maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 9 juli 2024 06:42:53 schreef Batakker:
[...]Dat zwarte blokje met X6922M erop is een SAW middenfrequent filter voor DAB radios. Het zal dus het front end van een DAB radio zijn. Als iemand nog zo'n printje, desnoods zonder TCXO/TQTC over heeft hou ik mij overigens van harte aanbevolen
Dat sluit dan toch weer aan bij de herkomst die Henri noemt. Waarom zou men een video-ADC gebruiken? Soort van SDR met een analoge front-end die de zenders uit een gedigitaliseerd middenfrequentsignaal decodeert?
Klinkt eigenlijk best logisch.
Blijft nog over dat het best een raar knutselwerkje is voor Philips. Geen overduidelijke Philipscoderingen of positienummers, Sonytuner uit overschotten erop. Ik weet van Philips Components dat door hen ontwikkelde applicatieborden ook niet persé het stramien van andere Philipsproducten volgden maar ik herken dat hier ook niet onmiddelijk in.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]
nonius
set SCE to AUX.
In het verleden ben ik wel naar Bladel gegaan maar het is nu al weer een lange tijd geleden. Kwam altijd met best leuke dingen naar huis destijds.
Weinig serieuze handelaars of mensen die werkelijk iets te bieden hebben.
Grappig om te lezen, zelf zie ik het juist liever andersom; die serieuze handelaren kunnen mij gestolen worden, ik zie liever particulieren die hun spulletjes verkopen, of de spulletjes van hun overleden man.
Bij rommelmarkten e.d. zijn het de handelaren waar ik zondermeer aan voorbij ga. Het zijn juist vaak de mensen bij wie je het niet verwacht dat je de leukste dingen vindt. Ik herinner me een paartje oudere dames op een 'gewone' rommelmarkt die onverwacht veel professioneel PTT-materiaal en PTT-gereedschap aanboden. Of een man met alleen maar brol inderdaad, maar wèl met die ene z.g.a.n. Lindström kniptang voor een kwartje.
Mijn ervaring is dat handelaren, voor het begin van de eigenlijke markt, eerst zelf alles afstruinen, opkopen en dan vervolgens een uurtje later zelf weer proberen te verkopen aan veel hogere prijzen. En daar pas ik voor.
rob040
Golden Member
Op dinsdag 9 juli 2024 13:07:27 schreef maartenbakker:
[...]
Dat sluit dan toch weer aan bij de herkomst die Henri noemt. Waarom zou men een ADC gebruiken? Soort van SDR met een analoge front-end?
38,9MHz werd ook gebruikt in analoge TV's.
Ik herken de print ook niet als een Philips ontwikkeling, maar dat zegt niets of het wel of niet op een TV lab gebruikt is.
In die tijd was met volgens mij bezig met PAL+. Zou dat het kunnen zijn?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik vulde mijn bericht nog wat aan. Ik vermoed dat men de hele middenfrequent digitaliseerde en dan verder verwerkte.
PAL+ was denk ik analoog (hoewel vast ook wel digitaal verwerkt) en was in 1995 denk ik al uit het lab ontsnapt (GFL chassis als eerste implementatie?)
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (40%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@nonius;
Precies, als bij de opbouw zo’n sjacheraar langs komt, vraag ik altijd de dubbele prijs of meer. Dan gaat hij vanzelf met de staart tussen de benen weg 
Sorry dat ik je nick verbasterde; ticvautdje
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (17%)]
maartenbakker
Golden Member
Ik vertel afdingers die helemaal in het begin langskomen altijd om het nog eens te proberen richting het einde van de markt "als het er dan nog is mag je het voor die prijs meenemen". Tenzij ik graag iets snel kwijtwil. Soms is iets aan een collega verkopen een mooie manier om de dag af te trappen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
Vaak heb je wel de snoepjes als je zelf na het opbouwen even een rondje doet.
Zo had ik de befaamde GM7620 signaaltracer vorig jaar voor 15 euro, en nog perfect werkend ook.
En soms ruil ik wel eens iets met een collega.
Maar we hebben vorig jaar ok meegemaakt dat er een "gratisman" stond die leuke spullen weg gaf uit een nalatenschap.
Daar was een van de handelaren "inkopen "gaan doen en had dat op zijn kraam gezet voor grof geld.
