2023 2M NBFM transceiver project PA1RAM

Ha harry64,

Ik ben druk aan het bouwen toch maar een tweede type met een J310 net als @TS dus met draadjes.
En een gewikkeld spoeltje mijn versie is 1,5 cm x 2 cm dat is niet helemaal eerlijk i.v.m de neven effecten !

De Q..... het wel of voor de elektronicus het alfabet daar ophoudt te bestaan :D
Die leter wordt te pas en te onpas gebruikt maar ja het gaat om Quality.
Alleen in het bandbreedte verhaal..... tja misschien niet helemaal op zijn plaats....

Een spoel altijd proberen te maken met minimale lengte draad, dit betekend grote diameter.
Verder plat materiaal maar dat is vaak moeilijk aan te komen.
Ik wikkel soms conisch daar heb ik diverse mallen voor laten maken, je moet je voorstellen ik begin met 8 mm en eindigt met 4 mm.
Met sommige technieken wordt de verlies weerstand omlaag gebracht en zal de kwaliteit ( Q ) van de spoel omhoog gaan.

In dit draadje de "oscillator" liggen de zaken iet genuanceerder uiteraard is de Q van de spoel belangrijk vandaar mijn onderzoek.
Maar het betekend niet direct dat daardoor de kwaliteit van het oscillator systeem verbeterd.
Wel is het zo dat de bias gelijkwaardig verlaagt kan worden voor dezelfde uitgangsspanning !!!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het antwoord is ja, maar alles is pretty complex...
https://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor

Ik vraag me af hoe wij in de praktijk daar verbetering in kunnen brengen. Verzilverd draad, dikkere draad, lage R en dan houdt het wel een beetje op denk ik.

Met al mijn experimenten in het recente verleden merk ik geen verschil.

Ik heb nu een opstelling gemaakt waarbij alle signaalpaden zwevend boven de print zitten omdat er wat opmerkingen waren over de HF print die ik gebruik. Het verschil? Helemaal niets. Zelfde harmonischen patroon en zelfde output level. Alleen met de afstemming merk ik een klein verschil, iets ruimer kwa frequentie up en down.

73, PA1RAM

Ha Richard S,

Ik was even druk vandaag zoals ik hier boven aangaf een tweede exemplaar aan het bouwen lijkt meer op jou componenten keuze dus geen SMD....
Verder wordt voor het blik twee nieuwe bevestigs plaatjes gemaakt voor de probes.
Die kan ik vast zetten maar.... de diameter van het blik is net even met een andere duimstok gemeten |:(

Ik zal van mijn oscillator zodra ik bij de foto camera kan volgende week iets laten zien.
Wat ik wel zal doen is gelijk de spanning stabilisatie er op zetten dat heb je toch nodig.
Verder heb ik ruimte om een stroombron in de tail ( source ) te plaatsen.
Waarom zie jij geen verschil en misschien zelfs wel slechter met een hogere Q :?

Als je de Q van de kring groter ( kan ) maken zal je de negatieve weerstand C en C' moeten aanpassen.
Met andere woorden als je Q twee keer zo groot wordt moet de bias twee keer verminderd worden voor dezelfde uitgansspanning.
Doe je dit niet dan loop de versterker nog meer vast en zie je geen verschil in ieder geval geen positief verschil !!
Als dat vast lopen stroombegrenzig is nou ja maar als het vastlopen spanning begrenzing is dan zijn de rapen gaar :(

Het gaat om de HB ( harmonic balans ) dat kleine tekeningetje ergens boven verteld het hele verhaal dus niet de Q in relatie tot de band breedte.
Je kijkt aan de uitgang van je versterker die de harmonische maakt en niet die door de resonator veroorzaakt worden .
Snel schakelen daar gaat het om tijdens de negatieve periode, hoe sneller des te minder ruis maar des te meer harmonische het is altijd wat.
Later meer.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dag allemaal. Ik denk dat er wat anders aan de hand is...

