Mijn TV 12 jaar oud Panasonic TX-L42E5E start niet meer op

2 weken terug ging de TV af en toe niet gelijk aan met de afstandbediening.
Dit euvel werd steeds erger tot hij een paar dagen geleden helemaal niets meer deed, in het begin kreeg je nog geregeld groen bij het indrukken vd afstandsbediening en soms startte hij ineens op.
Stroom er af halen en opnieuw starten lukte nu helemaal niet meer.
Mijn zoon is erg technisch en wil hem open maken en kijken of hij iets ziet,
heeft iemand een goed advies?
Alvast bedankt.

daandc

Golden Member

Laat je zoon maar eens kijken naar de voeding van de tv voornamelijk in het secundaire.

Succes

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Mijn zoon heeft zoder succes naar de TV gekeken, maar heeft nog wel advies nodig.
Hier is zijn verslag:

In het hoogspanningsgedeelte van het TNPA5608 board is de printplaat verkleurd rond L7201. Er zat ook wat stof in de buurt, want in combinatie met vocht en de hoge spanning misschien problemen kan hebben veroorzaakt. Volgens de service documentatie zit op de achterkant niets dat warmte zou moeten genereren. Verder zag alles er goed uit, geen bol staande elco's, of andere dingen die er niet normaal uit zagen. Na het verwijderen van alle stof en de TV weer in elkaar gezet te hebben, was er verder geen verschil in gedrag.

Als binnen ongeveer 3 seconden na het aansluiten van de netspanning de TV aangezet wordt met de afstandbediening knippert de groene LED vrij lang met gelijke aan en uit tijd, maar veel meer dan de 13 keer die volgens de service documentatie een betekenis heeft. De LED blijft daarna groen, tot de afstandbediening gebruikt wordt. Op dat moment gaat de LED uit en blijft uit tot de afstandbediening nog een keer gebruikt wordt. Dan wordt de LED rood, en knippert deze bij gebruikt van de afstandbediening, maar de LED wordt niet meer groen. Als de power knop op de TV zelf 5 seconden ingeduwt wordt, gaat de rode LED uit, en na 3 seconden weer aan.

fred101

Golden Member

Kijken is belangrijk maar bij defecte electronica is er meestal niets te zien. Meestal vindt je zo alleen ge-explodeerde onderdelen, rotte solderingen of gepopte elco's, maar veel onderdelen gaan onzichtbaar dood.

De volgende stap is meten, maar dan moet je wel weten wat je meet en spullen daarvoor hebben. Daarna zul je het defecte onderdeel moeten verwijderen en de nieuwe solderen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Je kan de voeding opwarmen met een fohn, en controleren op losse contacten.

daandc

Golden Member

Op zondag 30 juni 2024 13:31:39 schreef tico:
Mijn zoon heeft zoder succes naar de TV gekeken, maar heeft nog wel advies nodig.
Hier is zijn verslag:

In het hoogspanningsgedeelte van het TNPA5608 board is de printplaat verkleurd rond L7201. Er zat ook wat stof in de buurt, want in combinatie met vocht en de hoge spanning misschien problemen kan hebben veroorzaakt. Volgens de service documentatie zit op de achterkant niets dat warmte zou moeten genereren. Verder zag alles er goed uit, geen bol staande elco's, of andere dingen die er niet normaal uit zagen. Na het verwijderen van alle stof en de TV weer in elkaar gezet te hebben, was er verder geen verschil in gedrag.

Als binnen ongeveer 3 seconden na het aansluiten van de netspanning de TV aangezet wordt met de afstandbediening knippert de groene LED vrij lang met gelijke aan en uit tijd, maar veel meer dan de 13 keer die volgens de service documentatie een betekenis heeft. De LED blijft daarna groen, tot de afstandbediening gebruikt wordt. Op dat moment gaat de LED uit en blijft uit tot de afstandbediening nog een keer gebruikt wordt. Dan wordt de LED rood, en knippert deze bij gebruikt van de afstandbediening, maar de LED wordt niet meer groen. Als de power knop op de TV zelf 5 seconden ingeduwt wordt, gaat de rode LED uit, en na 3 seconden weer aan.

Verkleuringen zeggen niet zoveel meestal bij voedingen wordt er wel wat warmte gegenereerd bij bepaalde componenten dit is normaal.

