Ontstoren 230V van lichtnet in huis met Ferrriet Kraal ?

Dit topic is gesloten

Hoi ,

Ik wou even een vraag stellen hier ? Namelijk kan je het lichtnet 230 V wat in huis ligt voor de zekering kast ontstoren met een Ferriet Kraal te plaatsten tussen de kabels die van de meter naar de zekering kast gaan ?

En wat levert dit op maw kan het de nodige storing en vervuiling genoeg oplossen ? Dat neemt niet weg dat als je storing vanuit de lucht krijgt , dit niet het zelfde is. Want ik zit nog steeds met die vervelende storing en luisteren in AM op de KG is zowat onmogelijk pieken tot S 9 aan brom , ratels enz is te horen en tot S 5 of 6 aan ruis.

In SSB gaat het nog wel maar ook daar ruis tot S 4 of meer. Dit vindt ik dus niet echt leuk meer. En ja er is klacht ingediend bij de BIPT maar zij geven voorgang aan dingen die vermoedelijk met geld te maken hebben ? en wat niet dringend is en dat is bij het geval die kan wachten tot ze eens tijd hebben. Maar dat verzuurt mijn plezier wel.

Ha Herman - Belgie,

Tijdje geleden tja daar is niets aan te doen een ferriet kraal is niet de gouden graal ;)
Denk je dan dat je de interferentie EMI zelf veroorzaakt ?
Dat kan je wel controleren schaakel alles uit behalve je ontvanger uiteraard !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Was het leven maar zo simpel.

Er zijn meerdere toegangswegen tot je ontvanger.
De storingen kunnen van buiten af komen, als EM straling en door de antenne opgepikt.

Door het toenemend gebruik van omvormers en de steeds hogere schakelfrequenties zit er ook heel wat RF op het elektriciteitsnet. Vroeger vooral in inde LG/MG, tegenwoordig zelfs tot ver in het VHF gebied.

Die komen je radio binnen via de netaansluiting, of worden door de binnenhuisbekabeling uitgestraald en komen dan op je antenne terecht.
Dit kunnen signalen zijn die bij je thuis opgewekt worden, maar kunnen ook van buitenaf via de aansluiting binnenkomen.

Dus zomaar ergens op de gis een ferrietje plaatsen is weer eens gokken.
Dus eerst uitzoeken waar de bron is, en zo dicht mogelijk bij de bron ontstoren. Dat kan een eigen toestel zijn, of via de elektriciteitsaansluiting van elders komen.

Een prima low-cost richtingzoeker is een draagbaar radiootje met ingebouwde ferrietantenne op de MG.

verder moet je weten dat er twee soorten 'conducted emission' zijn.

Differential mode, dus verplaatst zich tussen de twee geleiders. Een voorbeeld is een triacdimmer. Daarom zit de ontstoorspoel doorgaans maar in serie met één netaansluiting.

Een ferriet moet je dan over één netdraad schuiven, over de hele kabel zal het niks doen. Het vormt een serieinductantie die vooral de hogere frequenties tegenhoudt.

Maar als je ziet welke dikke ringkern met veel windingen in serie met zo'n dimmer staat, zul je wel begrijpen dat het equivalent van 1 winding met je ferrietkraal niet zo heel veel zal dempen.

Er bestaan overigens veel soorten ferriet met elk hun specifiek frequentiegebied waar ze optimaal werken.
En je hebt ze in veel uitvoeringen. Een klein kraaltje zal minder effectief zijn dan zo'n dikwandige ring.

De tweede vorm van voortplanting noemt men common mode. Hier verplaatst de storinggolf zich over de ganse kabel.
Je ferriet moet dan over beide geleiders geschoven worden.

Het is ook zo, dat een differential mode storing na enige afstand meestal vanzelf overgaat in common mode en dan makkelijker afstraalt.
Dus dichtbij de bron ingrijpen is een goed idee.

Je moet ook weten dat een seriespoel het signaal tegenhoudt en een parallelcondensator dit kortsluit, maar dat de combinatie van de twee vele malen effectiever is dan elk apart.

Als je vermoedt dat de storing via je netkabel binnenkomt in je radio kan je als een ferriet onvoldoende helptdus beter een compleet netfiltertje in gebruiken.

Komt het signaal via de antenne binnen ga je moeten de bron opsporen en die aanpakken. Of als je er niet bij kan, je huisinstallatie zo dicht mogelijk bij de teller ontstoren.

Soms gaat het goed, soms trek je de haren uit je hoofd.
EMC is geen makkelijke materie en er bestaan geen mirakeloplossingen.