Dit is mijn FM82 oscillator, heb hem maar uit zijn tinnen bakje gehaald om die eens grondig te kunnen meten en testen. Omdat er nu geen buffer achter zit heb ik hem op 'n halve winding van de koude zijde afgetapt met 10pF. Ik kon de frequentie zo naar 145MHz draaien.

En dan is dit het plaatje op de SA

Ik viel zowat van mijn stoel! Zo schoon heb ik een oscillator nog niet gezien op de SA, de MOSFET niet en de JFET al helemaal niet. De spike links van mijn draaggolf is overigens een lokale piraat die hemelsbreed 100m bij me vandaan zit.

Ik denk toch dat mijn nieuwe J310's niet deugen. En de enige manier om dat te testen is om er een uit de FM82 stuurzender te halen (de RF trap heeft er ook een) en die in mijn testprint te plaatsen.

Wordt vervolgd

73, PA1RAM

Update: het is niet de J310 zelf. Ik heb er een overgezet uit de FM82 RF amp en die doet exact hetzelfde als de nieuwe J310. Dik 6 harmonischen.

ergens rij ik een scheve schaats, ik ga de FM82 oscillator uitspitten op de verschillen maar dat wordt morgen...

73, PA1RAM
maartenbakker

Golden Member

JFET's zijn dingen met nogal een spreiding in parameters en ze zijn ook niet allemaal even symmetrisch. Is een J310 een goede vervanger voor de BF256B die ik hierboven in een schema'tje zag? Ik vind RF nog steeds een beetje tovenarij en weet niet in hoeverre dat in een dergelijke schakeling roet in het eten gooit, maar dat zijn wel algemene valkuilen.

Wat is het actieve component in de FM82 oscillator? En kan het probleem in de andere oscillator ook in de manier van uitkoppelen of nog een ander verschil tussen die en deze schakeling zitten?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 25 mei 2023 22:31:55 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha Richard S,

Dat ziet er beter uit :D
Mijn versie is gelijk of zelfs nog iets beter volgende week meer daarover maar ik dacht dat het kwam omdat ik een SMD versie gebruik.
Omdat ik ruimte heb kunnen maken kon ik bij mijn transistors en heb een versie gebouwd met de J310 draadjes uitvoering !
Deze ga ik begin volgende week meten we zullen zien.....

Kan je de J310 als versterker schakelen uit je CMU200 kan je een mooi signaal halen.
Ik heb de J310 ( SMD ) eerst ook als versterker gemeten het blijft een klein signaal FET maar het is wel de enige in zijn soort.
Er is niet een JFET met een groter dynamisch bereik dat dan weer wel.

Oooo ik zie je update mooi gedaan tot zo ver !!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Vandaag keek ik in de brievenbus en daar lag een grote grijze zak in.
Dat zijn de 10 slag potentiometers waarop ik weken zit te wachten, voor onder andere dit project van de tweemeter tranciever welke nu nog een reciever alleen is.
Ze hebben extra lang gewacht zodat ze er een verzamelorder van hebben kunnen maken, ik had allemaal kleine bestellingen gedaan.
Ik gebruik deze potentiometers om af te stemmen op een frequentie, met eventueel nog een extra vertraging erbij.
Het schema van de Vackar oscillator heb ik iets aangepast, met alle verbeteringen erin.

Bij Display heb ik een aantal keramische trimmers opgehaald van 6pF, daar had ik er maar twee van en nu 17.
Voor dit project had ik speciaal 10mm groene folietrimmers van 20pF gekocht, maar daarvan is de capaciteit te groot.
Met een spoel van slechts anderhalve winding over 6mm is dat resonant met een halve ingedraaide trimmer van 20pF.
Maar wat ik ga gebruiken voor het frontend zijn zes en halve windingen over 6mm en daarvoor heb ik die 6pF trimmers gekocht, wat in resonantie is op 144MHz met een half ingedraaide trimmer.
Ik heb dat een beetje afgekeken van Elektuur in een 2mtr converter waarin hun ook dergelijke spoelen gebruiken, ja zelfs een stuk groter zijn van 8 windingen over 8mm.
En hun gebruiken een 7pF trimmer, waar ze die vandaan hebben?
6pF is een handelsmaat maar van 7pF heb ik nog nooit gehoord, wel van 10pF.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ziet er netjes uit 7 pF uit het hoofd blauw maar dat is 7...100 pF die zal je niet bedoelen ?

