Als ik het verhaal van die xentec lees, gebruik jij het verkeerd.
Die xentec moet tussen een startaccu en eventuele extra accu's worden geschakeld. Eigenlijk is het een laadregelaar om een extra accu te kunnen laden zonder de al in de auto aanwezige dynamo/lader te verstoren. Als extra zit daar dan een mogelijk in om ook een zonnepaneel als extra bron te gebruiken. De start accu wordt ook geheel ongemoeid gelaten en kan ook niet geladen worden vanuit het zonnepaneel. Dat moet ook om het laadproces van de auto startaccu niet te verstoren. De startaccu wordt met dit ding alleen geladen vanuit de autodynamo.
Het ding is gemaakt voor moderne kampeerwagens, commandowagens(brandweer) en ziekenauto's die zijn uitgerust met een modern (vaak canbus gestuurd) energie efficiënt laadsysteem. En het is tevens specifiek gemaakt voor lood accu's of accusystemen die zich laten laden als loodaccu's.
Ik zie de volgende problemen in jouw schakeling:
Je gebruikt apparatuur die niet gemaakt is voor maritiem gebruik. Maar dat zou nog kunnen als je alles goed aansluit en netjes inbouwt.
Je gaat een greenscell litium nogwat accu laden met een lader die gemaakt is om loodaccu's te laden.
Je sluit de D+ draad van de dynamo op de xentec aan. Ik kan op die Xentec geen ingang vinden voor de D+ ingang. Wel een voor een ignition draad van het contactslot. De D+ moet naar het laadlampje op je dash en nergens anders heen. Als je dat op die ignition ingang aansluit gaat je dynamo waarschijnlijk niet laden. Dat lampje op je dash moet overigens een echt lampje zijn en geen led. Anders werkt het ook niet.
1 Hoe moet ik de d+ op de cirix aansluiten ?
Niet dus. Gewoon op het al bestaande laadlampje. Ik zou scheidingsdiodes(of fets) gebruiken in plaats van zo'n cyrix relais. Dan heb je geen bewegende delen ingebrande contacten enz.
2 Welde dc dc omvormer zou je me kunnen adviseren Merk en Type AUb.
Ik zou vanuit de walstroom, de zonnecellen en met een 24 volt dynamo eerst naar 24 volt gaan. En dan vanuit die 24 volt naar de drie 12 volt accu's met voor elke accu een eigen lader. En dan achter elke accu een eigen net. Dan krijg je dus een net voor de huishoud dingen, een net voor de motor systemen en een apart netje voor het boegschroef systeem. En elk net zijn eigen draad kleur en zekeringen box. Dat is makkelijker als voor je ooit storing moet zoeken.
En dan een voor alle drie de netten gemeenschappelijke massa, of min of hoe je dat ook noemt. Ook voor de 24 volt. En die draad dan zwart van kleur. In mijn auto heb ik rood voor de 12 volt en bruin voor de 24 volt. De 230 volt zijn ander soort draden. Ik kan het dan dus nooit door elkaar gaan halen.
3 De kabel van de dynamo naar de startmotor en de dc dc omvormer hoeveel MM² minimaal ?
Dit weet ik niet. Je moet de totale belasting uitrekenen van alle gebruikers samen en de hoeveelheid kabel lengte die je gebruikt bepalen, en dan aan de hand daarvan de kabeldikte bepalen. Dat kun je gewoon opzoeken in een tabelletje op het www.
4 Zou ik de Cristec lader ook op de startaccu kunnen aansluiten zodat deze ook bijgeladen wordt als ik aan de walstroom lig hij heeft namelijk 3 uitgangen ?
Waarschijnlijk wel. Het staat waarschijnlijk gewoon in de documentatie van dat ding. Vermoedelijk heeft dat ding gewoon ingebouwde scheidingsdioden en is er op hoofduitgang een interne sensdraad aangesloten.
P.S.
Ik zou denk ik die hele motor omzetten van 12 naar 24 volt. Dus 24 volt startmotor en 24 volt dynamo er op. Start veel sneller, beter en betrouwbaarder. Zeker als het koud is in de winter. Dan kun je je 12 volt netten met laders direct voeden vanuit de 24 volt.