Omvormer 220 Vac naar 12 Vdc 180 amp.

Hallo,

Een vraagje van een leek onder de specialisten ;-)

Ik heb een elektrische stapelaar die ik gebruik als lift vanuit het gelijkvloers naar de kelder.
Deze stapelaar werkt via een hydraulische pomp (12volt 180 amp. 1750 tr/min.)
Gevoed door twee 6 volt batterijen in serie verbonden (Trojan T-105 RE 225Ah)
Er zit ook nog een elektrische motor aan de wielen van de stapelaar (verrijdbaar) waarvan geen gegevens beschikbaar.

Nu heb ik een probleem met die vervloekte batterijen, die ik al eens heb vervangen en alweer versleten zijn door het weinige gebruik ervan vermoed ik.
Ik was nu aan het denken om die batterijen te vervangen door een omvormer via het net 220vac naar 12vdc 180amp.
Dan zit ik wel met een kabel aan de stapelaar, maar dat stoort me niet omdat hij meerendeel stil staat.
Bestaat er zo een omvormer, of andere oplossing ?

Ik heb al omvormers gevonden (220vac naar 12vdc 500watt) die meer gebruikt worden voor led-verlichting enz. Kan ik er misschien zo 5 parallel verbinden (5 x 500 = 2500watt = 208amp.) ?
Omvormers van 12vdc naar 220vac met voldoende ampere staan genoeg op het net, deze worden vooral met zonnepanelen gebruikt… maar ik heb dus omgekeerd nodig !

Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem, want ik weet het niet meer ;-)

Alvast bedankt

Aanloopstroom kman een dingetje zijn.

Maar ik zou gewoon voor een paar goede loodaccu's gaan en een druppellader. Dan houd je die accu's wel op pijl.

Als je m niet mobiel hoeft te gebruiken en een snoer geen probleem is, dan lijkt het me handiger om de pomp te vervangen door een 230V exemplaar ipv zulke vermogens uit voedingen willen halen.

McAwesome

Golden Member

Het bestaat (maar niet goedkoop):

200A
https://be.farnell.com/mean-well/rsp-3000-12/power-supply-ac-dc-12v-20…

250A
https://be.farnell.com/xp-power/hds3000ps12/power-supply-ac-dc-12v-250…

Ik meen dat hier in Vraag & Aanbod zo nu en dan ook behoorlijke voedingen voorbijkomen. Ik vind ze nu niet meteen terug.

Arco

Special Member

200A/250A kan te weinig zijn om de aanloopstroom van de motor te leveren.
Een accu vindt het niet erg om gedurende korte tijd een veel hogere stroom te leveren: een switcher valt dan in storing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Losse voedingen parallel zetten is recept voor vuurwerk. Er zijn wel 12V 2500W voedingen:

https://www.bol.com/nl/nl/p/2500w-server-interne-voeding-psu-eth-bitco…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

JA ze bestaan wel. Ik ergens als het goed is 2 server voedingen liggen die kunnen op 12V 200A aan. Die wil ik eventueel wel verkopen.

Maar daar kan je niet direct jouw motor mee voeden omdat als zo een motor opstart je ruim over die 200A heen gaat.
Als er nog een regeling in de stapelaar zit dan zal dat wel lukken.

Ik heb al omvormers gevonden (220vac naar 12vdc 500watt) ... Kan ik er misschien zo 5 parallel verbinden

De meer gebruikelijke naam voor deze omvormer is een voeding. Er zijn maar heel weinig voedingen die gemaakt zijn om parallel te kunnen gebruiken.

Zo een server voeding die kan wel parallel maar alleen als je dat ook op de goede manier aansluit.

Gevoed door twee 6 volt batterijen in serie verbonden (Trojan T-105 RE 225Ah)

Zelf zo ik niet voor zo een zware voeding gaan en een tussen oplossing nemen. Neem een 12V auto accu van 40 - 55Ah. Die kan die stroom wel leveren maar is dan snel leeg in vergelijking met je 225Ah accu.
Als je dan op de accu een 10 of 20Aacculader aansluit dan is die accu ook weer zo opgeladen.

Nu heb ik een probleem met die vervloekte batterijen, die ik al eens heb vervangen en alweer versleten zijn door het weinige gebruik ervan vermoed ik.

Een accu moet je wel regelmatig opladen en dat kan heel simpel via een tijdklok die je 1 keer per maand insteld om de accu te laden.
Dit type accu wat je nu hebt daar moet je ook regelmatig water bijvullen want er zitten 3 vuldoppen op. JE vult ze bij tot net over de platen dus platen moeten onder water zitten maar zeker niet meer.
Als na lange tijd je accu dus dood lijkt en hij ook niet wilt laden moet je als eerste water bijvullen en dan wil die ook wel weer laden.

