Schokdempers AEG Lavamat 74520 update

Beste forumgenoten,

Een kennis van mij heeft de bovengenoemde wasmachine staan
en klaagde afgelopen week, dat de machine tijdens het centrifugeren, door de badkamer wandelde.
Er zat op dat moment een twee persoons dekbed, 2 kussenslopen en een 2 persoons matrashoes in de machine.
De machine zit daar kennelijk mee vol ?
Ze wist mij ook te vertellen dat de machine al wel wat langere tijd, bonkte en behoorlijk stond te schudden, ik ga er dus eigenlijk blindelings vanuit, dat de schokdempers aan het einde zijn.
Het schijnt al een wat oudere machine te zijn (een jaar of 10 ?) en wil deze schokdempers graag voor haar vervangen.
Nu staat het ding, niet bepaald in de buurt (arnhem en ik woon in amersfoort) dus machine ff openschroeven om te kijken, wat er in steekt, is niet echt voor de hand liggend.
Met googlen, kom ik niet veel verder, want ik zie veel verschillende types.
Hoe weet ik wat de juiste zijn, kan iemand mij op weg helpen?

Groet,

Patrick

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Probeer 25 jaar. Zal korter bij zijn. Volgens mij niet meer te krijgen maar er zullen wel alternatieven zijn. Opgepast want dat kan foutlopen met passen

Met een volledige bedbedekking in een 5 kilootje gaat het idd voller de vol zitten. Sterke machientjes dus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Met het productcodenummer kun je bij aeg onderdelen precies de schokbreker vinden die in jouw specifieke machine zit
Ook de versienummers na de slash moet je meenemen.

heb zo'n machine gehad, bouwjaar 2001 haalt die wel. ik vermoed dat de belading de reden was. dekbedden zuigen vol en vormen een zware last met centrifugeren, net als een hoofdkussen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 mei 2023 22:38:17 schreef Lampje45:
Met het productcodenummer kun je bij aeg onderdelen precies de schokbreker vinden die in jouw specifieke machine zit
Ook de versienummers na de slash moet je meenemen.

Ok ik zal haar huiswerk geven, neem aan dat dat ergens op een sticker terug te vinden is.
Had niet verwacht dat deze al zo oud zou zijn, heeft dan in elk geval zijn werk altijd goed gedaan.
zeker raadzaam gelijk de koolborstels mee te nemen, als ik er toch ben.zijn ook nog nooit vervangen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ook ik neig de schuld te geven aan de onbalans in de machine. Want de technieken om te balanceren en de bewaking daarvan is bij de moderne machines enorm verbeterd. Want er is hier sprake van een groot zwaar stuk en wat losse flutdingetjes qua gewicht, dat krijg je nooit gebalanceerd.

Dat aan de wandel gaan hierdoor dan toch ?
Zou logisch een combinatie van versleten schokdempers en onbalans kunnen zijn toch ?

Zoek ik hierbij op B46 A E61C 10 A of gewoon op lavamat 74520-W
denk het laatste,maar gewoon voor de zekerheid :-)
En kunnen jullie aan de hand van deze gegevens afleiden hoe oud de machine werkelijk is, dit meer uit nieuwsgierigheid. 2001 juni 23ste ?

Groet,

Patrick

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Schokdempers lijkt aannemelijk. Overbelading en lakens in een bolletje kan ook. Ga je met nieuwe dempers niet oplossen

91400140500 is het benodigde nr

Onderdeel positie 251 is demper:8996451471602
Niet leverbaar. Mss dat iemand vervanging weet maar de waarschuwing heb ik al gegeven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik ga het nieuws doorgeven, dat ze beter afscheid kan nemen en op zoek gaat naar een nieuwe.
Gezien de leeftijd, lijkt mij dat de meest logische stap.

Iedereen weer vriendelijk bedankt voor hun bijdrage.

Groet,

Patrick

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Kruimel

Golden Member

Op zich jammer, want een nieuwe machine is altijd een beetje een gok en die oudjes zijn vaak oud omdat ze niet waardeloos waren. Mijn intuïtie zou zijn om te proberen om de machine te houden om eens een paar te proberen. Een demper van een andere machine is altijd beter dan een versleten. Moet je er wel tijd voor hebben. De verkeerde reserve-onderdelen kan je altijd terug sturen toch?

Grote lappen wassen geeft vaak het risico dat alles in die ene lap gaat zitten. Een matrashoes (zeker als je zo een waterafstotende hebt) en een dekbed zijn wat mij betreft 'worst-case' (been there, done that). Dat komt er uit als een plunjezak met nat wasgoed.

NB Nooit afgevraagd wat er in zo een demper zit, misschien kan je er nog wel wat leven uit halen door ergens wat frictiemateriaal in de drukken oid.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op vrijdag 26 mei 2023 16:48:10 (10%)

Deze schokbrekers zijn de vervangers, zeflde kwaliteit als originele en niet duur!! Gegarandeerd dat dit de oplossing is, want zo lang gaan schokberekers niet mee normaal..

https://meurselectronica.eu/nl/index.php?id_product=3929&controlle…

heb die machine van mij ooit gekregen, was toen pas een jaar of 4 oud. in de 10 jaar dat ik die machine had is de pomp vervangen ( was de oorzaak van dumpen toen ik die kreeg ) en de motor heeft nieuwe lagers en borstels gekregen. verder altijd gedraaid. af en toe E40 van deurslot maar dat was deur aanduwen en weer gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De suspa120 moet je hebben.
Ik heb die schokdempers een keer open gemaakt met een pijpsnijer (pas op scherp yes wounded in action).
Er zit een soort vilt in met dik vet wat na jaren helemaal verpulvert,en dan hangt de trommel alleen nog in z'n veren bovenin.

