Aardlek er uit, maar wat is het.

dijkmane

Golden Member

De laatste tijd, steeds frequenter, vliegt de aardlek er thuis uit.
Op de meest vreemde tijden, ook als er "niets" aan de hand is,
's nachts om 0310, 0533, 's ochtend om 0650, 0731, 0945, 1102, maar ook 's avonds om 2250.
Er is geen peil op te trekken over het tijdstip.
Soms meerderde keren per dag, soms gaat het ook 3-4 dagen goed, heel frustrerend.
Huis uit rond 1980, zo'n 20 jaar geleden is de meterkast uitgebreid met extra groepen voor keuken etc.
1 Fase aansluiting, met dus 2 kasten en 2 aardleks, zie de foto hieronder.
het linker gedeelte, het "nieuwe" is in orde, alles werkt. De aardlekschakelaar die er uit vliegt is de rechter.
De aardlekschakelaar zelf is in 2021 vervangen, de oude originele ging toen ook om de haverklap er uit, de nieuwe doet het prima, tot nu eigenlijk.
reeds gedaan :
- ik vertrouwde de tuinverlichting niet, deze zit nu achter een scheidingstrafo, maar ook met die disconnected gaat het fout.
- een van mijn meetapparaten dan in de schuur, nee, die staan inmiddels een maand uit, alle stekkers zijn er uit.
- de groep "zolder" uit gezet, daar blijkt behalve de zolder ook de 2 achterslaapkamers op te zitten, ook toen ging de aardlek er uit.
- op de groep woonkamer zit, behalve wat je in de woonkamer hebt, TV etc, eigenlijk niets op een geaarde WCD, behalve de magnetron en de koffiezetter, maar ook met die groep er uit, ... klik...
- de groep "boven/schuur" zitten dus ook de voorste slaapkamer en de badkamer. In de badkamer zit alleen een lamp, verder niets en op die andere kamer werk ik bijna elke dag, maar dat is op een laptop ( lader is al gewisseld ) en de netwerkprinter is het ook niet.

Volgens de sticker worden alleen de groen gemerkte groepen door de aardlek beveiligd, die 4e groep "zonnepanelen/badkamer" was tot 3 jaar geleden niet in gebruik, ik had geen idee wat daar aan hing. Tot we de badkamer gingen slopen en er achter een tegel een lege doos tevoorschijn kwam, deze groep dus, ooit bedoeld als wasmachinegroep. Daar zit nu de LED verlichte spiegel in de badkamer op en omdat de groep is doorgetrokken naar boven, heb ik de zonnepanelen daar op gezet.

Van de 3 groene groepen heb ik dus eigenlijk alles wat met randaarde verbonden is de afgelopen weken/maanden al uit gehad en is niet de oorzaak. Maar wat dan wel, het is mega irritant dit.
Maar nu haal ik net die kast open, blijkt dus dat die 4e groep WEL aan de aardlekschakelaar hangt, beetje verwarrend.
Dus wat daar aan hangt kan het ook zijn.

Nu als laatste mogelijkheid de zonnepanelen omvormer uit gezet....
Dat gaat nu al 2 dagen goed, dat is al weer even geleden dat het zo lang goed ging, zou het dan toch de omvormer zijn ?

maar wat dan in die omvormer ( SMA Sunny Boy 1200 ), hij hangt er al 11 jaar en ik heb er nooit wat mee gedaan, behalve af en toe de stand opnemen...?

In no Sense, Nonsense

Staar je niet blind op groepen met geaarde stopcontacten. Ook groepen zonder aardleiding kunnen aardlek veroorzaken.
Inventariseer eerst maar eens wat er allemaal achter die aardlekschakelaar zit. En schakel dan de betreffend groepen een dag uit. Dingen zoals b.v. de oven, de qooker en de wasdroger kun je best een dag of twee dagen zonder.

revado

Honourable Member

Heb je al een megger gebruikt?

We noemen het in het nederlands een "aardlek schakelaar". Dat is eigenlijk niet juist. Het is een verliesstroomschakelaar.

Waar die verliesstroom heengaat dat maakt niet uit. In een huis met 3fase installatie kan het net zo goed "een andere fase" zijn bijvoorbeeld. Maar (b.v. bij jou) kan het net zo goed een echte "lek naar aarde" zijn, en dan bedoel ik niet de draad die "aarde" genoemd wordt, maar die lompe bijna-ronde-grotendeels-gesmolten-klomp-steen.

Grote verdachten zijn altijd de groepen waar water in de buurt kan zijn: * Tuin en draden naar de tuin/schuur en "badkamer".

Het hoeft niet in een apparaat te zitten, kan ook in de bedrading zitten. Dus "schuur: alles uitgeplugd" is een hint dat het in de bedrading zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

maar wat dan in die omvormer ( SMA Sunny Boy 1200 ), hij hangt er al 11 jaar en ik heb er nooit wat mee gedaan, behalve af en toe de stand opnemen...?

