Ontstoren 230V van lichtnet in huis met Ferrriet Kraal ?

Dit topic is gesloten

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een impedantie verhogen van een lange leiding, die al hoog-impedant is, werkt niet.

+1
"A current source in series with a Buick is still a current source" (Lee, Planar Microwave Engineering, 2004)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Is dan wel a V8 powered current source, dat is toch een verbetering ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 23 mei 2023 16:16:45 schreef grotedikken:
Herman, je bent weer flink aan het doordraaien.
[...]Nee, jij bedankt.
Doe ik mn best om via een uitgebreide uitleg aan een onwetende een klein beetje inzicht bij te brengen en dat is je reactie.[...]

Als je wil ontvangen op midden/ korte golf met een draadantenne is een aarding geen luxe.Begin eens met je woning wat op te waarderen ,een woning zonder aarding is niet meer van deze tijd. En sluit dan je ontvanger en antenne aan op een correcte wijze. Zal al een slok op de borrel schelen.
[...]
Als je een brief schrijft en wil ernstig genomen worden, klets dan niet uit je nek, Niemand mag je woning betreden zonder je uitdrukkelijke toestemming, tenzij met een bevel.[...]Jamaar wat ist nu?De ene keer zegje dat de storing weg is, de andere keer is dat niet zo

[...]

Hou nu eens op over die ferrietkraal. Dat is slechts één van de vele middelen om storing in te perken. Soms helpt het en soms niet.
En ferrietkraal klinkt zo petieterig. om sterke storing te dempen die via het net binnenkomt is een vrij dikke kern aangewezen.

Je hebt het over die ferrieten die je soms in netsnoeren ziet.

Als je echt echt wil weten, dat zijn apparaten die niet voldoen aan de EMC vereisten qua emissie en waar die ferriet op het allerlaatst nog is uitwendig toegevoegd om toch het apparaat op de Europese markt te mogen verkopen.

Ja je doet zeker je best alleen je aanvaard men waarde niet.

Anoniem

Ik aanvaard zeker je waarde, maar dan moet je de adviezen een klein beetje
ter harte nemen.
Er bestaat nu eenmaal geen algemene oplossing voor een storingsprobleem.
Hoe je het aanpakt hangt van veel factoren af.

heb je hoofdpijn, neem dan een nurofen.
Heb je het schijt, kan ik immodium aanbevelen, maar bij radiostoring ligt het wat moeilijker.

Heb je ondertussen al uitgevlooid langs welke weg de storende signalen je ontvanger binnenkomen?
Dat is cruciaal voor welke maatregelen je moet nemen.
Als de storing via je antenne komt heeft een ferriet in het netsnoer van je ontvanger geen zin, om maar iets te noemen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 25 mei 2023 14:37:44 (12%)

Op deze website staat er een you tube filmpje waarin een radio amateur laat horen en zien. Dat zijn zonnepanelen heeft die storing maken , en bij de buurman niet.

Het geluid wat hij zelf hoort voor zijn huis , dat is juist het zelfde wat ik heb daarvan heb ik hier een mp3 tje toe gevoegd van 8 sec

hf storing zonnepanelen.mp3

Hier is dat youtube filmpje https://youtu.be/kgKqO3oYImM

Bron : De Radio Amateur punt NL.
https://de-radio-amateur.nl/zonnepanelen

Eerlijk gezegd ik wordt hier heel erg moe van.

Zonnepanelen storen communicatie hulpdiensten, EMC uitgelegd (niet te gek)
https://www.youtube.com/watch?v=Nl-s_urdvhQ

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op zaterdag 27 mei 2023 21:05:09 (11%)

Dat zonnepanelen zó kunnen storen op de radio zeg! Kan het bijna niet geloven.

Ah, de buurman is nog steeds de boosdoener? En nog steeds niet duidelijk aangetoond zeker, behalve een video van YT?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

>knip<

mod edit:
zo'n enorme lap onleesbaar knip en plakwerk voegt niets toe.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 28 mei 2023 10:22:45 (0%)

Op 27 mei 2023 21:16:12 schreef tin.soldier:
Dat zonnepanelen zó kunnen storen op de radio zeg! Kan het bijna niet geloven.

