Loodaccu laden, hoe lang absorptie en welke spanning

Goedemiddag,

Ik heb 2x een sportline VDC31M van 105Ah, 12V in serie staan en vandaag voor het eerste opgeladen.
Voor zo ver ik weet zijn deze sportline batterijen calcium batterijen, dus heb ik de laadspanning op 29.4V gezet.

Het laadproces duurt echter verdacht lang:

Hij staat nu al ruim 7 uur in de absorptie stand met de volgende gegevens:

Zoals in de eerste afbeelding te zien is, was hij na 1 uur klaar met bulk.

Klopt dit, of moeten er wat instellingen anders gezet worden voor deze accus?

De accu is 100Ah, hij heeft er ongeveer 10Ah in gedaan en nu is de spanning "zo goed als vol" . Ik denk dat de accus dus "zo goed vol" was en nu vrijwel vol.

Omdat het ding "lomp" is, blijft er nog wat stroom lopen. Zou kunnen kloppen.

Hmmm... Ik weet de spanningen voor lood-accus niet uit m'n hoofd. Er zijn sites die (korte tijd) een hogere spanning aanraden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Zonder de begintoestand van de accu's te weten valt er niet veel zinnigs over die meting te zeggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

3 maanden geleden waren de accus nieuw. Die heb ik toen ook aan de lader gezet maar de lader zei na 10 minuten al dat ze vol waren.

Ik heb er ongeveer 10-20ah uit verbruikt en ze vandaag weer aan de lader gezet

Als je er 10Ah uit verbruikt hebt, en je hebt dat er nu ook weer ingeladen, dan lijkt mij dat toch aardig overeen komen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Kruimel

Golden Member

Op 26 mei 2023 15:33:34 schreef tysie:
[...]en vandaag voor het eerste opgeladen.

Op 26 mei 2023 16:17:45 schreef tysie:
3 maanden geleden waren de accus nieuw. Die heb ik toen ook aan de lader gezet maar de lader zei na 10 minuten al dat ze vol waren.

:?

RAAF12

Golden Member

Op 26 mei 2023 16:17:45 schreef tysie:
3 maanden geleden waren de accus nieuw. Die heb ik toen ook aan de lader gezet maar de lader zei na 10 minuten al dat ze vol waren.

Ik heb er ongeveer 10-20ah uit verbruikt en ze vandaag weer aan de lader gezet

Ook nieuwe loodaccu's kunnen bijv. voor 50% opgeladen zijn. Wil je zeker zijn eerst helemaal ontladen met bijv. een paar H4 autolampjes serie en/of parallel.
Dan heb je zekerheid dat de accu echt leeg is. En dan daarna opladen. Bij de oude loodaccu's konden de celdoppen eraf om met een zuurweger het SG te bepalen en zag je gasbellen verschijnen als de accu opgeladen was. Ik heb wel een slimme acculader maar vind het beter om het met een voeding te doen en dan zelf de laadstroom in te stellen. En de klemspanning tussendoor meten. Een accu heeft wel een uurtje rust nodig na het laden en dan nog eens meten of de accu vol is.

Arco

Special Member

Deze accu heeft nog een indicator voor de laadtoestand, maar dat zegt ook niet veel.

Bijna alle fabrikanten zijn daar weer vanaf gestapt omdat die onbetrouwbaar zijn.
(indicator zit maar in 1 cel en zegt dus alleen wat over die betreffende cel. (de rest van de accu kan 'rot' zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Loodaccu's moet je niet ontladen, daar kunnen ze helemaal niet zo goed tegen en heeft geen meerwaarde. Dat doe je in een auto toch ook niet? Vaak is dat de eerste stap naar het overlijden. De absorbtiestap van de lader zorgt er juist voor dat alle cellen vol geladen zullen zijn. Dat gebeurt op een ongevaarlijke stroom waar de gegenereerde gassen nog kunnen recombineren. Dit kan met Lood- en Nikkelgebaseerde chemieën, bij Lithium niet, die gassen niet voor het te laat is.