Doe je nog iets aan de voeding voor de oscillator en afstemspanning, ik gebruik een kleine regelaar met twee transistors en een filtertje....
Lage ruis maar reageert snel voor het snel starten van een oscillator is de bias mede verantwoordelijk !
Jij gebruikt een varactor gaat dat goed qua RF spanning ook al koppel je ligt aan ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

bedankt voor het compliment, eigenlijk ben ik net thuis en startte de oscillator toen op, om te kijken wat het verloop in frequentie nu eigenlijk is.
Dat opstarten gaat perfect het staat direct op de frequentie en het verloopt de eerste minuten 2kHz, daarna blijft het stilstaan.
Nee 7-100pF trimmers zijn meer voor de kortegolf, die bedoelde ik niet.
Ik heb de voorkeur nu voor keramische trimmers, als je die uitsoldeert en weer opnieuw in soldeert in een andere schakeling, ze dan netjes blijven, ze kunnen de hitte van de bout makkelijk aan.
En bovendien vindt ik ze een stuk steviger als die folietrimmers.
Maar wellicht is het meest belangrijkste dat keramische trimmers helemaal dicht zijn en folietrimmers open zijn, zodat de platen kunnen beschadigen en vuil ertussen kan komen.
Ik had een HF trafo eerder op de HF uitgang, nooit eerder last van gehad maar dat stond te oscilleren en waarom weet ik niet.
Dus heb ik die trafo eruit gehaald en vervangen door een weerstand.
De uitgang is nu geen 50 ohm, maar dat was die toch al niet.
Wanneer ik een heel kort stukje teflon coaxkabel op de uitgang zette, en daarop de mengtrap aansluit, raakte mijn frequentieteller van slag en gaf 288MHz aan!
Met een serieweerstandje van 100 ohm heb ik dat opgelost.
Dat regelen met een varactor gaat goed, de serie condensator van 5,6pF heb ik op een bereik van 2MHz aangepast, als dat niet bevalt kan ik dat altijd nog verhogen naar 6,8pF, want de minimale spanning op de varicap wil ik op 2 Volt houden.
Voor die regelspanning heb ik niets speciaals, ik gebruik een 7812, maar wellicht maak ik een regeling met transistoren tegen de ruis die uit zo regelaar komt.
Dat komt later nog wel, eerst het frontend afbouwen met die 6pF trimmers.

Telefunken Sender Systeme Berlin
harry64

Golden Member

Ik heb bij JLCPCB een versie printjes laten maken waar de spoelen wél koper zijn. Onderdeeltjes overgeprutst van verkeerde printje en testen.

Blijkt dat hij het heel goed doet als afstembare frontend HF amp. Maar oscilleren? Mooi niet. Kennelijk is 65 nH toch te weinig. De afstemming loopt van 51 MHz tot 130 MHz met het printspoeltje en injectie van de TG van de SA. Hoger kan het ook maar mijn varicap spanning is even beperkt tot 15 volt op dit moment. Daar Richard een transiever voor 2 meter wil bouwen, is zo'n afstembaar HF voorversterker misschien uiteindelijk ook wel handig.

Uiteindelijk printspoeltje losgesneden en een gewikkeld spoeltje van 0,4 mm koper op 4,2mm aan 6 wdg met een spatie van +/- 0.6 mm. Zou 73 nH moeten zijn volgens berekening. Dat spoeltje levert een draaggolfje van 51 tot 135 MHz aan rond de -9 tot -12 dBm zonder het LPF filter. Eerste harmonische ligt i.i.g. onder de ruisvloer (-60 dBm) van de SA. Met LPF is het na 125 MHz niets meer wat er uit komt.