Reken maar dat de hele markt de bezoekers daar eensgezind op heeft gewezen 
Die eikel had nagenoeg geen verkoop 
maartenbakker
Golden Member
En zo hoort dat ook. Als ik met een bevriende handelaar de zaken bespreek dan weten we van elkaar ook wie we bedoelen als we het hebben over ....-eikel, dus afhankelijk van het voorvoegsel.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
nonius
set SCE to AUX.
Verloopconnectors, daar kan een mens er nooit genoeg van hebben.
Niets daarvan heb ik echt nodig
"It's better to have it and not need it, than to need it and not have it."
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik gebruik dat GR spul als "standaard" voor RF. Ik heb van alles, van verloop adapters tot mixers. Ik heb zelfs faraday cups, line stretchers, een GR900 kal-kit (en bijbehorende slotted line en een set gereedschap om GR900 connectors te servicen) en varco's.
joopv
Golden Member
Op dinsdag 9 juli 2024 20:45:30 schreef nonius:
Verloopconnectors, daar kan een mens er nooit genoeg van hebben.[...]
"It's better to have it and not need it, than to need it and not have it."
Met deze redenering moet je oppassen, kan je uit je huis gezet worden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op maandag 8 juli 2024 18:25:36 schreef revado:
[...]Je had bij ons toch een bakkie koffie kunnen halen?
De koffiemachine stond wel tussen de oude brol opgesteld
En de koffie was prima - much appreciated! Evenals de hap die erbij kwam.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Intussen heb ik enkele foto's online gezet: https://imgur.com/gallery/co-kramen-op-de-radiomarkt-te-bladel-7-juli-…
nonius
set SCE to AUX.
Leuk om te zien welke spulletjes er allemaal aan mijn neus zijn voorbijgegaan.
Het enige wat ik niet kan plaatsen is dat grote lichtgroene apparaat op de eerste foto (en op de 3e foto rust iemand met zijn arm erop). Hopelijk kan iemand mijn nieuwsgierheid bevredigen en vertellen wat het is.
Paulinha_B
Honourable Member
Verteld werd dat het een navigatieapparaat van een schip was. Ziende de omvang en de solide constructie wilde ik dat direct aannemen. Ook de kleur maakt het aannemelijk.
NB de "iemand" is een bekend en gewaardeerd moderator van dit forum, ook herkenbaar aan het CO-hemdje 
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (24%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
nonius
set SCE to AUX.
Dat apparaat is een Sperry® gyrokompas.
Gelukkig dat ik dan niet naar die markt gekomen ben, ik denk niet dat ik mezelf had kunnen bedwingen om het ding te kopen
Ken mezelf een beetje, zulke markten is de kat op het spek binden....
Met remote uitlezing o.b.v. Selsyns (synchro's)?
Mooie apparatuur, bij het openen van zoiets raak ik altijd in lichte staat van opwinding. En inderdaad, die kleur groen werd vroeger veel gebruikt voor scheepsapparatuur.
Paulinha_B
Honourable Member
Helaas heeft niemand het meegenomen....
Tsja, wat doet men ook nog met een gyroscopisch kompas in deze dagen van satellietnavigatie... Nostalgie kan de enig mogelijke aanleiding zijn. Maar ik zie dat ding echt niet in mijn kampeerbus, laat staan in een personenwagen, hoe fraai het er ook moge uitzien.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op zaterdag 13 juli 2024 16:53:45 schreef Tidak Ada:
Dat apparaat is een Sperry® gyrokompas.
Helaas heeft niemand het meegenomen....
Ik was daar om redenen niet..
Maar is het iets voor mijn schip?
Paulinha_B
Honourable Member
ALS er totnogtoe enkel met de sextant en het magnetisch kompas wordt genavigeerd, en ALS het niet op enkele tientallen kilo's aankomt, DAN misschien wel 
nonius
set SCE to AUX.
Maar is het iets voor mijn schip?
Zonder het apparaat verder goed te kennen en dus de plank mogelijk volledig mis te slaan, vrees ik dat het heel wat draaiuren erop heeft zitten (ik schat het op eind jaren '70, begin '80 qua uiterlijk) en dat het mechanisch inwendig volledig versleten is. Er zal ongetwijfeld een prachtig stukje mechaniek en (gedateerde) electronica in zitten. Als serieus navigatiemiddel zou ik het persoonlijk niet durven gebruiken, daar moet je blind op kunnen vertrouwen. Daarentegen is het wel een leuk curiosum om inwendig te bestuderen en evt. te repareren.