Je zou er nog erg raar van opkijken dat het wel zo is , zelfs meer dan je wel denkt ? het zijn de panelen niet die storen wel de omvormers die of wel slecht zijn of slecht aangesloten zijn.

Men onderschat dit probleem meer dan je denkt. Ik ben niet alleen zij die het beter weten moeten dan maar het bewijs leveren. Ik wordt moe van de niet gelovers.

bprosman

Golden Member

maar 1x de BTW van een installatie mag terugvragen. Leg je er over 5 jaar panelen bij, dan mag je én 21% BTW betalen én mogelijk een nieuwe omvormer,

In Nederland zijn sinds 1 Jan 2023 zonnepanelen, en installaties BTW vrij. Dus ook als je er bij laat leggen. Misschien komen ze in BE ook nog wel eens tot dat inzicht.

Heb je gecontroleerd of jouw optimizers de luchtvaartband verstoren,

Waarom zou ik dat als consument moeten controleren, die dingen moeten aan een norm voldoen alvorens ze verkocht moeten worden.
<zucht> en is dit bovendien zo een verhaal wat de RCD destijds gebruikte bij de "Piraten" dat het hun schuld was dat vliegtuigen met bosjes uit de lucht vielen ? |:(

Overigens, Tip van Flip om misschien eens de

quote

optie te gebruiken, dit word zo een onleesbare brei.

Algemeen: kabels stralen de "ether" in als de lus groter wordt. Als heen en terug (+ en -) strak naast elkaar liggen, dan heffen de beide stromen elkaar op en straalt het niet. Als de lus groter wordt maak je een magnetical loop en straal je maximaal uit. Da's puur natuurkunde, dat verander je niet door iets anders te vinden.

Dus DC kabels kunnen de luchtvaatband en KG verstoren ? :?

Over zonnepanelen gesproken. Wat is de volgens jou de beste manier om de montagerails te plaatsen,

Zelf zou ik het advies van de fabrikant volgen, maar misschien klinkt dat raar. En waarschijnlijk heb je weinig keuze afhankelijk van of je paneel Hor. of Vert ligt.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 28 mei 2023 08:29:43 (10%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

is de storing niet van de kabel lus (induction loop)?
300V DC pulserend belasten, lijkt mij dat de grootste storing op het dak ligt en niet zozeer de omvormer

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De gelinkte site geeft wat uitleg.

Het lijkt mij dat men voor deze golflengtes in het nabije veld van de grote antenne van de stoorbron blijft, dan verbaasd het niet dat de interferentie relatief enorm is.

De echte oplossing moet m.i. komen van (het afdwingen van-) betere solar spullen. Niet van extra filters, kralen en dat soort snuisterijen, dat zijn dure en technisch onhandige (want verder van de bron) achteraf oplossingen voor foute keuzes in het ontwerp. Uiteraard prima als het helpt en kosteneffectief is.

Wel vraag ik mij af of de normen zo streng zijn dat een luisteramateur er op tien meter geen last van heeft, maar dat is iets wat te onderzoeken is.

Om dit in de eigen buurt op te lossen wordt een project van de lange adem.
Ik zou het wetenschappelijk benaderen, flink wat meetdata verzamelen (SA, redelijke kalibraties, verschillende antennes, tijdstippen, locaties etc.) en als er een beeld ontstaat contact met alle partijen zoeken en daarbij proberen niet te verzuren, omdat dat niet helpt.

fred101

Golden Member

Op 28 mei 2023 09:21:18 schreef Aart:

De echte oplossing moet m.i. komen van (het afdwingen van-) betere solar spullen.

