Hoe 0 - 60mV maken?

Om wat analoge signalen te kunnen testen, heb ik 0 - 60mV nodig...

hoe is dat het makkelijkste te maken? ik heb wel een regelbarevoeding, maar die kan niet zo laag....

iemand ideeen?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
fred101

Golden Member

Als er geen of nagenoeg geen stroom loopt kun je een potmeter gebruiken. Als je er een weerstand onderzet en het goed uitrekent (zodat over de pot 60 mV valt)kun je onder de poot naar massa een vaste weerstand zetten. Je meet dan tussen loper en de potmeter poot aan de massa kant. Als de loper helemaal aan de lage kant staat valt er 0V over de loper en die poot.
Of dit werkt ligt aan de load. Je kunt het bufferen met een opamp en voor meer stroom een opamp en tor

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Maak een 1:100 spanningsdeler en stel de voeding op 0-6V in. Afhankelijk van de benodigde stroom kan je de weerstandswaarde en daarmee de belastbaarheid instellen.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 15 mei 2023 09:33:04 (46%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De vraag is: hoe veel stroom moet je kunnen leveren?
Als het niet al te veel is, kun je denken aan een opamp schakeling die je symmetrisch voedt. Dan kun je zelfs onder nul komen.

Ik ben overigens wel benieuwd waarom je zo'n lage testspanning nodig hebt.

Henk H.

Golden Member

Ik was toevallig met zoiets bezig, lijdend voorwerp was een verschildruksensor met een uitput van max 60-90 mV. Om die te simuleren zodat ik de transmitter kon testen had ik ook iets nodig dat die spanning kon maken (en met een vergelijkbare impedantie).

Die sensor bleek een weerstandsbrug te zijn (input en output impedantie 4 KΩ). Ik heb 3 weerstanden van 4 KΩ gepakt en geloof ik eentje van 3.9 in serie met een parallel schakeling van een vaste weerstand van 100 Ω en een 500 Ω potmeter. Laat zich netjes regelen (maar is niet lineair ivm parallelschakeling). Ik zet er nog een trimpot bij voor de precieze nulafstelling, als ik de potmeter helemaal dichtdraai kom ik op een kleine negatieve spanning.

Henk H.

Golden Member

Hoe heb je het opgelost? Is voor mij in ieder geval wel interessant om te weten.

blackdog

Golden Member

Hi,

Zeg je hebt een 30V labvoeding.

Neem drie weerstandjes van 15K parallel(dit i.v.m. dissipatie)
En neem ook een 10 Ohm serie en zet deze in serie met de 5K weerstand.

Dan kan je varieren tussen "0" en ongeveer 60mV over de 10 Ohm weerstand.
De Ri van de schakeling is dan je 10 Ohm weerstand.

Je kan ook 500 Ohm en 1 Ohm nemen, dan wordt alleen de dissipatie in de weerstanden wat hoog en heb je kans dat het te veel drift.
Je Ri is dan 1 Ohm geworden bij de 60mV die deze deler ook levert.

De drift hoeft geen probleenm te zijn als je een DVM parallel aan de laag Ohmige weerstand zet,
zodat je de drift en de belasting variatie kan compenseren door de LAB voeding een beetje aan te passen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Voor een niet-hobbytoepassing zou ik neigen naar standaard 50Ω verzwakkers.
Het geeft allicht iets extra rekenwerk, maar dan zijn er weinig onzekerheden als iemand het proefje over tien jaar nog eens moet doen.

Jos Verstraten heeft in RB dec 1984 pag 485 hiervoor een handige schakeling beschreven. Radio Bulletins zijn, zoals jullie waarschijnlijk wel weten, te downloaden op Jos zijn website.

blackdog

Golden Member

Hi stefan67,

De potmeter schakeling van Jos kan goed werken.
De opamp configuratie is niet meer van deze tijd, als eerste heb je voor lage waarden een “Rail to Rail” opamp nodig en
die moet dan ook nog zo worden uitgevoerd dat hij stabiel is bij capacitieve belastingen en goed naar "0" kan.

Beter is om een dubbele voeding te nemen dan heb je het Rail to Rail probleem niet met de opamp.
Maar een dubbele voeding is niet het enige probleem, capacitieve belastingen is dus probleem twee.