Doordacht en logisch te werk gaan , de bron vn de storing opzoeken en daar ingrijpen is de grootse kans op suc6.

Het maakt ook erg veel uit wat voor soort antenne T.S. gebruikt.
Een lange draad welke is gespannen tussen de huizen, gaat heden ten dagen niet werken.
Dat kon 30 jaar geleden wel, je had dan een fatsoenlijke ontvangst, maar die tijd is helaas voorbij...met de digitale elektronica welke in bijna alle soort apparatuur voorkomt.
En hiervan komt ook een deel bij de Action vandaan, welke onveilig zijn ontworpen en ze voldoen niet aan de E.M.C. emissie.
Goedkope rommel uit China dus en niet te vergeten zonnepanelen en low budget omvormers.
Hoewel ik nog nooit storing hiervan heb kunnen ondervinden en het feit dat er ergens zonnepanelen worden gebruikt, wil nog niet zeggen dat deze aanleiding geven tot radio interferentie.

De tijd dat je in de tuin een draadje spande als antenne is dus echt over, als je in een woonwijk zit.
Met een huis op het platteland, zonder buren is een kwestie van geluk hebben.
Wanneer een gedeelte van die draad antenne ook nog een stuk verticaal loopt is weer een methode om juist common noise te ontvangen.
Vergeet niet dat dergelijke draad antennes vaak tegen de aarde werken als tegen capaciteit en daar zit de meeste storing ook in.
Die common noise is overwegend verticaal van polarisatie, gebruik dus beslist geen verticale antenne, gelukkig hoeft dat ook niet, de meeste kortegolf uitzendingen zijn horizontaal gepolariseerd.

Het wegfilteren van storing die het lichtnet binnenkomt is een onbegonnen zaak. Stel dat je alle storing tegen kan houden in jouw woning, de bedrading in de muren van de buren, straalt volop verder, dus tegenhouden kun je het niet.

Het beste is om helemaal geen lichtnet te gebruiken, stap over op batterij voeding, of gebruik een accu om je ontvangers van stroom te voorzien.
Dan de antenne, gebruik geen draad antenne dat is vragen om problemen welke tussen de huizen staat opgesteld.
Een loop antenne werkt niet tegenover de aarde, dat moet je hebben en is volledig gebalanceerd, dit cancelt de common noise uit.
Een horizontale dipool antenne is ook gebalanceerd, dus dat kan ook werken, zolang die zich niet in de stoornevel bevind tussen de huizen.
Stel die antenne op buiten op een plaats welke ver genoeg af ligt van de stoornevel die zich rond de huizen bevind.
Meestal boven het dak of in de tuin welke een meter of 10 vanaf de huizen is, is die stoornevel bijna geheel weg.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Zoals @Grotedikken al zegt, probeer het bij de bron op te lossen, doorgaans is dat het meest effectief.
Dan nog kan het wel eens heel lastig worden om de AM vrij te houden van storingen, maar zoals al gezegd ga zo systematisch mogelijk te werk, probeer uit te zoeken wat de storingsbronnen thuis zijn, en probeer te vinden of het conductief of "Draadloos" binnen komt.

Tegenwoordig zie je storingen doorsnee genomen tot mischien 300 MHz, en dat is met redelijk langzame logica en voedingen, met iets snellere logica zie ik soms tegen de 800 MHz nog harmonischen (Ik werk in de ontwikkeling van huishoud electronica, dus dat zijn echt geen high performance PCB's, dit is het soort electronica wat je was doet of je cola koud houd)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik heb een oplossing die al door enkele andere radioamateurs hier gebruikt is. Maar ik mag dat ivm forumregels niet posten, mail me maar even privé. Het adres staat bij mijn account. Ik dacht iets van 10 dB winst

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 mei 2023 17:20:43 schreef Martin V:
Die common noise is overwegend verticaal van polarisatie, gebruik dus beslist geen verticale antenne, gelukkig hoeft dat ook niet, de meeste kortegolf uitzendingen zijn horizontaal gepolariseerd.

Bij de zender zal de polarisatie op de hogere kortegolffrequenties vaak horizontaal zijn, maar hoe de golf bij de luisteraar binnenkomt is onbekend. Over wat langere afstanden draait het polarizatievlak, soms meerdere malen, en meestal wordt de golf zelfs elliptisch gepolariseerd. Je ontvangt dan 'horizontaal' ongeveer evenveel als 'verticaal'. En dit alles verandert nog van moment tot moment.
Maar inderdaad, je kunt dan je ontvangstantenne horizontaal opstellen.

