RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams nieuwe onderwatercamera
De firma is bekend als leverancier van satelliet diensten voor TV ect. maar nu zijn ze ook landdiensten aan het leveren. Ik ben benieuwd of er ervaringen zijn met deze firma. Inmiddels heb ik een Wifimodem en TV ontvanger ontvangen.
Zyxel VMG8825-T50
Amino Aria Model 7
Oak afstandsbediening
De TV ontvanger is niet noodzakelijk kan ook met een app op de TV of streamen. Binnenkort wordt het spul geactiveerd op de fiber van de KPN.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De landinfrastructuur van anaal digitaal wordt gedeeld met online.nl. Die laatste heb ik al een paar jaar naar tevredenheid (alleen VDSL internet, geen telefonie of televisie).
Die Zyxel VMG8825-T50 is een VDSL modem .
Wat heeft dat voor voordeel? Die gaat je niet meer mogelijkheden geven dan je huidige modem.
In principe levert T-Mobile deze dingen bij hun abbo dus die zal je eerst moeten configureren voor KPN.
Iedere provider gebruikt andere Vlans's voor internet en TV op de lijn.
Bij KPN Vlan 6 voor internet en Vlan 4 voor TV.
In primncipe kan het wel via de WAN poort op je glazvezel AOP werken als je het goed in kan stellen.
En die TV box, als die van T-Mobile is, gaat zeker niet werken via Kpn.
Ik denk dat die Zyxel wel stabieler is dan die vervl**kte experia krengen 
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams nieuwe onderwatercamera
Dit gaat gewoon werken op de fiber van de KPN. Online.nl had ik nog niet gehad er wordt hier elk jaar geswitched van provider. 1Gbps kan ook maar zit nu op 50Mbps up/down. Meer heb ik niet nodig.
Hé USB 3.0
@Arco Hier ook jaren gebruikt, dit jaar een Box12 van Sagemcom dat is een Fransoos ipv een Chinees. Ik hoop dat je snel je glasvezelaansluiting hebt. Dat is een verademing, zowel up/down gaat het lekker vlot. Na een dag weet je niet beter en wen je niet makkelijk terug. Dat slome gedoe met trage responstijden van koper/POTS/coax.
Ietswat gechargeerd, er is mee te leven 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb al vele jaren een Experia, werkt altijd probleemloos...
(nu nog op paired VDSL: ze zijn al maanden bezig met glasvezelaansluiting en dat wil (helemaal) niet erg vlotten...
)
Op 30 december 2023 14:01:00 schreef RAAF12:
Dit gaat gewoon werken op de fiber van de KPN. Online.nl had ik nog niet gehad er wordt hier elk jaar geswitched van provider. 1Gbps kan ook maar zit nu op 50Mbps up/down. Meer heb ik niet nodig.
[bijlage]Hé USB 3.0
[bijlage]
@Arco Hier ook jaren gebruikt, dit jaar een Box12 van Sagemcom dat is een Fransoos ipv een Chinees. Ik hoop dat je snel je glasvezelaansluiting hebt. Dat is een verademing, zowel up/down gaat het lekker vlot. Na een dag weet je niet beter en wen je niet makkelijk terug. Dat slome gedoe met trage responstijden van koper/POTS/coax.
Ietswat gechargeerd, er is mee te leven
Je wisselt van provider?
RAAF12
Golden Member
Ja elk jaar, en heb er inmiddels zes versleten, deze online.nl had ik nog niet gehad op de fiber. Er zijn er ook een paar weggevallen op de markt, Energiedirect bijv.
Vorig jaar boekte ik via een kortings-site maar de boeven betaalde niet uit. Tja, KPN hé. Nu een aanbieding via online.nl met €25 korting dat is weinig maar ik betaal nu veel minder per jaar.
Het HD TV kastje doe ik voor de de glasvezelstream die is veel hoger dan bij DSL. Dat is goed te zien als er een topkwaliteit TV in huis staat met een fors bemeten scherm.
Het voordeel van het nieuwe KPN kastje Box12 is oa. Wifi6 en 4k TV. Er waren een paar 4k proefuitzendingen (UHD in beeld met logo) maar liefhebbers kunnen een extra 4k abo afsluiten. Net zoals bijv. Netflix daar is een betere stream beschikbaar tegen meerprijs. Begin 2024 is de overstap.