Mijn voorstellen om een LAB voeding te gebruiken die tot b.v. 30V gaat, om een goed instelbare lage spanning te maken met een redelijke resolutie.
Bij de 500 Ohm en 1 Ohm versie kan je de 500 Ohm weerstand opbouwen uit zeg 4x 2K parallel.
Dan heb je een 1 Ohm Ri wat vaak voldoende laag is.

En ja met een opamp en wat extra onderdelen kan je de Ri nog lager krijgen,
dat kost je dan extra onderdelen en een voeding, het is aan de bouwer om te zien wat hij/zij zal gaan doen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op 15 mei 2023 09:20:45 schreef Arjan Swets:
Om wat analoge signalen te kunnen testen, heb ik 0 - 60mV nodig...

hoe is dat het makkelijkste te maken? ik heb wel een regelbarevoeding, maar die kan niet zo laag....

iemand ideeen?

Batterijtje nemen en daar een weerstandsdeler over plaatsen? Met een 10 slagen pot kan je per 1mV instellen. Ik ga er maar vanuit dat de belasting van de voeding laag is. Voordeel is ook dat je bij batterijvoeding geen last hebt van allerlei rommel op het net.

Op 24 mei 2023 16:23:25 schreef blackdog:
Maar een dubbele voeding is niet het enige probleem, capacitieve belastingen is dus probleem twee.

De TS heeft niet verteld waar hij die spanning voor nodig heeft. Hij heeft wel verteld dat het al is gelukt, maar niet hoe. Zolang we dat allemaal niet weten, weten we ook niet of we ons druk moeten maken over capacitieve belastingen.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi KlaasZ,

Die capacitieve belastingen heeft betrekking bij gebruik van een opamp.
Een blik in de datasheet geeft meestal aan hoeveel de opamp kan hebben.
Ik weet uit ervaring dat b.v. veel opamps die RR zijn en lage offset hebben, maar bar weinig kunnen hebben aan de uitgang.

De CA3140 heeft een mogelijkheid om tussen pennen 1 en 8 een extra compensatie condensator aan te sluiten.
Verder is deze opamp niet echt goed in het syncen van stromen en naar de +voeding toe bet je ongeveer 3V kwijt aan spanning voor de inwendige stroombronnen.
Het is allemaal wat beter als je de opamp voed uit +-15V, maar als je zou denken: ik wil een laagspanning bron hebben gevoed uit een 5V voeding, dan zijn er meerdere beperkingen met deze opamp.

Arco
Leuk doosje, ik zal eens een zoektocht doen, dank voor de tip.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@blackdog, ik denk dat echt rail-to-rail niet haalbaar is. De uitgang van een opamp kan niet tot 0,000V komen, en de meeste zullen volgens mij niet eens onder de 60mV komen.
Dus wat de TS wil, kan, indien met een opamp uitgevoerd, alleen met een +/- voeding.
Maar ja, zo lang TS niet meer info geeft over zijn doel, heeft het weinig zin om er over door te gaan.

benleentje

Golden Member

De uitgang van een opamp kan niet tot 0,000V komen, en de meeste zullen volgens mij niet eens onder de 60mV komen.

Met een LM324 gevoed op 15V kan ik een spanning maken van bijna 0 - 10V om een frequentieregelaar aan te sturen. Het laagste wat ik eruit kreeg was ca 13mV. Voor mij goed genoeg. Maar ik vermoed wel dat er geen rail to rail opamps te vinden zijn die echt tot 0mV gaan

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb in ieder geval nog geen opamp gevonden die echt tot 0 gaat. Texas Instruments geeft voor de LM324: typ. 5mV, max. 20mV.

met ouderwetse bipolaire torren aan de uitgang kan je tot ongeveer de saturatie van die tor gaan: 200mV.

Modernere opamps hebben mosfets aan de uitgang. Als die uitgangsmosfet 50 Ohm is (ik noem maar wat), dan zal je zien dat ie tot 50mV gaat bij een belasting van 1mA.

Welke LM324 zitten jullie naar te kijken? Bij de mijne specificeren ze max 1V bij 1mA.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

https://files2.elv.com/public/03/0366/036655/Internet/36655_ic_data.pd… van Texas instruments.

Maar dan kan alleen met een externe Pull-down weerstand. En dat staat er dan weer niet bij. Wel RL < 10K, maar er staat niet waar die RL dan naartoe gaat.

PS, bij de jouwe staat het wel aangegeven, 5mV met RL naar V-