Tips en hulp bij Nieuw elektroschema boot

Hallo ik ben van plan de stroomvoorziening op mijn boot te vernieuwen.

Nu heb ik zelf een schema (zie foto)gemaakt hoe ik het wil gaan maken.

Mijn vraag aan jullie is, kan dit zo of zijn er suggesties of verbeteringen die ik nog kan doen of juist niet moet doen.

Zeker met betrekking tot kabeldiktes en sterkte van de zekeringen die ik wil toepassen, de apparatuur zoals aangegeven wil ik gaan gebruiken.

Acculader = Cristec Nemo 25 AH 3 uitgangen
Laadstroomverdeler = Victron Argofet 100-3
Omvormer= Victron Phoenix inverter compact 16/2000
Omschakelstation = IVT Model US-12N 12A (40033) type 18202
Baterijlader = Renogy DCC50S 12v 50 A DC-DC baterijlader met dubbele invoer en MPPT
Accu voor Boegschroef =75 ah AGM Accu Merk?
Startaccu= Wilco Semitractie accu 140 AH
Huishoud accus zij twee Greencel Lifepo4 accus van elk 200Ah
Dynamo = type 24094N 12/140 Ah
Aardlekschakelaar
Hoofdschakelaar 12volt circuit
Diverse zekeringen

Alvast bedankt voor jullie reacties.

1. waarom geen multiplus?
2. Wat voor zonnepaneel is dat? Ik ken geen enkel 415Wp paneel wat minder dan 25V geeft wat de maximale limiet is van die Renogy MPPT. (Ik zou altijd een losse MPPT/DCDC nemen, en als je perse gecombineerd wilt, dan bv de Xenteq HDC serie)
3. Kan die Cristec nemo wel LFP aan? Ik zou die persoonlijk lekker voor de loodaccu's houden en een aparte (krachtigere) lader voor de accuset. 400Ah laden met 25A is een beetje buiten verhouding, die 25A is ook nog een totaal, niet per uitgang.
En dan kom je weer op punt 1: De Multiplus is ook een mooie lader. En anders zou ik een Victron Blue Smart 30A nemen.

Tja, ik zou alle accu's onder alle omstandigheden uit alle bronnen willen kunnen laden. Kort gezegt een DC bus maken die door alle (beschikbare) bronnen tegelijk onder spanning wordt gehouden. Een aan die DC bus dan drie laders die geschikt zijn voor de aangesloten accu.

En dan zou ik elke accu zijn eigen verbruiker(s) laten voeden. Dus de startaccu het motor circuit met startmotor en de nodige meetinstrumenten (controlelampjes boordverlichting enz.) nodig voor het bedienen van de motor en het schip.

De boegschroef accu alleen voor de boegschroef (en wat daar bij hoort).

De huishoud accu alleen voor de huishoud-dingen zoals koelkast, tv, sfeerlampjes enz.

Verder een noodschakeling met stekers om bij start problemen de huishoud accu over de start accu te kunnen zetten. Dit bewust met stekers en niet met een schakelaar ofzo. Anders kan het een gewoonte worden en ga je op den duur uit gemak misschien je andere accu's kapot maken.

In jouw tekening zie ik iets ingewikkelds met dc/dc converters, en verschillende type omvormers en een loodaccu lader. Maar misschien zit ik fout omdat ik jouw tekening niet helemaal begrijp. Het lijkt te kunnen werken maar het lijkt of je die lifePO wilt gaan laden alsof het een loodaccu is.

Mis een zwarte draad naar de startaccu.

Bedankt voor jullie reacties.
Een en ander aangepast mischien is dit beter (zie foto).

1 IK gebruik die phoenix omvormer omdat ik deze reeds had dus daarom geen multiplus.

2 De Cristec Nemo lader wordt alleen gebruikt als de boot aan de walstroom ligt. Deze had ik ook reeds.

3 De Xenteq HDC is bedoeld om de dynamo niet over te belasten en om de lifepo4 accu's en startaccu te laden als de boot vaart.

