Enexis vervangt trafo : piek in de spanning -> schade

Wat zou hier gebeurd zijn ?
De vonken sloegen uit de WCD's
Man in het filmpje heeft het over middenspanning, oeps !

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1022442/stroompiek-zorgt-voor-kapotte-a…

Op :
https://www.enexis.nl/over-ons/nieuws/2023/05/storingmeeden

Staat dit te lezen :
Storing Meeden

Geplaatst op 14-05-2023 (laatste wijziging 14-05-2023 16:03)

Bij werkzaamheden aan een transformator bij Meeden in Groningen is op 13 mei een stroomstoring ontstaan, die mogelijk schade heeft veroorzaakt aan apparatuur bij klanten in huis. Via dit nieuwsbericht houden wij u op de hoogte van de situatie.
Wat is er aan de hand?
Met de transformator in Meeden voorzien wij enkele honderden klanten van stroom. Tijdens de werkzaamheden ontstond er een korte piek in de spanning die ruim hoger was dan 230V. Hierdoor kunnen elektrische apparaten die zijn aangesloten op het elektriciteitsnet beschadigen. Dit is natuurlijk ontzettend vervelend en we realiseren ons ook dat inwoners van Meeden hier flink van geschrokken kunnen zijn.

Informatiebijeenkomst
Om deze reden organiseren we begin volgende week een informatieavond. Woont u in Meeden en bent u getroffen door deze storing? We informeren u dan graag persoonlijk over wat er is gebeurd en hoe we schade vergoeden die hierdoor ontstaan is. Zodra de datum, tijd en plaats van deze bijeenkomst bekend zijn, informeren we u per brief. Ook dit nieuwsbericht werken we dan bij met deze informatie.

Onze excuses voor het ongemak!

==

Hier staat het ook :
https://www.hoogspanningsforum.com/viewtopic.php?f=11&t=1806&s…
( maar nu nog geen reacties )

Zwevende nul? Dan er (kortstondig) een (te) hoge spanning op de apparatuur komen te staan.

zonder prutsen kom je nergens!
fred101

Golden Member

Het filmpje heeft geen ondertiteling... ;-) Alles wat nog heel is heeft in ieder geval ook een tik gehad. In iedr geval de self healing condensators en MOVs

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Denk dat sterpunt van de trafo naar de nul rail onderbroken is of aarding. Deze zijn normaal gekoppeld.
Waarschijnlijk oud trafo huisje met open systemen.

mvdk

Golden Member

Ik denk dat er niks met de transformator aan de hand was. Gewoon één of meerdere laagspanning kabelstoringen. En als je het met de echometer niet kan zien, ja, dan willen ze weleens gaan "ploffen". Dat behoort niet te gebeuren op een kabel waar verbruikers opzitten, maarja.

Opzichter: "alles is eraf, het is alleen dat gemaaltje daar verderop, en daar hebben we de patronen eruit gedraaid"
Meetechnicus: "sure?"
Nog een keer op het richtingkaartje kijken, hetzelfde als in de groepenkast, waarop behoort te staan wat er allemaal opzit.
Ploffen. Na enkele minuten komen er schimmen uit de duisternis op ons af, "wat zijn jullie in s'hemelsnaam aan het doen?"

Het verhaal in dit topic maakt déjà vu's bij me los

mvdk

Golden Member

Op 14 mei 2023 19:43:09 schreef harry64:
Wat is 'ploffen'?

Acoustische foutopsporing. Met een daartoe geschikt apparaat, iets met grote condensatoren, worden er pulsen in de kabel gestuurd. Dat geeft overslag op de foutplaats, en kan soms zonder hulpmiddelen gehoord worden, maar anders een bodemmicrofoon met versterker en koptelefoon.

