2 woofers van speakers defect door defecte versterker

Ik heb 2 grote speakers van DAP pro, de X-10. Deze zijn ineens BEIDEN defect!
Ik weet vrijwel zeker dat dit komt door een versterker die er voor zat die stuk gegaan is. Ze klinken alsof het geluid uit een telefoon komt, dus ik denk dat de woofers defect zijn.

Wie weet wat er nou defect kan zijn? Iets op de printplaat? Of een zekering ergens? Zie de foto's... :)

Spreekspoelen van je woofers die het loodje hebben gelegd, is een reeele kans.
Heb je het al met een andere versterker geprobeerd, wisselfilters, sneuvelen meestal niet zo snel.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Thermische overbelasting of mechanische beschadiging liggen het meest voor de hand, maar het kan nooit kwaad ter controle even op de luidspreker zelf te prikken, desnoods met een batterijtje.
Losse verbindingen komen bij PA relatief veel voor, en de uitvoering oogt niet super robuust..

Versterkers kunnen kapot en b.v. DC op de uitgang hebben, wat snel tot thermische overbelasting leidt. Iedere PA versterker zal echter beveiligingen hebben die dat voorkomt. Zo niet dan is hij m.i. ongeschikt voor PA toepassingen.

Ik doorzie de aansluitingen op de Speakons en de filters niet direct; is zeker dat alles correct aangesloten is, heeft het bijvoorbeeld in deze configuratie goed gewerkt?
Google kent ze niet meer. Dit zijn kasten met een woofer en een hoorn?

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 25 mei 2023 09:13:23 (18%)

Jazeker hebben deze jaren goed gewerkt! Ineens stoppen beide speakers in het laag en mid-gebied van geluid....

En google kan de speakers echt wel vinden hoor :)

Jazeker hebben deze jaren goed gewerkt! Ineens stoppen beide speakers in het laag en mid-gebied van geluid....

En google kan de speakers echt wel vinden hoor :)

Op 25 mei 2023 09:07:25 schreef Aart:
Thermische overbelasting of mechanische beschadiging liggen het meest voor de hand, maar het kan nooit kwaad ter controle even op de luidspreker zelf te prikken, desnoods met een batterijtje.
Losse verbindingen komen bij PA relatief veel voor, en de uitvoering oogt niet super robuust..

Versterkers kunnen kapot en b.v. DC op de uitgang hebben, wat snel tot thermische overbelasting leidt. Iedere PA versterker zal echter beveiligingen hebben die dat voorkomt. Zo niet dan is hij m.i. ongeschikt voor PA toepassingen.

Ik doorzie de aansluitingen op de Speakons en de filters niet direct; is zeker dat alles correct aangesloten is, heeft het bijvoorbeeld in deze configuratie goed gewerkt?
Google kent ze niet meer. Dit zijn kasten met een woofer en een hoorn?

Batterijtje eraan, jawel. Of, iets voorzichtiger, multimeter in stand "weerstand meten".
Men kan dit zowel op de XLR speakon-ingang doen als recht op de luidspreker. De kans is groot op identiek of gelijkaardig resultaat, want inderdaad zo'n passief filter gaat niet gauw stuk.

Zonder G vond ik als eerste treffer deze, gaat het inderdaad om dit type? https://www.highlite.com/en/d3290-x-10.html

Excuses, ik maakte een fout met mijn 'Google' vervanger.

Op de foto lijkt het alsof van elke Speakon een rood/zwart paar draden naar een andere filterprint gaan, en twee draden doorgelust zijn van de ene naar de andere. Of liggen twee draden los op de onderste filterprint?
Dat lijkt niet overeenkomstig het opschrift op de achterzijde.

Het is uit de foto niet op te maken hoe het verder aangesloten is, maar het roept bij mij wel vragen op hoe het bedoeld is.

Ronald45

Golden Member

Die woofers zijn toch vrij eenvoudig te controleren met een multimeter? :?
Net zoals DC op de uitgangen trouwens

Ja, ook ik suggereerde al een multimeter. Het is echter niet duidelijk of de topicstarter wel over zoiets beschikt.

revado

Honourable Member

Deze parker hoort hier ook niet IN de print te zitten.
Zal niet het probleem zijn maar wel even naar kijken.

YEP! Dat zijn ze idd :)

Op 25 mei 2023 12:30:56 schreef Paulinha_B:
Batterijtje eraan, jawel. Of, iets voorzichtiger, multimeter in stand "weerstand meten".
Men kan dit zowel op de XLR speakon-ingang doen als recht op de luidspreker. De kans is groot op identiek of gelijkaardig resultaat, want inderdaad zo'n passief filter gaat niet gauw stuk.

Zonder G vond ik als eerste treffer deze, gaat het inderdaad om dit type? https://www.highlite.com/en/d3290-x-10.html

Ik zag t ook idd. Maar zo heeft ie 15 jaar gezeten 8)7

Op 25 mei 2023 14:26:09 schreef revado:
Deze parker hoort hier ook niet IN de print te zitten.
Zal niet het probleem zijn maar wel even naar kijken.

[bijlage]

Ik heb wel een multimeter liggen idd. ik zal 's kijken :) Thanx

Op 25 mei 2023 12:30:56 schreef Paulinha_B:
Batterijtje eraan, jawel. Of, iets voorzichtiger, multimeter in stand "weerstand meten".
Men kan dit zowel op de XLR speakon-ingang doen als recht op de luidspreker. De kans is groot op identiek of gelijkaardig resultaat, want inderdaad zo'n passief filter gaat niet gauw stuk.