Zelfs als deze lader in deze stand blijft hangen is er geen man overboord, dat is juist weer iets waar loodaccu's redelijk goed tegen kunnen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op vrijdag 26 mei 2023 17:12:09 (13%)

Op 26 mei 2023 16:32:53 schreef Kruimel:
[...][...]
:?

Aangezien ik toen had ik geverifieerd dat de accus vol geleverd waren door de lader er aan te hangen, zijn ze toen niet geladen.
In de tussentijd heb ik de accus gebruikt en was vandaag dus de eerste echte lading.

Het grootste punt is dat ik me af vroeg of de spanning misschien toch niet te hoog staat ingesteld omdat de lader zo lang in absorptie bleef staan.
Ik denk wel dat de accus weer vol zijn maar ik wil voorkomem dat ze 'te vol' zijn en dat ik ze daarmee beschadig

Kruimel

Golden Member

Ow zo, het is inderdaad wel vreemd dat de lader er toen wat minder tijd in stak, maar zoals ik het nu zie is het niet raar voor een lader om een loodaccu lang te laden vanwege de chemie. In dit artikel op batteryuniversity.com vond ik dit plaatje:

Hier geven ze een soort idee van de tijdconstantes die je bij het laden van een loodaccu verwacht. Het druppelladen van een loodaccu is geen grote issue.

Ik zou proberen een datasheet van de accu te vinden dan weet je wat de fabrikant voorschrijft.

Ik kan me nog herinneren dat auto accu`s verschillende laadspanningen over het jaar nodig hebben.
bijv 2.2v in de zomer en 2.5v in de winter per cel.

De topping charge kan heel lang duren omdat de "emmertje 14.5 volt" op bijna gelijke hoogt worden geplaatst als het zwembad met een dun slangetje (1.4A) ertussen.
nu mag jij alleen de emmer vullen tot de rand, je ziet het verschil word steeds kleiner en de stroom zal op een gegeven moment dalen. maar nooit 0 worden.
Echter is hier wel een max tijd voor. als je de accu eeuwig op 14.5volt laat staan kunnen ze langzaam droogkoken.
nu zijn die van jou heel groot en de stroom relatief klein. daarom duurt het toppen lang.
Daarna is er de Stage 3 die de cellen op een standby spanning houd.

Hoe heb je de lader ingesteld, een verkeerde lader zal misschien veel te lang in de toppingcharge blijven hangen omdat de afslagwaarde niet word gehaald omdat deze alleen geschikt is voor motor accu`s van 10AH

Bij lithium (telefoon) gebruiken ze daarom de CC (stage1) tot ~4volt en toppen (stage2) ze daarna af op 4.225 tot een voor ingestelde stroomwaarde is gehaald.
meestal 1/5C of 1/10C het laatste stukje duurt het langst.

Telefoons worden nu in een 15min volgejast tot 80 procent (stage1)
het toppen (Stage2) duurt dan de rest van het uurtje laden.

benleentje

Golden Member

Hij staat nu al ruim 7 uur in de absorptie stand met de volgende gegevens:

Dat zegt dus niets. volgens de meegeleverde data gaat er 1,4A in. De accu zelf is 105Ah dus met 1,4A duurt het dan bijna 100 uur om volledig lege accu op te laden. Die 1,4A is gewoon voor zo een grote accu erg weinig om hem snel vol te krijgen. Maar dat maakt verder niets uit voor de accu zelf.

Als die na 7 uur er 11Ah ingestopt heeft dan, was de stroom bij de start van de lading iets hoger en ik schat dat je met 2,5 - 3A begon te laden en dat is nog steeds erg weinig om de accu snel vol te krijgen.

Waarom de stroom zo laag is weet ik verder niet.

Klopt dit, of moeten er wat instellingen anders gezet worden voor deze accus?

Geen idee. Tot zover is het type lader onbekend. en zou graag nog het merk en type van de lader zien. Ik hoop voor je dat de lader gewoon aan zijn maximum zit of dat die stroom in absorptiemode zelf zo laag ingesteld is.

Als je acculader voor een accu aan de (te) kleine kant is maakt dat voor de accu niets uit, het duurt enkel gewoon veel langer voordat de accu vol.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.