Vraag m.b.t ic en bepaald ledje

Hallo forum leden,
Mijn naam is René en ben nieuw op dit forum. Ik heb hobbymatig interesse in elektronica. ( info googlen, youtube enz ) Heb enkele solar tuinlampjes kunnen repareren. Stelt misschien niet veel voor, máár voor mij toch al heel wat. ;(

Mijn vraag aan jullie is. Ik zou graag voor een graflantaarn een oplaadbaar ( solar ) kaarsje willen maken. Ik heb zo mijn idee, en ben ook al aan het zoeken geweest bij een groot online webshop voor de ic en led.
Het ledlampje : Thomsen CandleLED Bedrade LED Geel Rond 5 mm 2180 mcd, 6500 mcd 50 ° 20 mA 3.3 V

het ic : Solar LED-driver IC QX5252F. In de datasheet word altijd uitgegaan van 1.2 V, het ledje is 3.3 V.
Ik ben aan het twijfelen of dit wel gaat werken?
Ik weet niet of de ic met 2 accu's of penlight aangesloten kan worden. Of dat deze dan stuk gaat.
Wie kan mij aan deze info helpen, of een advies van een ander ic geven.
Alvast bedankt, Mvg René,

Zie datasheet: https://www.mikrocontroller.net/attachment/158139/QX5252.pdf

Het IC werkt met een voedingsspanning van 0.9 tot 1.5V. Dus een enkele cel NiMh.

En het is een boost converter, dus de 3V3 voor de LED zal ook geen probleem zijn.

Op 26 mei 2023 10:30:49 schreef Rambo23:

[...]

Ik weet niet of de ic met 2 accu's of penlight aangesloten kan worden. Of dat deze dan stuk gaat.
Wie kan mij aan deze info helpen, of een advies van een ander ic geven.
Alvast bedankt, Mvg René,

Welkom!

En twee 1,2V accu cellen (NiMH) kan alleen als je ze parallel zet. Dat betekent + aan + en - aan -. Dan blijft het 1,2V maar dan gaat het toch twee keer zo lang mee!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Beste deKees, en Benadski,
Bedankt voor de info, ben hier mee geholpen. Top!!

Groet René,

Lucky Luke

Golden Member

Mooi idee.

Ik heb een dergelijke lantaarn op batterijen een beetje aangepast. Standaard zat er een timertje in die de LED 8 uur aan, 16 uur uit hield. Door 2/3 van de tijd uit te zijn gaan de batterijen natuurlijk langer mee, maar mijn idee achter de aanschaf van zo'n batterijen-kaarsje was nu juist altijd een lichtje te hebben op het graf. ('t is irrationeel, maar ik vind dat een mooi idee)

Toen na een jaartje de batterijen leeg waren heb ik er met een vers setje aan gemeten. Er werd ongeveer 3 a 4 mA gebruikt, wisselend naar hoe de led flakkert.

Ik dacht dat het flakkeren in het chipje-onder-epoxyblob zat, maar dat blijkt niet het geval. Omdat ik de LED met een Hi-Efficienty type wilde vergelijken heb ik de LED uitgesoldeerd en op breadboard gezet. Dan bleek het flakkeren in de LED zelf te zitten. De Hi-Efficientyled gaf inderdaad meer licht bij dezelfde stroom, maar flakkert natuurlijk niet.

Oorspronkelijk zat tussen timer-chip en batterij een schakelaartje en een 300 Ohm serieweerstand. (Ja, geen E12 waarde, ik vind het ook gek. Maar echt oranje zwart bruin en bij nameten 294 Ohm).
Ik heb nu het schakelaartje en het timer-chip-printje verwijderd, en 1k8 en de oorspronkelijke 300 Ohm in serie gezet met de Hi-efficientieLED, met parallel aan de hi-efficientieLED de originele flakkerled. Alleen 1k8 of 2k2 of iets in die richting had ook goed genoeg geweest, dit is puur wat ik voorhanden had.

De flakkerled trekt dan, door de hoge serieweerstand, de voeding van de Hi-EfficientyLED onderuit, waardoor die ook flakkert. Door de top van de hi-eff led af te veilen wordt het licht wat beter gespreid en paste alles wat beter in het plastic kaarsvlammetje (met beide LED's zichtbaar. De High-efficientyLED is een 3mm en zit boven de 5mm flakkerled.)

De lamp is er aanmerkelijk minder fel door geworden, maar gebruikt nu nog slechts 0,8 mA (iets minder zelfs) en kan dus voor hetzelfde energiebudget 24/7 aan blijven.

De voeding zijn 2 C-cellen, van vermoedelijk zo'n 8 Ah. Dat gaat dus iets meer dan een jaar mee.

De lamp die ik heb aangepast was een HEITRONIC 501163. De plastic buitenkant is wel wat flimsy (als 'ie omwaait in een fikse storm en gaat rollen, kan het rode kunststof barsten) en het deksel verkleurt na een jaar in de zon naar wittig.

Met een zonnecel heb je natuurlijk wat meer power-budget. Wat mij weerhoudt is dat het vorige lampje 'verdween' (en dat het kunststof ook vrij makkelijk barst, dus misschien is het gewoon in defecte toestand gezien en weggegooid). Iets Off-the-shelf is dan al vervelend genoeg, maar een eigen speciaal hobbyproject nog erger.

Als je uitgaat van slechts 1 zonuur per dag (want 's winters) om de per dag gebruikte energie aan te vullen, en genoeg batterij-buffer voorziet voor een ruime week (of meer, ook vooral groot genoeg dat ze niet overladen worden als het eens een paar maanden continue erg zonnig is, want zomer), kun je iets maken dat 24/7/365 aan is.

Ik denk wel dat het loont om een high-efficientie of een high-brightness LED te nemen, zodat je ergens rond de 1mA al aardig licht hebt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Top Lucky Luke,
Bedankt voor het delen van deze info, en hoe het e.e.a aangepast kan worden.
Ga er z.s.m eens mee aan de slag.