Op de lagere frequenties wordt wel verticaal gepolariseerd gezonden, en draait de polarisatie ook minder.
En een grondgolf is áltijd strikt verticaal gepolariseerd; daar zit geen horizontale component in - alleen een ruimtegolf (dus via ionosfeerreflectie) kan zo'n horizontale component hebben.
Als iemand dus een middengolfzendertje aan een 'L'-antenne hangt, dan is het alleen de verticale poot die de grondgolf afstraalt. Het horizontale gedeelte geeft wél extra capaciteit, zodat de zaak gemakkelijker 'afgestemd' (aangepast) kan worden. (En een beetje 'ruimtegolf', wat voor een hobbyist 's avonds grappig is, maar voor een omroeper alleen maar storing betekent. :))

Dit ter algemene info.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 mei 2023 19:53:42 schreef electron920:
Ha Herman - Belgie,

Tijdje geleden tja daar is niets aan te doen een ferriet kraal is niet de gouden graal ;)
Denk je dan dat je de interferentie EMI zelf veroorzaakt ?
Dat kan je wel controleren schaakel alles uit behalve je ontvanger uiteraard !

Groet,
Henk.

Nee dat denk dus niet. Zal de stroom eens uit zetten en de ontvanger aan een batterij hangen wedden ? dat het even erg is op SW. Ik ben er haast zeker van. Ik heb geen zonnepalen en die storen niet de slechte omvormer wel en daar heb ik dus heel erg veel last van. Tot S 9 op sommige plekken in de hele SW band. En een soort van buzzer komt echt van een omvormer.

PS Netfilter houd weel veel troep tegen op het lichtnet. Dus waarom zou zo een kraal dan niet werken is de vraag ?

Op 17 mei 2023 13:49:12 schreef grotedikken:
Was het leven maar zo simpel.

Er zijn meerdere toegangswegen tot je ontvanger.
De storingen kunnen van buiten af komen, als EM straling en door de antenne opgepikt.

Door het toenemend gebruik van omvormers en de steeds hogere schakelfrequenties zit er ook heel wat RF op het elektriciteitsnet. Vroeger vooral in inde LG/MG, tegenwoordig zelfs tot ver in het VHF gebied.

Die komen je radio binnen via de netaansluiting, of worden door de binnenhuisbekabeling uitgestraald en komen dan op je antenne terecht.
Dit kunnen signalen zijn die bij je thuis opgewekt worden, maar kunnen ook van buitenaf via de aansluiting binnenkomen.

Ja ik weet dat storing via de lucht of via het net kan binnen komen , en das een naald zoeken in een hooiberg om te achterhalen waar de naald gebleven is in die hooiberg haha lastig zoeken dus. Een vraag is niet dom als je die stelt , het is meer dom als je ze niet stelt.

Dus zomaar ergens op de gis een ferrietje plaatsen is weer eens gokken.
Dus eerst uitzoeken waar de bron is, en zo dicht mogelijk bij de bron ontstoren. Dat kan een eigen toestel zijn, of via de elektriciteitsaansluiting van elders komen.

Een prima low-cost richtingzoeker is een draagbaar radiootje met ingebouwde ferrietantenne op de MG.

verder moet je weten dat er twee soorten 'conducted emission' zijn.

Differential mode, dus verplaatst zich tussen de twee geleiders. Een voorbeeld is een triacdimmer. Daarom zit de ontstoorspoel doorgaans maar in serie met één netaansluiting.

Een ferriet moet je dan over één netdraad schuiven, over de hele kabel zal het niks doen. Het vormt een serieinductantie die vooral de hogere frequenties tegenhoudt.

Maar als je ziet welke dikke ringkern met veel windingen in serie met zo'n dimmer staat, zul je wel begrijpen dat het equivalent van 1 winding met je ferrietkraal niet zo heel veel zal dempen.

Er bestaan overigens veel soorten ferriet met elk hun specifiek frequentiegebied waar ze optimaal werken.
En je hebt ze in veel uitvoeringen. Een klein kraaltje zal minder effectief zijn dan zo'n dikwandige ring.

De tweede vorm van voortplanting noemt men common mode. Hier verplaatst de storinggolf zich over de ganse kabel.
Je ferriet moet dan over beide geleiders geschoven worden.

Het is ook zo, dat een differential mode storing na enige afstand meestal vanzelf overgaat in common mode en dan makkelijker afstraalt.
Dus dichtbij de bron ingrijpen is een goed idee.

