Bosch wasmachine draait niet

Onlangs wilde onze Bosch wasmachine (WAS327A01NL/01) haar vaste plekje verlaten door hevig te schudden en van de rubberen onderleg-voetjes af te springen. Het viel me op dat de trommel niet langzaam op toerde maar meteen naar volle snelheid ging.
Nieuwe schokdempers gemonteerd want de oude waren kuis versleten. Van de 90 newton 'weerstand' volgens opschrift was niks meer over.
Volgende dag:

  • Testrun met wasgoed. Machine schokt nog steeds volgens mijn vrouw. Was-programma loopt netjes naar einde en wasgoed komt er droog uit.
  • Tweede was. Machine staat na afloop naast de rubberen onderzetters en aardlek is er uit. Water op de bodem t.g.v. van een door schokken losgeraakt slangetje. Dat losgeschoten slangetje had mijn meisje al eens eerder meegemaakt. Geen foutmelding op het display.
  • Na verwijderen van het water weer gestart met een centrifuge-programma en er gebeurde niks meer. Ik hoorde wel wat relais-klikjes. De motor weigerde dienst terwijl de timer in het display netjes de minuten aftelde alsof er niks aaan de hand was.
  • Koolborstels die mijn meisje vorig jaar in haar uppie had vervangen bleken OK.
  • Op de besturingsprint zag ik wel wat zwarte aanslag op sommige spoortjes maar daarvan denk ik dat het stof is dat elektrostatisch is aangetrokken. Geen gebarsten chips. De 39 ohm 'fuse-weerstand' is OK en de halfgeleiders in de buurt vertonen bij een 'in-circuit' ohm- en diode-meting geen gekke waarden.

Ik hou niet van witgoed reparaties, maar toch slaap ik er slecht van. Ik kan geen logische verklaring bedenken...

  • Kabelbreuk in de motorkabels t.g.v. van de heftige bewegingen?
  • Ik zag geen tacho op de motor-as. Motor heeft wel 7 draadjes... misschien twee van een 'interne' tacho? Blijkbaar weet de besturing niet of de motor draait en met welke snelheid want het programma (vlgs display) loopt gewoon af zonder foutmeldingen.
  • Zou de terugmelding van de deurschakelaar het ineens hebben laten afweten? Die bi-metaal deurbeveiliging is toch bedoeld om te voorkomen dat je in een draaiende trommel kunt grijpen en verhindert het draaien van de trommel?
    Werkt die deurbeveliging op 230 volt? Meten is erg lastig. Je kunt er gewoon niet bij...
  • Machine pakt wel water en pompt het eruit maar vergeet de trommel te draaien. Ik zou denken dat water innemen alleen bij een vergrendelde deur plaats mag vinden....

Heeft iemand een hint die me de goede richting in kan sturen?

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

klinkt alsof de motor weer op volle toeren is gaan draaien en zo de boel aan de wandel is gegaan. tacho stuk of breuk in de kabels. miss dat het relais ook stuk is of de motorsturing. vaak door koolborstels op gaat het relais stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat Testman zegt lijkt mij erg plausiebel, vaak dat de primaire zijdes van de relais loszitten en elkaar tegengesteld laten werken als gevolg dat nu de relais vastgebakken zitten, dus beide relais vervangen is geen overbodige luxe nu, Daarnaast check alle draden naar de motor toe en check de collector van de motor of deze niet overmatig zwart is

Op 25 mei 2023 19:08:08 schreef testman:
klinkt alsof de motor weer op volle toeren is gaan draaien en zo de boel aan de wandel is gegaan. tacho stuk of breuk in de kabels. miss dat het relais ook stuk is of de motorsturing. vaak door koolborstels op gaat het relais stuk..

Koolborstels zijn in orde, dat zal het probleem niet zijn denk ik. De genoemde verschijnselen die binnen korte tijd na elkaar op traden kan ik niet rijmen.
Na starten van een programma hoor ik een keer of drie relaistjes klikken met tussenpozen van enkele seconden.
Ik snap hier (als ex-machinebouwer) helemaal niks van.

