De grote relais hebben vier omschakel contacten, de kleine twee. Daarvan zijn er twee bezet door de deler schakeling en voor het aansturen van de volgende deler.
De delerketen loopt gewoon overal door, maar het minuten- en uren-deel worden apart gereset. De reset is een wired AND van contacten van- en in de voeding van de tellers. Dan blijft er 1 contact over voor de uitlezing. Omdat de reset reset naar 63 / 31 schakelt ( is dus 60 m resp. 23h) is de uitlezing wat vreemd. Allicht kan dat handiger, ik heb het niet vooraf uitgewerkt.
Er moet nog eens een kastje om en schaaltjes gemaakt. Maar ik vond het te leuk hem te posten.
[update 16-02-2024]
Ik ben de AartTube begonnen en plaatste een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=x1m-HtPIQu4
Omdat ik ze wel eens tegenkom bij het repareren van switchers heb ik even een TL431 tester in elkaar gezet om er snel een te kunnen testen.
Ik was het het zat om steeds een test opstellinkje te maken.
Verplichte binnenkantje.
Het stelt geen drol voor zoals in het schema te zien is.
Ik kan zowel een Tl431 in het voetje steken of in circuit testen met het verleng testkabeltje.
Leuk idee om ook in-circuit te kunnen teten.
Tijdje geleden ook een TL431 tester gemaakt:
Zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1674708#1674708
Volgens dit schema:
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Ik besef dat je ontwerp voor je TL431 tester al weer 10 jaar oud is. En dat onvolkomenheden daarin dus al bijna als jeugdzonden beschouwd kunnen worden 
Toch wil ik nabouwers een verbeterpuntje niet onthouden, namelijk de waarde van uitgangscondensator C2...
Kijk eens naar fig. 15 uit de TL431 datasheet:

klik op plaatje voor grotere versie
Deze grafiek laat zien bij welke waarden van de uitgangscondensator de TL431 stabiel is. (uitleg staat bij het plaatje)
Jouw waarde van 1uF zit midden in het instabiele gebied van curve A (jouw 2,5V uit) en curve B (5V uit)....
Ik zou dus die C2 óf weglaten, óf vergroten naar 10uF (of groter).
Jouw tester is met C2=1uF dus niet alleen geschikt om te kijken of de TL431 zenert, maar ook of hij wil oscilleren 
groet! Gertjan.
maar een kleinigheid in vergelijking wat anderen hier maken.
mijn warmwaterboiler werkt op een tijdsklok om zo optimaal de zonnestroom te benutten, maar ideaal was het niet.
ik heb al verbruik en zonnepaneel monitoring zelf gemaakt, en de boiler moest ook maar eens mee... dus eens met een esp beginnen spelen.
besturing gebeurt via webpagina, maar default staat die op:
beginnen warmen 10h
stoppen met warmen 16h.
beide tijden kan je veranderen maar ook een manuele override zit erop van -6 tot +6h.
als ik smorgens om 8h bv veel zon hebt, kan ik remote de boiler om 8h al starten met een +2h.
of rond de middag hebben we een hoog verbruik, kan ik die voor -1h afzetten
standaard werking: 13h12 ten tijde van de foto, zit tussen 10 en 16h, dus staat default aan
nog altijd 13h12, maar de start tijd staat op 15h tot 16h. staat dus uit. manueel de boel toch aangezet voor 60min
nog altijd 13h12, start en eindtijd 10 tot 16h, maar manueel afgezet voor 60min.
dit is allemaal nog maar prototype. bedoeling is dat er via mijn raspberry een signaal kan komen als er toch veel zon is, of veel verbruik die dan manueel de boel kan besturen.
nog een extra temperatuursensor op de boiler, die de esp kan inlezen en zo beslissen om vroegtijdig te stoppen of langer doorwarmen.
bv om 13h heeft die al 60°. stopt er nu mee. handig als die bv sinds 8H al begonnen was.
een 3de optie die erop moet komen, is een vermogensturing zodat ik de optimale overschot van de panelen in de boiler kan duwen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De boiler stopt toch vanzelf als de ingestelde temp is bereikt?
Oh, wacht! Je wilt dat hoger-dan-nodig instellen om overschotten in warmte op te kunnen slaan.
als die warm is, zit de boiler altijd nog pulserend te verbruiken, en dat wil ik voorkomen. eens voldoende hoog, gedaan met warmen.
dit was een dag dat we niet thuis waren, de boiler in principe ook niet verbruikt, en toch is er 5kWh verbruik geweest.
normaal zou dat een 2kWh zijn aan sluipverbruik in huis (24h lang iets van 80-100W).
de hoge spikes met dat groene lijntje, is onze keuken boiler van 10L die even bijspringt.
Alle andere spikes zijn dus mijn gewone boiler die altijd voor een paar minuutjes weer aan springt. dat is absoluut niet meer nodig.
zijn hysteresis is wat klein
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Creatief, waar heb je die kleine displaytjes vandaan? (I2C zo te zien)
[Bericht gewijzigd door henri62 op (14%)]
0.91" i2c. gewoon ali express.
https://www.aliexpress.com/item/1005006432708633.html
gebruik standaard U8G2 librarys
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb net een zwik van die displaytjes (los) gekocht. SPI. Ik kan ze op een breakout zetten samen met vier knopjes.
Vandaag een (dual double) MOS Fet driver ingebouwd zodat ik gemakkelijk kan PWM-men met mijn functie generator.
Ik heb voor de ingang en uitgang aansluitingen banaan bussen gebruikt en voor de trigger ingang een BNC. Verder heb ik een vrijloop diode toegevoegd die ik via een jumper kan uit en aan kan zetten. Het kastje waar alles in zit is een hergebruikt exemplaar van de "gratisman" van verleden jaar.