Je moet ook weten dat een seriespoel het signaal tegenhoudt en een parallelcondensator dit kortsluit, maar dat de combinatie van de twee vele malen effectiever is dan elk apart.

Als je vermoedt dat de storing via je netkabel binnenkomt in je radio kan je als een ferriet onvoldoende helptdus beter een compleet netfiltertje in gebruiken.

Komt het signaal via de antenne binnen ga je moeten de bron opsporen en die aanpakken. Of als je er niet bij kan, je huisinstallatie zo dicht mogelijk bij de teller ontstoren.

Soms gaat het goed, soms trek je de haren uit je hoofd.
EMC is geen makkelijke materie en er bestaan geen mirakeloplossingen.

Doordacht en logisch te werk gaan , de bron vn de storing opzoeken en daar ingrijpen is de grootse kans op suc6.

Was de storing maar zo simpel haha ,kijk dit is een antwoord op de gestelde vraag waar ik veel aan heb. Dank je wel.

Ik ben dan wel geen ervaren en expert peiler , maar ik weet er wel iets van. Dus ik ben al lang geleden gaan peilen , en dat had ik eerder al eens gedaan voor een andere storing das een ander verhaal.

En ik kwam uit 2 huizen verder dat moet zo iets van 30 a 40 m zijn schatte ik met de natte vinger. En daar had ik een zeer sterk signaal omdat daar zonnepanelen op het dak liggen , bij de buren aan de overkant ook ben daar ook eens gaan zien en daar had ik geen storing toch niet wat ik daarvoor wel had. En ben heel wat documentatie van het internet gaan halen zeker 10 verschillende artikels allemaal rond HF storing.

Als ik luister dan heb ik op diverse plekken in de hele SW band S 7 a 9 en ook soms een type brom een soort buzzer dat veel lawaai maakt.

Ik heb bv geen licht dimmer in huis , geen tv meer. Wat ik wel heb zijn voeding laders van toestellen mobiele telefoon , md speler enz dat soort zaken. Ik heb wel internet en een router waarvan de wifi nu terug aan staat maar lang uitgezet was en ja stekker eruit. Alleen de utp kabels bleven aangesloten aan de kant van de router maar niet aan de modem.

Wat ik wel eerlijk dien te zeggen is dat men dipool eigenlijk niet heel erg hoog hangt , daar wil ik nog eens iets aan doen. De aarde die aan de ontvanger hangt die ik vermoedelijk slecht aan aangesloten maw slecht contact. Daar moet ik ook naar kijken. De ontvanger heeft geen eigen voeding dus staat er eentje er bij. waaruit de ontvanger de stroom krijgt. Aarde aansluiting om me lichtnet heb ik niet het gaat over een installatie uit de begin jaren 50. De voeding stroom stekker 230 v zou wel aarde moeten hebben heeft die dus niet.

Door private omstandigheden ben ik een lange tijd niet thuis geweest , en voordien was er wel aardig wat ruis op de SW maar ik kon wel luisteren. Nadat ik dus terug thuis kwam was er een en al herrie te horen , zoals je schrijft de haren uit men hoofd trekken maw ook woede.

Die buurman waarvan ik het vermoeden heb dat daar de stoorbron zit ? daar heb ik een zeer slechte en zeer zure relatie mee. Hij heeft vermoedelijk ? ook een heel men MG ontvangt gestoord. En toen ben ik gaan peilen en heb er een video van gemaakt toen (helaas heb ik die niet meer) en ook aan de BIPT bezorgd (Agentschap Telecom in Nederland) De storing was er alleen overdag en na 19 u in de avond was het gedaan. En in de morgen uren begon dat zo rond een uur of 8. Die man runt een handelszaak en dat zijn zo de uren dat die open is.

En die zijn toen langs gekomen dat waren hele vriendelijke en heel erg toffe gasten. En die zeiden meteen tegen mij jij zou radio amateur moeten worden. Goed eerst hebben ze opgezocht of men ontvanger wel legaal was en dat is het geval. En toen moest de stroom uit en ja de storing bleef. Zij zijn dan gaan peilen en men dacht eerst dat de TV kabel op straat straalde. Dat punt waar zij ze stonden was amper 5 a 10 m van de stoorbron ? das toch mijn vermoeden.

