Miele KFN9755IDE koelt niet maar vriezer werkt wel

Hoi,

Hallo allemaal,

Ik heb een zelfde sooort euvel met mijn Miele KFN9755IDE.

De Vriezer geeft netjes -18C aan zoals ingesteld zet ik hem naar -20 dan zie je dat de vriezer ook -20 ingestelde temp haalt.

Echter werkt het koelen niet, de koelkast geeft nu 18C aan, als ik hem op Super zet reageert hij soms wel en zie ik de temp langzaam naar beneden gaat echt is super cool maar 6 uur actief dus als ik in de ochtend weer kijk staan de temp weer eregens tussen de 12-18C.

Ik heb ook de ventilatoren gecontroleerd, die slaan soms aan dus zijn niet defect.

Ik kan niet voelen of ie heet is zit ingebouwd. De koekast wand is gewoon warm. Vriezer even op -25 en volgens de lcd was ie binnen 3 uur van -18 naar -25.

Als het een relais waarom zou hij het soms wel doen. Ook blijft de vriezerwand met ijs zitten 2 weken terug ontdooid en nu alweer wat ijs vorming wat "no frost" zou het moeten zijn. Rubbers nagelopen en dat is allemaal prima zuigt goet vacuüm.

Er zit geen draaiknop thermostaat in, de lcd display heeft voor koelen en vriezen een aparte indicatie. De NTC meten wel de temp maar blijkbaar komt het koude lucht niet vanuit de vriezer door naar de koeler.

Als ik met een magneet test met de deur open dan zou ik vervangen dat de fan constant draait maar die werkt soms wel/soms niet nu vaker niet.

Hemant

Ik kijk het straks in. Ev een mailadres voor moest er info zijn?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Alvast bedankt
Hemant

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 7 september 2023 19:27:41 (36%)

Voila. In de postbus.

De toestellen worden gemaakt door Liebherr. Die hebben betere info dus dat kan je zeker al eens bestuderen. Laat maar weten of je er aanuit kunt.

Dus meeste kans een ontdooisensor (ntc) stuk. Probeer die te betrappen via het uitlees menu.

Als het de gasklep is wordt het wat ingewikkelder.

Test ook zeker de ontdooiweerstand dat die werkt. Bv een vermogenmeter in het stopkontakt en manueel via het service menu de verwarming aansturen. Dan moet je het vermogen kunnen aflezen. 200-400Watt?

Top!

Ga even rustig doorlezen. Menu geeft aan of ntc stuk is?

Ik zie er maar 1 in zicht bij de vriezer die andere 2 zijn verstopt.

Is het wel de moeite waard om hem te repareren die kabel van die vriezee ntc loop achter langs en verdwijnt in de want

Je mag me ook helpen als je in regio denhaag zit ?
Hamant

Nee. De foutcodes komen gewoon op het display. Bij u niet het geval dus als er een afwijkende waarde is valt die nog binnen de grenzen.

Via het menu kun je wel de actuele temperatuur uitlezen. Is de frigo 15 graden en je leest -20 af dan is daar duidelijk wat.

Er zijn 4 sensoren. 2 ruimte voelers in frigo/diepvries. Deze gaan weinig stuk. En 2 ontdooisensoren. Deze slijten harder en zijn dus verdachten. De positie van deze sensoren is niet in de ruimte maar op de verdamper. Die is normaal bij compressorwerking veel kouder. Dus de uitgelezen waarden wel correct interpreteren.

Een trage test met gematigde zekerheid is de ontdooi test. Zet het toestel 2 dagen uit en open! Lees daarna de ntc waarden uit. Die zouden alles dezelfde moeten zijn. Gezien sommige sensoren pas falen bij koude is de betrouwbaarheid dus gematigd maar zeker een indicatie.

Zou ik ook doen het ontdooien en daarna de temperaturen of beter nog de weerstandswaardes meten, dan zie je het verschil. De verdamper sensoren krijgen in de regel veel voor de kiezen, temperatuursvershillen van wel max 40 Graden!

Hoi,

Heb even test gedaan en ik krijg de volgende waardes:

E1 = 27C luchtkoelzone
E2 = 27C verdamper koelzone
E3 = -11 lucht diepvriezone
E4 = 7 verdamper dieprvieszone

Kan je daar wat mee?

Wat betreft uitlezen vermogen bedoel je daar dit mee:
Step Display Operation Display following operation Testing option / Info Service menu start
1
Actual value
Press “On/Off” and "SuperFrost" simultaneously for 3 seconds.
"H" flashes at the same time as the SuperFrost and SuperCool LED
Service menu active
2
"H" flashes at the same time as the SuperFrost and SuperCool LED
Press "SuperFrost"
Refrigerator compartment: +5°C Freezer compartment: "A" flashes
Manual defrost activated
Manual defrost automatically stopped. Manual defrost can be ended prematurely by switching the freezer compartment off and back on again.

