Scheve trommel LG FH612CTWD

Beste,

Onlangs een tweedehands was/droogcombi gekocht via marktplaats. Al snel kwam ik tot de ontdekking dat de (binnen)trommel t.o.v. het manchet (en de buitentrommel) scheef hing(zie bijlage ''Speling trommel manchet''). Hele wasmachine uit elkaar gehaald en tot de volgende conclusies en vraagtekens aangelopen:

- Buitentrommel is gefixeerd aan onderzijde (kan onmogelijk worden afgesteld/versteld)(zie bijlage ''Buitentrommel gefixeerd'').
- Binnentrommel wordt uitgelijnd en ondersteund door een 5tal schokdempers.
- Schokdempers zijn gefixeerd en kunnen onderling niet worden afgesteld/versteld (zie bijlage ''Achterzijde ophanging'').

Nu dacht ik in eerste instantie dat de schokdempers waren versleten waardoor de binnentrommel scheef was komen te hangen, nieuwe schokdempers besteld en schokdempers vervangen. Tot mijn spijt hing de binnentrommel daarna alsnog scheef.

Nu zit ik met de volgende vragen waarbij hopelijk iemand kan helpen:

- Kan het mogelijk zo zijn dat de binnentrommel wat scheef hoort te hangen bij dit soort modellen (was / droog combi)?
- Is er een andere manier (los van de schokdempers) om de binnentrommel af te stellen t.o.v. het manchet / buitentrommel?
- Hoort de binnentrommel ergens via een geleider aan de buitentrommel vast te zitten (buitentrommel uit elkaar gehaald en hier niks kunnen vinden (zie bijlage ''buitentrommel open'')

Ik hoop dat iemand hier verstand van heeft en mij kan uitleggen hoe ik de binnentrommel recht kan krijgen. Dit klopt voor mij gevoel namelijk niet al zou ik niet weten wat ik er verder nog aan kan doen..

Hartelijke groet,

Cris

Blijft de binnentrommel, dus het draaiende deel in elke positie dezelfde kant op scheef hangen, of draait hij rond als een ei vorm? zoja dan is het kruis gebroken tussen de as en de trommel.

dijkmane

Golden Member

bijlage buitentrommel open, zie ik er niet bij staan.

Als de trommel draait, blijft deze dan wel recht, of zwiebert deze ?

In no Sense, Nonsense

Nee, de binnentrommel draait mooi centrisch. Geen ei-vormig gedraai

Op 24 mei 2023 12:15:17 schreef dijkmane:
bijlage buitentrommel open, zie ik er niet bij staan.

Als de trommel draait, blijft deze dan wel recht, of zwiebert deze ?

@dijkmane hierbij de buitentrommel open vanuit de voorzijde.

Op 24 mei 2023 12:12:10 schreef maus0611:
Blijft de binnentrommel, dus het draaiende deel in elke positie dezelfde kant op scheef hangen, of draait hij rond als een ei vorm? zoja dan is het kruis gebroken tussen de as en de trommel.

Op de foto ''achterzijde ophanging'' is te zien dat alles er nog splinternieuw uitziet. De ophanging (zwarte zware beugels) zien er ook nog z.g.a. nieuw uit. Dus ik denk niet dat het kruis tussen de as en trommel gebroken is.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Deze wasmachines waren geen toppers van LG, dit is een 12 Kg machine in een nagenoeg normale behuizing, veel onbalans errors tijdens centrifugeren met name met minder Kg was. Ik heb ze hersteld en dit probleem met lager zitten trommel is normaal en nagenoeg niet op te lossen. je heb het beste al gedaan, tijdens wassen is het minder.

Op 24 mei 2023 16:36:41 schreef Gadget_inc:
Verkoper al gevraagd ?

Ja, die reageerde alleen niet meer nadat ik aangaf de koop te willen ontbinden.

Op 24 mei 2023 19:18:35 schreef smd:
Deze wasmachines waren geen toppers van LG, dit is een 12 Kg machine in een nagenoeg normale behuizing, veel onbalans errors tijdens centrifugeren met name met minder Kg was. Ik heb ze hersteld en dit probleem met lager zitten trommel is normaal en nagenoeg niet op te lossen. je heb het beste al gedaan, tijdens wassen is het minder.

Oh, hhmm dat verbaast mij een beetje gezien alle goede reviews die ik heb gelezen over dit model :(

Zo te horen heb jij veel praktijkervaring! Heb jij gewerkt voor LG??

Maar samengevat, dat de trommel zo scheef hangt is niet vreemd dus. Naar jou weten zijn er dus ook geen betere manieren om dit af te stellen.

Bedankt voor de terugkoppeling!

smd heeft idd zeer veel ervaring op het gebied van witgoed.
Als hij zegt dat dit dat dit een mindere machine is van een LG,kun je dat gerust aannemen, beetje zuur voor jou, om dit achteraf te horen natuurlijk, maar is nu eenmaal zo.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 24 mei 2023 21:33:10 schreef Gadget_inc:
smd heeft idd zeer veel ervaring op het gebied van witgoed.
Als hij zegt dat dit dat dit een mindere machine is van een LG,kun je dat gerust aannemen, beetje zuur voor jou, om dit achteraf te horen natuurlijk, maar is nu eenmaal zo.

Ah okay, goed om te weten!

Op 24 mei 2023 16:04:10 schreef Crisutrecht:
[...]

Op de foto ''achterzijde ophanging'' is te zien dat alles er nog splinternieuw uitziet. De ophanging (zwarte zware beugels) zien er ook nog z.g.a. nieuw uit. Dus ik denk niet dat het kruis tussen de as en trommel gebroken is.

