2 woofers van speakers defect door defecte versterker

Kruimel

Golden Member

Tweeters overlijden meestal door een oscillerende versterker of clipping, want dat verplaatst een deel van de laagfrequente energie naar hogere tonen die de tweeter en dan bij te doen krijgt.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op vrijdag 26 mei 2023 17:08:02 (54%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een doorgebrande spreekspoel door (veel) gelijkspanning op de uitgang door een kapotte eindtrap klinkt logisch, maar dan voor één kant.

Hier zijn, als ik het goed begrijp, links én rechts tegelijk kapot gegaan. Door twee kapotte eindtrappen op hetzelfde moment? Dát hoor je eigenlijk niet vaak.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pa3gws

Golden Member

Stond de defecte versterker op stereo of stond die soms in bridge of parallel mode met beide speakers parallel?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hensz

Golden Member

Op 26 mei 2023 19:34:11 schreef Frederick E. Terman:
Een doorgebrande spreekspoel door (veel) gelijkspanning op de uitgang door een kapotte eindtrap klinkt logisch, maar dan voor één kant.

Als bij een symmetrische voeding één helft het laat afweten, krijg je DC op beide uitgangen (L & R) tegelijk.
Mss is de beveiliging zelf in slaap gevallen?

Don't Panic!

Of gewoon doorduwen totdat er geen geluid meer uit komt. Vooral met live geluid buiten en zonder goede processing gaat dat snel mis.

Zonde, maar geen ramp en het lot van veel van dit soort spul. Ik heb geen idee hoe de situatie tegenwoordig is, maar in deze hoek van de markt ging het om zo veel mogelijk geluid voor zo min mogelijk geld.
Het was in mijn beleving al oneindig veel beter dan al dan niet zelfgebouwde mislukte "HiFi" setjes op te blazen, wat daar voor eigenlijk de enige optie was.

Op 26 mei 2023 19:40:03 schreef pa3gws:

foutje.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op zaterdag 27 mei 2023 14:13:01 (55%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 26 mei 2023 19:40:03 schreef pa3gws:
Stond de defecte versterker op stereo of stond die soms in bridge of parallel mode met beide speakers parallel?

foutje

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

De versterker is per direct in de kliko gemikt (wel de chemisch afval-kliko).
Die is nagekeken en sws defect. (ventilator draaide los in de behuizing!)
Nieuwe versterker er nu tussen gedaan, maar idd, de speakers klinken nog steeds slecht, het ligt dus echt IN de speakers...

Ja dat klopt idd! Deze stonden parallel :) Aha!
Nu bij de nieuwe versterker, alles netjes opnieuw gemonteerd, dus ieder zijn eigen kabel vanaf de versterker.

Op 26 mei 2023 19:40:03 schreef pa3gws:
Stond de defecte versterker op stereo of stond die soms in bridge of parallel mode met beide speakers parallel?

[Bericht gewijzigd door dalinka op vrijdag 2 juni 2023 08:54:33 (18%)

Een versterker weg doen omdat de ventilator kapot is, is mij te raar.
Ik wens u succes en verlaat dit topic.

RAAF12

Golden Member

@OP De luidsprekers zijn op aanlopen te testen als de conus voorzichtig naar beneden wordt geduwd met de hand. Er mag dan geen schurend geluid te horen zijn. Wat ook kan is dat de centrering is uitgezakt door de zwaartekracht in de 15 jaar en dat is misschien te verhelpen als de speaker 180 graden opnieuw wordt gemonteerd op de baffle. Met een onlinesinussweepsignaaltestgenerator >G< is meer te horen hoe de quality of life van de bass speaker is.

Kruimel

Golden Member

In alle eerlijkheid denk ik niet dat dit de issue gaat zijn als het wegvallen van de bas in twee luidsprekers in een enkele 'event' is ontstaan. Dan is de speaker gewoon opgeblazen en dan vind je waarschijnlijk gewoon een zwartgeblakerde spoel achter de conus.

Jammer dat hij rücksichtlos is weg gegooid, ik denk dat als je hem voor ophalen had aangeboden er wel iemand voor langs was gekomen, in PA versterkers zitten vaak nog wel bruikbare onderdelen. Bovendien hadden we dan misschien kunnen ontdekken waar het initieel mis is gegaan. Een defecte fan kan de oorzaak zijn, maar zodra je afhankelijk bent van een fan in je ontwerp is het ook nog wel routine om de temperatuur ook te bewaken omdat elektromechanische onderdelen nu eenmaal makkelijker falen dan 'solid state'.

RAAF12

Golden Member

Beide speakers opgeblazen, ja dat zou ook nog kunnen. Ik moet bekennen niet de hele draad te hebben doorgenomen.

vergeten

Golden Member

Op 2 juni 2023 08:51:33 schreef dalinka:
De versterker is per direct in de kliko gemikt (wel de chemisch afval-kliko).