4 Het zonnepaneel wordt gebruikt als de boot Offgrid ligt om de Liffepo4 accu's en startaccu te laden.

5 Ik heb de argofet weg gelaten en wil hiervoor een cyrix relais gebruiken om afwisselend de startaccu en de boegschroef accu te laden en indien nodig de start assist te gebruiken.

Tips of verbeteringen zijn altijd welkom.

Ik mis de D+ schakeling in de Cyrix. Je hebt nu alleen de startassist ingetekend.

met de D+ worden ze automatisch gekoppeld en beide geladen tijdens draaiende motor, dat is wat je zou willen

Ipv de Xenteq HDC zou je ook een losse DCDC kunnen nemen en een Votronic MPPT Duo.
Daarmee kun je de boegschroefaccu ook opladen via het zonnepaneel.

De zekering tussen het zonnepaneel en de mppt is zinloos, die kan weg. Je kan overwegen om die te vervangen door een schakelaar, dan kun je de installatie spanningsloos maken (Anders gaat de MPPT regelaar als voeding fungeren)

De Xenteq zou ik door de D+ laten schakelen, idem met het scheidingsrelais, en niet via het contact. Dan is ie echt alleen actief als de motor loopt.

Klein detail: Gebruik de juiste afkortingen. Een dynamo of scheidingsrelais is geen Ah, maar A. (Ampere)

De kabel naar de verbruikers (het 12-voudige zekeringblokje) kan met 10 of 16mm2, dikker hoeft niet. Die afzekeren met 100A zou ik niet doen, ik zou 'm op 50A zekeren. Meer moet je niet door die zekeringhouders willen jagen.

Op 25 mei 2023 22:07:07 schreef DJSmiley:
Ik mis de D+ schakeling in de Cyrix. Je hebt nu alleen de startassist ingetekend.

met de D+ worden ze automatisch gekoppeld en beide geladen tijdens draaiende motor, dat is wat je zou willen

Ipv de Xenteq HDC zou je ook een losse DCDC kunnen nemen en een Votronic MPPT Duo.
Daarmee kun je de boegschroefaccu ook opladen via het zonnepaneel.

De zekering tussen het zonnepaneel en de mppt is zinloos, die kan weg. Je kan overwegen om die te vervangen door een schakelaar, dan kun je de installatie spanningsloos maken (Anders gaat de MPPT regelaar als voeding fungeren)

De Xenteq zou ik door de D+ laten schakelen, idem met het scheidingsrelais, en niet via het contact. Dan is ie echt alleen actief als de motor loopt.

Klein detail: Gebruik de juiste afkortingen. Een dynamo of scheidingsrelais is geen Ah, maar A. (Ampere)

De kabel naar de verbruikers (het 12-voudige zekeringblokje) kan met 10 of 16mm2, dikker hoeft niet. Die afzekeren met 100A zou ik niet doen, ik zou 'm op 50A zekeren. Meer moet je niet door die zekeringhouders willen jagen.

Hallo Dj Smiley,
Bedankt voor je advies en het meedenken.

Ik heb weer het een en ander aangepast.(zie Foto)
Nu heb ik nog een paar vragen:
1 Hoe moet ik de d+ op de cirix aansluiten ?
2 Welde dc dc omvormer zou je me kunnen adviseren Merk en Type AUb.
3 De kabel van de dynamo naar de startmotor en de dc dc omvormer hoeveel MM² minimaal ?
4 Zou ik de Cristec lader ook op de startaccu kunnen aansluiten zodat deze ook bijgeladen wordt als ik aan de walstroom lig hij heeft namelijk 3 uitgangen ?

Als ik het verhaal van die xentec lees, gebruik jij het verkeerd.

Die xentec moet tussen een startaccu en eventuele extra accu's worden geschakeld. Eigenlijk is het een laadregelaar om een extra accu te kunnen laden zonder de al in de auto aanwezige dynamo/lader te verstoren. Als extra zit daar dan een mogelijk in om ook een zonnepaneel als extra bron te gebruiken. De start accu wordt ook geheel ongemoeid gelaten en kan ook niet geladen worden vanuit het zonnepaneel. Dat moet ook om het laadproces van de auto startaccu niet te verstoren. De startaccu wordt met dit ding alleen geladen vanuit de autodynamo.