+1,

Daarnaast, (nu krijg ik alle Ali-verslaafde CO-ers over me heen) moeten we met zijn alle geen ultra goedkopen ongekeurde China crap meer kopen waar alle enigszins storing onderdrukkende onderdelen uit zijn weg bezuinigd. Maar ja, als het goedkoop is hoeft het blijkbaar niet eens goed te werken...Zou me ook niets verbazen dat als het spul wel gekeurd is de gekeurde preproductie exemplaren wel die onderdelen hadden. (Bij goedkope zooi via Europese kanalen zoals low budget webshops, supermarkten, bouwmarkten en winkels die voornamelijk dat spul actie matig verkopen en zeker via buitenlandse webshops als Banggood, Ali, Amazon, Ebay etc waar het waarschijnlijk zelfs nooit gekeurd is en 10 identiek uitziende dingen van de zelfde type en merk uit 10 verschillende fabrieken komt. Dit in tegenstelling tot vroeger waar 1 artikel uit 1 fabriek onder 10 verschillende merken werd verkocht. )

Over een paar jaar wordt dit nog 100x erger als alle fabrikanten van gekeurde en goed ontworpen apparatuur dood zijn "geconcurreerd" muv wat, nu nog duurder lijkende topmerken. Of zoals het in de camping handel ging, alle budget merken werden ineens als topmerk gezien en de hele middenklasse en vaak ook de top verdwenen. Ik vond destijds nog een goed luchtbed van ouderwetse kwaliteit. Het 1 persoons ding was zwaarder dan de beste 2 persoons die ik daarvoor kon vinden. (Grofweg 3x zo zwaar) en was net zo duur als een goede in het pre-China tijdperk. Toen ze nog 20 jaar ipv 3 jaar meegingen. De fabrikant stopte er na 2 seizoenen noodgedwongen mee. Iedereen die klagend binnenkwam en een goede zocht zag de prijs en kocht dan toch maar weer het zoveelste budget geval |:(

En nee, ik koop zelf daar nooit iets. Als ik wat koop moet het goed zijn en mijn hele leven mee kunnen gaan. Ik baal als ik mijn telefoon of computer moet vervangen omdat hij ineens niet meer werkt met bepaalde applicaties. Mijn ipad is 13 jaar oud, helaas werkt de helft van de apps niet meer. Ik moest mijn telefoon vervangen omdat de bank app niet meer werkte en de computer versie zou stoppen (die kl%%tz####n hebben gelogen want 3 jaar later kan het nog steeds wel via de computer, alleen geen losse applicatie maar een browswer versie). En nu baal ik weer omdat na een onvrijwillig bad 1 camera van mijn telefoon niet meer werkt en veel stomme apps met een QR code werken die net die camera gebruiken. Zo kan ik geen whatsapp op de PC gebruiken want om dat te installeren moet mijn telefoon die QR code zien. Met een omweg via een andere telefoon ging niet want daarna werkte het om mijn telefoon niet meer. (en ik vergeet altijd dat @#$ ding mee te nemen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb net de zelfde storing

Ja, dat er iets schort vermoedde ik al langer :)

GJ_

Moderator

Op 28 mei 2023 09:21:18 schreef Aart:
De echte oplossing moet m.i. komen van...

Voor oplossingen heb je eerst een probleem nodig. Als voor die enkeling die hier last van heeft dure oplossingen gaat bedenken voor honderdduizenden die nergens last van hebben maak je van een geen-probleem een heel nieuw echt probleem.

Jinny

Golden Member

Zelf zou ik het advies van de fabrikant volgen

Hmmm, wijlen Cees PF0EMC heeft een proefschrift geschreven net over deze materie.
Een van de fabrikanten in het onderzoek was Mastervolt.
En deze stoorde op de DC bus een 40 dB boven de -generieke- norm.
Je hoeft dus niet de Chinees te hebben om fucked te zijn.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Jinny

Golden Member

Op 28 mei 2023 10:25:51 schreef GJ_:
[...]Voor oplossingen heb je eerst een probleem nodig. Als voor die enkeling die hier last van heeft dure oplossingen gaat bedenken voor honderdduizenden die nergens last van hebben maak je van een geen-probleem een heel nieuw echt probleem.

Het zijn inmiddels niet meer de enkeling, ook de hulpdiensten beginnen last te krijgen van de uitstraling van de zonnepanelenzut gelegd door cowboys.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@GJ; Dat is helemaal waar.
Ik doe zelf wat aan astronomie, op een onhandige plek omdat de Sterrewacht daar al sinds de 19e eeuw staat. Lichtvervuiling is voor mij dus een probleem maar voor veel anderen niet.

