Hi, mijn sharp MD speler doet het niet meer na een jaartje in de la te hebben gelegen.
Blijkt een gescheurd tandwieltje te zijn van de laser aandrijving. Schroevendraaien is 1.2 mm breed op de foto.
Heb het tandwieltje weer wat meer met beleid ineen geduwd en nu ga het wel strakker over de as, as wat opgeschuurd met korrel 400 en is klaar denk ik voor een drupje lijm.
Maar wat zou je hiervoor gebruiken? seconde lijm? Het kan denk ik maar 1 keer gebeurden en dan moet het goed vast zitten.
As is 0.8 mm en tandwiel is 2mm diameter. nieuw tandwiel NGERH0597AFZZ kost 25 euro maar dat is het mij niet meer waard.
Als ik die youtube filmpjes mag geloven.....
Als je van knijter harde tandwielen houdt misschien.
De toleranties hier zijn bijzonder hoog, wel leuk filmpje hoor.
Het is ook een wormwiel in de MD speler trouwens.
[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (19%)]
Ik zou twee componenten epoxylijm nemen. Vooral als het asje licht geruwed is zou dat goed moeten plakken.
Op 17 juli 2023 23:29:25 schreef RAAF12:
Ik zou twee componenten epoxylijm nemen. Vooral als het asje licht geruwed is zou dat goed moeten plakken.
Ok, maar is dat niet veel te dik spul? Het gaat om echt kleine afmetingen hier. Het tandwieltje is 2mm in diameter en de krachten zijn heel laag hierop.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Nogmaals nylon is niet te verlijmen, wel enigzins te plakken met plastische kleefmiddelen. Ik wist dit al van mijn werk (instrumentmakerij aldaar) en ervaar het nu nog steeds bij het klittenband van de gordijntjes in mijn campertje. Daar zit zo'n kleeflaag op om het op gladde oppervlakken vast te plakken. Dat gaat goed zolang de temperatuur laag blijft, maar als het busje in de brandende zon staat, dan verweekt die kleeflaag en vallen de gordijntjes. Dat gebeurde zelfs bij een huurcamper in de VS!
Verder verdroogt die kleefstof op den duur en zit de boel opnieuw los.
Kan je niet ergns een defecte speler voor de sloop vinden (V&A?) waar je zo'n tandwieltje, al dan niet met asje, uit kunt halen?
geplakt tandwieltje is net zo erg als het gebruiken van een elastiek met een 'knoop' er in voor de aandrijving van een platenspeler of bandrecorder.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het artikelnr is NGERH0597AFZZ, niet veel over te vinden (en inderdaad 25+ euro)
Misschien kan iemand er eentje van metaal draaien? (Voor 3d print lijkt het me veel te klein en gedetailleerd)
Zo klein moet wel lukken met een hars gebaseerde 3d printer. Een filamentprinter niet vrees ik.
Wat je ook nog kan doen is een boel afdrukken van het bestaande wieltje maken op een stuk dun koper met fotoresist er op, en dan een stapel van die zeer dunne tandwieltjes op elkaar leggen met een zéér dun laagje secondelijm tussen ieder 'plakje tandwiel'.
Je hebt dan meteen het juiste tandprofiel.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het lijkt me voor elke 3D printer een hele uitdaging, een tandwieltje met 10 tanden en dunner als een M3 boutje...
Losse koperlaagjes op elkaar plakken lijkt me ook een heilloze missie...
Zelfs uit metaal maken met draaibank/frees zal nog een hele kluif zijn.
Asje en tandwiel uit één stuk metaal maken kan ook, maar lastig blijft het...
Zie ik nu goed dat de tanden ook nog schuin staan?
Dan wordt het allemaal nog 10x moeilijker om te maken.