Maar wat er al geopperd wordt fohn erbij en de secundaire elektrolieten warm stoken met de stekker v.d tv in het stopcontact dan zou deze weer aan moeten gaan.

Zo niet dan zijn ze ofwel goed gaar of is er iets anders stuk.

Dan zal je moeten gaan meten en komt er wel enige kennis bij kijken.

Heeft je zoon een multimeter?

Dan zou ie eerst eens kunnen kijken of er weerstanden afwijkende waarden vertonen.

Condensatoren zou ie kunnen meten op AC stand of er niet teveel ac op de deze aanwezig zijn.

Scoop is beter maar ik kan begrijpen dat niet iedereen die in huis heeft.

Dan gewoon domweg vervangen als je hier aan twijfeld kost de wereld niet.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Allemaal alvast bedankt voor de reacties.
Nu zie ik pas,dat ik een domme fout met de keuze van mijn foto gemaakt heb.
Hier komt de goede

Ik dacht al.. wat heeft dat spelbord met die tv te maken :-), overigens je kan je bericht en foto achteraf nog wijzigen, indien nodig.

Het lichtjes verdonkeren van de print op plaatsen die warm worden is normaal na zoveel jaren dienst. De vraag was eerder zit die transistor waar de verbruining optreed nog goed gesoldeerd?

Op maandag 1 juli 2024 06:53:41 schreef kris van damme:
Ik dacht al.. wat heeft dat spelbord met die tv te maken :-), overigens je kan je bericht en foto achteraf nog wijzigen, indien nodig.

Het lichtjes verdonkeren van de print op plaatsen die warm worden is normaal na zoveel jaren dienst. De vraag was eerder zit die transistor waar de verbruining optreed nog goed gesoldeerd?

of zit er onder de print een ic of ander onderdeel weelke die verkleuring veroorzaakt heeft? gezien de leeftijd en problemen met opstarten denk ik eerder in de richting van een elco. verwarm de voeding eens met een fohn alvorens aanzetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aan de andere zijde van de print thv de verkleuring een detail foto??

Mijn zoon heeft vandaag verder getest, hier zijn verslag:

Alle spanningen op het TNPA5608 board (P-board) zijn correct, volgens de service documentatie. Alle elco's op die printplaat zijn van het merk Rubicon, dus goede kwaliteit. Verwarmen van de elco's met een fohn levert geen verandering in gedrag op. Verwarming van het A-board (met alle aansluitingen) resulteerde ook niet in goed opstarten.

Bij het testen terwijl de TV open ligt, viel op dat op het A-Board de optische output ongeveer 4 seconden na het aansluiten van de netspanning aan gaat. Als voor die tijd de TV met de afstandsbediening aangezet wordt, gaat de power LED groen knipperen, en blijft groen, zonder dat de TV echt aan gaat (zoals eerder beschreven). In dat geval blijft de optische output uit. Het lijkt erop dat pas later tijdens het opstarten iets gebeurt waardoor de TV niet meer aan gaat

Op zondag 7 juli 2024 21:52:43 schreef tico:
Mijn zoon heeft vandaag verder getest, hier zijn verslag:

Alle spanningen op het TNPA5608 board (P-board) zijn correct, volgens de service documentatie. Alle elco's op die printplaat zijn van het merk Rubicon, dus goede kwaliteit. Verwarmen van de elco's met een fohn levert geen verandering in gedrag op. Verwarming van het A-board (met alle aansluitingen) resulteerde ook niet in goed opstarten.

Bij het testen terwijl de TV open ligt, viel op dat op het A-Board de optische output ongeveer 4 seconden na het aansluiten van de netspanning aan gaat. Als voor die tijd de TV met de afstandsbediening aangezet wordt, gaat de power LED groen knipperen, en blijft groen, zonder dat de TV echt aan gaat (zoals eerder beschreven). In dat geval blijft de optische output uit. Het lijkt erop dat pas later tijdens het opstarten iets gebeurt waardoor de TV niet meer aan gaat

werkt de backlight wel? lcd tv's starten op met de backlight op vol vermogen. is er een probleem met de led of ccfl dan start het toestel niet door. vaak te zien als je het ding aanzet, met een zaklamp op het scherm schijnt en het opstartlogo in beeld ziet komen maar geen backlight aan ziet gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan meten op de LED aansluitingen, staat daar spanning op??