Of bedoel je de L4 functie en dan meten?

stroommeter heb ik moet alleen onder de koelkast kruipen voor de strekken en die effe tijdelijk verplaatsen.

Hemant

Ik bedoel L4 maar auto ontdooi progr kan mss ook

De diepvries heeft -11 dat is veel te warm. De verdamper heeft dus minstens evenveel. Die 7 klopt niet. Tenzij!!! Je de ontdooiing opgezet hebt en deverwarming de boel heet stookt in de diepvries. Indien niet: verdampersensor vd vriezer vervangen.

Ik had tijdelijk even ontdooi even aangezet.

Maar die staat weer uit zodra de vriezer weer op temp is meet ik de waarde voor de zekerheid even weer.

Om die ontdooi sensor te vervangen moet de hele koelkast uitbouwen of kant dat makkelijk als ik die kap eraf haal?

In de servicemanual staat ie wel aagegeven als locatie maar niet hoe die loopt.

Ik zag een filmpje waar ze die sensor afknippen en een nieuwe eropzetten met een krimpkous. Kweet niet of dat verstandig is.

Zijn al die NTC's hetzelfde in waarde? Ik zie namelijk maar 1 tabel in 6.1

Bij mij zit de vriezer deel er anders uit, ik heb geen metale maar een piepschuim cover.

Is er ook een manier om te testen of dit het probleem verhelpt?
Als ik het goed begrijp denk de ontdooisensor dat ie op 7 graden staat en gaat dus niet aan. Stel ik zet er een 12k weerstand op wat ongeveer 0C zal dat werken. Ik lees dit stukje:

The defrost heater remains switched on until - the freezer compartment evaporator sensor has reached +7°C or - a max. defrosting time of 40 minutes has been reached

Hemant

[Bericht gewijzigd door hemant_5400z op vrijdag 8 september 2023 15:46:28 (19%)

Al je krimpkous met lijm gebruikt is het toegelaten. Wel dubbel. Zowel eerst draadjes als daarna kabel.

Ik zou eerder 47k gebruiken. Maar dan de verwarming uittrekken want als die dan plots zin krijgt in een ontdooi cyclus dan heb je heibel.

een vaste weerstand word niets, want processor verwacht een ontdooi cyclus en gaat dan wachten totdat kast echt ontdooid is, letterlijk!

De vraag is wanneer hij die cyclus begint. Bij opstarten. Dan wordt het niets (whirlpool doet dat bv) of na 24u. Dan heb je een 24u periode om de frigo te monitoren.

Hallo,

Gister even L0 to L5 gecontroleerd.
Alles werkt FAN's vriezer en koelkast spinnen zoder geluid of aanlopen.

Ik heb toen L4 wat langer aan laten staan staan zodat het ijs in de vriezer goed is gaa ontdooien dat werkte ook. dus de deforst heater werkt want ijs op achterwand in vriezer was er na een uurtje af.

Toen weer alles aangezet.

Vanochtend even naar de Ewaarders gekeken:

E1: 24C
E2: 22C
E3: -20C
E4: -17C

display koelkast: 23C
display vriezer: -17

Hoor graag van jullie, ik hbe op dit moment 2 koelelementen in de koelkast gezet om te krijgen of ik de koelkast naar beneden krijg en dat koeling weer opgang komt.

Hemant

1. Klopt het dat E4 de verdamper voeler vd vriezer is? Die is normaal altijd kouder of minstens even koud. Tenzij met de ontdooiing. Deze heeft wederom een hogere waarde. Dat is zeker een verdachte.

2. De frigo doet echt wel niets. Wat gebeurt er als je de vriezzr op z'n warmst zet. -15? Dan heeft de koelkast tijd om te koelen.

3. De gasklep hapert of de diepvries gaat met teveel "aandacht" lopen.

4. Wat met de compressor. Draait die veel? Slaat die uit?

5. Kun je via de service de gasklep laten kletsen?

6. Je E3 is -20 maar op hoeveel heb je hem ingesteld?

7. De ventilator in de diepvries draait?

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 9 september 2023 11:26:00 (10%)

Hoi,

Dat is dus het vreemd. Ik heb heb dus gister uur op L4 gezet alle ijsvorming in de vriezer was weg.

Vanochtend uitgelezen die post waardes en 2 koel elementen erin gezet.

Nu kijk ik net in de koelkast en die staat op 5C de ingestelde waarde :(.

Als ik nu de E's uitlees:

E1: 11C koelkast lucht sensor
E2: -2C verdamper koelkast
E3: -17C vriezer lucht sensor
E4: -17C verdamper vriezer

koelkast 5C display vriezer display -18C

Hemant

Op 9 september 2023 11:18:27 schreef EricN:
1. Klopt het dat E4 de verdamper voeler vd vriezer is? Die is normaal altijd kouder of minstens even koud. Tenzij met de ontdooiing. Deze heeft wederom een hogere waarde. Dat is zeker een verdachte.