Deze providers liften mee op het KPN netwerk.
https://www.kpnnetwerk.nl/providers/
Ik switch omdat ik de korting na afloop te laag vind. Een week voor afloop van een abo wordt je soms gebeld maar meer dan €150 korting p/j zit er niet in. Zelf bellen kan ook naar de opzegafdeling. Op Tweakers staat meer info in een KPN forum. Veel mensen hebben geen zin om te switchen naar een andere provider, verzekeraar of energieleverancier.
Op 30 december 2023 16:44:08 schreef RAAF12:
Ja elk jaar, en heb er inmiddels zes versleten, deze online.nl had ik nog niet gehad op de fiber. Er zijn er ook een paar weggevallen op de markt, Energiedirect bijv.
Vorig jaar boekte ik via een kortings-site maar de boeven betaalde niet uit. Tja, KPN hé. Nu een aanbieding via online.nl met €25 korting dat is weinig maar ik betaal nu veel minder per jaar.
Het HD TV kastje doe ik voor de de glasvezelstream die is veel hoger dan bij DSL. Dat is goed te zien als er een topkwaliteit TV in huis staat met een fors bemeten scherm.
Het voordeel van het nieuwe KPN kastje Box12 is oa. Wifi6 en 4k TV. Er waren een paar 4k proefuitzendingen (UHD in beeld met logo) maar liefhebbers kunnen een extra 4k abo afsluiten. Net zoals bijv. Netflix daar is een betere stream beschikbaar tegen meerprijs. Begin 2024 is de overstap.Deze providers liften mee op het KPN netwerk.
https://www.kpnnetwerk.nl/providers/Ik switch omdat de korting na afloop te laag vind. Een week voor afloop van een abo wordt je soms gebeld maar meer dan €150 korting p/j zit er niet in. Zelf bellen kan ook naar de opzegafdeling. Op Tweakers staat meer info in een KPN forum. Veel mensen hebben geen zin om te switchen naar een andere provider, verzekeraar of energieleverancier.
Dan gaat het uiteraard wel werken.
Ik begreep een beetje uit je post dat je dit setje zelf wilde aansluiten op de kpn verbinding ( met kpn als provider).
Vandaar mijn opmerking.
Overigens is het 802.11ax protocl, wifi 6, leuk maar bijna geen apparaat kan er nog mee werken.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Zo heb je elk jaar het nieuwste van het nieuwste, normaal alleen als iets kapot gaat.
Levert wel meer e-waste op zo...
RAAF12
Golden Member
Op 30 december 2023 17:49:47 schreef Toeternietoe:
Wel een DRAMA als je van je abonnement af wilt.
Daar heb ik geen problemen mee, de nieuwe provider geeft het door aan de oude en de wisseling gaat prima. Meestal 's morgens om 10.00 u. even kassies wisselen, gaat de LED knipperen-ff wachten-Steady. That's all, folks!
Met fiber vele keren overgestapt en dat ging soepel. De betaling start pas als de verbinding werkt. Ik bel naar de klantenservice van Online.nl en zeg dat er geen monteur nodig is. Dus die afspraak kan worden afgezegd, de NTU hangt al jaren in de meterkast. Zegt ie dat er atijd een monteur langskomt.
Tja, oke dan kan hij zijn tijd hier afvinken of doorgaan.
Btw. Youfone TV zou ik niet aanraden. Dat gaat via zo'n Google TV kassie. Langzaam, hoop toeters en bellen. Ik was blij dat ik weer weg mocht na 12 maanden 
@Henry
De USB3 is idd nieuw straks eens kijken wat dat inhoud bij dit apparaat, moet nu koken! Ach e-waste, deze apparaten gaan weer naar een volgende klant. Dozen bewaar ik, maar ze sturen altijd een retourdoos 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Die Amino Aria Model 7 is een drama ding wat betreft userinterface. De subtitles werken helemaal niet goed bij terugkijken van TV: zwarte letters half links onder in beeld. Dat hebben ze denk ik nooit getest.
