Nouja, hobby-ist, Het is niet ongebruikelijk om de panelen iets ruimer te kiezen dan de omvormer. Met "minder licht" geven de panelen ook minder stroom. Nu zit je dus al bij 65% van "max zon" aan het max van de omvormer. En omdat we in Nederland ZELDEN "max zon" hebben is dat zo gek nog niet.
Dus de huidige optie is dat je met drie panelen wat van de omvormer capaciteit niet kan gebruiken. En met vier panelen een deel van de paneel-capaciteit niet. Ik vind "totaal ongeschikt" echt te ver gaan.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik verwachtte op m'n suggestie: "regel een vierde paneel" te horen te krijgen: "Maar dat gaat in mijn situatie nooit passen!". Maar TS gaat het proberen. Kennelijk wordt er met een minimum aan budget geprobeert om toch iets rendement te krijgen. En is het niet zo dat iedere vierkante decimeter aan oppervlak vol gelegd moet worden met panelen.
Als je zeg 10kWp aan zonnepanelen nodig hebt en je ruimte is beperkt dat je maar 8kWp aan panelen kwijt kan, dan leg je dus 8kWp aan panelen neer, en moet je zorgen dat de omvormer(s) dat vermogen altijd helemaal kunnen benutten.
Maar de investering in de laatste kW aan vermogen van de omvormer, dat is een "dure". Als ik even aanneem dat omvormer kosten gewoon lineair zijn met het gekochte vermogen, dan is de huidige prijs nu iets van 140 per kW. Als je dan kan kiezen tussen 7kW omvormer en 140 euro op de bank of 8kW aan omvormer en WEL alles van de panelen kunnen gebruiken, dan is die 7kW + 140 op de bank economisch al snel gunstiger. Je zult niet zo vaak de laatste kW aan vermogen uit de panelen nodig hebben, dus die laatste 140 investering heeft een veel langere terugverdientijd.
Kortom, het is niet zo raar om 30% overcapaciteit op de panelen te hebben die je omvormer niet kan gebruiken.
Ik heb hier met m'n 4kW omvormer en 4.8kW aan panelen nog nooit die 4kW aangetikt.