Het waren de donkere dagen voor kerst. De klachtenmonteur was al bij de klant geweest, maar kon niets uitrichten. Ergens in de communicatie moet het fout gegaan zijn, dat de opzichter die huisaansluiting niet meegekregen had. Die opzichter was gebeld dat het gemaaltje spanningsloos stond.
Anyway, bij die mensen in huis kwamen er knallen uit de meterkast, en de ballen werden uit de kerstboom geblazen. :(

Hier een voorbeeld van zo'n apparaat:
https://www.vandentempel.nl/nl/producten/kabelmeetapparatuur/item/stoo…

heb dat in werking gezien bij storing zoeken op een paar honderd meter 4x70 kabel. die monteur kon tot 11kV gaan met de megger spanning, maar begon lager. in dit geval was meer als 4kV niet nodig, was zo gevonden met de microfoon. ik heb er een filmpje van gemaakt toen, na opgraven zag je aan de onderkant van de kabel de overslag. de vonk die overslaat zegt dat het vermogen wel iets meer is als de gemiddelde 6xAA batterij gevoedde megger :P

bijna 20 jaar geleden ook meegemaakt, destijds diverse keren stroomuitval gehad in de straat vaak in de nacht en dan in de ochtend was er nog 1 fase over. ook toen begon het zo, maar rond 7 uur in de ochtend ging de bel. stond essent aan de deur, kwamen de hoofdzekeringen trekken bij de hele straat zodat de ploffer erop kon. nu kon dat mooi want iedereen was thuis zo vroeg natuurlijk. uiteindelijk was er rond 16uur pas weer stroom. onder een inrit die 1 jaar eerder nog een sloot was zat een rotte plek in de gplk. die gedempte sloot heeft nog wat vaker ellende veroorzaakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Afgaande op het gebied was het waarschijnlijk geen kabel storing. Volgens Enexis is er een aansluitfout gemaakt. Die kan morgen even op kantoor komen.

Ook werd er gezegd dat er aan de trafo gewerkt was, aan welke zijde blijft gissen. Na verhaal blijken bij sommige mensen de vonken uit de muur te komen. Maar met 400v ipv 230v lijkt mij dat sterk.

Op 14 mei 2023 21:23:57 schreef Peter112:
Afgaande op het gebied was het waarschijnlijk geen kabel storing. Volgens Enexis is er een aansluitfout gemaakt. Die kan morgen even op kantoor komen.

Ook werd er gezegd dat er aan de trafo gewerkt was, aan welke zijde blijft gissen. Na verhaal blijken bij sommige mensen de vonken uit de muur te komen. Maar met 400v ipv 230v lijkt mij dat sterk.

met een blikseminslag is dat wel zo, maar idd de nul ruilen met een fase niet zo snel. echter je leest dat aan 1 kant van een straat alle cv ketels stuk waren, klinkt meer als een zwevende nul. adapter in wcd. die klapt kapot door varistor die overlijd en je hebt wcd's waar de vonken uitkomen. en ja, die adapterbehuizingen zijn niet helemaal dicht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
harry64

Golden Member

Mmm... 4-11KV, Dat wil wel wat slopen in huis ja. Ik hoop dat toch nooit mee te maken. Ook al omdat het nog maar de vraag is of oudere, maar toch nog 2e hands dure meetapparaten wel volledig vergoed worden.

Op 14 mei 2023 21:42:15 schreef harry64:
Mmm... 4-11KV, Dat wil wel wat slopen in huis ja. Ik hoop dat toch nooit mee te maken. Ook al omdat het nog maar de vraag is of oudere, maar toch nog 2e hands dure meetapparaten wel volledig vergoed worden.

geloof me, onweer is erger en vooral het onvoorspelbare ervan. heb al vaker daar de schade van gezien. recent nog dat waar ik bijstond 1 fornuis in sluiting ging met een pan op de pit en het fornuis erlangs overleed 4 min later met een rookwolk. de voedingspanning was netjes tov nul. wel daags na die moessons met onweer en dat had daar goed huisgehouden, een inpandige vijver was ook ontstaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Precies. Wilde ik ook gaan zeggen. En van een losse nul krijg je "maximaal 400V". Maar in de praktijk verwacht ik eigenlijk lang geen 400V. Als de spanning op 1 van de fases afneemt wegens negatieve weerstanden (computer voedingen), dan stoppen die toch als de spanning nog een 100V o.i.d. is?

Maar goed. Zelfs bij de volle 400V is het onwaarschijnlijk dat er overslag e.d. gaat plaatsvinden. Is het niet zo dat EC keuring eist dat je een 60 sec tegen 400 (+?) volt kan zonder kapot te gaan?

