[Animo check] Hoogspannings voeding Circuits Online 2024

McAwesome

Golden Member

Op maandag 22 juli 2024 18:21:34 schreef Sine:
[...]
De frontplaten zijn gelaserd en maak ik zelf, maar ik weet nog niet of ik dat voor aantallen ga doen. En dan nog zal er eerst een geschikte kast gevonden moeten worden.

Ik kan eventueel wel laseren tegen materiaalkosten. Ik heb hier nog een VLS 3.50 staan van Universal Laser Systems.
Sublimatiedrukken zou eventueel ook nog kunnen.

benleentje

Golden Member

Maar die is compleet in SMD. Dus ook die ie zal ik opnieuw moeten ontwerpen in THT en bij die bestelling erbij gooien.

IK vind veel SMD spul waaronder de wat grovere uitvoeringen prima te solderen. IK vind de eis het moet per se THT zijn dan in deze tijd niet helemaal realistisch.

Een SO14 IC of een 805 weerstand zou toch geen enkel probleem moeten zijn. IK vind SMD eigenlijk stiekem ook wel prettig solderen. Je hoeft tenminste niet steeds het bord om te draaien ;).

Maar goed ik denk dat mijn punt duidelijk is en hoop dat dat geen aparte off topic discussie word, want dat is zeker niet de bedoeling.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@Benleentje: Eens!

Eventueel ben ik beschikbaar om een batch van zeg 50 PCBs "even" alle SMDs te doen.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 23 juli 2024 18:30:42 (71%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Als je tegenwoordig nog met een TH print aan komt zetten, kijkt men je toch altijd wat meewarig aan... ("iets uit den ouden doosch"... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zijn toch nog wel een heel wat lieden, die de leeftijd voor SMD werk hebben overschreden . Dat zie je duidelijk als je een radiomarkt bezoekt…..

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

@Sine, neem je tijd. We wisten min of meer al maanden dat je hiermee bezig was dus ga nu niet haasten. Ga liever voor een goed uitgekristalliseerd ontwerp.

PS zoals andere ook opmerken wat mij betreft mag de indicatie identiek aan de CO2019.

Gewelidig dat je dit initiatief neemt, grote dank.

pa3gws

Golden Member

SMD kan natuurlijk ook maar deze oude l.. geeft tocht de voorkeur aan TH. :+

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
blackdog

Golden Member

Hi,

Hier wordt zowel SMD en TH gebruikt.
Als een product nu klaar is wat ontwikkeling betreft en uitgevoerd is in TH, waarom zou je het dan weer in SMD willen omzetten?
TH uit de tijd, tja wat zal ik zeggen, veel materiaal is nog gewoon te koop en voor een zelfbouw project zoals deze voeding,
zijn basis TH componenten de beste optie denk ik.

Dit ook omdat velen willen experimenteren en dit met TH toch wat beter gaat, ook omdat b.v. een flink deel van de forum gebruikers minder goede ogen hebben.
Wat zou een SMD print extra opleveren behalve een wat kleinere print(je blijft iv.m. het vermogen toch met grote onderdelen zitten).
Het gevoel dat je lekker "modern" bezich bent met SMD? Kijk eens waar je tegenaan loopt bij SMD, zoveel verschillende behuizingen,
vrijwel niet af te lezen componenten waarden.

Extra soldeer gereedschap om het enigzins confortable en goed te kunnen monteren, scherpe meetpennen bij het storingzoeken,
minder degelijk componenten, dit door de meestal lagere vermogens.
Gevoeliger voor verloop tijdens het solderen enz, enz.

Zie ik alles zwart in, natuurlijk niet, maar omdat één of meerdere gebruikers hier op het forum al alles in SMD doet voor werk of hobby,
betekend dit niet dat andere ook de kennis en ervaring hebben om het project goed af te kunnen ronden als men veel SMD moet gaan solderen.

