Op 28 juli 2023 21:05:19 schreef benleentje:
Het gaat over hoe de AD converter intern zijn werk doet.
2 complements staat nergens en is ook niet belangrijk. Ik kan ook zeggen 00 0000 0000 = - 512mV en bit waarde 01 1111 111 is 0 en daarboven is positief.
Maar als je een random bitcombinatie aan bepaalde spanningen gaat toekennen, dan is de vraag helemaal niet te beantwoorden.
Dus de vraagsteller neemt aan
* Dat er in two's compliment gewerkt wordt.
* Dat gegeven 1mv per LSB de natuurlijke representatie van de resulterende waarde direct het aantal mV gaat aangeven.
Als dat geen aanname is, dan NEEM IK AAN dat van -300 tot +723 mV gemeten kan worden en staat het juiste antwoord er gewoon niet bij.
Die "single slope" en "dual slope" ADCs die zijn traag maar hebben wel het voordeel dat je er redelijk van uit kan gaan dat er geen rare dingen gebeuren als er "high value" bitjes omklappen. Bij de RP2040 is er wat misgegaan waardoor de ADC een discontinuiteit heeft als de onderste 8 bitjes omklappen. Dus tussen 0011111111 en 0100000000 zit een grotere of juist negatieve stap. Dat is hier niet het geval.
Maar dit 1 LSB = 1.00 mV dat is leuk als je de waarde direct in het display als "gemeten mV" wil laten zien. In een multimeter of zo. Maar die dingen hebben dan "bijna 12 bits" aan resolutie: Van -1999 tot +1999.
Kortom, het is een "rare" opdracht met bepaalde elementen uit 1 toepassing (LSB = 1mV uit de multimeters, ook negatieve spanningen meten) en andere elementen uit andere toepassingen (10 bits ADC in een microcontroller).
Je moet echt goed gaan zitten gokken op een aantal punten over wat de vraagsteller voor aannames heeft gedaan en vergeten is er bij te zetten. Het kan natuurlijk dat onze TS hier de inleiding van het hoofdstuk aan vragen is vergeten te posten. Daar kan dan staan: We hebben het in de volgende vragen over een ADC die bipolair meet en de meetresultaten zo nauwkeurig mogelijk (afgerond) op het display gaat zetten.
Ik heb een keer een tentamen nagekeken. 1 student kreeg een 11 voor een antwoord: Prof had een detail over het hoofd gezien (ik ook) en een correcter, vollediger antwoord gegeven dan wat er op mijn "dit zijn de juiste antwoorden" lijstje stond.