Tijdens het testen:
Printje netjes vastgemaakt:
Ik heb al een tweede kastje bewerkt voor een andere driver met een OPTO die nog onderweg uit China is. De werking van die driver is soortgelijk echter iets andere aansluitingen en specs.

Voor het testen heb ik mijn print boormachine als load gebruikt en het regelen ging prima.
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Grappig idee om je functie-generator als PWM bron te gebruiken.
Vandaag een (dual) MOS Fet driver ingebouwd
Wat is dat "dual"? Ik zie wel 2 MOSFETs, maar een enkele in- en uitgang... Staan die MOSFET's gewoon parallel?
groet! Gertjan.
Sorry het het moet Double MOS Fet driver zijn er zitten 2 D4184 MOS Fets op parallel geschakeld.
De driver die nog onderweg is heeft een enkele FR120N 100V 9.4A
Nou neem ik die stromen wel met een korreltje chinees zout.
Op zondag 18 februari 2024 13:40:04 schreef fcapri:
een 3de optie die erop moet komen, is een vermogensturing zodat ik de optimale overschot van de panelen in de boiler kan duwen.
Pas je op met dat Kemo ding, er zijn types waar er 230VAC op de potmeter staat.
Tijdens het opruimen wat oude Raaco bakjes weggegooid en hoogstwaarschijnlijk ook een van mijn eigen bakjes.
HBM gevraagd maar die hebben geen losse bakjes of iets met schade.
Daar mijn OCD brein er niet tegen kan een "gat" te hebben in mijn ladenkast een vriend van me gevraagd eens "Creatief met Autocad" te laten zien.
Achterkant kan nog iets perfecter (ronde hoeken) maar voor nu helemaal blij mee. Aan de voorkant komt een label, dan valt het al helemaal niet (meer) op.
Schotjes gebruik ik lang niet altijd dus zitten hier niet in.
Dweil
1 electron per seconde = 16 atto ampere!
Dweil
Ik kan nu wel van alles typen, maar het zal geen recht doen aan het geluid van de speakertjes. Het is alsof je jarenlang op casettebandjes hebt opgenomen, en je hoort voor het eerst een digitale kopie op minidisc. Beide zijn een representatie van de originele CD, maar er zit ECHT wel verschil in.
Het hoog is sprankelend, laag is strakkkkk. Alles is gedefinieerd. Deze speakers moeten aangestuurd worden met een digitaal gefilterde bron, iets wat ik nu in een FPGA devkitje doe. Als ik al kritiek kan hebben is dat het nu héél zachtjes ruist. Dit komt omdat ik 32 bit multipliers gebruik voor de 2kHz biquad-crossovers in de FPGA. Dit gaat dus zeker nog in de toekomst verbeteren.
Ik ben al bezig met het ontwerp van een subwoofer want uiteindelijk moet het een volledige surround set worden.
miedema
Golden Member
Dweil
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op woensdag 28 februari 2024 12:17:43 schreef bprosman:
Tijdens het opruimen wat oude Raaco bakjes weggegooid en hoogstwaarschijnlijk ook een van mijn eigen bakjes.
Oeps! Maar mooi opgelost. 'Lastig te krijgen simpele plastic voorwerpen' is precies waar een 3d-printer m.i. handig voor is.
Als je ze op zoiets als printables (of thingiverse) zet heb je kans dat iemand anders er op voortbouwt en bijvoorbeeld ronde hoeken of tussenschotjes-sleuven toevoegt. -- ik heb even gekeken:
https://www.printables.com/model/312234-raaco-drawer
Wel net een ander model laatje*, maar er staan er veel meer:
https://www.printables.com/search/models?q=raaco&ctx=models
Of nog een andere op thingiverse:
https://www.thingiverse.com/thing:3621270
Met zo'n 'ingebouwd' greepje zie ik er zo gauw niet bijstaan, dus je hebt 'm niet voor niks ontworpen.
*edit: net een ander model laatje dan bprosman heeft, dus. Niet ‘anders dan raaco’, voor zover ik dat kan vergelijken want minstens 1 mijner raaco’s is geen raaco maar een ander merk.
EDIT2: ik zie dat reichelt de bakjes ook los verkoopt, eventueel ook in zwarte ESD-uitvoering (maar dat wordt gauw prijzig als je er een heel kastje mee wilt herbebakken)