Ik krijg Indesit vaatwasser niet gerepareerd

Ik heb een Indesit 28T9 A vaatwasser die niet meer werkt, met foutcode 11.
Ik heb alleen moeite om documentatie te vinden. De foutcode zou betekenen "F11 - Pomp motor werkt niet goed"
Overigens staat er 11 in display, geen F11, maar zal wel om hetzelfde gaan.

Als je hem aanzet pompt hij moeiteloos al het water weg (wat ik er zelf nog bij heb gegooid) en daarna wordt het stil. Even later geeft hij dan de foutcode aan.
Dus het gaat vermoedelijk niet over de wegpomp motor.

Ik heb hem al flink uit elkaar gehaald, maar nog niks kunnen vinden.
Ik heb geverifieerd dat het water binnen kan komen, door het waterslot heen, en in een reservoirtje waar een sensor van een hoge weerstand naar bijna 0 Ohm gaat, en dus de waterdruk ziet.

De printplaat ziet er helemaal goed uit, daar heb ik visueel geen defecten op kunnen vinden.

Naast de afvoerpomp zitten er nog 2 pompen/motoren.
De ene is een langzame die een soort 3 weg klep bedient met een knopje als schakelaar.
Dat knopje werkt nog en het 4 Watt motortje geeft iets van 9 kOhm weerstand aan. Dat klinkt redelijk logisch.

De resterende motor heeft echt 3 pins naar de windingen, en daar meet ik over alle combinaties exact hetzelfde (48 Ohm).

Ik weet nu even niet hoe ik verder moet. Heeft iemand suggesties?
Alvast bedankt

dus, aanzetten dan gaat de machine afpompen als eerste, daarna zou deze water moeten innemen en halverwege dat proces gaat de circulatiepomp lopen doorgaans. hoe ver komt de machine in deze? geen water innemen dan zoek je daar, waterslot stuk of kraanzeefje miss verstopt. komt er wel water in dan circulatiepomp stuk of de aansturing daarvan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 mei 2023 20:17:25 schreef testman:
dus, aanzetten dan gaat de machine afpompen als eerste, daarna zou deze water moeten innemen en halverwege dat proces gaat de circulatiepomp lopen doorgaans. hoe ver komt de machine in deze? geen water innemen dan zoek je daar, waterslot stuk of kraanzeefje miss verstopt. komt er wel water in dan circulatiepomp stuk of de aansturing daarvan..

Er komt dus geen water in de vaatwasruimte.

Ik heb het waterslot eraf gehad, daar zit direct onder de kraan een zeefje en dat zag er goed uit.

Ook heb ik gezien dat hij de waterdruk ziet, want de sensor verderop in de vaatwasser, gaat van hoge weerstand naar bijna 0Ohm als ik er waterdruk opzet.
Dit is dan onderin de vaatwasser, in zo'n reservoir. Daar kun je het water ook in zien aankomen.

Er zit daar in dat reservoir nog wel iets wat lijkt op een klep.
Maar ik weet niet zeker of dat een klep is, en er staat niet op of het een 12v of een 230v component is bijvoorbeeld.
Dus ik weet niet wat zinnige weerstand waardes zijn. En ook niet wat ik erop moet zetten om te testen.
Die documentatie heb ik ook niet.

Dit bedoel ik. Ik weet niet wat dit doet. Lijkt op een klep?

Is je watertoevoerklep nog ok, spoel ohms doormeten.
Dit wat je op de waterkraan schroeft.

Op 25 mei 2023 20:48:57 schreef fabrice:
Is je watertoevoerklep nog ok, spoel ohms doormeten.
Dit wat je op de waterkraan schroeft.

Die geeft 3,6 kiloOhm aan.

Ik heb ook nog de klep uit bovenstaande foto gemeten en die meet ook 3.6 kiloOhm.

Overigens zoals gezegd zag ik wel water tot in de kunststof reservoirs komen en een druk sensor naar bijna 0Ohm gaan met waterdruk. Dus dat pad lijkt wel goed.

Viruele sensor (wasmotor als restwater check) is fout 15

PS: wasmotoren is lopende band werk. Uitzonderingen niet uitgesloten

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 25 mei 2023 21:41:21 (39%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 mei 2023 21:39:46 schreef EricN:
Viruele sensor (wasmotor als restwater check) is fout 15

PS: wasmotoren is lopende band werk. Uitzonderingen niet uitgesloten

Wat bedoel je hiermee?

Ten eerste heb ik geen foutmelding 15 maar 11.

