trafo schakeling

Ik heb een aantal trafos staan die ik in combinatie wil gebruiken om een aantal lage gelijkspanning te kunnen maken. Uitgangspunt de trafos zijn ogenschijnlijk gelijk, afgezien van fabriekstoleranties primair 230vac en secundair 34vac onbelast. Kun je bv twee trafos acheter elkaar koppelen dus de secundaire van de eerste op de primaire van de tweede om een lage spanning op de tweede te krijgen en hoeveel stroomsterkte kan ik dan maximaal uit de secundaire van de tweede trafo krijgen.Of kan ik de primaire van twee trafos of meer trafos in serie zetten en de secundaire parallel om een lagere uitgangsspanning te krijgen met behoud van stroomsterkte secundair enkan ik dit dan ook nog veilighouden bij fabriekstolerantie verschillen tussen de trafos Alvast dank voor jullie antwoord.

Primaires kan men parallel schakelen, voorzover er voldoende stroomtoevoer is. Primaires in serie schakelen is misschien niet onmogelijk maar lijkt mij helemaal geen goed idee, ze gaan immers minder dan de voorziene spanning binnenkrijgen waardoor ze de kern niet meer tot in verzadiging kunnen krijgen; het rendement gaat daarmee stevig onderuit gaan.

Secondaires kan men vrolijk in serie schakelen. Als ze echt identiek zijn kan men ze ook wel parallel zetten, op het gevoel weg zou ik het toch liever vermijden.

Secondaire van de eerste naar primaire van de tweede lijkt me al helemaal een vies idee, ook daar gaat de tweede trafo niet de voorziene spanning binnenkrijgen en dus niet optimaal kunnen functioneren.

Het kan allemaal, maar het vereist gedetailleerde informatie, vermoedelijk enkel door meten te verkrijgen van secundaire eigenschappen van de transformatoren.

Het zou een leerzaam proces kunnen zijn, maar nogal onpraktisch als de wens vooral is om tot iets voor experimenten bruikbaars te komen. Ik heb het gevoel dat het laatste het geval is?
Transformator theorie is overigens ook mijn terrein niet, ik ben een "gebruiker" :) Ik zou het snel niet meer overzien als er ook harmonischen en/of blindstromen zijn, bijvoorbeeld als de uitgangsspanning gelijkgericht wordt.

De situatie wordt eenvoudiger als er exact gelijke transformatoren zijn, verwaarloosbare belastingen of een enkele transformator met meerdere wikkelingen. Een variac in combinatie met een bijpassende transformator met twee secundaire wikkelingen is een handige, eenvoudige AC voeding bij experimenten.
Dat soort opstellingen gebruik ik vrij veel.

Het is inderdaad de bedoeling om een nuttige toepassing te vinden voor een groot aantal identieke trafos welke eigenlijk een te hoge uitgangsspanning hebben na gelijkrichter en tevens als enkele trafo een te klein vermogen War betreft de primaire is het verschil met een variac toch niet zo groot aangezien daar ook gebruik gemaakt wordt van een loprspanning die maar een deel is van de voedingsspanning van de variac en die je ook als testspanning gebruikt voor het testen van een trafo Ik vraag me alleen af wat het rendement nog is van een trafo die sterk o der zijn voedingsspanning moet werken

Primaire spoelen in serie is een slecht idee. De verdeling van de spanning over de beide trafo's wordt dan sterk afhankelijk van de belasting van elk van de trafo's. De trafo's hebben daar geen probleem mee, maar je weet niet meer welke spanning je krijgt secundair. Het kan dus weer wel als je 2 identieke trafo's zowel primair als secundair in serie schakelt.

Trafo's aansturen met een lagere dan de nominale spanning is geen probleem. Dan blijft wel de max-stroom per wikkeling hetzelfde. Dus het max vermogen daalt met de spanning terwijl de koperverliezen hetzelfde blijven. Dus het rendement wordt wel iets lager.

Ik gebruik hier een trafo 400V -> 24V trafo als 'variac'. De uitgang van een digitale audio versterker is gekoppeld aan de secundaire van de trafo die hier dus als primaire wordt gebruikt. Dan krijg ik de gewenste spanning op de primaire kant. Ik heb speciaal een 400V trafo gekozen omdat een normale trafo al bij 230V begint te verzadigen. Met deze trafo kan ik zonder problemen naar 300VAC (en meer als ik zou willen).
Ik kan hiermee zowel de amplitude (0 .. 300VAC) als de frequentie (20 tot 400Hz) instellen.

Parallel schakelen van secundaire wikkeling is tricky. Dat kan alleen als de spanningen exact gelijk zijn. Zoniet dan krijg je vereffeningsstroom en daarmee veel warmte-verlies in beide trafo's, ook als ze verder niet belast zijn.