Er is niet echt een regel hoeveel lekstroom een apparaat mag hebben.
Ik heb bv een frequentie regelaar voor mijn draaibank die in zijn eentje genoeg lekstroom heeft om de aardlek eruit te laten gaan. Echter hoort dat zo bij deze regelaars en heb die dus op een groep zonder aardlek geplaatst.

Maar ook als je meerdere apparaten hebt die elk wat lekstroom hebben dan kan dat opgeteld teveel zijn voor 1 aardlekschakelaar.

Als het de omvormer is zijn er 2 mogelijkheden. Als die met een korte kabel direct naar de groepenkast gaat dan mag dat zonder aardlek of je plaatst een aparte aardlek voor enkel de omvormer.

HVinduction

Special Member

Dat mag alleen zonder aardlek als de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is, bij heel veel oude installaties zie je 500mA aardleks of geen randaarde op die groepen als de aardverspreidingsweerstand te hoog is. Eigenlijk had die omvormer direct al op een eigen alamat aangesloten moeten worden net als de vaatwasser, want ten eerste hij is 1200W, dus hij had al helemaal niet aangesloten mogen worden op een bestaande groep, en ten tweede het aansluiten op een aardlek die al gebruikt wordt voor de gewone groepen is vragen om problemen, zeker met die oude omdat die nog van het type AC zijn.

tijdje terug ook wat gedoe met aardlekken gehad die rondom eruit gingen. na veel meten en nazoeken bleek de vaatwas netfilter en de x2 in een lader de oorzaak te zijn. toen ging de andere aardlek nog geregeld random eruit, dat bleek dus de aardlek zelf te zijn. tik erop en pats die ging zo eruit..
en laat dat nu dezelfde zijn als dat jij hebt, een vrij recente eaton 2 polig.. doe de tiktest dus maar eens, en anders die linker ( meer de middelste ) ruilen met de rechter aardlek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
dijkmane

Golden Member

@KlaasZ : de oven, de qooker en de wasdroger kunnen het niet zijn, want zitten op de linker kast, die blijft er gewoon in. de groep "zolder" heb ik al uitgesloten, die is het niet. We zijn nu eenmaal zo gewend aan elektra dat we niet snel zonder kunnen, ik kan niet alle groepen uit zetten, men wil hier ook douchen, TV kijken, etc...

@HVinduction : de zonnepanelen zaten origineel op die alamat waar nu vaatwasser bij staat, maar ik had ineens een extra groep toen ik die lege doos vond en heb ze daarnaartoe verhuisd, dan kon die lelijke losse kabel uit het trappenhuis weg. De zonnepanelen hebben dus een eigen groep, waar alleen nog een LED lampje bij zit, verder niets. Na de omvormer zit een PV verdeler, daar zit een alamat in.

@revado : ik heb helaas geen megger.

@rew : bedrading kan inderdaad ook, moet ik eerst de foute groep vinden.

@testman : Vooralsnog gaat het nu goed, ik begin die omvormer steeds meer te verdenken. Ik zal de tiktest wel eens proberen.

In no Sense, Nonsense

Waar zit de algemene groep in de keuken en de cv op? Een eventuele close-in of hotvil boiler kan ook de boosdoener zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Weliswaar in de Tropen :
Mierennest in een doos die een intermitterende sluiting naar aarde ( vochtige muur) veroorzaakte.
Ik wist al de groep, maar het heeft nog een tijd geduurd eer ik het lek gevonden had.
Was meestal 's nachts en dan knalde de A/C eruit en werd de slaapkamer heel warm.
Slaapdronken naar aardlekken zoeken is best irritant !

Op 1 september 2023 23:14:18 schreef redguuz:
Weliswaar in de Tropen :
Mierennest in een doos die een intermitterende sluiting naar aarde ( vochtige muur) veroorzaakte.
Ik wist al de groep, maar het heeft nog een tijd geduurd eer ik het lek gevonden had.

Kan ook in Nederland, tijdje geleden mierenest in een normale inbouw wandcontact doos.

PV op een gedeelde aardlek is gewoon onhandig en vragen om problemen. Dat het soms werkt is meer geluk.

Hier zit de pv op een 100mA Aardlek automaat, vooral in de koude winterdag wilde de 30mA wel eens trippen.

mvdk

Golden Member

Ik mis in de opsomming van keukenapparatuur de inbouw combi oven. Die is er echt niet?

dijkmane

Golden Member

die is er wel, maar die zit op de linker kast en die aardlek blijft er in, dus is niet de oorzaak, zie de foto

In no Sense, Nonsense
dijkmane

Golden Member

Opgelost.
Kast vernieuwd, alles zn eigen Alamat.
zit in ieder geval niet het hele huis donker bij een aardfout

oorzaak was dus de PV omvormer, die heeft nu zijn eigen alamat.

In no Sense, Nonsense