Ja dat klopt

2. De frigo doet echt wel niets. Wat gebeurt er als je de vriezzr op z'n warmst zet. -15? Dan heeft de koelkast tijd om te koelen.

zoals ik zei hij werkt nu weer weet niet hoelang :( na ontdooien bijna 15 uur later leeft de koelkast weer

3. De gasklep hapert of de diepvries gaat met teveel "aandacht" lopen.

Die zie ik niet in het menu

4. Wat met de compressor. Draait die veel? Slaat die uit? ik hoor de kloekast bijna niet soms beetje suisen

5. Kun je via de service de gasklep laten kletsen? gasklep hoe doe je die heb alleen de L codes gedaan

6. Je E3 is -20 maar op hoeveel heb je hem ingesteld? -18 staat de koelkast ingesteld

7. De ventilator in de diepvries draait?

yes die heb ik getest met L5 werkt prima geen geratel loopt netjes.

Zie andere antwoord achter je vraag cursief

bedankv voor het meedenken
Hemant

Goh. Wat je kan doen is met krimpkous met interne lijm (speciaal model) en een namaak (alternatief)sensor de diepvriesverdamper sensor vervangen. Ben je niet veel geld kwijt en heb je een eliminatie test daar die hoofdverdachte is. Is het een gasprobleem dan is het toch een vogel voor de kat.

Hoi,

Is er een manier om gasprobleem te constateren.

Welke ntc beveel je aan?

Hemant

Wat ook kan als dat niet helpt is de diepvriesruimte (! Niet verdamper ntc) sensor te vervangen door een 47k weerst en dan de diepvries op -16(15) zetten. Dan denkt hij dat hij -21 heeft en gaat hij enkel nog tijd en energie besteden aan de koelkast. Om te testen of de koelkast op zich goed functioneert.

@smd had voorgesteld om eens uit te bouwen om de achterzijde te bekijken. Is dat al gedaan? Condensor (persleiding gas) proper?

De verdamper in de diepvries vriest toch niet dicht met sneeuw?

Op 9 september 2023 13:14:30 schreef hemant_5400z:
Hoi,

Is er een manier om gasprobleem te constateren.

Welke ntc beveel je aan

Moeilijk. Dan moet je eerder gaan elimineren en veel monitortijd investeren. Bv bij blijven en testen hoeveel de motor aan en uit springt. Draait die heel veel en gebeurt er koelgewijs niet veel of wordt de condensor niet echt warm dan is dat een indicatie.
Ook weer geen zekerheid want de verdamper kan op -35 zitten terwijl de ventilator niet draait.
@smd besteld ze ergens alternatief (ali). Die zal je beter advies daaromtrent kunnen geven.

Wat ik wel merk is dat de koelkast blijft functioneren zolang de vriezer geen ijsvorming heeft zodra er een laag ijs in de vriezer zit gaat de koelkast hoger in graden.

Ik dacht mosschien ventilatie met de warme maande dus effe schoonmaker.
Kom ik tot mijn verbazing dat de keukenboer 14 jaar terug wel een rooster heeft gemaakt in de plint. Maar onder de koelkast en boven de koelkast zit alles gewoon dicht dus er is helemaal geen luchtstroom ?.

Kan dat not iets zijn hij heeft het 14 jaar wel goed gedaan zo?

Als
Iemand voor mij een ntc waarde heeft @25c die overeenkomt met huidge graag.

Heb hier alleen 10k @25 liggen maar dat is niet de juiste denk ik.
4.7k ntx zou dat gem moeten zijn?

De condensor wordt volgens mij wel goed heet binnen 30 min liet het ijs wat tegen die kunstof kap aanzat al lof dus daar achter moet het goed warm zijn geweest

Hemant

[Bericht gewijzigd door hemant_5400z op zaterdag 9 september 2023 13:28:18 (10%)

https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b57020m2502a001-b57020m2502a001-ntc-tem…

De originele x2

Kan idd door jarenlang op hoge temperatuur te puffen dat hij vroegslijtage heeft. Taaie beestjes. Met een nieuwe is dat niet meer waar. Direct stuk en...geen garantie.

Het dichtvriezen kan door de ntc uiteraard
Of door mindere gaswerking maar zou de gok wagen. Je weet op voorhand hoeveel geld je kwijt bent met de gok.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 9 september 2023 13:31:12 (12%)

meer ijs in vriezer en koelkast werk dan niet lijkt op een X2 condensator probleem, NTCs lijken OK.Wat doet de kast op supercool stand?? Als de vriezer geen -30 haalt, dan is er iets loos in de capillair schakeling OF gas te kort/compressor geen capaciteit, dit kan door oververhitting verergerd zijn!

@smd

Wanneer moet ik de e nummers uitlezen als ik supperfrost aanzet?
Direct of na een bepaalde tijd?

De koelkast werkt nogsteeds na deforst netjes op 5 en vriezer -18.

Waar zit de x2 condensator?

Hemant