 40...50 uitkomen en de condensatoren 400...550 !
Maar goed om verder te kunnen rekenen hebben we die gegevens nodig.

Even voor @Richard S ik weet niet of mijn vraag goed overgekomen was ?
Is er een speciale voorkeur voor de Clapp ?
Ik ben ook nog opzoek gegaan naar data van de J310 groot signaal maar dat is er denk ik niet ;(
Aan een oscillator rekenen met klein signaal gegevens is voor de flicker ruis not done,
dat gaat helemaal fout.
Dus met het hoofd uitrekenen is nog leerzaam ook....
Ook vanochtend 5.30 uur nog even zitten brain stormen over de harmonische en de de regel lus,
zeg maar de negatieve feed back.
Zo'n diode als je laat zien is een harde begrenzer dat is niet echt fijn ik denk eerder,
aan en tweede FET in cascode ?
Maar dat is voor later wel is belangrijk om de varicaps in een vroeg stadium mee te nemen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 4 mei 2023 23:06:56 schreef electron920:
...jij hebt gekozen voor een Clapp osillator is dit met een speciale bedoeling?

...De resonator ik gebruik voor het gemak zo'n smd spoeltje...

Ik heb uiteindelijk voor een Clapp oscillator gekozen omdat de werkfrequentie daarin voor het grootste deel door de LC kring wordt bepaald, de invloed van parasitaire capaciteit en ook die van de terugkoppeling is hierbij veel minder. Althans dat is de theorie...

Mooi spul die SMD spoeltjes, nog nooit mee gewerkt maar dat zou nu wel eens kunnen veranderen omdat ik denk dat ik na de oscillator moet gaan filteren, maar ik heb daar eigenlijk geen ruimte voor als ik de hele trein kwijt wil in één bakje...

73, PA1RAM

Ik heb youtube afgestruind en de meeste simulatoren laten een enorme vervormde sinus zien in de positieve helft (daar waar de versterker een rol speelt, en een hele mooie sinus in de negatieve helft (die de resonator kring levert). Is toch wel een dingetje om mee te nemen kwa instellingen en al dan niet actieve bias. Dit wordt nog een hele uitdaging...

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Wat bedoel je op Youtube simulatoren of scope plaatjes ?
Met de scope kan je op jou frequentie niet zo veel zien.... ja,
wel zien maar dat is niet de werkelijkheid !
Te kleine bandbreedte terwijl juist in het tijd domijn de meeste informatie zit....
Het plaatje op de spectrum analyzer dat kennen we wel :)
Ik meet daarom in het modulatie domein maar dat is voor later eerst rekenen.
Nu dacht ik gisteren van de tape op het raam af te zijn maar,
de schilder was gevlogen gelukig niet gesprongen.
Ik denk vroegertje 5 mei ?

Dan ga ik vandaag maar voorbereiden zal ik maandag bij de spullen kunnen komen.
Eerst even jou terechte opmerking over de capaciteiten tussen de Clapp en,
de latere uitvoering de Colpitts.
We hebben met drie parasitaire capaciteiten van de JFET te maken de Cgd , Cgs en de Cds
Voor de Clapp is de Cgd alleen van belang voor de Colpitts is de,
Cgs maar ook de Cds van belang.
Hier is meer onzekerheid van toepassing dat is waar maar als je straks,
de varicap er bij betrekt weet ik niet of het de anderekant op werkt !

De Clapp heeft in ierder geval een langere opstart tijd t.o.v. de Colpitts er,
is dus meer energie nodig.
Ik denk dan ook dat dit het geval is bij het instand houden van het,
oscilleer momentum dus zal het systeem meer vermogen verbuiken.
Je gaat geen telefoon ontwikkelen dus dat beetje meer verbruik zal geen rol spelen maar toch.....