Ik heb nogal wat kritiek hier gekregen op het forum. Maar ik heb die buur een een hele hartige brief geschreven , nee niet schelden , uitdagen , verwijten enz. Alleen geschreven bv dat de BIPT Politie bevoegdheid heeft en een pand mag betreden zonder eerst een huiszoeking bevel te vragen. In Nederland is dat niet het geval. En je mag 3 x raden ? rara 3 dagen later was de storing compleet verdwenen en sinds dien niks meer gehoord van storing op de MG overdag. Ik denk dat men vermoeden wel juist was toen.

Want ik het begin had ik ook storing op de MG (vermoedelijke omvormer) en toen moet die buur me gezien hebben dat ik aan het peilen was en daarna was die storing weg op de MG. Dat zegt natuurlijk nog steeds niks , maar ik vindt best wel vreemd.

Als er vermoeden is van opzet ? dan is die buur wel strafbaar als dat bewijs geleverd kan worden door de BIPT ? die zijn bevoegd omdat vast te stellen.

Ik zou dus best eens een test willen doen met zo een ferriet kraal (en) en die tussen de elctra meter en de zekeringen kast hangen die aanvoer kabels zitten open en bloot maw geen pijp erom heen of kastje enz.

En dan zien we wel wat er gaat gebeuren ? als het niks helpt dan ben ik men geld kwijt en kan ik terug vanaf nul beginnen. Maar ik heb het er voor over en ik wil vechten tegen die storing.

Sorry het is een lang verhaal maar ik wilde het toch even kwijt.

PS Deze link heb ik gevonden https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele… moet hem zelf nog eens grondig lezen.

73

Op 17 mei 2023 17:20:43 schreef Martin V:
Het maakt ook erg veel uit wat voor soort antenne T.S. gebruikt.
Een lange draad welke is gespannen tussen de huizen, gaat heden ten dagen niet werken.
Dat kon 30 jaar geleden wel, je had dan een fatsoenlijke ontvangst, maar die tijd is helaas voorbij...met de digitale elektronica welke in bijna alle soort apparatuur voorkomt.
En hiervan komt ook een deel bij de Action vandaan, welke onveilig zijn ontworpen en ze voldoen niet aan de E.M.C. emissie.
Goedkope rommel uit China dus en niet te vergeten zonnepanelen en low budget omvormers.
Hoewel ik nog nooit storing hiervan heb kunnen ondervinden en het feit dat er ergens zonnepanelen worden gebruikt, wil nog niet zeggen dat deze aanleiding geven tot radio interferentie.

De tijd dat je in de tuin een draadje spande als antenne is dus echt over, als je in een woonwijk zit.
Met een huis op het platteland, zonder buren is een kwestie van geluk hebben.
Wanneer een gedeelte van die draad antenne ook nog een stuk verticaal loopt is weer een methode om juist common noise te ontvangen.
Vergeet niet dat dergelijke draad antennes vaak tegen de aarde werken als tegen capaciteit en daar zit de meeste storing ook in.
Die common noise is overwegend verticaal van polarisatie, gebruik dus beslist geen verticale antenne, gelukkig hoeft dat ook niet, de meeste kortegolf uitzendingen zijn horizontaal gepolariseerd.

Het wegfilteren van storing die het lichtnet binnenkomt is een onbegonnen zaak. Stel dat je alle storing tegen kan houden in jouw woning, de bedrading in de muren van de buren, straalt volop verder, dus tegenhouden kun je het niet.

Het beste is om helemaal geen lichtnet te gebruiken, stap over op batterij voeding, of gebruik een accu om je ontvangers van stroom te voorzien.
Dan de antenne, gebruik geen draad antenne dat is vragen om problemen welke tussen de huizen staat opgesteld.
Een loop antenne werkt niet tegenover de aarde, dat moet je hebben en is volledig gebalanceerd, dit cancelt de common noise uit.
Een horizontale dipool antenne is ook gebalanceerd, dus dat kan ook werken, zolang die zich niet in de stoornevel bevind tussen de huizen.
Stel die antenne op buiten op een plaats welke ver genoeg af ligt van de stoornevel die zich rond de huizen bevind.
Meestal boven het dak of in de tuin welke een meter of 10 vanaf de huizen is, is die stoornevel bijna geheel weg.

Martin ,

Zoals je schrijft alles op het lichtnet ontstoren is inderdaad onbegonnen werk. Dat zie ik nu ook wel in en ga daar maar van afstappen. En ben daar net eens met een spot goedkoop klein draagbaar radio (AM/FM) in huis aan het rondlopen geweest en , ik schrik best wel van de rommel die ik dus bij deze maak.