Op basis van wat ik zo lees had ik de indruk dat de solar installaties buiten bekende normen zoals EMC gaan. Als dat zo is, en het is geen probleem, dan behoort vastgesteld te worden dat deze normen voor deze installaties niet van toepassing zijn.
Als dat om enige reden niet gebeurd dan behoort het er aan te voldoen. Daar heb je afspraken voor. Als men er bij het ontwerp rekening mee houdt gaat m.i. niet om grote extra kosten, zelfs niet in verhouding tot de lage hedendaagse prijs van dit soort materiaal.

Meten is weten en praat gemakkelijker.
Een ruwe orde van grootte meting in het thuislab volstaat lijkt mij, het probleem is niet subtiel "een paar dB te veel".
Ik ben geen HF man (alleen op werk ;) maar het wil er bij mij niet in dat het zo ongrijpbaar of ondoenlijk moeilijk is.

GJ_

Moderator

Op 28 mei 2023 10:31:39 schreef Jinny:...gelegd door cowboys.

Ehh, ja, om aan de EMC te voldoen moet je je wel aan de installatievoorschriften van de fabrikant houden. En die moeten ook compleet zijn natuurlijk, zodat je ook echt iets hebt om je aan te houden. Ik ken dat van b.v. frequentieregelaars. Klagen over storing maar intussen wel aangelegd zoals het niet on het boekje stond. En door mensen die die installatievoorschriften ook echt nooit gelezen hebben. Soms lijkt het of ik de enige ben die alle manuals helemaal doorleest.

Ik begin me af te vragen hoeveel anti-zonnepaneel topics TS nog gaat openen voordat het besef komt dat de buurman zijn zonnepanelen toch echt niet vrijwillig weg gaat halen zodat herman vrolijk op zijn zolderkamertje kan zitten

Ik zal ook wel zo'n piraat zijn, zonnepanelen zelf gelegd, geen boek open gehad, en zo liggen er duizenden in NL
Ben benieuwd wanneer ik post krijg

Op 28 mei 2023 04:17:35 schreef Herman - Belgie:
[...]
Men onderschat dit probleem meer dan je denkt.

onderschat? Ik vermoed dat 'men' gewoon niet slechter slaapt van dit probleem
*tot dat het stoort op de 5G dan

Op 28 mei 2023 12:15:00 schreef DK:
Ik begin me af te vragen hoeveel anti-zonnepaneel topics TS nog gaat openen voordat het besef komt dat de buurman zijn zonnepanelen toch echt niet vrijwillig weg gaat halen zodat herman vrolijk op zijn zolderkamertje kan zitten

Ik zal ook wel zo'n piraat zijn, zonnepanelen zelf gelegd, geen boek open gehad, en zo liggen er duizenden in NL
Ben benieuwd wanneer ik post krijg

[...]onderschat? Ik vermoed dat 'men' gewoon niet slechter slaapt van dit probleem
*tot dat het stoort op de 5G dan

Nee ik zit niet op de zolderkamer te luisteren , alleen de pc staat daar. Maar jij hebt duidelijk géén besef waarover het gaat en aan jouw ga ik géén woorden vuil maken want ik verspil me tijd en dat gaat niet gebeuren.

Alles hoort aan EMC te voldoen.

Maar: Ik heb in mijn werk al diverse keren Chinese elektronica gezien die netjes door de keuring is gehaald met ingangsfilter met common mode spoelen.

En waar daarna in productie die spoelen (ferriet is duur) vervangen werden door een paar draadjes. "Dan doet hij het toch ook en dat is veel goedkoper".

Ook de installateur kan EMC veroorzaken door verkeerde montage.

Nogmaals:
Gebruik voor vervuiling op het net gewoon een goed filter. En vervuiling in de lucht (laten) meten met een antenne en spectrum analyzer en als oplossing daar de RDW.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 28 mei 2023 14:37:26 (18%)

Op 28 mei 2023 14:25:51 schreef Herman - Belgie:
[...]
want ik verspil me tijd en dat gaat niet gebeuren.

ja dat zeg ik, elk van deze topics ben je je tijd aan het verspillen
die panelen gaan niet weg, die storingen worden er alleen maar meer

tijd dat je gewoon wat aan je installatie gaat doen, in plaats van blijven zeuren en verwachten dat iemand anders wat gaat doen

Dit topic is gesloten