En zit de fout dan in de motor of in de pcb?
De hoofdmotor die ik heb doorgemeten gaf dus exacte dezelfde weerstand tussen de 3 pins (delta configuratie heb ik aangenomen)

Ik lees in de anderen hun tips verwijzingen naar de virtuele sensor.

Idd, de motor of print. Meestal de motor maar met statistieken heb nog altijd geen zekerheid. Enkel waarschijnlijkheid.

Wat er in de motoren meestal misloopt is speling op de as of gebroken magneten. Mss dat de motor even openhalen de minst invasieve test is. De frequentiesturing uitmeten is mss wat complex??

Het toestel opzoeken is ook niet mogelijk gezien er geen type vermeld is. Het geleverde nr is slechts een deel. Een foto vh typeplaatje is het handigst.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 26 mei 2023 06:55:08 schreef EricN:
Ik lees in de anderen hun tips verwijzingen naar de virtuele sensor.

Idd, de motor of print. Meestal de motor maar met statistieken heb nog altijd geen zekerheid. Enkel waarschijnlijkheid.

Wat er in de motoren meestal misloopt is speling op de as of gebroken magneten. Mss dat de motor even openhalen de minst invasieve test is. De frequentiesturing uitmeten is mss wat complex??

Het toestel opzoeken is ook niet mogelijk gezien er geen type vermeld is. Het geleverde nr is slechts een deel. Een foto vh typeplaatje is het handigst.

Ik weet niet hoe ik de frequentiesturing moet doormeten?

Ik heb de motor los gehaald, ik kan niet echt heel goed bij het binnenwerk, maar ik kan hem wel gewoon rond draaien, lijkt geen speling op te zitten.

Verder heb ik de motor doorgemeten. Zoals eerder gezegd tussen de windingen allemaal 48 Ohm.
Bovenop zit nog een 2 pins connector, die meet 25 a 30 Ohm.

Foto's van de motor en ook typeplaatje van de vaatwasser. DWL-DEA701-B is het onderliggende type. Dat is ook de printplaat.

motor gaat gewoon los van slakhuis door kwartslag te draaien. De weerhaak wel ontgrendelen.

Volgens mij zit er maar 1 frequentiesturing in voor beide motoren (pomp-wasmotor) en de pomp gaat dus volgens mij is de sturing in orde.

Je kan wat experimenteren met het service programma. Een zelfdiagnose programma starten bv.

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 26 mei 2023 16:16:52 (17%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Die pompen zijn de oorzaak dat ze ook geen water meer nemen, dus haal hem uit elkaar en vaak is de zijdelinkse speling van de pomprotor door uitgesleten lagertjes de oorzaak. Wip je de rotor er uit en er zitten groeven in de rotor, weet je het zeker. Dit komt door niet gebruiken vaatwasser zout en glansspoel, bewezen in een ander topic met zelfde soort pomp dat die al meer dan 13 jaar draait zonder problemen met gebruik juiste middelen..

Okee, ik heb de motor open gekregen door te draaien.
Inderdaad een lichte groef erin, maar vooral ook dat ik de as flink heen en weer kan bewegen.

Ik zal dus een nieuwe moeten bestellen.
Deze komt wel overeen. Niet het stickertje, maar de rest wel.
https://www.onderdelenexpert.nl/indesit-hotpoint-ariston-circulatiepom…

De klep op de foto is het interne waterslot die door een magneetspoel bedient wordt. Normaliter staat die klep dicht en zodra er spanning op de magneetspoel gezet wordt geopend. Zo te lezen komt er water tot aan dat slot maar wordt niet de vaatwasser ingelaten. Of er spanning op die klep komt is te meten door de multimeter op de connector aan te sluiten, is dat het geval dan zit de pen vast of de magneetspoel is niet krachtig genoeg om die pen te bewegen. Zo te zien is het waterslot door indrukken van de bevestigingspennen met een draaiende beweging los te nemen is. Daarna controleren of de pen soepel heen en weer kan bewegen door op de pen te drukken en weer uit te laten veren. Het komt vaker voor dat die pen vast gaat zitten en is zeker een controle waard.

Als jou pomp iets afwijkender is, kan je spoelenpakket zo overzetten.. Maar groeven in jou pomp zegt genoeg!!

Ik heb de motor vervangen, en de foutmelding is weg, hij loopt door zijn programma heen.

Echter krijgt hij nu helemaal geen water in de vaatwas ruimte. Er komen alleen maar een paar druppeltjes uit de armen.

Waarschijnlijk iets verkeerd gedaan rondom het 4 watt motortje die de klep (met 3 ogen) bediend.