Eerst de resonator ( tank ) meten die impedantie moet tenslotte gecompenseerd worden.
Dus eens kijken hoe de gemiddelde bouwer dit vlot en nauwkeurig kan meten.
Daarna de versterker met regeling als we alles goed doen is het de uitgang van de,
versterker via de resonator aan de ingang knopen :P
Maar je weet Murphy ligt op de loer :S

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wanneer je op YouTube zoekt naar Clapp oscillator (of Colpitts) dan komt er een hoop theorie naar voren, vaak gesimuleerd maar ook daadwerkelijk gebouwd en gemeten op een scope. Dat zijn wel lagere frequenties, veelal rond de 5-10MHz.

Wat voorbeelden (zo maar een greep):
https://www.youtube.com/watch?v=Vmt4W09hZ_4&t=43s
https://www.youtube.com/watch?v=I4bAfDu6F1k
https://www.youtube.com/watch?v=TSKq5l7uuz4

Leuk die schilder van je, kan je nog niets doen dit weekend...

Gisteren heb ik een rolgordijn in de dakkapel opgehangen van mijn shack/werkkamer omdat ik in de ochtend vaak tegen de zon in naar mijn scherm moet kijken. Gelijk maar alle ramen aan de binnen en buitenzijde schoongemaakt dus ik kan weer helder naar buiten kijken. Heb nu alleen overal spierpijn, zucht...

73, PA1RAM

Hallo Richard S,

Dat zal zeker een hoop schelen met het zonnetje op het venster.
Ik heb toch wat spullen kunnen verplaatsen kan nu in ieder geval bij de computer om te tekenen.
Dus ik zal proberen om morgen een idee te schetsen van de regellus zeg maar een blokschema!
Verder wat berekeningen gedaan aan de resonantie kring dat lijk gewichtig maar het is eigenlijk,
simpel als je de parasitaire zaken onderken....

Ik weet niet of er in jou spectrum analyzer ook een generator zit ?
Anders met de VNA als je die weer in je bezit heb !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ben nu vooral bezig met de theorie Henk. Ik heb een man gevonden, Steve Ellington ( https://www.faculty.ece.vt.edu/swe/ )met een youtube channel wat echt de moeite waard is.

Het channel RF Get Down: https://www.youtube.com/@rfgetdown/videos

Een lust voor diegenen die zich verder in RF willen verdiepen met o.a. bios voorbeelden maar ook de werking van oscillatoren, lekker onderdompelen in de theorie bedoel ik, maar hij is ook praktisch gericht, ik heb er veel van opgestoken. Ik wou dat we deze mogelijkheden vroegah al hadden gehad...

Maar waar jij het over hebt wordt hier uit de doeken gedaan:
- https://www.youtube.com/watch?v=TSKq5l7uuz4
- https://www.youtube.com/watch?v=9UqE_fHjnFE

Dit is het blokschema wat hij hanteert

Ik ga mijn VNA terughalen. Mijn R&S SA heeft helaas geen uitgebreide mogelijkheden, welliswaar heb ik een R&S Sweepgenerator maar ik kan mijn SA (nog niet) external synchen naar is gebleken, baal daar goed van...

73, PA1RAM

Hallo Richard S,

De tekening is prima en ik denk voor een ieder duidelijk, er is aangegeven dat,
een simpele oscillator uit twee modules bestaat.
1.... de versterker.
2.... de resonantiekring ( tank kring )
3.... dat er een positieve feedback tot stand gebracht wordt.

Ik zal zelf ook een tekening op je draadje plaatsen die kunnen we,
dan als leidraad gebruiken dit is in eerste instantie jou tekening !
De oscillator keuze die gemaakt is, is de Clapp wat een uitvoering van de Colpitts is,
toch wil ik in de beginnen even bij de verschillen stilstaan.
Maar de focus ligt op eigenschappen als ruis en vervorming we gaan proberen of we de oscillator,
zo kunnen ontwerpen dat de zijbandruis en harmonische vervorming beter worden dan het huidige ontwerp.
Het ontwerp is grotendeels afhankelijk van de beschikbaarheid van diverse componenten.
De componenten gebruikt in de resonantiekring verkrijgen speciale aandacht optimalisering blijkt zeer moeilijk.
Omdat de oscillator afstembaar is en direct FM wordt toegepast kan geen gebruik worden gemaakt,
van een hoge Q resonator ( kristal ) !
Belangrijk om te onderkennen dat de Q van de resonantiekring direct invloed heeft op de,
zijbandruis en is in tegenstelling tot de harmonische niet te verbeteren met een laagdoorlaatfilter.