Een autoaccu is onderhoudsvrij en is dan wat makkelijker maar moet af en toe opgeladen worden.

Een druppellader is inderdaad dé oplossing. Gewoon altijd er aan laten zitten net zoals de oldtimerhobbyisten doen. Een bekend merk is Optimate.

Als je toch het accusysteem wil vervangen (wat ik snap, zelfs in het beste geval moet je iedere 10 jaar die accu's wel vervangen) zou ik eerder neigen naar een vervangende motor voor de hydraulische pomp (dan wel een complete kant en klare pomp) die op netspanning werkt, dan om te werken met een omvormer.

Op netspanning riskeer je nog hetzelfde probleem (aanloopstroom) maar in principe kan je dat probleem oplossen door een standaard type B automaat te vervangen door een type C, als jouw bekabeling kort en dik genoeg is om voldoende kortsluitstroom op te leveren bij een kortsluiting.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

zou ik eerder neigen naar een vervangende motor voor de hydraulische pomp (dan wel een complete kant en klare pomp) die op netspanning werkt,

Ja dat is eigenlijk een veel betere oplossing.
12V 180A = 2160W. Kan je prima vervangen voor een 2,2kW 230v motor. Dan wel even opletten dat de 230V motor hetzelfde toerental heeft als de 12V motor, lager mag maar hoger niet.
Bij een lager toerental werkt de stapelaar wel iets langzamer.

Bedankt voor de snelle reactie iedereen,

Zo een omvormer is inderdaad duur, en misschien nog niet optimaal ivm motor opstart (aanloopstroom).

Ik zou inderdaad een 230volt hydraulische pomp kunnen gebruiken, maar dan kan ik de stapelaar niet meer verplaatsen (motor 12volt) is niet heel belangrijk, maar soms wel handig.

Ik wist niet dat je een auto batterij van 55ah (goedkoop) kunt gebruiken ipv de originele 225ah (duur) is dit dan zonder verlies van vermogen ?
Dan is de batterij van 55ah 4x sneller leeg dan die van 225ah vermoed ik ?
Op het net zijn batterijen te vinden van 12volt 100ah voor 100 euro, dat is nog wel te doen ;-)

Ik ga nu heel waarschijnlijk door de mand vallen ;-) maar ben op het net een acculader met starthulp tegen gekomen (150 euro) is dat misschien een alternatief ipv een batterij (zie bijlage) ?

Op 11 september 2023 16:44:47 schreef McAwesome:
Ik meen dat hier in Vraag & Aanbod zo nu en dan ook behoorlijke voedingen voorbijkomen. Ik vind ze nu niet meteen terug.

Ja, dat was volgens mij gebruiker "joopv". Regio eindhoven. IIRC. Je kan eens mailen of er misschien eentje "niet verkocht" is overgebleven....

Op 11 september 2023 20:17:39 schreef ivend:
Ik wist niet dat je een auto batterij van 55ah (goedkoop) kunt gebruiken ipv de originele 225ah (duur) is dit dan zonder verlies van vermogen ?

Nou, ja....

Dan is de batterij van 55ah 4x sneller leeg dan die van 225ah vermoed ik ?

....dat dus.

Met de kleine opmerking dat als een auto 800CCA heeft, een4x grotere accu wel eens 3200CCA zou kunnen hebben. Het enige is... Waarschijnlijk zit dat ding daaronder. Als je hoop hebt op dat een 200A voeding het gaat doen, zit je dus met een 600- of 800CCA accu wel goed. (ook als het iets lager zou zijn... oh, de eerste die ik zie is 480. ook best).

r ben op het net een acculader met starthulp tegen gekomen (150 euro) is dat misschien een alternatief ipv een batterij (zie bijlage) ?

Hoogst waarschijnlijk is dat een "acculader met ingebouwde loodaccu". Dus hij laad eerst de externe accu, en als dat klaar is z'n interne accu. Als je dan de starthulp-functie uit de kast trekt is de kans dat die interne accu geladen is groot. Een startende auto kan zomaar 300A trekken en de goedkoopste manier om dat voor mekaar te krijgen is met een loodaccu. Vandaar ook dat zo'n ding meestal meegeleverd wordt in de meeste autos.

Dat lader-met-starthulp ding zet je wegens sluipverbruik uit en voor je het weet heb je de accu die daarin zit ook kaduuk.