Het ding is gemaakt voor moderne kampeerwagens, commandowagens(brandweer) en ziekenauto's die zijn uitgerust met een modern (vaak canbus gestuurd) energie efficiënt laadsysteem. En het is tevens specifiek gemaakt voor lood accu's of accusystemen die zich laten laden als loodaccu's.

Ik zie de volgende problemen in jouw schakeling:

Je gebruikt apparatuur die niet gemaakt is voor maritiem gebruik. Maar dat zou nog kunnen als je alles goed aansluit en netjes inbouwt.

Je gaat een greenscell litium nogwat accu laden met een lader die gemaakt is om loodaccu's te laden.

Je sluit de D+ draad van de dynamo op de xentec aan. Ik kan op die Xentec geen ingang vinden voor de D+ ingang. Wel een voor een ignition draad van het contactslot. De D+ moet naar het laadlampje op je dash en nergens anders heen. Als je dat op die ignition ingang aansluit gaat je dynamo waarschijnlijk niet laden. Dat lampje op je dash moet overigens een echt lampje zijn en geen led. Anders werkt het ook niet.

1 Hoe moet ik de d+ op de cirix aansluiten ?

Niet dus. Gewoon op het al bestaande laadlampje. Ik zou scheidingsdiodes(of fets) gebruiken in plaats van zo'n cyrix relais. Dan heb je geen bewegende delen ingebrande contacten enz.

2 Welde dc dc omvormer zou je me kunnen adviseren Merk en Type AUb.

Ik zou vanuit de walstroom, de zonnecellen en met een 24 volt dynamo eerst naar 24 volt gaan. En dan vanuit die 24 volt naar de drie 12 volt accu's met voor elke accu een eigen lader. En dan achter elke accu een eigen net. Dan krijg je dus een net voor de huishoud dingen, een net voor de motor systemen en een apart netje voor het boegschroef systeem. En elk net zijn eigen draad kleur en zekeringen box. Dat is makkelijker als voor je ooit storing moet zoeken.

En dan een voor alle drie de netten gemeenschappelijke massa, of min of hoe je dat ook noemt. Ook voor de 24 volt. En die draad dan zwart van kleur. In mijn auto heb ik rood voor de 12 volt en bruin voor de 24 volt. De 230 volt zijn ander soort draden. Ik kan het dan dus nooit door elkaar gaan halen.

3 De kabel van de dynamo naar de startmotor en de dc dc omvormer hoeveel MM² minimaal ?

Dit weet ik niet. Je moet de totale belasting uitrekenen van alle gebruikers samen en de hoeveelheid kabel lengte die je gebruikt bepalen, en dan aan de hand daarvan de kabeldikte bepalen. Dat kun je gewoon opzoeken in een tabelletje op het www.

4 Zou ik de Cristec lader ook op de startaccu kunnen aansluiten zodat deze ook bijgeladen wordt als ik aan de walstroom lig hij heeft namelijk 3 uitgangen ?

Waarschijnlijk wel. Het staat waarschijnlijk gewoon in de documentatie van dat ding. Vermoedelijk heeft dat ding gewoon ingebouwde scheidingsdioden en is er op hoofduitgang een interne sensdraad aangesloten.

P.S.

Ik zou denk ik die hele motor omzetten van 12 naar 24 volt. Dus 24 volt startmotor en 24 volt dynamo er op. Start veel sneller, beter en betrouwbaarder. Zeker als het koud is in de winter. Dan kun je je 12 volt netten met laders direct voeden vanuit de 24 volt.

Op 26 mei 2023 11:53:24 schreef Ex-fietser:
Als ik het verhaal van die xentec lees, gebruik jij het verkeerd.

