UR10 robot moederbord defect ?

Hallo allemaal

Tijdje terug begonnen er problemen op te komen bij een van onze UR10 robots.
De robot zelf werkte perfect, maar de touchscreen van het touchpanel deed het opeens niet meer. Dit hadden we opgelost door muis in te steken en zonder touch screen verder gaan.
Enkele maanden daarna deed het scherm helemaal niks meer. Nu hebben we het moederbord vervangen en werkt de robot gelukkig wel weer, ook met het touchpanel was niks mis mee.
Nu heb ik het oud defect moederbord mee naar huis genomen om te kijken als ik hem weer aan de gang kan krijgen. Het viel me op dat bij de rs232 poort het niet heel zuiver uit zag.
Hier ging ook een kabel van naar het touchpanel toe, lijkt mij voor de tocuhscreen dan ?
Nu heb ik dit zuiver gemaakt, maar helaas geen succes.
Hierna heb ik de batterij en de ram kaart eens los gemaakt en terug geplaatst.
En hij was ook één keer geboot, Met beeld op mijn PC scherm.
Maar hierna is het niet meer gelukt. Kan iemand mij ook meer info geven van wat er gebeurt op de video ? De stroom
Gaat een klein beetje hoger in het begin en zakt dan weer terug en blijft zo staan.
De keer dat het booten gelukt was, was de stroom
Rond de 800-900mA.

klinkt als een laptop probleem dit. bij die lukt het vaker weer leven in de boel te krijgen door het moederbord iets te torderen ( bijv op een gum leggen, en hoek omlaag duwen) en terwijl je dat doet de aan knop in te drukken. werkt het dan wel, dan vaak losse soldering op een groot component, geheugen oid.

doet de batterij het overigens nog? haal die eens helemaal eruit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 mei 2023 23:35:07 schreef testman:
klinkt als een laptop probleem dit. bij die lukt het vaker weer leven in de boel te krijgen door het moederbord iets te torderen ( bijv op een gum leggen, en hoek omlaag duwen) en terwijl je dat doet de aan knop in te drukken. werkt het dan wel, dan vaak losse soldering op een groot component, geheugen oid.

doet de batterij het overigens nog? haal die eens helemaal eruit..

Ben ik al een uur aan het proberen, maar het lukt niet meer :(
Het moederbord is 10 jaar of ouder, dus als de batterij nog werkt…
Ik heb en in ieder geval losgekoppeld.

Controleer eens of van de ram module(socket) en je compact flash kaart(socket) alle contacten / pinnetjes goed op met mainboard vast zitten.

Dat zijn de onderdelen die het meest last hebben van mogelijke losse contacten.

Wat ik meestal doe is een naald pakken en een goede loepe en pootje voor pootje proberen naar links/rechts te duwen op print om te kijken of ze wel goed vast zitten.

War zit er op die header naast C501? (2-de foto links) Daar lijkt een pinnetje los te zitten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Thanks voor de feedback!

Ik ben de pinnetjes allemaal als een afgegaan, maar niks abnormaals gezien. Wel niet onder een microscoop.

Oo die header zit helaas niks. Hier is een foto van het moederbord dat aangeslot zit in de controlerbox van de robot.

Eens checken wat voor voeding erop staat en op diverse IC's meten of de juiste voeding gemaakt wordt ergens op het board. Dan afgaan op wat voor IC's er op zitten en opzoeken wat de voedingspanning moet zijn.

Die voeding komt zeker van dat 4-polig kabeltje af? Wat gaat er precies voor spanning in?

Misschien een slechte SMD elco ergens als de voeding(en)niet goed zijn?

Ik heb hier ook nog een HMI paneel liggen met een obscuur opstart probleem. Dat is ook zo'n lekker klusje om iets te vinden zonder ook maar een elkele vorm van een schema. Altijd een grote uitdaging en vaak teleurstellend. Je kunt ook geluk hebben dat je het wel vind.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.