Wat is de eerstvolgende middenspanning? 6kV? Het lijkt me dat daar best rare dingen mee kunnen gebeuren in een 230V net...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
harry64

Golden Member

Op 14 mei 2023 21:50:14 schreef testman:
[...]

geloof me, onweer is erger en vooral het onvoorspelbare ervan. heb al vaker daar de schade van gezien. recent nog dat waar ik bijstond 1 fornuis in sluiting ging met een pan op de pit en het fornuis erlangs overleed 4 min later met een rookwolk. de voedingspanning was netjes tov nul. wel daags na die moessons met onweer en dat had daar goed huisgehouden, een inpandige vijver was ook ontstaan.

Onweer wordt nu met PV wel weer een dingetje. Dat was voorheen niet omdat er nergens, uitgezonderd zendamateurs, nog antennes op daken staan. Maar onweer kan dus ook via grondkabels of gewoon inductie in je huisbedrading de boel slopen. Maar dat is dus nagenoeg niet aantoonbaar als je geen direct-hit hebt die een mooi gat heeft geslagen.

een ontlading verderop is genoeg om wat te slopen in huis, 1 toestel of een paar. een directe inslag heb ik ook de rommel van opgelost gehad, hoofdzekeringen waren alleen nog gruis, meterkast waar de inslag op binnenkwam lag 10 meter verderop en elke hoofdschakelaar van de onderverdelers was in puin gebroken. maar van de apparatuur waren er maar 4 dingen stuk. wcd's en tlbakken waren van de muren geklapt waar de inslag binnenkwam.

inslag in een boom die deze ineens pelde, maar waar wel alle nutskabels onderdoor liepen leverde een schade van een ton op. in alle gebouwen op die trafo was iets kapot, rond de inslag het meeste uiteraard. via de telefoonkabels en cai werd ook veel meegenomen.

ken ook gevallen waar de deur van de meterkast op de gang lag, de zwarte vlekken rond wcd's.

zelf ook een 0 ohm sluiting na een ontlading gehad, bewoner had een flits gezien door het raam van de gangdeur. na zoeken bleek dat een oude lampaansluiting de oorzaak, aarde aan nul gelast. de zwarte streep langs de kap was de hint.

komt ook voor dat de inslag in een natte muur was en de ganse muur door de kamer ligt, aanwezig vocht verdampt meteen en word explosief, vandaar dat een boom ook gepeld is na een inslag, de bast klapt eraf door stoomvorming..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Een Boom, dat heb ik vele jaren terug in Wassenaar gehad.
De bliksen was ingeslagen in een grote boom, die was compleet in 2 stukken. Er stroomde enorm veel water uit die doorgebroken boom, dat zag er heel gek uit en er kwam nog stoom/damp uit na een hele tijd.
Alles in de straat was zo ongeveer kapot.
Er zat een huisarts een paar huizen naast de inslag en daar was de inductie via CAI en telefoonkabel naar binnen gekomen.
De telefooncentrale en fax kapot. ( alles nog analoog destijds).
De overslagvebeiligingen, van die neonbuisjes, waren letterlijk ontploft met een flinke overslagschade op de netlijn print.
2 aderparen in de straat zaten in een grondlas die in puin was, die was in een grote enkele doorverbinding veranderd...
Met KPN ( laat in de avond nog) uit een andere kabel aan de achterkant 3 aders tijdelijk ingelast en los over de grond een 5 x dubbel kabeltje om de arts bereikbaar te maken.
Er is een hele nieuwe invoer met ISRA gekomen een paar dagen later.
De centrale deed raar en had overspraak, die centrale heb ik s'nachts toen er weer lijnen waren uitgewisseld met een rapport voor de verzekeraar.

