De laatste tijd, steeds frequenter, vliegt de aardlek er thuis uit.
Op de meest vreemde tijden, ook als er "niets" aan de hand is,
's nachts om 0310, 0533, 's ochtend om 0650, 0731, 0945, 1102, maar ook 's avonds om 2250.
Er is geen peil op te trekken over het tijdstip.
Soms meerderde keren per dag, soms gaat het ook 3-4 dagen goed, heel frustrerend.
Huis uit rond 1980, zo'n 20 jaar geleden is de meterkast uitgebreid met extra groepen voor keuken etc.
1 Fase aansluiting, met dus 2 kasten en 2 aardleks, zie de foto hieronder.
het linker gedeelte, het "nieuwe" is in orde, alles werkt. De aardlekschakelaar die er uit vliegt is de rechter.
De aardlekschakelaar zelf is in 2021 vervangen, de oude originele ging toen ook om de haverklap er uit, de nieuwe doet het prima, tot nu eigenlijk.
reeds gedaan :
- ik vertrouwde de tuinverlichting niet, deze zit nu achter een scheidingstrafo, maar ook met die disconnected gaat het fout.
- een van mijn meetapparaten dan in de schuur, nee, die staan inmiddels een maand uit, alle stekkers zijn er uit.
- de groep "zolder" uit gezet, daar blijkt behalve de zolder ook de 2 achterslaapkamers op te zitten, ook toen ging de aardlek er uit.
- op de groep woonkamer zit, behalve wat je in de woonkamer hebt, TV etc, eigenlijk niets op een geaarde WCD, behalve de magnetron en de koffiezetter, maar ook met die groep er uit, ... klik...
- de groep "boven/schuur" zitten dus ook de voorste slaapkamer en de badkamer. In de badkamer zit alleen een lamp, verder niets en op die andere kamer werk ik bijna elke dag, maar dat is op een laptop ( lader is al gewisseld ) en de netwerkprinter is het ook niet.
Volgens de sticker worden alleen de groen gemerkte groepen door de aardlek beveiligd, die 4e groep "zonnepanelen/badkamer" was tot 3 jaar geleden niet in gebruik, ik had geen idee wat daar aan hing. Tot we de badkamer gingen slopen en er achter een tegel een lege doos tevoorschijn kwam, deze groep dus, ooit bedoeld als wasmachinegroep. Daar zit nu de LED verlichte spiegel in de badkamer op en omdat de groep is doorgetrokken naar boven, heb ik de zonnepanelen daar op gezet.
Van de 3 groene groepen heb ik dus eigenlijk alles wat met randaarde verbonden is de afgelopen weken/maanden al uit gehad en is niet de oorzaak. Maar wat dan wel, het is mega irritant dit.
Maar nu haal ik net die kast open, blijkt dus dat die 4e groep WEL aan de aardlekschakelaar hangt, beetje verwarrend.
Dus wat daar aan hangt kan het ook zijn.
Nu als laatste mogelijkheid de zonnepanelen omvormer uit gezet....
Dat gaat nu al 2 dagen goed, dat is al weer even geleden dat het zo lang goed ging, zou het dan toch de omvormer zijn ?
maar wat dan in die omvormer ( SMA Sunny Boy 1200 ), hij hangt er al 11 jaar en ik heb er nooit wat mee gedaan, behalve af en toe de stand opnemen...?