En het komt voornamelijk uit opladers en voedingen om bv een draagbare cd speler te voeden , ook het zelfde met van die pc luissprekers die voeding trafo geeft ook rommel. En omdat ik nu vaste telefoon lijn heb via de modem , hoor ik als ik de radio tegen de kabel hou ook veel geratel eruit komen.

Dus dat kunnen we volgens mij wel gaan ontstoren met ofwel een kraal wat je wel vaker aan kabel ziet of een netfilter. Ik heb in men vorige post een link gezet.

Raar voordat ik de pc opstartte hoorde ik een grote ratel uit de voeding van de pc luidsprekers komen en nadat de pc aan staat is dat weg. Als ik de radio tegen het licht hou dan hoor ik heel veel ruis. Ook niet normaal. Als er een buur in de straat ergens een vieze powerline gebruik in huis dan kan dat ook veel rommel geven. Vroeger hield ik wel een radio tegen bv een lantaren paal waar er stroom kabels liepen en dan was de ontvangst sterker omdat je die kabels gebruikte als als antenne en geen ruis nu zit dat dik van de ruis.

Ja de goeie oude tijd en de luxe om met een redelijke kleine antenne iets te ontvangen is gedaan. Maar het aanbod op de KG is ook niet maar wat het ooit geweest is.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 mei 2023 03:50:25 schreef Herman - Belgie:
[...] Alleen geschreven bv dat de BIPT Politie bevoegdheid heeft en een pand mag betreden zonder eerst een huiszoeking bevel te vragen. In Nederland is dat niet het geval. En je mag 3 x raden ? rara 3 dagen later was de storing compleet verdwenen en sinds dien niks meer gehoord van storing op de MG overdag.

OK, probleem weg dus.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 21 mei 2023 17:46:33 schreef Frederick E. Terman:
[...]
OK, probleem weg dus.

Nee verre van zelfs , probleem is er nog steeds en ben er niet blij mee integendeel zelfs.

mel

Golden Member

Hier is de hele kg van hoog tot laag verziekt door stralende voedingen en /of pv omvormers..De radiohobby is niet meer wat het vroeger was.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

De voeding stroom stekker 230 v zou wel aarde moeten hebben heeft die dus niet.

Dan kan een netfilter ook niet goed werken. Die bestaan oa uit 2 condensators naar aarde.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Herman, je bent weer flink aan het doordraaien.

Op 21 mei 2023 03:50:25 schreef Herman - Belgie:
[...]

Was de storing maar zo simpel haha ,kijk dit is een antwoord op de gestelde vraag waar ik veel aan heb. Dank je wel.

Nee, jij bedankt.
Doe ik mn best om via een uitgebreide uitleg aan een onwetende een klein beetje inzicht bij te brengen en dat is je reactie.

Wat ik wel eerlijk dien te zeggen is dat men dipool eigenlijk niet heel erg hoog hangt , daar wil ik nog eens iets aan doen. De aarde die aan de ontvanger hangt die ik vermoedelijk slecht aan aangesloten maw slecht contact. Daar moet ik ook naar kijken. De ontvanger heeft geen eigen voeding dus staat er eentje er bij. waaruit de ontvanger de stroom krijgt. Aarde aansluiting om me lichtnet heb ik niet het gaat over een installatie uit de begin jaren 50. De voeding stroom stekker 230 v zou wel aarde moeten hebben heeft die dus niet.

Als je wil ontvangen op midden/ korte golf met een draadantenne is een aarding geen luxe.Begin eens met je woning wat op te waarderen ,een woning zonder aarding is niet meer van deze tijd. En sluit dan je ontvanger en antenne aan op een correcte wijze. Zal al een slok op de borrel schelen.

Ik heb nogal wat kritiek hier gekregen op het forum. Maar ik heb die buur een een hele hartige brief geschreven , nee niet schelden , uitdagen , verwijten enz. Alleen geschreven bv dat de BIPT Politie bevoegdheid heeft en een pand mag betreden zonder eerst een huiszoeking bevel te vragen.

Als je een brief schrijft en wil ernstig genomen worden, klets dan niet uit je nek, Niemand mag je woning betreden zonder je uitdrukkelijke toestemming, tenzij met een bevel.

Want ik het begin had ik ook storing op de MG (vermoedelijke omvormer) en toen moet die buur me gezien hebben dat ik aan het peilen was en daarna was die storing weg op de MG. Dat zegt natuurlijk nog steeds niks , maar ik vindt best wel vreemd.