Versie 1.6 Wordt dus zonder LPF, een 100 nH printspoel, geen injectie/meet spoeltje meer onder de eigenlijke spoel.

Verder een 'filter in de varicapspannings lijn om brom, ruis en andere onregelmaatigheidjes in deze VCO spanning er uit te halen.

Verder ga ik ook nog testen met een enkele varicap en 'lichte koppeling op het LC circuit voor de modulatie.

Voor gaat het er zo uit zien:

Ha harry64,

Dat is een mooi printje zeg :D
Welk tekenpakket gebbruik jij die afbeelding is wel een leuke toevoeging.
Jou frequentie gebied is de FM-band denk ik ?
Weet je de demping van de resonator of wel de R van de tank kring ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
harry64

Golden Member

Hoi Henk.

Ik gebruik EasyEDA voor schema en printjes maken. Handige daarvan is dat je onderdelen vanuit je BOM bij LCSC kan bestellen of i.i.g. hun lib gebruiken voor footprints e.d. Deels kan dat ook bij JLCPCB waar je heel eenvoudig printjes kan laten maken en desnoods ook deels of geheel laten bestukken. Dat is weer handig met smd- weerstandjes, condensators, transistortjes en wat standaard ic's die JLCPCB standaard in hun machines hebben zitten. Scheelt weer gepriegel met loeplampen, pincetten, soldeerpasta enz.

Ik heb ook nog een offline pakket, Multisim, die kan ook printjes maken. Die gebruik ik echter hoofdzakelijk voor simulatie.

Frequentiegebied Was de FM-band mede omdat de basis een FM-band zender is. Maar ik ontdek nu allemaal leuke dingetjes met dit ontwerpje. De wisselwerking tussen praktijk en theorie is ook leuk als blijkt dat berekening en uitvoering klopt. Theoretisch ben ik niet zo sterk omdat m'n rekenen en wiskunde zwak is. Maar stukje bij beetje leer ik weer wel al doende.

Ik heb nog vier van die vorige printjes. Daar ga ik er nog een van opbouwen en dan ga ik daar onderzoek naar doen wat het afgestemd versterken doet en of ik er een mixer/mengversterker mee kan maken.

Harry64, dat ziet er mooi uit.

Gisteren het frontend afgemaakt en jawel ik heb ontvangst op 144 tot 146MHz.
Ik was eerst bang dat ik ter weinig gevoeligheid had in het 10,7MHz gedeelte wat geheel bestaat uit losse transistoren (BC550) en de detector maar dat valt reuze mee.
De gevoeligheid is prima ik ontvang wel een hoop storing, want ik heb nu nog alleen AM detectie.
Het FM gedeelte met de TBA120S komt er nog in, op een aparte pcb samen met de product detector voor SSB.
De truuk met de 16MHz kristal oscillator in metalen behuizing, DIL14 werkt prima, maar mijn ontvanger is daar al veel te gevoelig voor.
Ik ontvang een hoop vreemde signalen, daarvoor moet ik het bandfilter aan de ingang nog verder uitbreiden, ik heb niet het idee dat dat spurios zijn, wat het wel is weet ik nog niet.
Ik zit vlakbij een GSM mast van 40mtr waar een hoop signalen uitkomen en die hoor je op bijna iedere frequentie als er te weinig selectiviteit is.
Dat frontend is een groot succes het werkt uitstekend, maar er is nog een hoop te verbeteren.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Mooi werk Harry en mooi resultaat ook nog dus.

En ook Martin, mooi dat er ontvangst is al. Jammer dat je geen SA hebt, maar knap dat je het zonder wel aan de praat krijgt.

Enfin, ik was dus aan het kijken waarom mijn FM82 zo schoon is en het lag dus niet aan de FET. Heb een paar dagen wat andere zaken aan mijn hoofd gehad waar ik iets mee moest doen dus pas vanmiddag (ik was vrij) wat kunnen doen.