Die xentec moet tussen een startaccu en eventuele extra accu's worden geschakeld. Eigenlijk is het een laadregelaar om een extra accu te kunnen laden zonder de al in de auto aanwezige dynamo/lader te verstoren. Als extra zit daar dan een mogelijk in om ook een zonnepaneel als extra bron te gebruiken. De start accu wordt ook geheel ongemoeid gelaten en kan ook niet geladen worden vanuit het zonnepaneel. Dat moet ook om het laadproces van de auto startaccu niet te verstoren. De startaccu wordt met dit ding alleen geladen vanuit de autodynamo.

Het ding is gemaakt voor moderne kampeerwagens, commandowagens(brandweer) en ziekenauto's die zijn uitgerust met een modern (vaak canbus gestuurd) energie efficiënt laadsysteem. En het is tevens specifiek gemaakt voor lood accu's of accusystemen die zich laten laden als loodaccu's.

Ik zie de volgende problemen in jouw schakeling:

Je gebruikt apparatuur die niet gemaakt is voor maritiem gebruik. Maar dat zou nog kunnen als je alles goed aansluit en netjes inbouwt.

Je gaat een greenscell litium nogwat accu laden met een lader die gemaakt is om loodaccu's te laden.

Je sluit de D+ draad van de dynamo op de xentec aan. Ik kan op die Xentec geen ingang vinden voor de D+ ingang. Wel een voor een ignition draad van het contactslot. De D+ moet naar het laadlampje op je dash en nergens anders heen. Als je dat op die ignition ingang aansluit gaat je dynamo waarschijnlijk niet laden. Dat lampje op je dash moet overigens een echt lampje zijn en geen led. Anders werkt het ook niet.

1 Hoe moet ik de d+ op de cirix aansluiten ?

Niet dus. Gewoon op het al bestaande laadlampje. Ik zou scheidingsdiodes(of fets) gebruiken in plaats van zo'n cyrix relais. Dan heb je geen bewegende delen ingebrande contacten enz.

2 Welde dc dc omvormer zou je me kunnen adviseren Merk en Type AUb.

Ik zou vanuit de walstroom, de zonnecellen en met een 24 volt dynamo eerst naar 24 volt gaan. En dan vanuit die 24 volt naar de drie 12 volt accu's met voor elke accu een eigen lader. En dan achter elke accu een eigen net. Dan krijg je dus een net voor de huishoud dingen, een net voor de motor systemen en een apart netje voor het boegschroef systeem. En elk net zijn eigen draad kleur en zekeringen box. Dat is makkelijker als voor je ooit storing moet zoeken.

En dan een voor alle drie de netten gemeenschappelijke massa, of min of hoe je dat ook noemt. Ook voor de 24 volt. En die draad dan zwart van kleur. In mijn auto heb ik rood voor de 12 volt en bruin voor de 24 volt. De 230 volt zijn ander soort draden. Ik kan het dan dus nooit door elkaar gaan halen.

3 De kabel van de dynamo naar de startmotor en de dc dc omvormer hoeveel MM² minimaal ?

Dit weet ik niet. Je moet de totale belasting uitrekenen van alle gebruikers samen en de hoeveelheid kabel lengte die je gebruikt bepalen, en dan aan de hand daarvan de kabeldikte bepalen. Dat kun je gewoon opzoeken in een tabelletje op het www.

4 Zou ik de Cristec lader ook op de startaccu kunnen aansluiten zodat deze ook bijgeladen wordt als ik aan de walstroom lig hij heeft namelijk 3 uitgangen ?

Waarschijnlijk wel. Het staat waarschijnlijk gewoon in de documentatie van dat ding. Vermoedelijk heeft dat ding gewoon ingebouwde scheidingsdioden en is er op hoofduitgang een interne sensdraad aangesloten.

P.S.

Ik zou denk ik die hele motor omzetten van 12 naar 24 volt. Dus 24 volt startmotor en 24 volt dynamo er op. Start veel sneller, beter en betrouwbaarder. Zeker als het koud is in de winter. Dan kun je je 12 volt netten met laders direct voeden vanuit de 24 volt.