Op 18 juli 2023 11:06:04 schreef Tidak Ada:
Nogmaals nylon is niet te verlijmen,
Glad nylon wordt lastig maar elk materiaal wat mechanisch of chemisch opgeruwed kan worden heeft wel hechting voor epoxylijm. En er komt niet veel kracht op zo'n rondsel of tandwiel te staan. Deze werkt ook goed. Activator + lijm
https://www.pattex.nl/nl/producten/secondelijmen/superglues-plastics.h…
gegevens fabrikant https://dm.henkel-dam.com/is/content/henkel/5410091634629-Pattex-Plast…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (10%)]
Arco
Special Member
Als je de spullen hebt (of iemand kent die dat heeft) om zo'n precisie onderdeel te maken dan kun je het proberen.
Anders zou ik toch voor de 25 euro optie gaan (niet duur voor zoiets speciaals), een donor apparaat zien te vinden, of toch het oude tandwieltje lijmen...
En anders wacht de gemeentewerf... 
Let wel dat bij lijmen van zo'n 2mm tandwieltje de geringste oneffenheid een onneembare barriere wordt...
[Bericht gewijzigd door Arco op (15%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je ZOU kunnen overwegen om JLCPCB te vragen er een paar(*) te 3D printen op hun laser-sinter machine of een hars-machine.
(*) binnen diameter van het gat .78, .80 en .82 ... en zo.
[Bericht gewijzigd door rew op (22%)]
Het is allemaal goed krap gemaakt, vind het altijd wel knap die mechanische enginering.
Tandwieltje past precies in het zwarte kunststof huisje daarboven, lijmen is al een uitdaging opzich.
Een mechanische oplossing zou een mini klein pressfit ringetje zijn waar nog enige ruimte voor is op de as aan het uiteinde.
Maar ik denk dat het scheurtje wat zichtbaar is al roet in het eten gaat gooien en daarop blijft hangen, het motortje gaat ook geen kracht leveren en als hij dat wel doet heb je meteen overshoot
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Om een tandwiel met spiraalvormige tanden op de klassieke manier te maken heb je verbazingwekkend veel en gecompliceerde apparatuur nodig, ongeacht de afmetingen. Zie bijv. https://www.youtube.com/watch?v=0bzXYz7md7c&pp=ygUNaGVsaWNhbCBnZWF…
Op een CNC machine is het iets eenvoudiger, maar niet veel...
3D printen lijkt dan de beste optie, op het aanschaffen van een originele vervanger of een donor na.
Printen in een ander materiaal dan het oorspronkelijke nylon lijkt een goed idee, maar bedenk wel dat het zwakste materiaal het eerste versleten raakt; ook eventuele trillingsdemping wordt minder (of raak je helemaal kwijt) als je het in metaal of een ander hard materiaal print...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 18 juli 2023 17:28:33 schreef RAAF12:
[...]
https://www.pattex.nl/nl/producten/secondelijmen/superglues-plastics.h…gegevens fabrikant https://dm.henkel-dam.com/is/content/henkel/5410091634629-Pattex-Plast…
Je kunt het misschien plakken, maar lijmen is iets anders.... Als de materialen weinig of geen frictie krachtn ten opzichte van elkaar ondrvinden kun je wel wat doen, maar een aandrijf tandwiel is echt een 'no go'. Ik heb dat ooit geprobeerd met een lijm, een soort Loctite op basis van polyurethane en dan nog staal op staal met een conische verbinding. Dat heeft het 10 minuten uitghouden.
Nylon, teflon, polyethlen en polystyreen werden bij ieder lijmproduct uitgsloten.
Bedankt Tidak, ik heb een wel een idee om het met 2C lijm mechanisch vast te zetten. Het enige is nog dat ik nooit echt 2C lijm heb gebruikt maar weet alleen dat het dikke tjap is na mengen.
Tidak Ada
Hoeft niet er zijn professionle, zeer dunne soorten met een voorstrijk-activator in plaats van mengen. Maar nylon? Nee....
Ik heb ooit geprobeerd het tandwieltje van het loading-mechanisme van een dvd loopwerk te lijmen (Bose 3-2-1, daarin zit blijkbaar geen snaartje voor het loading mechanisme), maar zonder succes.