Bij Voorschoten ( vlak bij het ongeluk van pas geleden) is in 2001 een vader met zoon geweest die de kranten haalden door met een vossenjacht de antenne tegen de 380KV bovengrondse leiding te prikken... dat die het overleefd hebben is een wonder als je de plek des onheils zag destijds.
https://leiden.courant.nu/issue/LD/2001-12-03/edition/0/page/1?query=
Daar is een enorme ontploffing geweest en die is de grond in geslagen.
Ook daar was onder andere een telefoonkabel kapot, zijn nog jaren storingen uit voortgekomen.
Ik had wat klanten op het belendende industrieterrein.
Daar zaten ook wat huurlijnen ( dat noemde KPN een omgaande verbinding) bij naar andere gebouwen.
Enorme klappers in de netlijn en toestelkaaarten waren er ook daar.
En dan is vervangen de enige oplossing, herstellen is zinloos, het blijft onbetrouwbaar.
Ook de NT1 van ISDN lijnen sneuvelde nog wel eens, maar dan bleef de kaart in de centrale wel heel en die NT1 was toch van KPN.
Ik had ze standaard in de auto liggen, ik was er altijd eerder dan KPN bij een storing :)

Het is overigens een tip om op de inboedelverzekering eventueel de uitbreiding "inductieschade" mee te verzekeren, dat is standaard vaak niet zo.
Is het geen directe inslag dan is gevolgschade dan meestal wel verzekerd.

Jinny

Golden Member

Hangen die kabels zo laag dan?
Overigens, het berichtje lezende lijken het mij eerder 11 meter hobbyisten...
En blikseminslag, ik heb er wel vaker over geschreven op het forum...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik vind vooral die melding over dieren (bedoelen ze daar daar de vossen mee?) erg leuk. En dit naast de melding dat er toen blijkbaar hoogspanningskabels in bomen vlak boven de grond hingen.

Met andere woorden: Ik geloof geen barst van dit sensatie verhaal. Misschien is er wel iets gebeurt. Maar absoluut niet wat er in dat verhaaltje beschreven staat.

De hoogspanning hangt op delen van dat traject wel vrij laag, ik schat een meter of zes.
Ik woonde daar vroeger in de buurt.

Bij mijn weten is het een 150 kV lijn, die vroeger over weilanden gelopen zal hebben maar nu boven speelveldjes, parkeerplaatsen en moestuinen hangt.

6 meter, dat zou overeenkomen met 27mc hobbyisten met een halvegolfantenne op hun auto. Heb dat wel eens op een foto gezien. Een halvegolfantenne is legaal, de nabrander niet maar die is natuurlijk zélf de lucht in gegaan...

Je gaat ook niet peilen met zo'n hoge antenne op je auto. Dat doe je met een directionele loopantenne ofzo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Op 15 mei 2023 07:12:55 schreef Jinny:
Hangen die kabels zo laag dan?
Overigens, het berichtje lezende lijken het mij eerder 11 meter hobbyisten...
En blikseminslag, ik heb er wel vaker over geschreven op het forum...

Ja, de kabels hangen, zoals @Aart ook al bevestigt, daar vrij laag.
Net even op google maps gekeken, daar zie je geen draden! Wel masten.
Op de foto's van het treinongeval zie je ze wel hangen.

En @Ex Fietser, je mag twijfelen aan mijn verhaal maar ik heb het ( een dag later) gezien en ben er geweest om een hoop schade te herstellen in die omgeving dat fantaseer ik echt niet...
Het bedrijf waar ik toen werkte zat er ook vlakbij.
Hoe het precies is gegaan is nooit helemaal duidelijk geworden maar er zijn verhalen over een aanhangertje met een uitschuifmast, ook omdat de auto uitgebrand was.
Een uitschuifmast aan een boom ( mooie aarde...) kan ook en die antenne is ongelukkig terecht gekomen. Misschien niet eens er tegen aan maar in de buurt wil ook wel, ook als het 150 kV is.

mvdk

Golden Member

Heb dit verhaal van een verjaardag van m'n broer die toen politieman was.