Jamaar wat ist nu?De ene keer zegje dat de storing weg is, de andere keer is dat niet zo

Ik zou dus best eens een test willen doen met zo een ferriet kraal (en) en die tussen de elctra meter en de zekeringen kast hangen die aanvoer kabels zitten open en bloot maw geen pijp erom heen of kastje enz.

Hou nu eens op over die ferrietkraal. Dat is slechts één van de vele middelen om storing in te perken. Soms helpt het en soms niet.
En ferrietkraal klinkt zo petieterig. om sterke storing te dempen die via het net binnenkomt is een vrij dikke kern aangewezen.

Je hebt het over die ferrieten die je soms in netsnoeren ziet.

Als je echt echt wil weten, dat zijn apparaten die niet voldoen aan de EMC vereisten qua emissie en waar die ferriet op het allerlaatst nog is uitwendig toegevoegd om toch het apparaat op de Europese markt te mogen verkopen.

Herman, als je denkt dat je met een ferrietkraal iets kan, dan koop je er toc gewoon één?
Deze b.v.: https://www.allekabels.nl/antenne-satelliet-ontstoring/11436/1017511/f…
Kost geen drol, de verzendkosten zullen hoger zijn.

Voorspelling: als je die hebt gekocht en het helpt niet, dan kom je hier vragen of je misschien een ander type moet hebben.

Anoniem

Bij 'kraal' denk ik meer aan een rijgsnoer voor kinderen met van die kleine bolletjes met een gaatje door.
Dit ding heet een ferrietklamp.
Ideaal om over om het even welke kabel aan te brengen bij common mode interferentie.
Een gewone gesloten ferrietring of kraal krijg je meestal niet over de stekker van een aansluitsnoer geschoven.

t proberen waard, maar suc6 niet gegarandeerd.
Soms zijn er andere middelen nodig.

En ferrietkraal klinkt zo petieterig. om sterke storing te dempen die via het net binnenkomt is een vrij dikke kern aangewezen.

Een ferriet "bead" op zijn Engels zal niet efficiënt zijn.
Wat nodig is een flinke ringkern met daarop twee gekoppelde spoelen, een z.g.n. common mode spoel.
Door de koppeling van de spoelen, waar de stroom in tegengestelde richting is, wordt het stoorsignaal opgeheven of uit gecanceld.
Die spoelen zijn er in diverse waarden, denk dan aan enkele milli Henry en in diverse stroomsterkten.
Maar dan ben je er nog niet er moeten ook condensatoren tussen wil je een goed filter hebben. Twee van dat soort filters achter elkaar is een prima filter, het is dan een 5e orde filter.
En dat heeft een demping in de orde van -40 tot -60dB voor frequenties van 100kHz en hoger.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Op 23 mei 2023 18:32:05 schreef grotedikken:
Bij 'kraal' denk ik meer aan een rijgsnoer voor kinderen met van die kleine bolletjes met een gaatje door.
Dit ding heet een ferrietklamp.
Ideaal om over om het even welke kabel aan te brengen bij common mode interferentie.
Een gewone gesloten ferrietring of kraal krijg je meestal niet over de stekker van een aansluitsnoer geschoven.

t proberen waard, maar suc6 niet gegarandeerd.
Soms zijn er andere middelen nodig.

Herman bedoelde klamp vermoed ik maar dat gaat ook niet helpen.
Rechts een kraal en links een clamp.
Een kraal word vaak gebruikt om ongewenst gillen te dempen.Bijvoorbeeld door de kraal over een transistorpootje te schuiven.

Anoniem

Op 23 mei 2023 18:41:22 schreef Martin V:
[...]
Een ferriet "bead" op zijn Engels zal niet efficiënt zijn.
Wat nodig is een flinke ringkern met daarop twee gekoppelde spoelen, een z.g.n. common mode spoel.

Hangt ervanaf hoe de storing opgewekt wordt en hoever je van de bron bent.
De meeste signalen op het lichtnet veroorzaakt door schakelende bronnen beginnen differential mode en worden pas na enige afstand common mode.
Een common mode spoel zal in dat geval geen enkel effect hebben.

Zoals ik al zei, het kan wat moeilijker liggen dan ferrietkraaltje in de kabel en hocus pocus pas , storing weg.
Sorry hoor Herman, maar zo is het nu eenmaal. Soms is het simpel, soms hardnekkig.

Een common mode spoel zal in dat geval geen enkel effect hebben.