Met identieke trafo's kun je nog wel wat doen. Als het een allegaartje is, wordt serie/parrallel/cascade enzovoort een crime.
Je kunt een trafo ook overwikkelen, zeker als de laagspanningswinding bovenop zit. Vermindering van het aantal wikkelingen verlaagt de spanning. Omdat het geleverde vermogen een produkt van spanning en stroom is, mag je bij verlaging ook dikker draad toepassen, waardoor je een grotere stroom kunt afnemen.
Wellicht is het handiger wat je opgeeft nodig te hebben voor de schakeling die je wil voeden en een overzichtje van de beschikbare trafo's. Je hoeft dan niet wat uit te vinden wat misschien wel eens gebruikt kan worden.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 21 mei 2023 13:18:04 (20%)

mel

Golden Member

Ik heb 2 trafo.s van 230 /24 met de secundaire aan elkaar gezet. Er komt dus ook gewoon weer 230 uit,maar het verschil is dat de spanning nu galvanisch is gescheiden.Ideaal voor een scheidingstrafo te maken,nuttig bij meetopstellingen waar een scoop anders sluiting maakt via de aardclip.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 21 mei 2023 13:12:26 schreef deKees:
Primaire spoelen in serie is een slecht idee. De verdeling van de spanning over de beide trafo's wordt dan sterk afhankelijk van de belasting van elk van de trafo's.

Dat kun je verhelpen door de secundairen parallel te zetten. De secundairen hebben dan gelijke spanning, en de primairen dus ook.

Door de primairen loopt een gelijke stroom, dus door de secundairen ook. De trafo's balanceren elkaar dus.

Andersom werkt het ook: primairen parallel en secundairen in serie.

Kruimel

Golden Member

Op 21 mei 2023 12:21:02 schreef andreroest:
Kun je bv twee trafos acheter elkaar koppelen dus de secundaire van de eerste op de primaire van de tweede om een lage spanning op de tweede te krijgen en hoeveel stroomsterkte kan ik dan maximaal uit de secundaire van de tweede trafo krijgen.

De maximaal afgenomen stroomsterkte in een transformator verandert niet met de primaire spanning, dat is alleen een functie van de draaddikte (en koeling etc). De kernverliezen nemen een fractie af, maar dat is niet iets waar je echt speelruimte van krijgt (mede omdat ohmse verliezen schalen met het kwadraat van de stroom). Alle opties die je noemt zorgen er dus voor dat je minder vermogen uit je transformator kan halen (want de spanning is kleiner) zonder dat ze lichter of goedkoper worden. Je moet zelf kijken of je dat handig vindt, maar het kan zeker worden gedaan en kan eventueel een tweede leven geven aan trafo's die anders stof liggen te vangen.

Op 21 mei 2023 13:55:02 schreef KlaasZ:
[...]Dat kun je verhelpen door de secundairen parallel te zetten. De secundairen hebben dan gelijke spanning, en de primairen dus ook.

Door de primairen loopt een gelijke stroom, dus door de secundairen ook. De trafo's balanceren elkaar dus.

Andersom werkt het ook: primairen parallel en secundairen in serie.

+1

Let er wel op dat de polariteit van de wikkelingen klopt!

Op 21 mei 2023 12:28:20 schreef Paulinha_B:
Primaires kan men parallel schakelen, voorzover er voldoende stroomtoevoer is.

Wat bedoel je hiermee? Dat is een open deur toch?

Primaires in serie schakelen is misschien niet onmogelijk maar lijkt mij helemaal geen goed idee, ze gaan immers minder dan de voorziene spanning binnenkrijgen waardoor ze de kern niet meer tot in verzadiging kunnen krijgen; het rendement gaat daarmee stevig onderuit gaan.

Dat is onzin, 50Hz transformatoren zijn juist zo groot om te voorkomen dat ze in verzadiging gaan. Verzadiging is geen deel van de werking van een transformator, het is een limiterende factor van het kernmateriaal. Als je de spanning op een transformator verhoogt tot boven de bedoelde, dan zal piekstroom (vanaf een bepaald punt) non-lineair stijgen (AKA verzadiging). Er stonden hier ooit een aantal plaatjes (helaas nu niet meer toegankelijk) die dit toonden bij een magnetrontransformator, maar de getallen in de tekst tonen hoe zeer de stroom stijgt bij het verhogen van de primaire spanning.

NB Dit is een transformator die te krap bemeten was voor onbelast gebruik, dit effect verwacht je bij normale transformatoren pas op hogere spanningen.

