Component Klemko schemerschakelaar

Ik bezit een Klemko (relais) schemerschakelaar 899203, "groene paddestoel"

daar zit een component op, rood/bruin "buisje", waarvan ik niet weet
1) wat het is en
2) wat de waarde is. Een opdruk ontbreekt.

Iemand een idee?

Denk zelf aan een weerstand, maar zie geen ringen.

revado

Honourable Member

Dat is een draadgewonden weerstand die warm wordt als de LDR door daglicht laagohming wordt.
Door de warmte klikt het bimetaaal om en gaan de lampen uit.
Ik zou daar niets aan vervangen en, indien defect, een nieuwe schemerschakelaar ophangen, dat ding is zeker 40 jaar oud..

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 25 mei 2023 14:17:55 schreef revado:
... dat ding is zeker 40 jaar oud..

Gezien de opdruk 89-2 waarschijnijk 34 jaar en drie maanden ;o)

Dank reparatie is niet aan de orde: het werkt. Ben nieuwsgierig.
Interessante werking, vandaar waarschijnlijk de ruime behuizing.
Denk bouwjaar 1989 (stempel) dus inderdaad op leeftijd.

A) Kan het zijn dat hij trager reageert dan voorheen, weerstand minder (snel) warm?

B) Kan ik een moderne versie maken met een Finder relais bv 55.32.8.230/ 27.05.8.230, relais, lamp en LDR?
Zie wel filmpjes met triac, maar niet met een relais. Volgens mij is de triac niet bedrijfszeker met de lage wattages van een LED-lamp. Suggesties welkom.

afbeelding als illustratie

Arco

Special Member

A) De LDR kan wat in waarde zijn veranderd, dan verschuift de boel een beetje.
Klemko heeft een nieuw model: https://www.elektrototaalmarkt.nl/klemko-lightguard-schemerschakelaar-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op een draadgewonden weerstand staan geen kleurringen. Meestal staat de waarde er in gewone cijfers opgedrukt. Bij deze misschien net aan de achterkant.

revado

Honourable Member

Er is altijd een vertraging nodig anders knipperen de aangesloten lampen bij onweer of langsrijdende auto's.
Als het ding werkt, lekker laten zitten, ze worden heel oud :)

Edit: 89-2 zal inderdaad het bouwjaar zijn, 899203 is het bestelnummer en daar kan je nog wel een foldertje van vinden.

Het trager worden kan door dat het kapje vuil(groene aanslag) of minder lichtdoorlatend is geworden onder invloed van uv licht.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

als je met dit ding een ledlampje van 6W schakelt is het goedkoper om dat lampje continu te laten branden, dit soort bimetaal schemerschakelaars zijn niet bepaald energiezuinig. wel degelijk, 35 jaar oud kon je die vlot tegen en nog werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Hunebedbouwer ook zonder het mat witte en verkleurde kapje trager, verwacht dus dat Arco gelijk heeft.

@Testman nee niet met dit (899203) ding, maar met een ander relais B).