Enexis vervangt trafo : piek in de spanning -> schade

Er zit in Meeden een groot verdeel station, ik ga ervan uit dat daar de aansluitfout is gemaakt.
Volgens Siemens een van de grootste in Nederland en voorbereid op de toekomst :P
https://new.siemens.com/nl/nl/bedrijf/stories/electricitymatters/hoogs…

Ik ben nogmaals blij dat ik verhuisd ben, mijn huis stond mischien 750 meter van dat verdeel station af.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Jinny

Golden Member

11 meter boeren zetten een halve golf op en rijden met auto's met kwart golf of korter (DV antennes meen ik) in het rond om dat ding te vinden..
Vandaar dat ik direct aan 11 meter dacht.
RZA's zijn veel subtieler in het 'vossen' (heb ik ook eens gedaan, kon mij ook niet echt bekoren)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 15 mei 2023 18:59:17 schreef Jinny:

RZA's zijn veel subtieler in het 'vossen' (heb ik ook eens gedaan, kon mij ook niet echt bekoren)

Mij wel. Ik heb het vaak en met veel plezier gedaan. Zowel als jager als als vos. Ik was er in mijn jongere jaren ook best redelijk goed in al zeg ik het zelf. Ik heb aardig wat prijsjes gewonnen. Maar nu gaat het niet meer. De benen laten het afweten en jagen met de auto is te gevaarlijk geworden.

Niet alleen zijn zendamateurs subtieler in het "vossen"", ze zijn ook slim genoeg om uit de buurt te blijven van bovengrondse leidingen. Die verstoren de peilingen. :-)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Bij het vervangen van de trafo is vergeten de nul aan te sluiten. Volgens verklaring Enexis. Het betreft hier een wijktrafo en niet het 380kv schaklstation Meeden. Als dat was gebeurt had half Nederland daar wel last van, buiten dat deze trafo's geen nul hebben.

Door de vele PV is het in de wijk nog verder uit de hand gelopen en is er veel schade ook aan pv omvormers. Enexis schat de schade op een paar ton.

mvdk

Golden Member

Bij het vervangen van de trafo is vergeten de nul aan te sluiten.

Ik probeer me dat voor te stellen. Dat is toch vreemd? Dan hou je of een loshangende single over, of een niet aangesloten nulklem op de trafo. Ik kan me wél voorstellen dat ze een fase en de nul verwisseld hebben, en dat geeft ook hevige effecten.
Ergens ben ik een nieuwsbericht tegengekomen waarin gesproken word van dat er even een zwevend net was, wat dat ook moge wezen.
Kan het niet terugvinden.

Edit: ah, gevonden.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1023040/schade-stroompiek-meeden-kost-e…

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 16 mei 2023 08:15:19 (13%)

Jinny

Golden Member

Op 16 mei 2023 07:47:32 schreef mvdk:
[...]
Ergens ben ik een nieuwsbericht tegengekomen waarin gesproken word van dat er even een zwevend net was, wat dat ook moge wezen.
Kan het niet terugvinden.

Edit: ah, gevonden.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1023040/schade-stroompiek-meeden-kost-e…

Zwevend net is in mijn ogen op de wal een net waarvan de nul loshangt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 16 mei 2023 06:29:26 schreef Peter112:
Bij het vervangen van de trafo is vergeten de nul aan te sluiten.

Hoe achterlijk lomp en dom ben je dan?
Wat voor volk mag daar aan werken?
En welke nitwit controleert de werkzaamheden, wat voor opzichter/ inbedrijfsteller ben je dan?

revado

Honourable Member

Stel dat ze het sterpunt van de trafo niet aan aarde hebben gelegd, wat voor gevolgen heeft dat?
Je hebt dan een zwevend net.
Ik heb wel eens verhaal gehoord dat er wijken zijn waar de wijkkast geen nul krijgt van kabel vanuit de trafo maar aan een dikke aardpin hangt.
Maar heb dit alleen van horen zeggen.
Dan zou het verklaarbaar zijn.
Misschien weet @mvdk daar meer over te vertellen?

mvdk

Golden Member

OK, een waar gebeurd verhaal. Maar voordat ik het weer opnieuw ga vertellen:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1865363#1865363

Edit: We weten niet hoe het netwerk van Enexis er in die straten uitziet, de huizen lijken me iets van 25 jaar oud, zou zomaar een sternet kunnen zijn met kabels op eind. Maar als ze naar een ander trafohuisje of naar een kast lopen, ga daar meten nadat je ingeschakeld hebt.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 16 mei 2023 09:18:53 (49%)