Arco

Special Member

Kun je de trafo niet afwikkelen tot de gewenste spanning? (simpelste). Maar dan moet 'ie niet ingegoten zijn natuurlijk... ;)
Anders is een universele trafo waarschijnlijk handiger: https://www.radiotwenthe.nl/transformators/e-kern/etvo-004/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ohja Dat kan. En.... mogelijk, dat je bij het afwikkelen er achter komt dat je halverwege bij de secodaire wikkeling kan komen zonder hem af te wikkelen. Dan kan je hem daar doorknippen en de resulterende twee wikkelingen parallel zetten ipv in serie zoals ze stonden. Wel goed controleren dat ze precies even veel spanning leveren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

WAT was de vraag van de TS ook alweer? :)
Iets met afdwalen....:P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Kruimel

Golden Member

Valt wel mee toch? De TS had een aantal vragen die er op neer lijken te komen dat hij een hoop gelijke transformatoren van ~30V had wat te hoog voor hem was en waar verschillende oplossingen voor worden voorgesteld. Dit klinkt wat mij betreft vrij aardig exact het onderwerp dat we nu bespreken.

Behalve dat stukje afwikkelen dan...
Maar je hebt gelijk, het is mogelijk

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hij wil vermogen behouden of vergroten. Zijn suggestie om ze in serie te zetten maakt van twee 30W 30V trafos ee combi van 4V 4W... dat doet niet wst ie wil. Afwikkelen tot de helft hou je in ieder geval nog 15V 15W over.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ga metingen doen aan de beschikbare trafos zodat de kenners onder jullie ,ben ik dus niet, mij kunnen helpen tot een optimaal resultaat te komen.Lijkt me voor iedereen met overeenkomstige problemen wellicht interessant.Voorstellen om een alternatief te maken en door te meten kan ik dan uitvoeren en hier melden.dank alvast voor het meedenken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je wilt, als ik het goed begrijp, twee trafo's achter elkaar zetten.
Secundair van 1 aan primair van 2.
Dat kan heel goed.
Maar hou het volgende in gedachte.
Een trafo is gemaakt (mechanisch / blikpakket) voor een bepaald vermogen.
Je kunt (binnen de toleranties) geen grotere vermogens omzetten.
Een trafo van 25 VA is niet geschikt voor 50 VA, wat de spanningen primair of secundair ook zijn.
En dan de draaddikte.
De draaddikte heeft alles met de STROMEN te maken.
een trafo 25VA, 24V, is gemaakt voor (afgerond) 1 Ampere.
Daar mag je geen 2 Ampere van maken.
Wil je echt lagere spanningen, dan is je oplossing geen probleem, maar wil je daar mee ook hogere stromen, dan gaat dat niet anders dan door de trafo te voorzien van dikker draad, en minder windingen.
En dan nog een:
Het aantal amperes x het aantal windingen is primair gelijk aan secundair

Experimenteer maar eens wat, leerzaam.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 22 mei 2023 08:22:24 schreef Toeternietoe:
Een trafo van 25 VA is niet geschikt voor 50 VA, wat de spanningen primair of secundair ook zijn.

Waarschijnlijk is die 25VA trafo 0.5VA/Hz. Bij 50Hz dus 25VA.

Ga je in een vliegtuig bij 400Hz werken, dan kan ie vast wel 200W.

Maar goed. In de praktijk is dat dan weer erg lastig om de gebruiksfrequentie te verhogen...

Ik zat even over de eenheden na te denken. VA is Watt is J/s . Hz is 1/s. Dus VA/Hz = J/s/ (1/s) = J. Ik dacht even: Goh, raar dat daar een energie uitkomt! Maar nee, helemaal niet raar! Dat is de hoeveelheid energie die de trafo in 1 cyclus kan omzetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Specifieker: dat is de energie die de kern in één cyclus kan bevatten. Als je de secundaire altijd belast kan je de kern kleiner maken, want de energie die je afneemt hoeft niet door de kern bevat te worden. De bedrading wordt er niet dunner door natuurlijk. Dat doen ze nog wel bij magnetrontrafo's, als je die dan onbelast gebruikt of herwikkelt (zeker als je de magnetische shunts verwijdert) dan wordt de ruststroom erg groot. Dat je met zo een ding om de twee keer inschakelen de stop er uit trekt zeggen ze er in de YouTue filmpjes nooit bij! :z

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 22 mei 2023 10:57:02 schreef rew:
Ga je in een vliegtuig bij 400Hz werken, dan kan ie vast wel 200W.

Klopt, bij 400 Hz heerlijke kleine trafo's voor een groot vermogen.
Maar in vliegtuigen heb je geen 230V met 400Hz (althans zover mijn kennis reikt).
Vandaar dat ik er maar vanuit ben gegaan dat het een "normale" huisinstallatie is met 230V en 50Hz, en dat de TS geen straaljager in zijn achtertuin heeft.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Op 21 mei 2023 17:48:37 schreef Kruimel:
[...]De maximaal afgenomen stroomsterkte in een transformator verandert niet met de primaire spanning, dat is alleen een functie van de draaddikte (en koeling etc). De kernverliezen nemen een fractie af, maar dat is niet iets waar je echt speelruimte van krijgt (mede omdat ohmse verliezen schalen met het kwadraat van de stroom). Alle opties die je noemt zorgen er dus voor dat je minder vermogen uit je transformator kan halen (want de spanning is kleiner) zonder dat ze lichter of goedkoper worden.