Ongeveer in diezelfde tijd van het incident bij Voorschoten, was er ook iets in Delft aan de Tanthofdreef. Bewoners in die buurt hadden een lichtflits gezien, en onmiddellijk erna een harde klap. Klonk als een explosie. Politie gebeld, er werd een los rioolputdeksel gevonden. Brandweer erbij, metingen. Niets. Terwijl politie en brandweer druk bezig was met veel mensen erbij, was zo'n 50 mtr verderop een chauffeur van een dieplader bezig een hijskraan, die hij een uur tevoor op die dieplader gereden had, vast te zetten. M'n broertje maakte een praatje met em, joh, heb jij wat gezien? Nope. Maar aan z'n lichaamstaal zag m'n broer dattie iets verzweeg. Papieren gecontroleerd, naam bedrijf genoteerd. Bij het EZH ondertussen was iemand onderweg naar het schakelhuis Delft Zuid, er was een lijnschakelaar uitgegaan. Daar werd vastgesteld dat er een korte aardsluiting was geweest. Volgende dag gingen de lijnwerkers op pad, en vonden een ingebrande plek. Stuk lijn vervangen, ingebrande plek meegenomen. Toch eens navragen bij de politie. Bleek naderhand het ingebrande stuk overeen te komen met het kabelwiel op de top van de giek.
Dat die lijn niet doorgebrand is en niet naar beneden gekomen is, dat mazzel hadden ze dan weer.

Edit1: dat losse rioolputdeksel was waarschijnlijk vastgepit geweest aan de tracks van die hijskraan, er waren brandplekken zichtbaar.
Alles speelde zich af na zonsondergang.

Edit2:
Ik twijfel aan m'n eerder geposte verhaal van dat ploffen, want dan zouden bewoners graafwerkzaamheden in de wijk hebben gezien. Daar word niet van gesproken.

Ik twijfel niet zozeer aan de verhalen van de personen hier. Maar wel dat verhaal in de krant. Eigenlijk vooral vanwege de dieren in dat verhaal. In de krant is alleen sprake van een vossenjacht en een bijzonder ongeluk. Er staat niets over wat voor dieren het zouden moeten zijn.

Ik vind dit kranten verhaal onjuist, onvolledig en daardoor geloof ik het niet.

De mensen (ooggetuigen) hier hebben veel meer informatie dan dat wat in die krant staat. Hun verhalen trek ik niet in twijfel.

revado

Honourable Member

Op 15 mei 2023 11:54:42 schreef Ex-fietser:
Ik twijfel niet zozeer aan de verhalen van de personen hier. Maar wel dat verhaal in de krant. Eigenlijk vooral vanwege de dieren in dat verhaal. In de krant is alleen sprake van een vossenjacht en een bijzonder ongeluk. Er staat niets over wat voor dieren het zouden moeten zijn.

Ik vind dit kranten verhaal onjuist, onvolledig en daardoor geloof ik het niet.

De mensen (ooggetuigen) hier hebben veel meer informatie dan dat wat in die krant staat. Hun verhalen trek ik niet in twijfel.

Ah, ok, ik snap je :)
"Vossenjacht" was in die jaren gebruikelijk onder "zendamateurs".
De naam zal wel afgeleid zijn van de werkelijke vosssenjacht in oa Engeland.
Ik zet zendamateurs bewust tussen haakjes omdat ik er aan twijfel of het wel helemaal legaal was.
Het zou zomaar 27 Mc kunnen zijn geweest met een extra kacheltje er achter.
Het ging niet om daadwerkelijke dieren maar om het uitpeilen van een zender die op een bepaalde plaats stond, dat noemden ze een "vossenjacht"
Ik heb er ook eens aan mee gedaan met zoeken maar omdat ik niet zo veel met HF heb is dat bij een enkele keer gebleven.
Welke freqentie er toen gebruikt is weet ik niet meer, maar het was volgens mij een toon van 1 kHz of iets dergelijks die pulserend uitgezonden werd.
Die zender moest je dan uitpeilen met een richting gevoelige antenne.
Of de antenne van het ongeluk de zender was die ze moesten zoeken, of dat ze zelf zoekende waren vertelt het verhaal verder niet heel duidelijk.

Edit: hier staat het mooi uitgelegd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vossenjacht_(radio)
masten tot wel 35 meter hoog...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij zendamateurs zijn de '80 meterband' peilontvangers ongeveer zo groot als mijn hand, de antenne is een ferrietstaafje. Het extra 'sense'-antennetje is ca. 10 cm.
De peilzenders zijn cilinders van een cm of 20, die op een stok in de grond geprikt worden, ergens verstopt - achter een boom, in een wild en hoog grasveld, van die dingen. De buigzame sprietantenne erop is ca. 1 meter.
De jacht wordt lopend (soms rennend :)) gedaan.

Wat 11m-boeren doen op dit vlak weet ik niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org