Ah! Ja, dan krijg je idd HARD 400V op je 230V stopcontacten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mogelijk zit er een bv een gplk 4x 95 en een 3x 95 parallel op de oude trafo en is de eerste onderuit gezakt. Piet heeft het losgehaald en klaas weer gemonteerd.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De trafo wordt ingeschakelt door een bevoegd person van de middenspanning.
Die persoon kijkt doorgaans niet naar de laagspannings gedeelte.
De middenspanning zit vaak niet achter dezelfde deur als de laagspanning.
Het laagspanings netwerk ligt vaak in ster en aan de eind van de kabel ligt de nul aan de aardpen. Vroeger liep vaak de laagspanning vaak van trafo huisje naar trafo huisje. Dan had je de ene kant altijd nog de nul.
Heb al vaak kabel gesplitst door overbelasting zodat het 2 kanten woord gevoed uit trafo huisjes. meestal kwam er dan geen aardpen op deeind vd kabel. Wel werd de nul en de aarde gekoppeld op de eind vd kabel.

mvdk

Golden Member

Vroeger zat in een trafohuisje een verbinding van de Nul vlag van de trafo naar de bak van de trafo. Dan zat de bak van de trafo aan de aardrail waaraan alle andere attributen in het huisje geaard/vereffend waren. Ik heb daar in het verleden weleens meer over geschreven. Die verbinding word tegenwoordig weggelaten. Had iets van doen met harmonischen bij assimilatieverlichting. De eenaderige kabels gaan van de trafo naar het laagspanningsverdeelrek. Nul en aardrail op het rek zijn één, die nul/aardrail zit verbonden met de vereffenings/aardrail waar ik het eerder over had. Op twee hoeken van het huisje word een aardelektrode geslagen, bij een schakelhuis op alle hoeken. De twee 50qmm van de aardelektroden worden ingevoerd en aan de aard/vereffeningsrail vastegemaakt, in de onmiddellijke nabijheid van het invoergat.
Ik denk dat gewoon een fase en de nul kabel is verwisseld. Dan krijg je op het LS rek geen vuurwerk, zelfs niet als de huisaansluitingen TN, op de Zeeuwse manier uitgevoerd zijn. In de huizen gaat het wél mis.
Ze hadden moeten meten, voordat de patronen van de afgaande kabels weer geplaatst werden. Er is waarschijnlijk óók geen draaiveld gemeten, wat toch eigenlijk ook best een beetje belangrijk is.
Ik heb ook fouten gemaakt. Iedereen gebeurt weleens wat. Deze mannen overkomt het niet weer.

Edit:

De trafo wordt ingeschakelt door een bevoegd person van de middenspanning.
Die persoon kijkt doorgaans niet naar de laagspannings gedeelte.

Eigenlijk is dat wel de taak van die persoon. In een trafohuisje zit doorgaans geen MS spanningsmeting. Na het inschakelen van de trafo word gemeten of de laagspanning een aanvaardbare waarde heeft, en je meet draaiveld. Is de LS te hoog of te laag, uitschakelen, tapstand aanpassen, en weer inschakelen.
Als er volgens de 50110 en z'n afgeleiden word gewerkt, word MS en LS door dezelfde personen gedaan.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 16 mei 2023 13:32:01 (18%)

je zou wel zoiets denken ja, blauwe draad voor een nul aangezien terwijl dat in trafohuisjes een fase is. had er van de week nog zoeen die vroeg waarom een bandschuurmachine op 3F de motorbeveiliging eruit gooide steeds, 4 aders in de kabel? ja, dan heb je de blauwe zeker op de nul aangesloten, eeh ja. zelfde fout maar andere uitkomst. voordeel is dat de huizen die maar 1 fase hebben die net deze gedraaide fase bevat het niet eens gemerkt hebben, fase en nul zaten alleen andersom. bij de huizen waar 3 fase zit kan alles op de 2 andere fasen kapot zijn gegaan met pech..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Er wordt momenteel en ook nog voor vele jaren gewerkt aan het elektriciteitsnet.
Het valt wel te verwachten dat er fouten zullen gebeuren.

Ik was onlangs bij een klant waar ze een dc-lader geplaatst hadden vlakbij hun HS-cabine (en hun transfo van 315kVA vervangen voor eentje van 630kVA).

Aarding nagemeten: waarde ver boven wat het mag zijn, het jaar voordien was die nog heel goed.

Daar zal iets misgelopen zijn bij het sleuven graven voor de kabels van de dc-lader.

bij een klant van t werk zijn laders gemaakt die 3F 300A kunnen laden, voor tesla's uiteraard. de hoofdaansluiting was al geen kleintje daar, maar tijd om te wachten om weer te rijden is er blijkbaar niet :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 14 mei 2023 23:38:09 schreef revado:

Bij Voorschoten ( vlak bij het ongeluk van pas geleden) is in 2001 een vader met zoon geweest die de kranten haalden door met een vossenjacht de antenne tegen de 380KV bovengrondse leiding te prikken... dat die het overleefd hebben is een wonder als je de plek des onheils zag destijds.