Als eerste verdacht ik de HF Testprint, ik heb nu dus alles behalve de drain in de lucht zweven en exact hetzelfde schema gebruikt. Maar nee ik had nog steeds een 6 tal harmonischen. Ik kan de print dus uitsluiten! Vervolgens van serie resonantie naar parallel gegaan en dat maakte fractioneel wat uit, harmonischen lagen zo'n 10dB lager kwa niveau.

Ik merkte dat wanneer ik met mijn vinger of een schroevendraaiertje aan de hete zijde kwam dat de harmonischen praktisch verdwenen op de bekende 2e na. Dat deed me besluiten om de diameter van de spoel te verkleinen, die was 8mm en is nu 6mm. En daarmee kreeg ik nagenoeg hetzelfde beeld als bij de FM82. Toen ik de capaciteit aan de uitgang van 1pF naar 10pF bracht was die exact hetzelfde, logisch want 1pF laat de harmonischen beter door en met 10pF wordt de kring iets zwaarder belast.

Dus er is iets met de kring blijkt nu. Kleinere diameter minder harmonischen en zwaardere belasting nog minder. Dat zou dus betekenen dat een hogere Q makkelijker harmonischen maakt, wellicht loopt het signaal minder vast want wanneer ik de voedingsspanning verlaag van 9 naar ca 3V dan ben ik alle harmonischen kwijt, wel 10dB minder output maar de 2e harmonische zie je bij het terugdraaien in elkaar zakken terwijl de output nagenoeg hetzelfde blijft. Bij 3V is de oscillator wel instabiel kwa starten dus ik denk dat ik maar naar 5V ga op de drain en misschien ook wel voor de varicaps als ik genoeg bereik kan realiseren.

Maar goed, ik heb het weer onder controle en ga me nu weer focussen op de varicaps

Dit is de huidige testopstelling

Dit is het resultaat op de SA met de testprint

73, PA1RAM

Op 25 mei 2023 22:29:10 schreef maartenbakker:
JFET's zijn dingen met nogal een spreiding in parameters en ze zijn ook niet allemaal even symmetrisch. Is een J310 een goede vervanger voor de BF256B die ik hierboven in een schema'tje zag? Ik vind RF nog steeds een beetje tovenarij en weet niet in hoeverre dat in een dergelijke schakeling roet in het eten gooit, maar dat zijn wel algemene valkuilen.

Wat is het actieve component in de FM82 oscillator? En kan het probleem in de andere oscillator ook in de manier van uitkoppelen of nog een ander verschil tussen die en deze schakeling zitten?

Ja dat klopt Maarten maar met de BF245 had ik hetzelfde patroon, wel wat minder output maar ik heb de bias toen niet verder aangepast. De J310 was in de vorige eeuw het werkpaard voor een oscillator en ik heb zelfs de RF trappen toen voorzien van deze JFET omdat die wel goed versterkte maar een stuk stabieler was dan b.v. een BF199 of BFY90, althans dat was mijn ervaring toen. De FM82 heeft dus ook een J310 oscillator en 1e RF versterker.

73, PA1RAM

Mooi resultaat Richard S, dat gaat de goede kant op.
Ook goed dat ik het weet, wanneer ik ook zón clapp oscillator maak, ik erop moet letten is om niet vanaf de source maar vanaf de onderkant van de spoel de output moet gebruiken.
En dan een parallelkring ipv. een seriekring moet gebruiken, maar dan is het geen clapp meer maar een gewone Colpitts oscillator.
Prima onderzoek en resultaten.

Ik wilde voor een ontvanger mengtrap een J Fet in balans schakeling maken.
Maar als de spreiding tussen J Fets zo groot is, is de balancering ook niet goed.
Dus dan zou ik nog beter gewone NPN transistoren kunnen gebruiken, lijkt mij, ipv. J Fets.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Richard S,

Goed dat je de versie gelijkwaardig heb gekregen.
Ik had alleen de wijziging van de spoel iets anders benaderd om de Q hoog te houden.
Beter de diameter gelijk te houden of iets groter te maken en een winding minder!
Maar uit jou experiment blijkt dat de spannings deler niet klopt op het laatste schema heb je alles 10 pF ?
De harmonische komen uit de verterker die loopt tenslotte vast semi klasse C hoe meer de versterker verzadigd,
hoe meer tijd het kost om te ontladen.....
Dit betekend meer ruis.... hou je ruis plaatje in de gaten !!!