Het punt waarop gelet moet worden is dat de oscillator ruis niet teveel,
vermogen in het aangrenzende kanaal plaatst.
Dit laatste is zowel voor de zender als in de ontvanger van belang...

Voor het onderdrukken van de harmonische zal een speciale techniek worden toegepast !
We zullen proberen of door middel van een amplitude regellus de versterker binnen het,
lineaire gebied bedreven kan worden met behoud van het Barkhausen criterium.
Ook is er aandacht voor het feit dat de oscillator door varactor diodes op frequentie gezet moet worden !
Belangrijk is dat elke frequentie binnen het gebied die gekozen wordt de oscillator snel doet starten.
Het verstemmen mag geen spurs. veroorzaken en moet lineair verlopen.
Omdat de oscillator met een audio signaal gemoduleerd kan worden ook hier speciale aandacht voor.

Maar ook de voeding voor de oscillator en afstemeenheid vraagt speciale aandacht i.v.m. de,
stoor zwaai.
De keuze van de varactor diode en de invloed op de oscillator ruis alsmede,
de gevoeligheid voor stoorsignalen vragen aandacht.
Ik denk dat dit redelijk de lading dekt graag aanvullen !

We zullen eerst kijk naar de verschillen tussen de Clapp en de Colpitts waarna,
we de resonator onder de loep nemen.
Misschien kunnen we nog een andere spoel gebruiken maar de frequentie is te laag,
voor een redelijk hanteerbare cavity resonator.
Dat heb ik wel eens gedaan net iets hoger dan twee meter paste netjes in het doosje,
standaard koperen buis rond 54 mm en een spoel van plat zilver band er in.
Dit is dan een coaxiale resonator je kan dan een Q van 600 bereiken nog lang geen kristal maar,
veel hoger dan een spoeltje van 4 windingen Q 55 !

Ik denk dat per onderwerp korte berichtjes het meest leesbaar zijn, te langdradig en,
ingewikkelde formules dan haken veel lezer af ik zie meer in tekeningen net als in jou post.
Wel kan altijd als er diepgang gewenst is er op een stelling / probleem uitgebreider,
ingegaan worden is mijn idee maar of @TS er ook zo over denkt even afwachten....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dag Henk en eenieder die dit draadje volgt ;)

Ik denk dat er naast de oscillator (jouw punt 1 t/m 3) nog een punt 4 is zijnde de buffer omdat die load plaatst op de tankkring en dus de Q kan beïnvloeden met de zijbandruis. Ik kan me voorstellen dat er een tegenkoppeling gaat komen vanuit de buffer en in dat geval moet die zeker mee worden genomen. Wellicht moeten we ook aandacht besteden aan de PLL regellus (de LPF en de uitgang) die ook op de oscillator gaat komen in de nabije toekomst?

Een Xtal is inderdaad uitgesloten, vandaar dus later de PLL. Ik had natuurlijk op een veel lagere frequentie kunnen starten met frequentie vermenigvuldiging en b.v. reactantie modulatie en/of een vorm van menging kunnen gebruiken, maar ik denk dat daar nog veel meer rommel uit komt dus laten we dat maar niet doen. Het ontwerp staat dus vast op Colpitts direct op de frequentie.

Ruis en vooral de vervorming (harmonischen) hebben mijn grootste aandacht in V2.0. Het ligt voor de hand dat we dan iets gaan doen met tegenkoppeling. Maar ik wil ook die methode volgens "De beste oscillator" gaan testen om te zien wat dat brengt. Hiermee worden overigens ook betere ruiseigenschappen bereikt voor wat de adjacent channels betreft (AM naar FM omzetting).

Enfin we kunnen nu nog alle kanten op, ben benieuwd waar we op uit gaan komen.

Sorry dat dit niet kort was...