Ik bedacht me ooit een alternatief: door plastic voetballen onder de trommel te stoppen.Is goedkoper dan een nieuwe machine....en veert als de beste.

pas nog een lavamat gereviseerd van 30 jaar oud goeie machines

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

de schokbrekers zijn nog te koop 4055211207 bij de AEG shop
machine is vanaf 1-1-99 gefabriceerd

Op 26 mei 2023 20:15:48 schreef smd:
Deze schokbrekers zijn de vervangers, zeflde kwaliteit als originele en niet duur!! Gegarandeerd dat dit de oplossing is, want zo lang gaan schokberekers niet mee normaal..

https://meurselectronica.eu/nl/index.php?id_product=3929&controlle…

Dit is precies het antwoord wat ik zocht en ik je 2 x (eenmaal op 22 mei eenmaal op 24 mei) per mail om gevraagd had :P
Dan neemt het verhaal idd een andere wending, ga ik deze bestellen en er een gezellige dag in arnhem aan vastknopen.
Ik zag er een beetje tegenop, omdat ik bang was dat het een drama verhaal zou worden, mede door de waarschuwingen van EricN, nu heb ik er wel vertrouwen in.

De beste machine ooit, die ze gemaakt hebben, blijft voor mij toch nog altijd de lavamat/turnamat die we vroeger thuis hadden en later toen ik op kamers ging wonen in een studentencomplex side by side, soms dat nylon ophangblok van de trommel vervangen en wat snaren op z? tijd.

Mensen bedankt, ik laat wat van me weten als ik op en neer geweest ben.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 26 mei 2023 20:50:40 schreef Arabel:

pas nog een lavamat gereviseerd van 30 jaar oud goeie machines

een 610? die kwam ik best wat tegen een jaar of 18 terug. wat er aan was kon je doorgaans goed fixen, afvoerpomp want nog geen magneetpomp dus as lekkages. ook weleens de klokprint die een stuk miste omdat bij het wassen van een kussen de trommel de klokprint eraf had gebeukt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nee, een 72537-w hij lijkt op het type van gadget alleen de draaiknop zit aan de andere kant. na +- 30 jaar (aldus gebruiker) natuurlijk goed smerig kalk en zeep aanslag ..slang verstoppingen en een kapot(lek) 3 wegventiel.
Na een goeie check van alles was het de moeite om er 30 euro tegenaan te gooien voor het 3 wegventiel en 9 euro voor de nieuwe verse waterslang.(die worden hard).

Eigenlijk heb ik de machine helemaal uit elkaar gehaald ,schoongemaakt wat vuil was .reparaties uitgevoerd en weer inmekaar gezet....
klusje doe je niet in 1 dag ...tip:maak foto's....en markeer inbus met Xi en kruis kop schroef gaten met x en het aantal.. zo hou je nooit schroeven over... als je denkt klaar te zijn.

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Kruimel

Golden Member

Goede tip, meestal ontdek je pas dat een machine iets complexer is dan verwacht als je al halverwege het demonteren bent... 8)7

Op 26 mei 2023 20:50:40 schreef Arabel:
De suspa120 moet je hebben.
Er zit een soort vilt in met dik vet wat na jaren helemaal verpulvert,en dan hangt de trommel alleen nog in z'n veren bovenin.

Ik heb ik een Siemens WM14S440NL eens van die platte blikken dingen aangetroffen die na 8 jaar helemaal niets meer deden, maar de vervangers waren ronde plastic exemplaren die veel langer mee gingen (plaatjes van een andere wasmachine met dezelfde dempers: hier). In sommige gevallen hebben ze (blijkbaar) zelf door dat ze waardeloos bezig waren en komen er betere reserve-onderdelen op de markt.

Ik bedacht me ooit een alternatief: door plastic voetballen onder de trommel te stoppen.Is goedkoper dan een nieuwe machine....en veert als de beste.

Lijkt me juist niet eigenlijk, een bal heeft erg weinig demping, en dat is juist wat je wil hebben. Die dempers hebben gewoonlijk geen geïntegreerde veer zoals die in een auto.

Bedankt voor de link kruimel, ik had net een beetje vertrouwen dat het geen drama zou worden....:P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Gadget_inc, had je naar mij gemailedde 22ste en 24ste? in zijn geheel niets ontvangen... maar hoop dat de info voldoende was alhier.. Ik zal kijken of mail nog steeds klopt.. Draait machine al weer??

Update,

Machine draait inmiddels weer als een euhm wasmachine :-)
Met dank aan smd voor de link.
Centrifugeren met een gemiddelde was, gaat zonder problemen.
Als test een glas water bovenop de machine gezet, deze blijft op zijn plek en het water blijft keurig in het glas.(tijdens het centrifugeren uiteraard,voor de bijdehandjes) Helaas vergeten een filmpje te maken.

Iedereen bedankt.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

En de oude schokbrekers waren echt futloos??

Ze waren zachtjes gezegd, verre van verse zeg maar.
Van 0 tot 10 (waarbij 0 zeer slecht is) een magere 2, dus best wel op :-)
Op naar de 30 jaar :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Met een beetje TLC gaat dat wel lukken... waren best goede apparaten!!

Op 9 juni 2023 18:47:42 schreef smd:
Met een beetje TLC gaat dat wel lukken... waren best goede apparaten!!

Daar zeg je zoiets mijn oudje doet het ook nog altijd na al die jaren... Wel motor zonder borstels van mij. Pomp en een switcher op printplaat vervangen, maar ondertussen al weer wat jaartjes aan het wassen.

En dat koelblokje op die switcher houd het blijkbaar, nog niet af gevallen. Maar nu blijft die chip heel wat koeler, die zal niet snel meer stuk gaan.

Is een LAVAMAT 74950 in mijn geval.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.