Andere vraag nu je de varactors gaat installeren heb je dan die grote condensator nog nodig ?
Bij mijn eerste model met SMD heb ik helemaal geen trimmer je kunt met zo'n lucht spoel een klein beetje trimmen :D
De versie die ik nu aan het maken ben daar heb ik gelijk de varactor bank op zitten en de tempratuur compesatie,
tevens de lage ruis voeding.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dank je Martin. Ik wil wel weer terug naar Clapp, wellicht ga ik dat dit weekend even terugbouwen. De uitkoppeling rechtstreeks op de koude kant heb ik gedaan omdat mijn SA en de meetkabel 50Ω zijn zodat de meting niet de werking van de oscillator verstoort. Ik denk dat ik straks gewoon op de source kan uitkoppelen met de MOSFET buffer erachter.

Om spreiding tegen te gaan is de tegenkoppeling belangrijk, ik weet alleen even niet in welke klasse een mengtrap draait, ik vermoed klasse-A en dan werkt die tegenkoppeling wel. Maar als het in klasse-C moet zijn dan wordt het wat lastiger denk ik om de boel in balans te krijgen met RF...

73, PA1RAM

Op 26 mei 2023 23:46:13 schreef electron920:
...Goed dat je de versie gelijkwaardig heb gekregen.
Ik had alleen de wijziging van de spoel iets anders benaderd om de Q hoog te houden.
Beter de diameter gelijk te houden of iets groter te maken en een winding minder!
Maar uit jou experiment blijkt dat de spannings deler niet klopt op het laatste schema heb je alles 10 pF ?
De harmonische komen uit de verterker die loopt tenslotte vast semi klasse C hoe meer de versterker verzadigd,
hoe meer tijd het kost om te ontladen.....
Dit betekend meer ruis.... hou je ruis plaatje in de gaten !!!

Andere vraag nu je de varactors gaat installeren heb je dan die grote condensator nog nodig ?
Bij mijn eerste model met SMD heb ik helemaal geen trimmer je kunt met zo'n lucht spoel een klein beetje trimmen :D
De versie die ik nu aan het maken ben daar heb ik gelijk de varactor bank op zitten en de tempratuur compesatie,
tevens de lage ruis voeding.

Groet,
Henk.

Ik heb niet zo zeer getracht om de Q te verlagen, het was alleen een gevolg van de testen en de conclusie die ik daar aan verbind, of dat het klopt is een 2e, ik constateer gewoon wat ik zie, wijziging en gevolg...

Maar inderdaad heb ik niet gekeken naar de ruis. Zodra ik daarmee aan de gang ga weet ik in welke richtingen ik kan bewegen en wat de gevolgen zijn. Maar om even terug te komen op jouw stelling dat je de voeding minstens met 2 volt terug moet kunnen schroeven, ik kan terusgschroeven van 9V tot 3V en de frequentie wijzigt nauwelijks, dat was wel anders eerder in dit traject, dus de kring doet wel degelijk zijn werk nu is mijn conclusie.

De spanningsdeler? Goede opmerking, ik heb de capaciteit naar massa nu verdubbeld, dus 2 x 10pF. Heb daar wat mee geëxperimenteerd en dit lijkt een optimale waarde, dus 10pF vanaf de gate naar source en 20pF vanaf de source naar massa. Ga ik verder dan wordt de boel óf onstabiel óf ik krijg me een partij harmonischen als niet normaal. Ik heb dit eerder getest met alles op de print, toen zag je die verschillen niet zo groot, nu met alles in de lucht gebouwd zie je meer impact.