73, PA1RAM

Deze post is wel kort ;)
Het schema zoals ik hem nu voor ogen heb, dit is nog zonder speciale bias regeling maar is zo wel het uitgangspunt voor de testopstelling. Er zijn een aantal onderdelen waar ik nog wat mee moet kwa waarde...

73, PA1RAM

En dit is het artikel waar ik op doel kwa AGC regeling die ik wil testen omdat die veel raakt van waar we het over hebben gehad
https://www.by-rutgers.nl/PDFiles/Reproducible%20Low%20Noise%20Oscilla…

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Je gaat snel ik had even een klein experimentje voor @Martin V tussendoor :D
Deze is prima als uitgangs punt zelfs incl. varactor voor de regeling.
We kunnen deze voor wat de twee onderdelen uit elkaar trekken.
Wat ik zou willen proberen is om de resonator van een beter kwaliteit te maken.
Hier gaat het in onze situatie om bij een x-tal oscillator spelen andere zaken....

Ik heb gerekend aan de LC kring in beide situaties de Clapp en de Colpitts,
Dus ik zal morgen een paar tekeningen maken.
Maar jou principe schema is leidend uitbreidingen daargelaten....
Een terechte opmerking voor wat de buffer betreft maar die had,
ik dan ook bewust afzijdig gehouden.
Het zelfde geldt voor de voeding dat komt later bij het testen,
gebruik ik toch een lab voeding.

Misschien om op dezelfde golflengte te blijven wikkel ik ook,
een spoeltje 4 windingen 9 mm diameter 1mm draad.
Standaard wikkel procedure dus lineair.... conisch is wel beter maar,
daar zal jij geen mal voor hebben.

Mijn aandacht gaat uit naar het meten van de resonator de complexe impedantie,
jij kan dat ook mooi met de VNA !
Ik weet niet of het "De beste oscillator" wordt maar we doen met z'n alle ons best :)

Wat je zegt de PLL is ook te gebruiken om de amplitude te locken maar,
dat is een ingewikkeld systeem.
Zo'n amplitude lock loop heb ik al eens toegepast maar dat zijn ik denk 6 doosjes :S
Ik zie dat je nog een link heb dat kan interesant zijn eens kijken.
Volgens mij zijn alle punten onder de aandacht, wel heb ik nog iets anders onderzocht,
dat wil ik ook in de praktijk even controleren.

En dat is het starten van een oscillator en de amplitude regeling ik heb,
dit een jaar of twee geleden denk ik op de achtergrond met @blackdog onderzocht.
Bram was toen bezig met de wienbrug ik heb daar die lampjes van overal wat gekocht.
Ik had toen al de indruk dat je met het lampje niet de amplitude maar de fase regeld.
Maar ook het starten de een zegt op het inschakelen ik weet dat niet ik zal,
het experiment doen !
Ook dit laat ik weten en nee... wat ik boedoelde niet te lang was voor mij dus einde ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Interessant leesvoer voor je Henk ;)

Mathematical_modeling_of_voltage-controlled_oscill.pdf

En het verschil in starting time, Clapp heeft idd zoals jij al zei meer power nodig...
Colpitts links, Clapp rechts

73, PA1RAM

Nog ééntje dan, over de impact van de Q-factor...

2008_02_05_PrimerOnResonance.pdf

Dat wordt dan toch een spoel van 2mm draad... ;)

[Bericht gewijzigd door Richard S op woensdag 10 mei 2023 01:02:34 (28%)

73, PA1RAM

En nog een onorthodox design met mogelijkheden, zit zelfs een patent op!
https://patents.google.com/patent/US4066983

73, PA1RAM

Hallo Richard S,

Je documenten komen als geroepen, ik zit even met de knie gisteren de gehele dag rust gehouden !
Gaat al weer beter maar nog even voorzichtig aan.

Ik denk dat we de documenten kunnen gebruiken om naar te verwijzen,
die tekening zijn duidelijk genoeg.....
In het document van Vladimir Ulansky en gor Alekseevich Machalin wordt duidelijk uitgelegd waarom,
je met de ingangscapaciteiten van je actieve element zou moeten reken !
Ook al is de data die gebruikt wordt niet compleet daar kan je rekenkundig niets aandoen.
Het gebrek zit hem hier in het feit dat de transistoren die we gebruiken,
klein signaal ( lineair model ) parameters zijn.
Veelal wordt de data van groot signaal niet opgegeven het is overwegend niet de opzet om,
een halfgeleider in verzadigde toestand te bedrijven ( clipper ) .