Maar in ieder geval is duidelijk dat de motor het probleem was.

De 4 watt klepmotor lijkt niet van plek te verwisselen, ik markeer de stand, heb nog wat andere standen gedaan, maar hij komt nooit in beweging. Stekkertje zit er gewoon in.

[Bericht gewijzigd door Celica op donderdag 1 juni 2023 12:32:07 (19%)

Ik had je toch de service informatie gemaild?

Start een testprogramma. Welke foutcode krijg je dan?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 1 juni 2023 15:20:31 schreef EricN:
Ik had je toch de service informatie gemaild?

Start een testprogramma. Welke foutcode krijg je dan?

Nee? Je hebt eerder een foutentabel gedeeld.

Ik krijg nu geen foutcode meer, maar er gaat iets niet goed. Er komt niks uit de sproeiarm.

Hoe draai ik een testprogramma?

In de gebruiksaanwijzing die ik online vind staat erg weinig over dit soort zaken, en een service manual vind ik niet voor dit type. EDIFP 28T9 A EU.

Kijk in je mails. Mogelijk spam.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Geen water in de vaatwasser is m.i. toch te wijten aan het interne waterslot zoals ik al eerder aangaf. De meest gangbare cyclus is, eerst afpompen, dan water inlaten en als het water niveau op peil is begint de circulatiepomp te draaien. Indesit had in het verleden veel problemen met de software dus zou het ook nog kunnen zijn dat de eprom op de besturingseenheid overstuur is geraakt.

Ik vermoed dat of te weinig waterdruk op kraan of je bent een stekkertje bij uitloopventiel labyrinth vergeten of zit niet goed vast, dan loopt watervat niet leeg..

Op 1 juni 2023 17:52:53 schreef EricN:
Kijk in je mails. Mogelijk spam.

Ik heb ook gekeken in de spam folders, ik zie niks. Bedankt voor de moeite in ieder geval.

Op 1 juni 2023 19:14:42 schreef ronny530:
Geen water in de vaatwasser is m.i. toch te wijten aan het interne waterslot zoals ik al eerder aangaf. De meest gangbare cyclus is, eerst afpompen, dan water inlaten en als het water niveau op peil is begint de circulatiepomp te draaien. Indesit had in het verleden veel problemen met de software dus zou het ook nog kunnen zijn dat de eprom op de besturingseenheid overstuur is geraakt.

Hij doorloopt die stappen ook zoals jij zegt, en de (inmiddels nieuwe) circulatiepomp gaat ook draaien met water erin.
Maar of er komt niet genoeg water bij, of er zit te veel lucht bij.
Hij ziet in ieder geval zelf niks (geen foutmelding).

Ik zie wel aan de zijkant het water binnenlopen (wieletje gaat draaien), naar mijn idee zit daar veel lucht bij maar misschien is dat normaal.

Ik vind het vreemd dat die drieweg motorklep van 4 Watt niet van positie veranderd. Ik zou zeggen dat die bepaalt of hij de sproeiarm in gaat of niet, maar dat is een aanname. Misschien komt hij daar later aan, en ligt het daar nu dus helemaal niet aan.

Hij vind ook gewoon dat hij, in record tijd, klaar is met zijn programma. Veel en veel te snel. En zonder resultaat natuurlijk.

Wellicht een optie zodra het afpompen aan het begin van het programma is geëindigd trek dan de vaatwasser deur open en vul de vaatwasser met een bodem laag water. Zodra de deur gesloten wordt het ingestelde programma hervat en is het rondpompen van het water duidelijk hoorbaar. Trek na een halve minuut de klep nog eens open en als het water over de gehele ruimte rondgepompt is en ook warm aanvoelt dan is het defect toch echt aan de watertoevoer te wijten.

Indesit heeft vaak hardnekkige dementie na een defect in zijn geheugen, en als je eens alle programma's stuk voor stuk laat doorlopen, wellicht dat dat helpt. De 3 weg klep word later in programma geactiveerd, dat kan kloppen..

@ Smd, van de Indesit wasmachines was het een bekend probleem maar lijkt me in dit geval niet aan de orde omdat de programma volgorde wel kloppend is. Op de één of andere manier wordt de water toevoer onderbroken en kan een draadbreuk ook als oorzaak in aanmerking komen. Laten we eerst afwachten of de test met het handmatig vullen met water wel voldoende is om de sproeiarmen te laten draaien want als dat het geval is valt de circulatiepomp uit te sluiten en ligt het probleem n de water toevoer.