Heb me sowieso afgevraagd waarom doet die FM82 print het veel beter? Ik denk dat het antwoord mede is dat de spoorbreedte op die print slechts 1mm is, ik was in die tijd bezig met optimaliseren van de print om minder verlies te hebben naar massa...

Foto van de diverse printjes (de maskers) van de FM82 zender

73, PA1RAM

Jeetje, 1982 was dat, we zijn nu 41 jaar verder. Wat er allemaal niet is gebeurd sinds die tijd...

v.v. staat trouwens voor Victor Vught wat destijds mijn roepnaam was...

[Bericht gewijzigd door Richard S op zaterdag 27 mei 2023 01:06:04 (28%)

73, PA1RAM
harry64

Golden Member

Ik heb inmiddels mijn oscillator getest met wat smd 2% precisie spoeltjes. Maar op geen enkel smd spoeltje van 63 nH tot 120 nH oscilleert het kreng. Injectie met de TG laat zien dat de frequentie versus het aantal nH wel klopt.

Dus even geen flauw idee waarom het smd spoeltje alleen een afstembare selectieve versterker oplevert en alleen het zelf gewikkelde spoeltje wel tot oscilleren leidt.

Een test met inbrengen van diverse objecten in de kern van het zelf gewikkelde spoeltje liet op de SA wel zien dat gewoon metaal, zoals een kleine schroevendraaier vooral de amplitude negatief beïnvloedt. Een ferietkern uit een ander toko spoeltje liet zien dat voornamelijk de frequentie omlaag ging, wegens toename aantal nH's. Bij inbrengen vanaf de koude kant met 'metaal' neemt de frequentie toe maar vooral de amplitude af. Van -7 dBm naar -30 en dan slaat hij af.

Dus in het nieuwe ontwerp gaat de printspoel het uiteindelijk alsnog niet doen vrees ik.

Verder valt mij op dat de piek op de SA qua aanloop en afval niet symmetrisch is met een span van 100 KHz op de centerfrequentie. De aanloop heeft een hogere drempel dan na de piek.

Ha harry64,

Dat is jammer heb je de resonator wel tijdens je ontwerp gemeten ?
Bijna altijd is de belasting te hoog waardoor de Q omlaag gaat !
De spoel op de print heeft als vuistregel zomaar de helft van de draad spoel met lucht als diëlektricum....
Meer versterking dus de -R aanpassen, ik dacht dat jij ook een VNA had ?
Als dat zo is dan kan je de resonator meten nyquist criterium dus een dus S11 en de versterker S11 klaar ben je.....
Om het Barkhausen criterium te meten dat kan ook je meet dan 2 poort dus in / uit !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dag Harry, ik zit jouw schema nog eens te bestuderen en ik mis eigenlijk de normaal gebruikte 2 deler terugkoppeling, of althans daar gebruik jij mede de varicaps voor. Zonder (goede) terugkoppeling krijg je inderdaad een selectieve versterker.

In mijn testen heb ik gemerkt dat dit feedback netwerk best kritisch is, normaal gesproken houdt je ze gelijk en ik kon zo'n beetje variëren van 10pF naar 27pF.

Ik kan het mis hebben maar ik zou voor de test dat netwerkje eens opnemen met 2 x 10pF en dan de gate van de resonantiekring scheiden met 10pF of zo. En dan heb je ook een gateweerstand naar massa nodig.

73, PA1RAM

Het ontwerp van Harry ligt heel erg dicht bij een ontwerp wat Elenos ook ooit heeft toegepast, kan daarvan zeggen .. oscilleerde zonder probleem.

Dus is het denk ik wel een beproefd ontwerp, waarbij ik geloof dat de Engineers van Elenos denk ik wel redelijk doorhebben hoe en waarom.
Moest wel lachen toen ik zo'n ontwerp ineens op een RDVV zag, waarom het wiel opnieuw uitvinden toch? :+

Maar of het een juiste manier / keuze is, dat laat ik in het midden.