Ik zal de motorbedrading volgende week eens doorpiepen.

Op welke spanning werkt de deurvergreneling?

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Koolborstels ok... Bedoel je dat ze lang zijn ofdat ze mooie blinkende oppervlakte (raakvlak collector) hebben zonder kantje er af?
.deursloten 230v. Maar 2 versies. Met ptc of electromagneet.

Ik zou wat experimenteren in de service menu's. Foutcodes uitlezen. Resetten. Motor laten zwieren en dan aan de kabels trekken op zoek naar defecte kabels. Koolborstels op vervormingen aan het loopvlak inspecteren. Motor laten warmlopen en dan kijken of de tacho begeeft.

Positiesensor issues heb ik nog niet gehad in dat verband.

De schokdempers kunnen ook problemen geven. Je verving ze maar mss niet door de juiste types. Bij siemens steekt het nogal nauw. Er is een vrijloopgebied. Het oorspronkelijke probleem bestendigd met verkeerd wisselstuk dus. Het is maar een idee.

Er is geen mail dus de info kan ik je niet sturen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@EricN
Ik heb een vinkje geplaats zodat mijn e-mail adres nu zichtbaar moet zijn.

Ik heb op de koolborstel-aansluitingen een kleine spanning gemeten bij het met de hand draaien van de motor. Blijkbaar was er nog voldoende remanent magnetisme in de stator aanwezig om de motor als generator te laten werken.

Ik heb gezocht naar service menu's maar kon niks vinden. Wel een filmpje van een Indiër die een reset deed. Combinatie van draaiknop en een toetsje.

Motor laten warmlopen zoals je schreef is juist het probleem: De motor loopt (draait) namelijk helemaal niet!

Dempers zijn vervangen door (denk ik) het juiste type. Op zowel de oude als de nieuwe staat 90N (90 newton?) en ze zien er gelijksoortig uit. Het blijft vreemd dat na vervanging van de dempers de machine er na één wasbeurt er de brui aan geeft.

Ik zie je info graag tegemoet.

[Bericht gewijzigd door soldeersmurf op donderdag 25 mei 2023 23:23:18 (20%)

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Helaas. Je vinkje blijkt weinig efficiënt. Mss nog eens proberen. Geen mail te zien

Motor testen na foutcode lezen en resetten...en eventueel defect oplossen.

Het motoranker evalueren gaat wel grondiger moeten dan eens draaien met een meter er op

Neem eventueel foto's vh koolborstel contactoppervlak.
Wel de borstels terug op dezelfde plek steken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

e-mail vinkje was niet doorgekomen. hopelijk nu wel..

Ik snap dat mijn motor-evaluatie niet perfect is. Echter, ik zag ook geen zwarte isolatie en ik rook ook niet de penetrante lucht van te enhousiaste electronen enkele uren nadat het probleem zich voordeed.

Eigenlijk denk ik dat niet de motor het probleem is. Mijn simpele testje liet me in de waan dat er geen kortsluiting in de anker-wikkelingen zit en de borstels kontakt maken met de collector. Bij spanning op de motor zou je dan toch iets moeten zien of horen? Brommen en/of de neiging tot ietsie-pietsie beweging?

Ik vermoed dat er geen spanning aankomt bij de motor.

Schat, kun je even op start drukken terwijl ik in een erg ongemakkelijke houding op de vloer lig te prikken met twee meetpennen....

Deze Bosch machine lijkt me redelijk intelligent. Veel sensoren die denk ik ook trilling meten, maar niet in de gaten hebben dat de motor niet draait...
Nogmaals: ik snap er niks van en mijn zoektocht naar een service/diagnose menu leverde niks op.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

De tips zijn enkel ter eliminatie en beginnende bij het eenvoudigste gezien het probleem in de print moest blijken te zitten, het tips geven erg complex gaat worden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dus blijft nog steeds: bedrading controleren en de 2 motorrrelais vervangen, klikken komt niet voor niets naar voren..