Hier https://www.xenteq.nl/producten/dc-dc-omvormers/hdc-serie#downloads lees ik toch wel dat er een d+ aansluiting op de Xentrec zit

Op 26 mei 2023 12:09:53 schreef Humajeno:
[...]

Hier https://www.xenteq.nl/producten/dc-dc-omvormers/hdc-serie#downloads lees ik toch wel dat er een d+ aansluiting op de Xentrec zit

Je hebt gelijk. Niet goed gelezen. Dan zal dat signaal in die xenteq gebruikt worden om te zien of de dynamo daadwerkelijk draait en de functie van het laadlampje overnemen. De dynamo zal dan dus gewoon gaan laden. Je bent dan alleen wel je laadlampje kwijt denk ik.

Hoe dan ook die draad hoeft niet naar dat cirix relais. Die D+ moet normaal gesproken naar dat laadlampje en de andere kant van dat laadlamampje moet naar de plus van de accu die de dynamo moet laden. In de meeste gevallen is dat dus de startaccu, en dus niet de huishoud accu.

Lambiek

Special Member

Op 26 mei 2023 10:47:59 schreef Humajeno:
Welde dc dc omvormer zou je me kunnen adviseren Merk en Type AUb.

Ik zou voor een Victron gaan en neem dan een Multiplus, dan heb je een omvormer en lader in één.

https://stroomwinkel.nl/victron-multiplus-c-12-2000-80-30.html

En hier heb je een voorbeeld hoe je een scheepsinstallatie tekent.

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. :)

En hoeveel kW is je boegschroef?
Ik vindt een 75Ah accu aan de lichte kant, de opstartstroom is 5 tot 6 maal I_nom van zo'n ding. Dus let daar goed op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou zoiets doen:

Het lijkt veel op het idee van Lambiek. Ik gebruik hier gewone diodes en in het systeem van Lambiek zit een z.g. ArgoFET systeem. Dat is een stuk duurder maar kant em klaar en heeft geen verliezen.

De diode oplossing die ik getekend heb is een stuk goedkoper en de verliezen compenseer ik door het gebruik van z.g. sense draden. Ik heb aan elke accu een sense draad getekend. Maar ze zouden ook allemaal samen op de plus van de startaccu gezet kunnen worden. De kleine spanninhsverschillen die onvermijdelijk tussen de spanningsregelaars bestaan vallen wel weg over de diodes. Wil je geen verliezen in de diodes dan zou je die kunnen vervangen door mosfets zoals dat argo ding van Lambiek.

Jouw oplossing heeft heel dure componenten. Dat cirix en sentec spul is best duur. Het gebruik van losse diodes en senselijnen is een stuk betaalbaarder. Het is echter wel een hoop geknutsel dat je wel goed moet doen. Als je dat niet lukt of kan, beter de duurdere oplossing kiezen.

Deze oplossing is alleen geschikt voor loodaccu's. Wil je ander soort accu's dan zou je de diodes die naar de accu gaan kunnen vervangen door een voor de betreffende accusoort geschikte lader.

Op deze manier staan de accu's helemaal los van elkaar. Ze kunnen elkaar niet opladen, overladen en ontladen. De start accu altijd operationeel zijn. Als je motor een paar maanden of jaren niet loopt omdat de je allen op de zeilen vaart ofzo, dan wordt de startaccu toch steeds geladen door de zon of walstroom. Eventueel zou je met een extra diode ook nog zo'n onderwater propeller dynamo kunnen toevoegen.

Maar ik weet niet veel van het maritiem gebeuren. Het wachten is op een advies van Jinny en andere forum mensen met een boot. Die kunnen veel meer vertellen hoe e.e.a. het beste te schakelen is.

Sorry, hoor, maar ik word zeeziek van zo'n "schema". Topicstarter, neem een voorbeeld aan de tekeningen van @Lambiek en @Ex-fietser, daar kan men iets in lezen.