Zonder G vond ik als eerste treffer deze, gaat het inderdaad om dit type? https://www.highlite.com/en/d3290-x-10.html

Een nieuwe versterker is geprobeerd. Het probleem blijft.

Op 25 mei 2023 08:46:41 schreef Gadget_inc:
Spreekspoelen van je woofers die het loodje hebben gelegd, is een reeele kans.
Heb je het al met een andere versterker geprobeerd, wisselfilters, sneuvelen meestal niet zo snel.

fred101

Golden Member

Heb je een multimeter ? Het kan ook met een batterij maar dat moet je voorzichtig doen. Een batterij laat de spreekspoel 1 kant op bewegen en houdt hem daar op maximale uitslag. Dat doe je dus even heel kort. Je wil alleen even zien dat hij reageert. Met een multimeter moet je ergens tussen de 4 en 10 ohm meten. De waarde is niet belangrijk. Als een speaker dood is dan is de spoel open er de weerstand dus oneindig. Edit, je hebt dus een multimeter

De filters testen gaat het makkelijkste met een scoop of door uitsluiting. Is de speaker goed dan is het het filter of de bedrading.

Een andere manier: Je kunt de versterker op laag vermogen zetten en direct op de speaker aansluiten, dus zonder de filters.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ga er maar vanuit dat de spreekpoel een beschadiging heeft opgelopen, dit klopt ook wel een beetje met het geluid wat de TS schetst (Alsof het uit een telefoon komt) DAP staat nu ook niet echt bekend om hoogwaardig te zijn. (vaak een soort zacht, krakend geluid, waar in de verte nog iets van geluid/muziek te herkennen valt)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco

Special Member

Als de luidsprekers kapot zijn (kans is groot), dan is er wel wat in de versterker mis ook...

Kans dat de speakers in beide boxen spontaan kapot gaan is nul komma nul.
(of het volume moet voor langere tijd heel erg hard hebben gestaan)

Je kunt de uitgangen van de versterkers testen met een multimeter of er DC aanwezig is.
(hoewel dat ook onwaarschijnlijk klinkt, dan zou in beide kanalen op hetzelfde moment dezelfde fout op moeten zijn getreden, ook vreemd)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 mei 2023 09:14:51 schreef Arco:
Als de luidsprekers kapot zijn (kans is groot), dan is er wel wat in de versterker mis ook...

Kans dat de speakers in beide boxen spontaan kapot gaan is nul komma nul.
(of het volume moet voor langere tijd heel erg hard hebben gestaan)

Je kunt de uitgangen van de versterkers testen met een multimeter of er DC aanwezig is.
(hoewel dat ook onwaarschijnlijk klinkt, dan zou in beide kanalen op hetzelfde moment dezelfde fout op moeten zijn getreden, ook vreemd)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Het is PA, op hoog volume gespeeld te hebben,lijkt mij dus ook zeer waarschijnlijk, een klippende versterker klinkt niet raar, hoeft de versterker nog niet eens defect voor te zijn, om de speakers te laten sneuvelen, maar het blijft natuurlijk gissen(maar wel voor de hand liggend)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
fred101

Golden Member

Twee tegelijk is idd wat ongebruikelijk maar hier was de versterker kapot, we weten alleen niet wat er kapot was.

Zijn filters AC of DC gekoppeld, maw zit er een condensator in het signaal pad ? Als dat zo is dan is het mogelijk overbelasting van speaker en versterker geweest. Speaker gaan dood, Stroom stopt, spanning loopt even heel hoog op, mogelijk ook nog back-EMF door spoelen in de filters, en voor de al tot het uiterste getergde versterker is dat net de druppel.

Anders eindtrap gaat dood, DC op de versterker uitgangen en op de boxen, niet snel genoeg uitgezet, luidspreker spreekspoel brandt door.

Maar idd, de kans is heel groot dat de spreekspoelen open zijn.
In theorie zouden ze ook niet open kunnen zijn maar wat kortgesloten windingen hebben.

Maar meten is weten ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 26 mei 2023 08:49:53 schreef dalinka:
Een nieuwe versterker is geprobeerd. Het probleem blijft.

[...]

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Kruimel

Golden Member

Klinkt als een transistor in de eindtrap defect en de volle DC voeding op een box. Woofers zitten zelden achter hoogdoorlaatfilter en zijn dus niet beschermd tegen DC. Twee tegelijk is wel gek inderdaad, maar een defecte spanningsregelaar in de voorversterker is voldoende.

Arco

Special Member

Het is ook vreemd dat de tweeters nog heel zijn, die overlijden meestal als eerste...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 mei 2023 16:52:23 schreef Arco:
Het is ook vreemd dat de tweeters nog heel zijn, die overlijden meestal als eerste...

Niet als de bas op standje "vet" staat (want DAP).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het is ook vreemd dat de tweeters nog heel zijn, die overlijden meestal als eerste

Ja, maar de tweeters zijn door de band wel dc-ontkoppeld door een C in het passieve filter. Het ruikt echt wel naar een verhaaltje "stevige DC op de versterkeruitgang".

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 26 mei 2023 17:03:23 (23%)