Jaja, wat zit er in een lichtnetfilter en waarom wordt iedere SMPS voorafgaand aan een common mode filter?
Ik heb de datasheets van enkele common mode spoelen, welke ik besteld heb bij Coilcraft, dat geeft vanaf 100kHz toch een flinke demping.
Of dacht je soms dat er in een lichtnetfilter ferrietkraaltjes worden gebruikt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

En waarom zit in elke triacdimmer slechts in één draad een spoel? omdat de schakelpieken diffmode zijn natuurlijk.
Neem een willekeurig schakelend apparaat dat harmonischen op de netstroom veroorzaakt .
De stroom in de fasedraad is uiteraard exact gelijk aan die in de nuldraad qua grootte en vorm.
Maar wel tegengesteld.
Het magnetisch veld rond de netkabel is dus op elk moment nul.
Er is dus geen common mode component, dus wat moet je met dat common mode filter in een netsnoer?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 23 mei 2023 23:21:15 (15%)

Sine

Moderator

In een dimmer is het nog een ander verhaal, daar zit die spoel er om de flanken niet te scherp te maken. (want dat knettert)

Dat is ook geen kraaltje meer, maar een beste spoel.

fred101

Golden Member

Ik denk dat je beter met bandpass filters kunt gaan werken. Al die RFI/EMI komt binnen op je antenne en bereikt je ontvanger, ook al zit het op andere frequenties, het is zo veel dat het door gewone filters heen lekt. Moderne high end ontvangers hebben instelbare filters en goede oude ontvangers als een Racal RA17 hebben heel "diepe" filters. Maar de meeste ontvangers daar tussen in hebben bandfilters gebaseerd op de toenmalige QRM of gewoon onder bemeten voor stadse ellende.

Ik heb een keer daar aan gemeten samen met Zweetvoetje. Kijk vooral naar de grafiek van de RA17 tov de RA117 met losse preselector. Die preselector is een soort van filter wat je voor de ontvanger zet (RA117 is in prestaties nagenoeg gelijk aan de RA17) Dan zie je wat een echt goede KG ontvanger met een extra bandfilter doet.

Een echt goed supersmal bandfilter is zelf wel te maken maar veel werk en je hebt er toch minimaal een VNA bij nodig. Gelukkig zijn die heel goedkoop tegenwoordig (TinyVNA is prima bruikbaar hiervoor)

Er is wel een nadeel aan zo'n afstembaar smal filter, met die racal preselector ervoor kun je over de band fietsen wel vergeten. Je moet namelijk zowel ontvanger als preselector afregelen en daarvoor moet je het station horen. Alleen hoor je dat pas als de boel goed staat. Maak ze dus niet zo extreem smal. Ik zou beginnen met gewoon een paar goede diepe vaste filters voor de banden waar je wilt luisteren. Dan ben je in ieder geval alles buiten die band kwijt. QRM op de band van interesse raak je niet kwijt zonder extreem smal filteren. Met diep bedoel ik dat het meer doet dan 3dB, het moet steil aflopen naar een dB of 50 denk ik.

Een vriend heeft een oude heel erg goede ontvanger (weet niet meer welke, Duits dacht ik, wordt door vele als absoluut de beste gezien) met een afstembare mag-loop aansluiting. Dat werkt erg goed maar hij zit in een flat in het centrum van een stad dus het blijft behelpen. Maar met magloops kan hij nog iets doen, we hebben ook eens 5m draad gehangen voor zijn RA17 en dat was een grote doffe ellende qua QRM. Met een Murphy LG ontvanger kon hij daar helemaal niks terwijl ik in the middle of nowhere er een hoop mee kon ontvangen (voor zover er nog activiteit was/is op de LG, was 15 jaar geleden).

Een kraaltje gaat niks doen. Als je wat buiten of binnen wilt houden zul je een een rits vab ferriet clampen achter elkaar moeten zetten en het apparaat zelf EMI dicht moeten maken (serieus afschermen), dat geld ook voor je ontvanger.

Wat voor ontvanger gebruik je ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Eerst een goed netfilter gebruiken. Niks rommelen met kraaltjes. Je heb namelijk nodig deze impedantie voor HF:
lage impedantie naar massa - hoge doorlaat - weer lage impedantie naar massa.

Een impedantie verhogen van een lange leiding, die al hoog-impedant is, werkt niet.

Maar wat er in de lucht zit en via je antenne binnenkomt raak je als het in je ontvangstfrequentie zit niet kwijt. Als het andere frequenties zijn met sterke signalen kan een bandfilter verbetering brengen. De preselector van Fred bijvoorbeeld.

Dit topic is gesloten