Ik heb geprobeerd uw "schema" te bekijken, maar vond enkel fouten:
* wat is de blauwe doos rechtsboven? kleurtje lijkt op Victron?
* startbatterij zou semi-tractie type zijn?
* startbatterij heeft geen massa (zoals reeds opgemerkt)
* dynamo heeft geen massa
* is die "dynamo" niet eerder een alternator?
* 12V=-verbruikers hebben geen onderspanningsbeveiliging - en die manuele schakelaar is weliswaar niet verkeerd, maar wordt gegarandeerd vergeten, af en toe
* netspanningsverbruikers zijn al enkele decennia 230V~, geen 220V~

Daarmee waren mijn goede intenties wel uitgeput, ik zie alle kans dat er nog veel meer te verbeteren valt.

Op 26 mei 2023 14:30:48 schreef Paulinha_B:
Sorry, hoor, maar ik word zeeziek van zo'n "schema". Topicstarter, neem een voorbeeld aan de tekeningen van @Lambiek en @Ex-fietser, daar kan men iets in lezen.

Ik heb geprobeerd uw "schema" te bekijken, maar vond enkel fouten:
* wat is de blauwe doos rechtsboven? kleurtje lijkt op Victron?
* startbatterij zou semi-tractie type zijn?
* startbatterij heeft geen massa (zoals reeds opgemerkt)
* dynamo heeft geen massa
* is die "dynamo" niet eerder een alternator?
* 12V=-verbruikers hebben geen onderspanningsbeveiliging - en die manuele schakelaar is weliswaar niet verkeerd, maar wordt gegarandeerd vergeten, af en toe
* netspanningsverbruikers zijn al enkele decennia 230V~, geen 220V~

Daarmee waren mijn goede intenties wel uitgeput, ik zie alle kans dat er nog veel meer te verbeteren valt.

Sorry hoor _/-\o_ ik ben maar een leek op elektro gebied en heb mijn best gedaan om het toch een beetje duidelijk te maken, ik heb hier niet voor niets om tips en verbeteringen gevraagd.
Maar als u iets beter gelezen had dan had u kunnen zien wat dat blauwe doosje is namelijk een victron phoenix inverter 12/2000.
Startbaterij is inderdaad een Wilco semi-tractie van 140ah.
dat de dynamo of alternator zoals u het noemt geen massa heeft vindt ik zelf niet zo raar deze zit toch aan de motor vast waardoor hij massa maakt.Of heb ik het hier ook weer fout.
En een typefout is snel gemaakt bij die 220volt 8)7
En Wat bedoeld u met onderspanningsbeveiliging ?

Om te starten zou ik toch echt een startbatterij aanbevelen, eerder dan een semi-tractie. Of zit daar een verhaal achter? Een goed verhaal, misschien, zelfs?

Dat die blauwe doos dit of dat is, dat hoort er in het schema zelf bij te staan, een goed getekend schema is leesbaar zonder verdere uitleg.

En met "onderspanningsbeveiliging" bedoel ik een beveiliging tegen onderspanning :) ttz een apparaatje dat de gebruikers afkoppelt van de batterij als de spanning derzelve al te laag wordt. De oosterburen noemen het een "Batteriewächter", zie bv. https://www.offgridtec.com/batterien/zubehoer/batteriewaechter.html

En jawel, eenieder kan al eens een tikfout begaan. Ik geef grif toe dat ik zelf allesbehalve ben doodgegaan van mijn eerste tikfout, en evenmin van mijn honderdste :) Maar eenieder kan ook de eigen tikfouten verbeteren, daarvoor hebben we op dit forum - zoals op de meeste - de knop "wijzigen".

[later toegevoegd] Uw idee lijkt te zijn om te tekenen "welke kabels ga ik trekken/leggen". Velen alhier - ook ikzelf - denken eerder in termen van "welke stromen gaan er vloeien / waar gaan er welke spanningen staan". Dat de starter sowieso met zijn ene kant aan het chassis / de nul / de massa hangt maakt het misschien overbodig om de kabel te tekenen, maar de leesbaarheid van het schema vereist het toch wel.