Ik zou gewoon een kleine druppellader kopen. Bij druppellader.com de goedkoopste 24 euro (tot 40Ah zeggen ze. Ik denk dat ik het aan zou durven).

Ik vind dat belachelijk duur. Het lijkt me dat ze zo'n ding in china voor onder de 2 euro kunenn maken. (en opsturen kost dan ook zoiets).

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 11 september 2023 20:34:11 (70%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Dan is de batterij van 55ah 4x sneller leeg dan die van 225ah vermoed ik ?

Ja die is veel sneller leeg en een auto accu mag je ook lang zo ver niet ontladen, dat klopt allemaal. OM eerlijk te zijn is een autoaccu denk zelfs 10x sneller leeg.
Maar als je dan een 10A acculader op de accu aansluit dan heb je accu die eigenlijk nooit leeg raakt maar altijd weer langzaam bijgevuld word. Als de stapelaar omhoog moet dan trek je voor zeg 30 seconden heel veel stroom uit de accu, en de acculader zal daar zeg 5 minuten voor nodig hebben om dat weer aan te vullen. Als je dus niet continu aan het heffen ben dan is dat geen probleem. Maar die 180A trek je enkel als je aan het maximaal te heffen gewicht zit op de maximale snelheid van de motor.

is dit dan zonder verlies van vermogen ?

In een auto moet er ook even 400A naar de startmotor gaan en 180A is voor een start accu geen enkel probleem. Dus er is geen verlies van vermogen.

Ik zou inderdaad een 230volt hydraulische pomp kunnen gebruiken, maar dan kan ik de stapelaar niet meer verplaatsen (motor 12volt) is niet heel belangrijk, maar soms wel handig.

Er zitten toch 2 motoren in zo stapelaar. 1 voor rijden en 1 voor heffen. JE kan hem ook deels ombouwen maar dat zal weinig zin hebben.
Bij onze heftruck was de rijmotor ook nog 140A en de hefmotor 180A en dat op 48V.

dergelijke tractie accu's kun je niet constant aan de oplader houden, dan verdampt het demi water. heb eenzelfde soort accu's pas vervangen in de hoogwerker, deze waren al 2 jaar langer meegegaan als eerdere sets met 5 jaar. echter men wilde ze laten "testen" en toen bleek dat er nog 40% over was aan capaciteit. ik zei al een tijd dat die niet goed meer waren, er moest veel te vaak water bij en op koude dagen liep de accu snel leeg.

zien eruit als trojan T-105 accu's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je moet de lader ook wel afschakelen als de 13,8v bereikt is. Dat moet bij iedere accu die een constante spanning moet hebben. 13,8v is de grens waarboven elektrolyse gaat plaatsvinden in een 12v accu.
Ik weet niet wat voor lader de hoogwerker bij jou gebruikte, maar als dat nog een oudje is zonder afschakeling...

Voor deze toepassing - even kort héél veel stroom trekken en dan weer even niets - is een startaccu voor de verandering eens wél geschikt. Althans, hij zou in theorie geschikt moeten zijn, e.e.a. hangt wel af van hoe vaak je dat ding op z'n donder geeft. Maar het is het proberen waard want startaccu's zijn best betaalbaar. Desnoods even een goede 2e hands proberen voordat je er definitief een besluit over neemt.

Maar je moet 'm dus wel continu aan een stroombegrensde 13,8v voeding laten hangen.
Ik zeg hier even 'voeding' want nu ik er over nadenk, zal een slimme lader mogelijk in de war raken van de rommel die de hydrauliek maakt op de accuspanning. Een lineaire voeding is hier wellicht nog de beste optie voor. Een doodnormale labvoeding van bijvoorbeeld 3a, ingesteld op 13,5 a 13,8v, doet al precies wat je wil dat ie doet.

Als je die stapelaar tóch nog ergens anders wil gebruiken, dan is je accu wel sneller leeg. Maarja, zie eerst maar eens hoe vaak ie heft met de autoaccu.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fripster

Golden Member

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ja, een PB137 werkt prima om een loodaccu op precies de juiste standbyspanning te houden. Misschien nog even een dikke blusdiode antiparallel aan de lader zetten om de flinke pieken die de motor kan genereren te onderdrukken.

Maar laden met 1,5a moet wel genoeg zijn om het gebruik bij te kunnen benen. Als je maar een handvol keren per dag heft zal het wel loslopen maar ik heb nog niets gelezen over hoe vaak en hoe lang dat ding nu eigenlijk moet draaien.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

Met de kleine opmerking dat als een auto 800CCA heeft, een4x grotere accu wel eens 3200CCA zou kunnen hebben.