Nu is zoals je weet een oscillator een vreemde eend in de bijt.
Belangrijker deze gaat van klein signaal naar groot signaal ( niet lineair model ) .
Dit is dan ook het probleem bij de meeste simulatoren zeker m.b.t. de,
ruis dus meten is van essentieel belang !
Verder komt in het document naar voren dat ook deze onderzoekers aangeven
dat de Colpitts er iets beter uit kom qua starten !
Waarbij ik kan opmerken dat het onderzoek samen met @Martin V dat de seriële Colpitts nog beter en,
op een aantal punten zelfs net iets beter is dan de Vackar oscillator is !

Dus de plaatjes met een korrel zout nemen wat ik begrijp werken de onderzoekers,
met NI-multisim voorheen Electronic Workbench die heb ik hier ook dit pakket is,
gebaseerd op Pspice dat gaat met een oscillator niet goed......
Ik gebruik dit paket voor simpele schakeling het tekend heel gemakkelijk.
Bijna alle simulatoren zijn op Pspice gebaseerd behalve het pakket wat @Frederick gebruikt.
SIMetrix is van oorsprong een pakket voor elektriciteit netten en werkt,
niet op basis van Pspice maar piecewise linear.
Het pakket wat ik gebruikt voor hoogfrequent is gebaseerd op EEsof het,
pakket is van HP / keysight ADS Software.

Maar al deze programma's geven de richting van de beweging aan er zijn,
vele factoren die roet in het eten gooien !
Denk bijvoorbeeld aan omstandigheden als de bouw maar ook de,
diëlektrische verliezen door de print en omgeving !
Zeker bij spoelen is dit van zeer groot belang.

Een aantal vuist regels voor de schakeling en component keuze.
Een van de betere schakelingen voor het actieve element is om in geaarde basis / gate te schakelen.
Spoelen een zo grootst mogelijke diameter in relatie tot de lengte als het mogelijk is plat verzilvert materiaal.
Eventueel conisch wikkelen dit heeft als voordeel dat het gedrag net lijkt alsof je,
allemaal kleine spoeltjes in serie schakelt.
Smoorspoelen 220 nH in een gebied van 50.....1500 MHz geen ferriet gebruiken indien een,
groter waarden gewenst is eerst een lucht spoel ontkoppelen met een condensator en daarna de grotere erbij schakelen......
De koppel / ontkoppel condensatoren < 1 nF indien gewenst meerdere parallel.....
Let op de deviatie van het ontkoppel setje aan de spanningsrails,
dus niet steeds dezelfde waarden herhalen maar spreiden in combinatie.
Dit is een kleine greep later zullen we echt wel tegen andere zaken aanlopen !
Dit is meer onder het motto hou in gedachte.

Het rekenen is uiterst belangrijk om een goed model te schrijven hebben we praktische data nodig !!
Anders kan onze simulator er niets mee en ik krijg heel sterk de indruk dat de,
simulator meer als een trial and error instrument gebruikt wordt .
Welke reken software gebruik jij ik werk met Mathcad al bijna mijn hele leven lang de,
eerste versie onder DOS Windows bestond nog niet.
Dit pakket prime 9 is best duur te noemen de laatste 2 maanden ben ik aan het leren met Maxima dit,
is ontwikkeld door het M.I.T. Massachusetts Institute of Technology en is gratis.
Uiteindelijk is net als in je document te zien is alles rekenkunde / wiskunde dus,
is een goede calculator essentieel die ook een beetje helpt in het grafische domein.
Soms doet mijn berekeningen / simulatie het beter dan een simulatie pakket omdat de,
onderliggende eigenschappen mee worden genomen.....

Ik hoop morgen weer van de partij te zijn om ruimte te maken en de,
meetopstelling voor de resonantie kring op te bouwen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.