Metabo boormachine

Beste Allen,
Ik zag een aantal topics over boormachines en na die te hebben gelezen heb ik een aantal acties ondernomen. Maar het is mij (nog niet) gelukt de boormachine aan de praat te krijgen.
Ik heb een metabo SBE 750, iets ouder model, maar prima ding. Opeens deed deze het niet meer. Open geschroefd beetje stof vrij gemaakt. Deed ie het weer. Toen opeens niet meer. Ik dacht kabelbreuk, kabels doorgemeten met een multimeter, ik denk op de juiste manier (tips hiervoor zijn welkom), leek geen breuk. Weer in elkaar geschroefd deed ie het weer. Weer haperen. Nu denk ik dat de kabel ok is, maar de schakelaar problemen veroorzaakt. Kan ik die ook doormeten? en hoe doe ik dat? hij ziet er zo uit, Nr 28. Alvast bedankt voor de hulp.

revado

Honourable Member

Grote kans op een breukje in de netkabel vlak voor of in de tule ( 43) waar deze de machine in gaat.
Een klein stukje inkorten lost het meestal op.

Als je de kabel meet dan ook op de genoemde plek flink bewegen tijdens het meten.

gisteren de kabel 10 CM ingekort en weer bevestigd. toen deed tie niets meer:)
dacht wel dat de kabels wat los zaten in de schakelaar.
Zal ik als eerste een andere kabel bevestigen als test?

revado

Honourable Member

Lijkt mij goed dat eerst te testen, dan kan je dat uitsluiten.

[Bericht gewijzigd door revado op woensdag 13 september 2023 10:59:36 (36%)

Controleer dan ook gelijk de koolborstels op slijtage en of ze niet vast zitten!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

die heb ik al bekeken, zitten niet vast en zien er ook niet echt versleten uit. Ze zijn niet heel klein ofzo. Opties zie ik er niet veel aan. Hoe herken je hier slijtage?

vergeten

Golden Member

De aan/uit knopschakelaar = snelheidsregelaar is eigenlijk een soort "dimmer".
Achter het draaiknopje zit een potmetertje wat versleten kunnen zijn of de loper kan slecht contact maken. Of er zit een verslechterde soldering.

Verdraai dat knopje eens wat en test.

Ze zijn open te maken maar is wel erg prutsen en zorg dat er geen plastic nokjes afbreken.

@Jochem volgens jouw "exploded view" heeft deze geen links/rechts schakelaar dan gaat het onderstaande doorgehaalde wel op!

Er zitten ook maar 2 draden op dus tijdelijk doorverbinden kan ook (dan draait hij op maximum) en kijken of er dan nog haperingen optreden bij bewegen of schudden trillen van de machine.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

maar de schakelaar problemen veroorzaakt. Kan ik die ook doormeten? en hoe doe ik dat? hij ziet er zo uit, Nr 28. Alvast bedankt voor de hulp.

Als ik vermoed dat het de schakelaar is haal ik de draden los en maak tijdelijk een doorverbinding buiten de schakelaar om. Schroef alles weer dicht en dan als je de stekker in het stop contact steek gaat de machine gelijk draaien.

Maar voordat ik dat doet zit de multimeter in de stand weerstand en zet de 2 meetpennen op de koolborstels en draai de rotor dan langzaam rond. JE zou dan steeds weerstand moeten meten. Maar als de rotor deels verbrand is dan meet je soms ineens een veel hogere waarde.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik ben er achter, de stekker was het euvel. Bedankt voor de tips!

revado

Honourable Member

Mooi dat het opgelost is en dank voor je terugkoppeling.

dit forum heeft mij al meerdere malen echt goed geholpen. super blij mee.

KGE

Golden Member

Op 13 september 2023 13:58:34 schreef benleentje:
[...]Als ik vermoed dat het de schakelaar is haal ik de draden los en maak tijdelijk een doorverbinding buiten de schakelaar om. Schroef alles weer dicht en dan als je de stekker in het stop contact steek gaat de machine gelijk draaien.

Dat moet je dus NOOIT doen! Je vergeet heel snel dat je deze stunt uitgehaald heb en voor je het weet steek je de stekker er een keer in terwijl het ding los ligt of wanneer je de boorkop nog in je hand hebt. Om nog maar niet te spreken van iemand anders die de boormachine even leent/gebruikt. Ook wanneer de boor vastslaat kun je dus niet simpel de machine stoppen.
:(

[Bericht gewijzigd door KGE op vrijdag 15 september 2023 16:32:47 (13%)

Er staat ook TIJDELIJK, puur om even te testen natuurlijk of de schakelaar stuk is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.