Daar hoort hij niet het is geen chemisch afval.
Hij hoort bij/in de recycle bak elektrische apparaten van de gemeente. (gratis)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Het lijkt me dat dit wel goed komt voor het de mileustraat verlaat. Ik zie het al voor me: zo een kolos van een versterker tussen de potten verf en afgewerkte motorolie onderweg naar Shell. En die mensen in de raffinaderij die dat dan in zo een destilleerkolom proberen te persen... :D

Ik heb zojuist een batterij aan de ronde speaker gedrukt. Ik hoor wel Plop maar de speaker komt niet naar voren. Is de speaker dan defect?

pa3gws

Golden Member

Druk met beide handen de conus naar binnen dat moet soepel en geluidloos gaan.
Hoor je een raspend geluid of kan je hem niet bewegen dan is hij stuk.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Op 3 juni 2023 10:28:14 schreef dalinka:
Ik heb zojuist een batterij aan de ronde speaker gedrukt. Ik hoor wel Plop maar de speaker komt niet naar voren. Is de speaker dan defect?

Een batterij? Een goede batterij direct op het luidsprekerchassis aangesloten zal zeker de conus in beide richtingen laten bewegen indien de polariteit wordt gewisseld.

RAAF12

Golden Member

Op 3 juni 2023 10:30:07 schreef pa3gws:
Druk met beide handen de conus naar binnen dat moet soepel en geluidloos gaan.
Hoor je een raspend geluid of kan je hem niet bewegen dan is hij stuk.

Was al gemeld, maar mooi dat je het even herhaald. (edit-shame)

Waarschijnlijk te hard neergezet en is de magneet naar beneden geschoten en de spoel vast gezet.

Dan komt er nog wel geluid uit maar niet meer onder de zeg maar 1000Hz

pa3gws

Golden Member

Op 3 juni 2023 10:34:19 schreef RAAF12:
[...] Was al gemeld, maar mooi dat je het even herhaald. (edit-shame)

Had ik even over het hoofd gezien maar of @TS het ook heeft gedaan is nog even de vraag. ;-)
Speakers stonden parallel bij een defecte eindtrap is de kans groter dat beide speakers het dan voor gezien houden.
Ik gok erop dat ze zijn uitgefikt.
@hierboven
DAB is natuurlijk geen top spul maar ook geen rommel zoals bijv. Skytech e.d. ik heb de losse speaker ervan wel eens in handen gehad en een beetje hard neerzetten kunnen ze wel hebben.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zaterdag 3 juni 2023 13:53:13 (19%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 2 juni 2023 08:52:43 schreef dalinka:
Ja dat klopt idd! Deze stonden parallel :) Aha!
Nu bij de nieuwe versterker, alles netjes opnieuw gemonteerd, dus ieder zijn eigen kabel vanaf de versterker.

[...]

Dus beide speakers stonden op 1 kanaal van de versterker, dat verklaard iig waarom ze beide tegelijk zijn gegaan.
Uit dit maak ik op dat 1 kanaal van de versterker al eerder defect is geraakt dus de speakers dan maar op het overgebleven kanaal zijn aangesloten tot deze het ook begeeft om vervolgens de versterker dan maar helemaal weg te flikkeren want nou is het ding toch helemaal kapot..

Bestel op Alie wat nieuwe woofers en een nieuwe amp en je kan weer een paar weken/jaren verder..

Transistors are Cool Tubes are Hot

Ik moest er wel even druk opzetten om hem uiteindelijk naar beneden te krijgen. met een harde klak schoot hij ineens los en is hij te bewegen. Ik hoor wel iets als ik hem indruk maar geen raspend geluid. Vide gemaakt, maar ik kan deze hier niet posten?

Op 3 juni 2023 10:30:07 schreef pa3gws:
Druk met beide handen de conus naar binnen dat moet soepel en geluidloos gaan.
Hoor je een raspend geluid of kan je hem niet bewegen dan is hij stuk.

Heee. Ik kom er zojuist achter dat als ik een batterij op een woofer aansluit hij naar boven plopt, maar niet meer terug gaat als ik de batterij loskoppel. Dus hij gaat niet uit zichzelf meer naar de startpositie. Wat is er dan precies kapot en deze speaker?

Op 6 juni 2023 19:13:28 schreef dalinka:
Ik moest er wel even druk opzetten om hem uiteindelijk naar beneden te krijgen. met een harde klak schoot hij ineens los en is hij te bewegen. Ik hoor wel iets als ik hem indruk maar geen raspend geluid. Vide gemaakt, maar ik kan deze hier niet posten?

[...]

pa3gws

Golden Member

Koop nu gewoon maar nieuwe want die woofers zijn STUK !!
En als je het weten wilt de spoel in de speaker is uitgefikt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.