Dat hoeft niet,
Er zijn 3 soorten loodaccu's, startaccu, tractie- en semi tractie accu's
De startaccu is zo gemaakt dat hij voor zijn formaat erg grote stroom kan leveren maar mag maar voor 25% ontladen worden.

De tractie accu is gebouwd om het lang vol te houden en mag je tot 80% ontladen maar kan relatief minder stroom leveren. Deze accu is opgebouwd met dikkere platen als een startaccu en kan er wel beter tegen om langdurig een grote stroom te leveren.

Een semi tractie accu zit daar tussenin en kan je tot 50% ontladen.

Ik bedoel: als je een 800CCA autoaccu van 55Ah kan maken, dan kan je ze ook van 220Ah en 3200Ah maken. (gewoon 4 parallel en een lompe crossbar is een optie namelijk).

TS heeft gewoon een typische stituatie waarbij "minder accu, maar die grotere stromen aankan" nuttig kan zijn. En dan zal dus 4x kleinere accucapaciteit, maar relatief 4x grotere stromen waarschijnlijk betekenen dat ie iets meer dan 4x aan "bereik" inlevert. (bereik is hier: "afstand en/of aantal handelingen die je op 1 acculading kan uitvoeren").

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

gewoon 4 parallel

Ja dat kan ook. Maar ik denk zelf gewoon 1 accu en dan tijdens het werken de acculader aanzetten. Maar ik weet ook niet precies hoe lang TS elke keer aan het werk is en hoeveel tijd er dan tussen de hef bewegingen inzit.

Als de autoaccu te snel leeg is dan is jouw optie prima.

Bedankt voor de aanvulling,

De stapelaar word niet veel gebruikt, zo’n 2 keer per week omhoog en naar beneden en 1 keer per maand eens iets verplaatsen (elektromotor 12volt op de wielen)

Tot nu toe heb ik die twee 6 volt batterijen (in serie) kunnen opladen met een simpele optimate4 druppellader van 1 amp… volgens mij stopt deze met laden als de batterij vol is ?
Deze druppellader is constant aangesloten op de batterijen, enkel bij gebruik stapelaar koppel ik deze los… of mag ik deze eraan laten hangen tijdens gebruik stapelaar ?

Ik heb nog een autobatterij 12volt 44ah (400amp koudstart) liggen, indien deze nog goed is zal ik eens proberen of het zal gaan ;-)

je zou kunnen proberen met 1 of 2 diesel accu's van een auto, en daar een gewone 13V 10A lader op aansluiten om de accu's vol te houden.
als je ze dan gebruikt, laad je ze continue weer bij met 10A.

die grote 225Ah heb je enkel nodig als je lang zou werken, en dat lijkt hier het geval niet.
bijkoment, een draadje van 12V 10A is sneller gelegd dan eentje van 12V 250A.
desnoods bouw je de lader gewoon bij in, en heb je een 230V draad naar je stapelaar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

Ik heb nog een autobatterij 12volt 44ah (400amp koudstart) liggen, indien deze nog goed is zal ik eens proberen of het zal gaan

Zoland die nog op ca 12V staat dan kan je die gewoon proberen. IN een auto is een accu versleten zodra hij de startmotor niet meer rond krijgt. In de stapelaar ligt de stroom die nodig is iets lager en kan je een oude accu die net niet meer goed is nog best even gebruiken.

Maar je hebt de accu nu toch liggen dus gewoon een keer proberen.

Tot nu toe heb ik die twee 6 volt batterijen (in serie) kunnen opladen met een simpele optimate4 druppellader van 1 amp… volgens mij stopt deze met laden als de batterij vol is ?

Nee een druppelader die stopt niet met laden.

IK had al eerder gezegd dat de accu's die je nu hebt regelmatig bijgevuld moet worden met water, is dat ook gebeurt. Want continu opladen zorgt voor continu verdampen van water. Nu zal dat met 1A heel gering zijn maar toch.
Voor deze tractie accu is een druppelader ook niet zo goed die moet echt met een goede lader opgeladen worden.

2 keer per week omhoog en naar beneden en 1 keer per maand eens iets verplaatsen

Normaal zou een accu met jouw weinige gebruik het 10 jaar vol moeten kunnen houden. 1 keer om de maand en dan na het verplaatsen de accu met een acculader opladen is beter als de hele tijd op een druppel lader.En dan elke maand na het laden water bijvullen. Dit altijd na het laden doen.