Als Sine b.v. zou beslissen om een SMD print te maken en deze ook al laten bestukken, dan vallen een aantal van de problemen die ik hierboven bespreek natuurlijk weg.
Ik denk dat dat echter wel een aardig kostenplaatje zal worden, willen de bouwers van dit project dit ook betalen?
Denk niet alleen aan jezelf, denk ook aan anderen die niet jullie "SMD" ervaring hebben. :-)

Mijn twee Florijnen centen. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb nog een grote voorraad aan TH componenten, mijn pcb's zijn meestal een mix van TH en SMD. Daarnaast zijn de afmetingen van pcb's voor de hobby vaak niet relevant.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
pa3gws

Golden Member

Op woensdag 24 juli 2024 10:37:13 schreef Tidak Ada:
@Blackdog: +100 ! :)

Helemaal eens. :-)
@Hieronder we worden een dagje ouder toch. ;-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op woensdag 24 juli 2024 11:16:26 (14%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wij zijn immers nog niet aan "den doosch" toe

douwebakker

Golden Member

Ik ben ook geen liefhebber van SMD componenten. Het is me eigenlijk veel te klein allemaal.
Ik hoop volgende week 74 te worden.
Bovendien zijn SMD weerstanden ook niet echt geschikt voor hoge spanningen.
Maar dat terzijde want:
Als ik met iets nieuws begin te bouwen wil ik van tevoren weten hoe alles in elkaar steekt en hoe alles werkt.
Daarvoor heb ik wel het schema nodig en heb al eerder gevraagd om het te posten.
@Sine, zou je dat nog even willen doen? Alvast bedankt.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Ik sluit me ook aan bij Blackdog. SMD zou ik alleen gebruiken waar nodig. Weliswaar heb ik een prima microscoop, maar voor zo'n project vind ik TH toch leuker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

TH uit de tijd, tja wat zal ik zeggen,

IK wou er helemaal geen discussie van maken. Maar ik vind het niet zo leuk dat mijn woorden verdraaid worden.
Ik heb nooit gezegd dat TH uit deze tijd is. Ik zei dat veel SMD waaronder de wat grotere maten goed te doen is.

Weliswaar heb ik een prima microscoop

Dat kleine spul bedoel ik dus niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@ douwebakker: het staat toch echt heel duidelijk in de openingspost:

Op zondag 21 juli 2024 15:39:20 schreef Sine:
Nogmaals dit is puur een grove animo check, een apart topic met technische details, prijsvoering en dergelijke zal tzt volgen

Ook bij de eerste foto van het prototype elders op dit forum stond nog de waarschuwing dat een schema te zijner tijd wel volgt.

Gewoon even geduld. Vergeet niet dat het forum 'iets erbij' is voor hen die dit draaiende houden en ze daar niet voor betaald krijgen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
douwebakker

Golden Member

Op woensdag 24 juli 2024 18:03:41 schreef weardguy:
@ douwebakker: het staat toch echt heel duidelijk in de openingspost:
[...]
Ook bij de eerste foto van het prototype elders op dit forum stond nog de waarschuwing dat een schema te zijner tijd wel volgt.

Gewoon even geduld. Vergeet niet dat het forum 'iets erbij' is voor hen die dit draaiende houden en ze daar niet voor betaald krijgen.

oh.. daar heb ik gewoon overheen gelezen natuurlijk. Afwachten dan maar. Het zal wel goed komen.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Henry S.

Moderator

Tijdens de inkoopactie kan je een topic als dit verwachten (en waarschijnlijk een tweede met modificaties): https://www.circuitsonline.net/forum/view/144126/1

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op woensdag 24 juli 2024 16:20:01 schreef benleentje:
[...]Dat kleine spul bedoel ik dus niet.