Ik weet niet of de Sharp (portable) MD spelers ook uit de Sony-stal komen?
Indien dat zo is heb ik nog een Sony portable MD die je als donor zou kunnen gebruiken.
Als je de lijmen en of activator nog moet kopen is het dan niet handiger om meteen het nieuwe tandwiel te kopen ?
Op 18 juli 2023 23:21:23 schreef Tidak Ada:
Hoeft niet er zijn professionle, zeer dunne soorten met een voorstrijk-activator in plaats van mengen. Maar nylon? Nee....
Is wat achterhaald, lees de fabrieksspecs in de tweede link eens door?
snip
Pattex Secondelijm Plastic is geschikt voor de verlijming van alle soorten kunststoffen ( o.a. vinyl, plexiglas, nylon,
polystyreen, zacht en hard PVC, polycarbonaat, ABS, polyéthyleen, polypropyleen), onderling of in combinatie met
andere materialen (o.a. staal, aluminium, porselein, keramiek, leder, hout, kurk, rubber, papier, karton, steen,
juwelen, textiel enz.).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou ook CA proberen, je hebt 1 kans zeg je, maar wat maakt dat uit. Je gaat toch geen nieuw tandwieltje kopen en als het vast zit heb je wat je wilt. Blijkt het dan toch niet goed dan ben je toch "out of options" want andere lijm verbetert het tandwiel ook niet. Als dit de laser positioneert dan kan ik me voorstellen dat de minimale verandering in diameter door het scheurtje de boel onbruikbaar maakt omdat hij dan iets anders leest dan de firmware denkt.(Gokje want ik weet niks van dit soort apparatuur)
Er een draaien zal niet meevallen en vereist de nodige hulp-apparatuur. Ik maak wel eens tandwieltjes op mijn horlogemakers draai/freesbankje en ik hou van een uitdaging maar voor ik ooit zo klein en schuin probeer moet het iets zijn wat ik absoluut weer werkend wil hebben en dan ook nog hopen dat de speciale freesjes te koop zijn en mijn verdeel-unit een schijf heeft met het juiste aantal tanden. Daarnaast denk ik dat je ook een DRO met hoge resolutie nodig hebt (Of heel goed met losse meetklokken moet zijn die je ook nog moet kunnen positioneren)
Voor 25 euro wist ik het wel.
25 dollar plus 30 dollar verzendkosten, ga ik niet doen.
Heb even de tandwielen en asjes terug geplaatst en het scheurtje is genoeg om weerstand te geven die je voelt als je aan de motor draaid.
Het asje zit nu nog los in de fitting en komt meteen omhoog als het scheurtje voorbij komt... Als ik het alsje met op zijn plek "druk" dan voel je meteen een weerstand op de motor gear bij het er langsdraaien.
Tidak Ada
@RAAF:
Heb je het al eens geprobreerd ??
Er is een groot verschil in lijmen en plakken en ook een groot verschil in kwalitit van de producten.
Het is heel gemakkelijk om in productspecs allerlei fantastische kwaliteiten te vermelden.
Geven ze ook specs over de duur van de verbinding de kwaliteit (duurzaamheid, trekkracht,breekkracht, enz)?
Er is een groot verschil tussn producten voor de huisvrouw en DHZ-er en die voor de professional.
Veel goede lijmen zijn uit de reguliere handel verdwenen omdat er een wet is gekomen over toxiciteit en milieu. Zo mogen veel oplosmiddelen niet meer in consumenten producten voorkomen, laat staan toxische stoffen, als cyanides.
Dat laatste is o.a het gval bij de uitstekende twee komponeten polyurthaanlijm van Bison. Die lijm was zeewater en oplosmiddel bestendig, ook voor hout. Dingen, die ik er mee heb glijmd zitten na jaren nog goed vast, in tegnstelling tot de huidige PU-schuimlijm, die er voor in de plaats is gekomen en die bovndien behoorlijk kliedert.