Er liggen wel hele dikke sneden apenvlees tussen dàt broodje.
De geleiders hangen bij een 380kV luchtleiding voor de veiligheid zo'n 50-60m boven de grond.
Moet een redelijk peilantennetje geweest zijn. :-) :-)
Of wel zijn die idioten tot bovenaan in de mast geklauterd voor vrijer 'zicht'

maartenbakker

Golden Member

Het ongeval vond plaats op 1 december 2001. Er was volgens de krant sprake van een uitschuifbare antenne van 25m. Bij de resulterende kortsluiting zijn er op een of andere manier ook 2 telefoonkabels onklaar geraakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens mij hangt de 380kV lijn langs de A4 lang geen 50m hoog waar die lijn boven de weilanden hangt.

Het is (wellicht met 150kV) al eens voorgekomen dat een boer met een lange maai/sproei/whateverbalk een bocht probeerde te maken onder zo'n lijn. Die balk klapte hij op tijdens het draaien. Die kwam in contact met de hoogspanningslijn. Volgens mij had die het niet overleefd.
Van de 150kV lijn nabij me weet ik dat ie behoorlijk laag hangt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Op 24 mei 2023 13:58:51 schreef maartenbakker:
Het ongeval vond plaats op 1 december 2001. Er was volgens de krant sprake van een uitschuifbare antenne van 25m. Bij de resulterende kortsluiting zijn er op een of andere manier ook 2 telefoonkabels onklaar geraakt.

Het lijkt steeds onwaarschijnlijker.
Een antenne van 25m hoog op een auto voor vossejacht?? Lijkt me wel heel erg overdreven. Heb je je al eens afgevraagd hoe zo'n monster mobiel te realiseren valt..? Ik stel me voor dat zoiets niet op een auto te realiseren is.En wat is het nut van zo'n monster bij richting zoeken?

10kV lijnen zijn wat lager, maar de masten van
380kv lijnen zijn tussen de 54 en 60m hoog, dat kun je opzoeken op de site van de netbeheerder.
Ik kan me voorstellen dat de draden wat doorhangen, maar lager dan 30m zullen ze wel niet komen en zeker al niet waar de lijn een berijdbare weg kruist.

Volgens mij is het volstrekt onmogelijk dat een vossejagende amateur aan zo'n lijn blijft haperen. En gezien dergelijke lijnen enorme vermogens transporteren , genoeg om een hele stad van energie te voorzien, zou van de auto met antenne en vader en zoon vermoedelijk enkel een zwarte vlek op het wegdek zijn overgebleven.

Ik hou het op een broodje met extra veel aap.

Op 24 mei 2023 14:51:35 schreef grotedikken:
[...]
Het lijkt steeds onwaarschijnlijker.
Een antenne van 25m hoog op een auto voor vossejacht?? Lijkt me wel heel erg overdreven. Heb je je al eens afgevraagd hoe zo'n monster mobiel te realiseren valt..? Ik stel me voor dat zoiets niet op een auto te realiseren is.En wat is het nut van zo'n monster bij richting zoeken?

Wat als het niet om de antenne van de jager maar om de antenne van de vos ging? Rijden met zo'n antenne is uiteraard ondoenlijk en ook zinloos. Maar een uitschuifantenne vanaf een aanhanger oprichten bij stilstand en die voor de zender gebruiken is wel te doen. Niet handig om dan onder hoogspanningskabels te gaan staan...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Jinny

Golden Member

En dat kon best wel eens de oplossing zijn...
11 meter vossen gaat heel anders dan rza vossen.
Dikke mast in een aanhanger en opdraaien.
Met 380kV en wat vocht in de lucht ben je snel te dicht bij de kabels....
Met gortdroge lucht is de overslag 1 mm per kV (proefjes toen op de MTS)
Dus bij een 380kV lijn zit je dan op 38 cm
Maar de lucht is niet gortdroog en dergelijke hoge spanningen gedragen zich anders dan laagspanning.
Ik ga er vanuit dat dat de oorzaak geweest is.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Volgens mij zijn we helemaal van het topic padje af.

mvdk

Golden Member

Ik had gehoopt dat Kees Frees, de topic starter, naar de voorlichtingsavond van Enexis zou gaan, en hier nog een update zou geven. Jammer, jammer.

:) ;) :S

Terug lezend, de vonken kwamen uit de stopcontacten doet me denken aan een voorval uit de 1970 ger jaren.
Een bedrijf in Drachten kreeg een nieuwe zwaardere trafo. Deze was geleverd met 2 van de 4 oliekoelers, de 2 laatste kamen er aan nadat de trafo binnen in de traforuimte stond. De trafo zou een dag later gevuld worden met olie. In de avond was er een storing , bij een kijkje in de traforuimte leek de trafo klaar te zijn voor gebruik. Niet wetend dat er geen olie in zat werd de 10 KV spanning er op gezet en is er overslag ontstaan van de middenspanning naar het laagspanning gedeelte waardoor er veel schade is ontstaan, en de trafo moest retoer fabriek.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?