Tot zover kan ik je volgen.

Je moet zelf kijken of je dat handig vindt, maar het kan zeker worden gedaan en kan eventueel een tweede leven geven aan trafo's die anders stof liggen te vangen.[...]

Hier geef je echter slechte raad.
Transfo's in cascade aansluiten waarbij de primaire van de tweede op 15% van de nominale spanning komt te staan is waanzin. er komt niks uit wat nog enigzins bruikbaar is..Hooguit enkele volts en nauwelijks nog vermogen.

Je moet een onervarene niet aanmoedigen te gaan knoeien waarvan je op voorhand weet dat het niks bruikbaars oplevert.

Het probleem lijkt dat die 34V te hoog is voor de gewenste toepassing.

Het lijkt me dat de combinatie van twee gelijke transfo's , in cascade zeker niet tot het gewenste resultaat zal leiden.
Serieschakeling van de primaire en parallelschakeling van de secundaire
misschien wel met een aantal beperkingen, afhankelijk van welke spanning
hij wenst te bekomen.
andreroest zou dus beter eerst vermelden welke uitgangsspanning hij dan wél wenst te verkrijgen, zoniet zijn alle sugesties een slag in het water.

Sine

Moderator

Nee, aan de 230V kant invoeden met een lagere spanning lijkt me geen strak plan.

Geen idee op wat voor een spanning andreroest wilt uitkomen, maar afwikkelen is geen verkeerde optie als de bouw van de trafo dat toelaat.

Kruimel

Golden Member

Op 22 mei 2023 13:02:17 schreef grotedikken:
Je moet een onervarene niet aanmoedigen te gaan knoeien waarvan je op voorhand weet dat het niks bruikbaars oplevert.

Waarom niet? Zo leren wij mensen nu eenmaal. Ik snap dat als je geboren bent met alle kennis je neerkijkt op onbevangenheid, maar in werkelijkheid is het heel normaal bij ons stervelingen om wat te prutsen.

En nee, ik vind 5VAC uit zonder toename in af te nemen stroom niet heel nuttig, maar als we de vraag gewoon beantwoorden zoals hij gesteld is kan de TS voor zichzelf bepalen of hij dat wil doen of niet. Het kan dus het antwoord op de vraag die letterlijk in die vorm werd gesteld is 'ja, het kan (maar je houdt maar 5V over)'.

Anoniem

Op 22 mei 2023 16:36:31 schreef Kruimel:
[...]Waarom niet? Zo leren wij mensen nu eenmaal. Ik snap dat als je geboren bent met alle kennis je neerkijkt op onbevangenheid, maar in werkelijkheid is het heel normaal bij ons stervelingen om wat te prutsen.

Die redenering kom ik op CO regelmatig tegen en het is idd het standpunt van prutsers.
Ok, je kunt heel wat leren van je fouten, maar het heeft alleen maar voordelen te proberen de dingen van de eerste keer goed aan te pakken.
Fouten en tegenslagen komen vanzelf wel af en toe zonder dat je ze opzoekt.
Daarbij kun je voortbouwen op de ervaring van anderen die je daarin zijn voorgegaan en daarvan profiteren.

Een enkele keer loop je ooit tegen iets aan wat ongebruikelijk is en dan kan je volop experimenteren.

Doordat voor de meeste zaken anderen lang voor jouw fouten gemaakt hebben en gecorrigeerd is door selectie de beste werkwijze ontstaan en die is doorgaans overvloedig ter beschikking, zeker nu met het internet.

Als je alles door scha en schande zelf moet ondervinden blijf je aanmodderen.
Je opmerking dat je de overblijvende 5V na cascade 'niet heel erg nuttig'
vindt is de understatement van het jaar. Het is gewoon een schoolvoorbeeld hoe het niet moet.

Hopelijk vindt andreroest een haalbare en zinvolle toepassing voor zn transfo's.
Zo maar om het even wat knoeien om er toch maar iets mee te doen vind ik verspilling van tijd en moeite.
En als je persé iets wil bijleren, leer dan van anderen die wél weten hoe het moet.

Op 22 mei 2023 18:49:21 schreef grotedikken:
En als je persé iets wil bijleren, leer dan van anderen die wél weten hoe het moet.

Als het in die richting gaat, dan zou ik zeggen: zet die trafo's aan de kant en schaf een schakelende voeding aan waar de spanning uit komt die je nodig hebt.