Met 1 keer per maand laden is het dan wel belangrijk dat als de stapelaar niet gebruikt word deze niet alsnog ergens stroom verbruikt. Als die uitstaat mag er geen verbruik zijn.
Eventueel mag je ook om der 2 weken of om de week een keer opladen maar alleen als dat nodig is en de accumeter aangeeft dat de accu geladen moet worden. Maar zolang de accumeter nog een volle accu ziet hoef je niet te laden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 12 september 2023 18:28:19 (12%)

Op 12 september 2023 15:39:27 schreef fcapri:
je zou kunnen proberen met 1 of 2 diesel accu's van een auto, en daar een gewone 13V 10A lader op aansluiten om de accu's vol te houden.
als je ze dan gebruikt, laad je ze continue weer bij met 10A.

Dat is VEEL te lomp voor het gebruik.

Als ik het goed begrijp staat het ding in een kelder met een gat/luik er boven zodat ze stuff van beneden naar boven kunnen transporteren zonder te hoeven sjouwen.

Als de afstand 3 meter is, het gewicht 200kg dan gaat het over 2kN * 3 meter = 6kJ per keer. Met 2x in de week gaat het om 12kJ per week. Laat de efficientie 50% zijn, dan heb je 24kJ per week uit de accu nodig. Een 1Ah 12V accu heeft 1A * 12V * 3600s = 43kJ aan energie. Kortom, in de "max 25% ontladen" van die 44Ah accu zou je bijna 20 weken toe kunnen!

Kortom, met 40mW laden zou je de accu vol kunnen houden. Dus bijvoorbeeld een factor 25 marge wel prettig: Dan kan je ook een keer 4x in de week heffen. Dan heb je het over een 1W lader.

Die 120W (12V * 10A) is m.i. ECHT overdreven voor dit gebruik. Gewoon een kleinere lader kiezen, 1 die volgens de handleiding niet groot genoeg is voor een 44Ah accu. Dan kan je hem tenminste niet overladen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 september 2023 09:07:22 schreef Ledlover:
Je moet de lader ook wel afschakelen als de 13,8v bereikt is. Dat moet bij iedere accu die een constante spanning moet hebben. 13,8v is de grens waarboven elektrolyse gaat plaatsvinden in een 12v accu.
Ik weet niet wat voor lader de hoogwerker bij jou gebruikte, maar als dat nog een oudje is zonder afschakeling...

de lader is een elektronische, maar evengoed gaf de nalaadfunctie nog duidelijk geborrel, dus word er nog knalgas gemaakt. die accu's zijn meer van het gebruik en de jaren versleten, wat denk je dat de hydrauliekpomp in een hoogwerker aan stroom trekt? rijden gaat op dezelfde pomp. kon er elk half jaar een 5 liter water bijdoen, dat is als ze nieuw zijn een heel stuk minder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

kon er elk half jaar een 5 liter water bijdoen, dat is als ze nieuw zijn een heel stuk minder.

Dat klopt niet. Dit type accu moet je altijd water bijvullen na het laden.
Het verbruik van het watet hangt samen met de warmte ontwikkeling in de accu en de omgevingstemperatuur. dus ook een nieuw accu verbruikt soms veel water.
Als je na een 6 maanden een keer ga bijvullen en er moet 5 liter bij dan ben je al veel te laat.
Elke lading hoeft niet persee maar toch wel heel erg regelmatig na het laden bijvullen. Maar als je jezelf aanleert na elke lading dat gaat dat beter als af en te een keer want dat word al snel veel te weinig.

Ik heb 4 accu's in onderhoud gehad en ze werden allemaal ouder dan 10 jaar en de laatste zelf 13 jaar. Dus ik heb dan toch iets steeds goed gedaan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 12 september 2023 22:13:36 (30%)

Op 12 september 2023 21:07:06 schreef rew:
[...]Dat is VEEL te lomp voor het gebruik.

ik wou gewoon COTS spul nemen. een standaard 12V 8-10A acculader van een auto.
gewoon de lader aansluiten als men de boel gaat gebruiken, en bij niet gebruik, gewoon de accu's afkoppelen. dan hoef je ook niet bij te laden.
de accu's zijn dan gewoon en buffervat zodat je geen 180A voeding meer nodig hebt.
die is ook nog eens beveiligt tegen overstroom.

met een gewone 13,6V voeding van 1A, wat gaat die doen als je de accu's zwaar belast en die inzakken naar 10V?

als grote voordeel ook, als de accu's eens leeg zijn, kan je ze binnen een dag weer vol hebben. en die echte accu lader zal een beveiliging tegen overladen hebben

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken