Steca 500 topt af bij ca 380 W

Hallo, ik heb sinds kort een Steca 500M en een string van 3 panelen (225Wp) op het zuiden. Ik zie dat tijdens de dag afgetopt wordt bij ca 380 W. Dacht dat de Steca 500M 500 W moet aan kunnen. Wat kan ik doen om de output op 500 W te krijgen?
Bedankt voor de hulp

Tja. Ofwel je panelen leveren bij mekaar maar 380W, of de steca besluit: "X is te veel, dus we doen niet meer". Misschien kan ie een max stroom van 4.2A aan...

Ok. Handleiding er bij gepakt. Hij doet max 5A aan de ingang. Met ongeveer 3*30V aan de ingang kom ik op 450W waar ie zou moeten aftoppen. Maar als je panelen maar 25V doen ipv mijn schatting van 30V, dan zit je op de 380W.

Edit: Hier is een 225W paneel dat zelfs nog minder dan 25V levert:
https://www.solar4rvs.com.au/exotronic-225w-fixed-solar-panel-shade-re…

(maar ik vond ze ook van 36 en 29V, allemaal 225W).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo Rew, bedankt voor de snelle reaktie. Label op de panelen geeft aan Vmp van 29,7V en Imp van 7,74A. Heb met clamp amperemeter 4,7A gezien bij ingang. V bij ingang geen idee. Panelen zijn ca 10 jaar oud. Zakt bij veroudering van panelen de V of A in of beide? Probleem ligt dus eerder bij de panelen dan bij de Steca?

Was die 4.7A toen de boel op 380 stond? Dan zit de steca iets onder spec. Anderzijds, clamp meters voor DC zouden wel eens wat kunnen afwijken.

Tja, ik weet niet hoe panelen verouderen. Het klinkt alsof er een paar cellen kortgesloten zouden zijn. Als je bij 380W op 4.7A zit, dan impliceert dat ongeveer 81V. Dat is 27V per paneel. Scheelt ook minder dan 10% ten opzichte van "opgegeven waarde".

De bedoeling is gewoon dat je een vierde paneel er op aansluit en zo veel ruimer binnen de werk-range van de omvormer komt.

Ik zeg: Alles werkt naar behoren en (binnen 10%) volgens spec. Helaas werken allebij richting: "minder vermogen".

Op nominaal zou je 441W kunnen krijgen, op -10% van zowel de panelen als de omvormer zit je op 357W. Daar zit je boven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew, logisch verhaal. Ga op zoek naar vierde paneel.

hobby-ist

Honourable Member

De panelen zijn niet geschikt voor de steca-500 omvormer.
De omvormer trekt MAXIMAAL 5 ampere ingangsstroom. Eigenlijk 4,8 Ampere..

Paneeln zijn 225Wp bij 29,7V (30 afgerond) en 7,74A. Die 7,74 ampere wordt dus niet gehaald..

30V keer 4,8 ampere keer 3 panelen is ongeveer 340 Watt . Komt dicht in de buurt van 380 Watt.

Wat ook nog ana de hand kan zijn is dat bij 380W, of iets daar in de buurt, dat de de netspanning zover oploopt bij terugleveren dat de omvormer stopt.
Dit komt dan door zijn maximale netspanningsbeveiliging.
Vaak staat die ook verkeerd afgesteld door de fabriek, of door een interne fout waardoor hercalibratie nodig is.
Indien dit gebeurt gaat de LED knipperen met 1Hz, waarna de omvormet opnieuw zal opstarten, herhaal cycle oneindig..

Maar blijft:
Omvormer totaal ongeschikt voor deze panelen.

Er ist wieder da...

Nouja, hobby-ist, Het is niet ongebruikelijk om de panelen iets ruimer te kiezen dan de omvormer. Met "minder licht" geven de panelen ook minder stroom. Nu zit je dus al bij 65% van "max zon" aan het max van de omvormer. En omdat we in Nederland ZELDEN "max zon" hebben is dat zo gek nog niet.

Dus de huidige optie is dat je met drie panelen wat van de omvormer capaciteit niet kan gebruiken. En met vier panelen een deel van de paneel-capaciteit niet. Ik vind "totaal ongeschikt" echt te ver gaan.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik verwachtte op m'n suggestie: "regel een vierde paneel" te horen te krijgen: "Maar dat gaat in mijn situatie nooit passen!". Maar TS gaat het proberen. Kennelijk wordt er met een minimum aan budget geprobeert om toch iets rendement te krijgen. En is het niet zo dat iedere vierkante decimeter aan oppervlak vol gelegd moet worden met panelen.

Als je zeg 10kWp aan zonnepanelen nodig hebt en je ruimte is beperkt dat je maar 8kWp aan panelen kwijt kan, dan leg je dus 8kWp aan panelen neer, en moet je zorgen dat de omvormer(s) dat vermogen altijd helemaal kunnen benutten.

Maar de investering in de laatste kW aan vermogen van de omvormer, dat is een "dure". Als ik even aanneem dat omvormer kosten gewoon lineair zijn met het gekochte vermogen, dan is de huidige prijs nu iets van 140 per kW. Als je dan kan kiezen tussen 7kW omvormer en 140 euro op de bank of 8kW aan omvormer en WEL alles van de panelen kunnen gebruiken, dan is die 7kW + 140 op de bank economisch al snel gunstiger. Je zult niet zo vaak de laatste kW aan vermogen uit de panelen nodig hebben, dus die laatste 140 investering heeft een veel langere terugverdientijd.

Kortom, het is niet zo raar om 30% overcapaciteit op de panelen te hebben die je omvormer niet kan gebruiken.

Ik heb hier met m'n 4kW omvormer en 4.8kW aan panelen nog nooit die 4kW aangetikt.

als je de panelen niet op mppt belast, zal de spanning omhoog gaan.
bv naar 35V 4A en dan kom je toch ook weer aan die 500W

ik zie ook in de specs dat een stecagrid 500 zijn mppt tussen 106 en 170V moet zitten. daar kom je met 3 paneeltjes eigenlijk niet aan, dus je zit buiten specs te werken.
een 4de paneeltje zou ideaal zijn, en dan ga je in de winter ook nog veel vermogen opwekken. in de zomer zal je op de piek van 500W blijven hangen dan.
met de efficientie van 94% zit je dan ook nog goed.
voor 500W output te hebben moet je dan 530W input van de zonnepanelen hebben.

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 15 september 2023 13:13:33 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
hobby-ist

Honourable Member

Het grootste "probleem" is dat je panelen van 8 ampere aansluit op een omvormer die maximaal 5 (eigenlijk 4,8) ampere kan innemen.
Hierdoor kom je ver van het optimale power point van de panelen terecht...

Het tweede "probleem" is dat je ongeveer 650 Watpiek panelen ansluit op een omvormer van 500W.
Dit is natuurlijk veel minder erg, en wordt vaak gedaan in deze verhouding.
Maar ook hier geldt dat je enige "derving" hebt op hele zonnige dagen.

Mijn array is 1400 Wattpiek.
De wat-meter op de omvormer laat mij met zeer grote regelmaat zien dat er ongeveer 1250W wordt gedraaid.
Dus het fabeltje dat een paneel van 250Watt zelden op meer dan 200Watt staat klopt niet.

Verder wil ik niemand afzeiken, ik geef gewoon een mening.
Ik zit al jaren in deze branche, en weet waar ik over praat.

Ik heb respect voor mensen met een kleine beurs, en probeer altijd te helpen.
Maar ik blijf reëel.

Als je 675Wp aan panelen legt zou je daar onder "normale" omstandigheden 600kWh uit kunnen halen per jaar.

Als je door mismatch van panelen en omvormer (en plaatsingsfactoren en veel te lange en dunnen bekabeling etc etc etc etc) maar 300kWh kunt "oogsten" vind ik dit geen fatsoenlijk systeem.

Er ist wieder da...

ik heb 7200Wp aan panelen op een 5KW omvormer hangen.
10 panelen op 45° helling, 10panelen op 10° helling.
OVERAL, maar dan echt van iedereen krijg ik de wind vanvoor dat mijn omvormer veel te zwak is en ik teveel energie weggooi.

ik heb (zelf) voor dit systeem gekozen om in de winter maximaal energie te hebben. in december haal ik nog tot 3000w uit mijn panelen (had er dus nog meer moeten aanhangen om die 5kW nog te halen). had prijs gevraagd om tot 8400kWp uit te breiden, maar de kost van die 4paneeltjes was overdreven.

zelf nu top ik nog af op 5kW.

terwijl ik ook een verwachte opbrengst kreeg van 6000-6500kWh (door de TE kleine omvormer) heb ik vorig jaar 7390kWh opgewekt.

voor TS zou ik er gewoon een 4de oude paneel bijgooien, en 80% van het jaar dan afgetopt 500W produceren. ik ben van mening dat je niet zozeer aan dat Wp vermogen van die panelen moet kijken, maar eerder dat de omvormer zo vele mogelijk maximaal vermogen kan afgeven. want, wat kost een paneeltje nu extra... peanuts in vergelijking met een compleet systeem.

Sine

Moderator

Op 15 september 2023 13:30:23 schreef fcapri:

OVERAL, maar dan echt van iedereen krijg ik de wind vanvoor dat mijn omvormer veel te zwak is en ik teveel energie weggooi.

Dat is natuurlijk ook gewoon zo, en daarnaast loop je je omvormer tot op de tandjes te belasten. Dat is ook al niet geweldig.

benleentje

Golden Member

Op 15 september 2023 12:33:51 schreef rew:
Nouja, hobby-ist, Het is niet ongebruikelijk om de panelen iets ruimer te kiezen dan de omvormer. Met "minder licht" geven de panelen ook minder stroom.

Dat is waar iets meer vermogen van zonnepanelen dan je omvormer aankan is prima.
1) De omvormer heeft ook verliezen dus ongeveer 10% meer paneel vermogen is goed
2) De omvormer moet altijd wel de stroom van de panelen aan te kunnen

Als je bij 380W op 4.7A zit, dan impliceert dat ongeveer 81V. Dat is 27V per paneel. Scheelt ook minder dan 10% ten opzichte van "opgegeven waarde".

De omvormer heeft ook iets aan verliezen dus lijkt mij prima

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 15 september 2023 13:44:56 (19%)

Op 15 september 2023 13:35:45 schreef Sine:
[...]

Dat is natuurlijk ook gewoon zo, en daarnaast loop je je omvormer tot op de tandjes te belasten. Dat is ook al niet geweldig.

waarom? die omvormer neemt gewoon de stroom die hij kan omzetten.
of je nu 7000W of 20 000W aan energie 'beschikbaar' hebt. hij zal 5kW omzetten en op het net duwen.
als ik 10panelen heb van 30-42V (MPPT en OK) die 6000W doen, en de omvormer doet maar 4000W, dan zullen die panelen niet op 300V 20A draaien, maar op 400V 10A.
maakt dat uit voor de omvormer, die een MPPT bereik heeft van 250-700V? wordt die zoveel meer belast?
die omvormer kan misschien ook gewoon 250V 16A als max stroom aan, dan zit je ook aan 4000W

mijn omvormer kan tot 9000W aan volgens specs, en tot 850V.
mijn 10paneeltjes doen openklem max 420V, binnen specs.
mijn paneeltjes zitten binnen die 9000W, ook ok.
MPPT 215-800V, PRIMA.

ik kan ook gewoon 20panelen van 300W in serie aansluiten. 600V MPPT, zit ik binnen die 850V en met 9A binnen de 18A stroom.
alsook kan ik 10panelen van 550w. dan zit ik op 330V MPPT en nog altijd binnen die 18A

Dank voor alle reakties.
Update: vandaag heb ik in de middag periode met mooi zonnig weer de omvormer in de gaten gehouden. Gedurende zo'n 2 uur is de led niet gaan knipperen. De omvormer heeft afgetopt teruggeleverd op 390 Watt.
De beschrijving van de omvormer geeft aan:
- ingangs spanningbereik 45 - 230 V DC
- MPPT bereik 75 - 170 V DC
- maximaal aanbevolen PV power 625 Wp
- maximaal ingangsvermogen 530 Watt (1)
- maximale ingangsstroom 5 A (1)

(1) groter beschikbaar ingangsvermogen en/of hogere
beschikbare stroom worden niet benut door de
geintregeerde overload protectie.

Verder nog europeese efficiency 94,5 %

Mag ik dan concluderen dat
- de steca 500 met de huidige panelen een max vermogen kan
leveren van 3 x 30 x 5 x 0,945 = 425 Watt
- de huidige configuratie geen gevaar oplevert vanwege de
675 Wp of de Imp 7,74 A

benleentje

Golden Member

De omvormer heeft afgetopt teruggeleverd op 390 Watt.

een max vermogen kan

Je omvormer word volledig van energie voorzien uit de panelen waarbij de omvormer ook wat eigen verbruik en verlies heeft
Om 390W aan het net te leveren moet er dus van de panelen gezien meer vermogen in. Dus je ziet al aan die 425W.

675 Wp of de Imp 7,74 A

Dat klopt de omvormer beschermt zichzelf en zal niet meer energie uit de panelen omzetten dan het zelf aankan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 15 september 2023 15:12:02 (25%)

Wat betreft het bijplaatsen van een paneeltje lees ik op internet dat je geen verschillende panelen mag mixen. Dat lijkt me een harde uitspraak. Neem aan dat hiervoor toch een grijs gebied bestaat. Indien ja wat is dan nog toelaatbaar. Moet de Wp het zelfde zijn, of de Voc of kortsluitstroom, of Vmp en Imp. Een exacte kopie van huidige paneel (die al 'oud' zijn) zal moeilijk te vinden zijn

hobby-ist

Honourable Member

Op 15 september 2023 15:01:38 schreef Plonker:

Mag ik dan concluderen dat
- de steca 500 met de huidige panelen een max vermogen kan
675 Wp of de Imp 7,74 A

Ja op beide. (eerste antwoord is ongeveer goed).

Er ist wieder da...
benleentje

Golden Member

Neem aan dat hiervoor toch een grijs gebied bestaat.

Dat denk ik ook.
Het verschil in spanning maakt niets uit. De stroom van het extra paneel moet wel ongeveer overeenkomen wat je nu hebt. En als de stroom gelijkwaardig mag het ook een grotere paneel zijn met een grotere Wp.

Verschil in stroom zou in theorie ook nog wel werken maar dan wel meer als 5A.
Maar toch liever in stroom die panelen zo dicht mogelijk bij elkaar.

Op 15 september 2023 17:20:25 schreef hobby-ist:
[...]

Ja op beide.

Nee die eerste is dat de panelen een max vermogen van 425 kunnen leveren maar dat omvormer een eigen verbruik en verliezen heeft die ook uit de panelen moeten komen. Het maximaal te leveren vermogen is altijd lager dan het maximale vermogen wat de panelen kunnen leveren.

maximaal ingangsvermogen 530 Watt (1)

Als de omvormer maximaal 500W aan het net kan terug leveren dan is het maximale ingangsvermogen uit de panelen 530W. Dat is dus 30W aan verliezen en eigen verbruik

Als de omvormer 390W aan het terug leveren is en hij heeft dan ca 27W aan verliezen en eigen verbruik dan doen de panelen 417W leveren.
Aangezien de panelen niet meer nieuw zijn zit je dus wel netjes aan het maximale vermogen wat ze nog doen.