Daar heb ik toevallig gisteren een klacht over ingediend bij fiber. Als ze dat niet oplossen ga ik het glasvezel contract ontbinden. (Is voor mijn ouders die echt deels afhankelijk zijn van de ondertiteling). (En gaan ze tot mijn ongenoegen terug naar kpn)
Helaas is hun TV net te oud denk ik want direct op de smart-TV streamen krijg ik niet voor elkaar, ik kan geen app installeren van canal digitaal. Heeft wel een hoop apps maar niet die ik nodig heb en kan die ook niet installeren.
Dus ze zitten vast aan dat amino ding wat zo'n 5 min nodig heeft om op te starten.
Over e-waste: bij kpn moet je alles terugsturen, wat ze er mee doen is even vers 2. Ziggo vraagt niks terug (maar dat spul van mij was ook oud)
RAAF12
Golden Member
Die SUHD TV van mij is uit 2016 ik ben benieuwd of die CD app gaat werken. Misschien hebben ze de software van de Amino niet online geupdated, de eerste modellen hebben vaak bugs. Kan je de firmware versie doorgeven? Begin januari gaat het hier los.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
De laatste keer dat ik gechecked heb was het build versie 116014 2023-09-25.
Dat was 8 okt 2023.
Hij geeft als apparaat: entone aan. Type Aria700
Of er een update geweest is weet ik niet. Ik moet er deze week toch nog langs dus check wel even of er een update is (geweest).
De Samsung TV is denk ik van 2014, daar kan ik geen app installeren van canal digitaal (onvindbaar).
[Bericht gewijzigd door henri62 op (16%)]
RAAF12
Golden Member
Ah, ja dat kan kloppen heb er ergens iets over gelezen.
Het 2016 Samsung model was te oud voor de KPN smart app
https://www.kpn.com/thuis/smart-tv-app.htm
Ik heb de app niet nodig, maar vele ouderen kunnen idd weinig meer dan op een paar knoppen op de AB drukken.
Soms is er een beta die beperkt wordt uitgerold. Die wordt dan niet automatisch geïnstalleerd.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]
henri62
Ik vraag me af waarom die app niet werkt. Ik denk dat die app gewoon een HTML5 javascript app is en de ondersteuning van HTML5 op de oude toestellen niet compleet is?
-edit- Toch iets met het android TV OS zie ik nu, wist niet eens dat dat bestond.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (14%)]
RAAF12
Golden Member
Op Tweakers schreef iemand dat ze beperkte ondersteuning gaven wegens de Tizen versie 6.5(?) van de Samsung software.
e: Android TV inderdaad met dat enge groene monstertje
ik noemde het geloof ik Google TV...
Arco
Special Member
Veel oudere tv's rond 2010 of eerder hadden een proprietary OS of Shell en helemaal geen android app ondersteuning of zeer beperkt. (o.a. Philips en Samsung)
henri62
Maar dan heeft de kpn waarschijnlijk in hun boxje dezelfde app zitten (is ook allemaal linux based dus) of niet?
Die link van RAAF12 zit er helzelfde uit als op de amino.
Op de kpn site staat dat het ding nog een beta versie is, das ook lekker: Laat je klanten de boel maar testen.
Ik dacht dat die app open source is (of een zeer groot deel ervan)?
[Bericht gewijzigd door henri62 op (35%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 30 december 2023 13:55:01 schreef revado:
Die Zyxel VMG8825-T50 is een VDSL modem .
Wat heeft dat voor voordeel? Die gaat je niet meer mogelijkheden geven dan je huidige modem.
In principe levert T-Mobile deze dingen bij hun abbo dus die zal je eerst moeten configureren voor KPN.
Iedere provider gebruikt andere Vlans's voor internet en TV op de lijn.
Bij KPN Vlan 6 voor internet en Vlan 4 voor TV.
In primncipe kan het wel via de WAN poort op je glazvezel AOP werken als je het goed in kan stellen.
En die TV box, als die van T-Mobile is, gaat zeker niet werken via Kpn.Ik denk dat die Zyxel wel stabieler is dan die vervl**kte experia krengen
Ik ben inderdaad prima tevreden met dezelfde Zykstraal die ik bij online.nl kreeg. Daar zitten trouwens de vlans van Anaal Digitaal ook netjes in voorgeprogrammeerd. Zodoende wist ik dus al dat die infra delen.