Dat is de droge kant, ik doel op het kruis achterop de binnentrommel. Die draait door water en zeep en zit achterin de trommel in de 3 potige 'bult'. Die kun je niet zien zonder de binnentrommel er geheel uit te halen.

Als ik het verwarmingselement mag geloven, dan komt hij uit van 8 januari 2017. Dan zou zomaar het kruis stuk kunnen zijn. Behalve natuurlijk als de binnentrommel precies in het midden van de buitentrommel zonder slingeringen draait.

Op 24 mei 2023 21:02:47 schreef Crisutrecht:
[...]

Oh, hhmm dat verbaast mij een beetje gezien alle goede reviews die ik heb gelezen over dit model :(

Zo te horen heb jij veel praktijkervaring! Heb jij gewerkt voor LG??

Maar samengevat, dat de trommel zo scheef hangt is niet vreemd dus. Naar jouw weten zijn er dus ook geen betere manieren om dit af te stellen.

Bedankt voor de terugkoppeling!

flash2b

Special Member

Op 25 mei 2023 00:40:28 schreef ohm pi:
Als ik het verwarmingselement mag geloven, dan komt hij uit van 8 januari 2017. Dan zou zomaar het kruis stuk kunnen zijn. Behalve natuurlijk als de binnentrommel precies in het midden van de buitentrommel zonder slingeringen draait.

En gemaakt door AEG had ik niet verwacht !

Op 25 mei 2023 00:40:28 schreef ohm pi:
Als ik het verwarmingselement mag geloven, dan komt hij uit van 8 januari 2017. Dan zou zomaar het kruis stuk kunnen zijn. Behalve natuurlijk als de binnentrommel precies in het midden van de buitentrommel zonder slingeringen draait.

Klopt, de wasmachine is nog niet heel oud. Dit blijft ook het verwarrende, de trommel draait gewoon centrisch alleen hangt dus naar beneden. In geval dat de trommel als een ei had gedraaid had ik willen geloven dat het iets te doen had met ''het kruis''. Maar dit is niet het geval, het gaat mij alleen om het kunnen afstellen / rechtzetten van de binnenste trommel.

Ronald45

Golden Member

Zie ik nou op de eerste foto, aan de rechter kant, een veer die los zit?

Op 25 mei 2023 14:02:46 schreef Ronald45:
Zie ik nou op de eerste foto, aan de rechter kant, een veer die los zit?

Niet dat ik kan zien. Al zijn ze los gehaald omdat ik ze heb vervangen. Wat alleen dus niet mocht baten..

Dus de binnentrommel hangt scheef in de buitentrommel en de buitentrommel hangt goed en recht netjes in de wasmachine?

Op 25 mei 2023 18:54:48 schreef ohm pi:
Dus de binnentrommel hangt scheef in de buitentrommel en de buitentrommel hangt goed en recht netjes in de wasmachine?

Ja, de buitentrommel is gefixeerd. Daar is in de eerste post een foto van toegevoegd.

Zo op het oog hangt de binnentrommel aan twee zwarte steunen. Dat lijkt mij weinig. Er zit niks anders op dan de binnentrommel uit de buitentrommel te halen en kijken waar of wat er verbogen is aan de binnentrommel.
Begin met de rubber manchet tussen binnen- en buitentrommel loshalen.

Demontage is echt niet nodig,het word er niet beter van, het is zo, vaker gezien. Als trommel centrisch draait, dan is kruis nog steeds OK.

Ik ken deze machines echt goed op de achterzijde trommel (als je hem openmaakt) zit zelfs een oliegevulde ring om onbalans te compenseren, hoe bedenk je het..

Ik zie geen problemen.. de machine is zo als het is..

En nee, ik heb niet voor LG gewerkt en ben zelfs laaiend enthousiast over de LG wasmachines, deze vallen een beetje buiten de boot, veel UE alarm of "herschik wasgoed" alarm op display, wassen doen ze prima!

Als je hem nu open heb, controleer de afvoer pomp ook, vaak dat deze defect zijn (grote speling zijdelinks op as) en voor een prikkie heb je een nieuwe.

Ow ja, deze machines zijn gek op Sneaker sokken in de pomp, de ruimte tussen manchet en trommel is vrij groot

Op 25 mei 2023 19:56:09 schreef smd:
Demontage is echt niet nodig,het word er niet beter van, het is zo, vaker gezien. Als trommel centrisch draait, dan is kruis nog steeds OK.

Ik ken deze machines echt goed op de achterzijde trommel (als je hem openmaakt) zit zelfs een oliegevulde ring om onbalans te compenseren, hoe bedenk je het..

Ik zie geen problemen.. de machine is zo als het is..

En nee, ik heb niet voor LG gewerkt en ben zelfs laaiend enthousiast over de LG wasmachines, deze vallen een beetje buiten de boot, veel UE alarm of "herschik wasgoed" alarm op display, wassen doen ze prima!

Als je hem nu open heb, controleer de afvoer pomp ook, vaak dat deze defect zijn (grote speling zijdelinks op as) en voor een prikkie heb je een nieuwe.

Ow ja, deze machines zijn gek op Sneaker sokken in de pomp, de ruimte tussen manchet en trommel is vrij groot

Bedankt voor jouw reactie. Uiteraard wil ik het van je aannemen alleen er blijft een jeukend gevoel dat het toch op een of andere manier gefixed moet kunnen worden.

Wellicht moet ik mijn verlies nemen en de machine maar weer in elkaar schroeven. Hopen dat ie het nog even volhoudt dan :) En mijn sneaker sokken voorlopig maar met de hand wassen...

maartenbakker

Golden Member

Als ik oppervlakkig naar de constructie kijk, dan zou ik verwachten dat de zwarte platen waar de trommel mee aan de vering hangt, verbogen zouden kunnen zijn. Of de trommel zelf waar hij aan die platen zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."