Ik kan 1206 inderdaad wel zonder microscoop, maar vind het wel prettig werken. Microscoop is voor mij dus standaard zodra er SMD aan te pas komt. Ik ben licht bijziend dus in principe zou het prima kunnen als ik mijn bril afzet, ware het niet dat mijn ogen genoeg verschil vertonen om dat irritant te maken. En ik het makkelijker vind om de bril gewoon op te houden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, ik heb eventueel interesse in een kit van het type:
[ ] Print met moeilijke componenten
[ ] Print met moeilijke componenten en analoge 300V 100mA meter
[x ] Print met moeilijke componenten en digitale meters
[x ] Een bijpassende trafo

Leuk initiatief ! zie dat er ook aardig wat animo voor is.

code:

Ja, ik heb eventueel interesse in een kit van het type:
[ ] Print met moeilijke componenten
[ ] Print met moeilijke componenten en analoge 300V 100mA meter
[1] Print met moeilijke componenten en digitale meters
[1] Een bijpassende trafo
Sine

Moderator

Op dinsdag 23 juli 2024 14:22:15 schreef Arco:
Voor frontfolies zijn de matte folies van Avery heel geschikt:

Nemen we mee.

Op dinsdag 23 juli 2024 16:13:12 schreef McAwesome:
[...]

Ik kan eventueel wel laseren tegen materiaalkosten. Ik heb hier nog een VLS 3.50 staan van Universal Laser Systems.
Sublimatiedrukken zou eventueel ook nog kunnen.

Een laser is het probleem niet, daar komen die frontplaten uit de toppic start ook uit. Alleen het vullen van de gegraveerde letters is nogal bewerkelijk.

Op dinsdag 23 juli 2024 18:40:10 schreef Arco:
Als je tegenwoordig nog met een TH print aan komt zetten, kijkt men je toch altijd wat meewarig aan... ("iets uit den ouden doosch"... ;) )

In dit geval waren daar een aantal bewuste keuzes voor.
1. De nabouwbaarheid wordt bereikbaar voor een grotere doelgroep
2. Je zit met hogere , dus je wilt al grotere afstanden hebben (dan kun je bij TH ook nog onder een componentje door routen, bij SMD wordt dat al spannender)
3. Een ICL7107 is SMD is niet heel schokkend, maar toch niet voor iedereen zomaar te solderen.

Op dinsdag 23 juli 2024 18:29:28 schreef rew:
Eventueel ben ik beschikbaar om een batch van zeg 50 PCBs "even" alle SMDs te doen.

Bedankt voor het aanbod (je hebt beschikking tot een PNP meen ik?) maar daarmee gaat het 'kit' gevoel er wel een beetje vanaf nietwaar?

Op woensdag 24 juli 2024 23:12:28 schreef Knustelsmurf:
Leuk initiatief ! zie dat er ook aardig wat animo voor is.

Dat valt niet tegen nee, en dat maakt de waarschijnlijkheid dat het eea ook van de grond komt weer vrij zeker.

Bij vijf voedingkjes was dat wat anders geweest ;)

@ Sine:

Indrukwekkend en bewonderenswaardig initiatief!

Nog vraagje MBT de maximum toelaatbare power dissipatie (lage uitgangsspanning, hoge stromen):

Is er een speciale reden waarom er NIET gekozen is voor bv. het Delta Elektronika Principe van de Thyristor voorregeling (bv zoals in de E300-0.1) , waarbij de max. spanningsval over de regel power transistor (en daardoor het gedissipeerd vermogen) tot een vaste lage waarde beperkt wordt?

- Is het de noodzaak van een dure power coil
- Of wordt er te veel mogelijke storing door het "choppen dmv de thyristoren" geïntroduceerd?

Sine

Moderator

Beide inderdaad.
Die spoel heb je gewoon nodig, en het 'rammelt' toch wat, ik heb even met andere constructies gestunt zonder spoel, maar dat geeft meer ellende dan dat het wat oplevert.
Zo hoog is het vermogen van deze voeding niet 30-60W, dus dat in drie hakken is meer dan zuinig genoeg.

Die delta constructie is ook tricky met vreemde extra voedingsspanningen, en een PUT, tegenwoordig zou je dat anders oplossen.