@henri62: ik had tot voor enige tijd Ziggo Zakelijk op 1 locatie, en daar wilden ze toch alles van terug hebben. Zowel het modem als de wifi repeaters. Van een eerder abonnement herinner ik me hetzelfde.
RAAF12
Golden Member
Op 30 december 2023 19:52:43 schreef henri62:
Maar dan heeft de kpn waarschijnlijk in hun boxje dezelfde app zitten (is ook allemaal linux based dus) of niet?
Die link van RAAF12 zit er helzelfde uit als op de amino.Op de kpn site staat dat het ding nog een beta versie is, das ook lekker: Laat je klanten de boel maar testen.
Ik dacht dat die app open source is (of een zeer groot deel ervan)?
Ik heb geen idee wat erin zit en ga hem niet open maken. Ik ben benieuwd of die subtitle bug ook bij mij aanwezig is. Werken de grafische tekens wel goed in de Teletekst mode?
Die router is Chinees, de KPN faseeert uit naar het Sagemcom modem in de duurdere regionen. Logisch, nu de overheden in het Westen steeds meer de adem van de komende overheersing door het Oosten gaan voelen. Zijderoute, havens, mineralen ect. Maar dat ter zijde(route-r)
Op 31 december 2023 03:39:20 schreef maartenbakker:
[...]
Ik ben inderdaad prima tevreden met dezelfde Zykstraal die ik bij online.nl kreeg. Daar zitten trouwens de vlans van Anaal Digitaal ook netjes in voorgeprogrammeerd. Zodoende wist ik dus al dat die infra delen.@henri62: ik had tot voor enige tijd Ziggo Zakelijk op 1 locatie, en daar wilden ze toch alles van terug hebben. Zowel het modem als de wifi repeaters. Van een eerder abonnement herinner ik me hetzelfde.
Ik heb ook ziggo zakelijk gehad, wat een drama...
Dat is al enige jaren terug, toen kreeg je zo'n "bijverwarming" modemkreng van Ubee.
Dat ding kon zo heet worden dat de snelheid terug liep tot vastlopen aan toe.
Daar heb ik uit armoede maar een ventilatortje onder gezet met een paar afstandhouders en toen was dat goed.
Daar was een uniper router op aangesloten die een vpn opzette naar een datacenter ergens in Utrecht.
Via die vpn kreeg je dan de ip reeks.
Een geweldige manier om de snelheid dramatisch stuk te maken...
En dan in de nacht vaak een uur of meer uitval.
Leuk als je zelf een paar servers draait zoals mail en backup..
Daarna overgestapt op XS4all vdsl, dat is vanaf dag 1 stabiel geweest.
Toen glasvezel aangelegd was een jaar of 2 terug daar kpn op laten zetten.
Maar wel met een fritzbox.
Xs4all was toch al opgegeten door kpn dus dat maakte niet meer uit.
De vdsl heeft er nog een half jaar naast gelegen als backup maar ook met glas nog geen uitval gehad.
Wisselen van provider doe ik juist niet, ten eerste heb ik een vast ip nodig ivm VPN naar klanten voor service, dynamisch is dan ook onhandig en kpn geeft als een van de weinige een vast ip.
En ik heb bij klanten en bekenden hele andere ervaringen, tot wel 3 weken zonder internet als er maar een miniem dingetje mis gaat.
online is kpn dus bij TS zal het wel goed gaan, maar toch...
En de rotzooi van ziggo ligt hier al een paar jaar, nooit om gevraagd of opgehaald.
De ubee, liggen er 2 volgens mij, is al deels gesloopt voor een onderdeeltje 
RAAF12
Golden Member
Destijds draaide users bij Telekabel vaak eigen email-servers met static IP maar er was een truuk omdat ook via een dynamic IP te doen. Vaag staat me bij dat je ergens iets moest laten registreren. Ik zat in een 50 man groep die Internet via de kabel uittestte met een Zenith kabelmodem. De techniek werd door Euronet gedaan.
Let wel even op dat je met Canal digitaal er minimal een jaar aan vast zit. Dit geldt ook na verhuizing.
Daar had ik dus last van toen ik hierheen verhuisde en abo van mijn pa overnam. Bleek niet makkelijk. Gelukkig verhoogde ze 2 maanden later tarieven en kon ik alsnog opzeggen.