Miele Novotronic W857 - storing - lampje waterafvoer en centrifugeren knipperen

Mijn Miele Novotronic 857 wasmachine heeft het volgende probleem. Hij pompt na het wassen het water niet weg. En er knipperen twee lampjes op het paneel. Zie bijgevoegde video. Dit gebeurde bij het programma kreukherstellend 40 graden met 900 toeren centrifugeren. Maar het is ook al eerder bij een ander programma voorgekomen. Ik heb de machine al een keer opengemaakt en gezocht naar mogelijke verstoppingen, maar die zijn er niet. Het pompje heb ik zowel in als uit de machine getest en lijkt naar behoren te werken. Als ik het programma specifiek op Pompen zet dan wordt het vuile water ook netjes weggepompt. Herkent iemand dit probleem?

Krijgt de pomp effectief spanning wanneer deze dient af te pompen?

Test de pomp eens met aan aparte snoer/ kabel, zo'n 20 tal keer spanning aan af zetten en zien of de pomp effectief ALTIJD draait.

heb je de ontluchtingsslang bovenop de pomp wel eens gecontroleerd?? Vaak verstopt halverwege of bij de zeepbak. Als er lucht in de pomp komt doet gebeurt er niets..

Op donderdag 25 juli 2024 18:29:25 schreef fabrice:
Krijgt de pomp effectief spanning wanneer deze dient af te pompen?

Test de pomp eens met aan aparte snoer/ kabel, zo'n 20 tal keer spanning aan af zetten en zien of de pomp effectief ALTIJD draait.

Ik heb de pomp er uit gehaald en een paar keer aan/uitgeschakeld. En dat werkte probleemloos. Maar dat was uiteraard zonder water. Ik zal eens kijken of ik hem in de machine met water apart kan schakelen.

Op donderdag 25 juli 2024 19:15:43 schreef smd:
heb je de ontluchtingsslang bovenop de pomp wel eens gecontroleerd?? Vaak verstopt halverwege of bij de zeepbak. Als er lucht in de pomp komt doet gebeurt er niets..

Deze heb ik kort geleden helemaal schoon gemaakt, omdat ik last had van een muffe lucht in het wasgoed.

Dan ga je het onderscheid moeten maken tussen volgende zaken:

1. De pomp krijgt geen spanning en doet niets. Dan ga je richting sturing moeten kijken (bv relais vd pomp)

2. De pomp krijgt spanning maar maakt enkel een zoemend of rammelend geluid maar draait niet of onvoldoende. Enkel te testen terwijl je wast. Een "op de werkbank" test geeft geen uitsluitsel.(de pomp defect)

3. De pomp draait maar ze lijkt geen water te verzetten. (de ontluchtingsdarm is een belangrijke en is reeds vernoemd zie ik. De eco bal durft wel eens plakken in de zitting. Je kan overwegen deze tijdelijk te verwijderen om te kijken dat daardoor het probleem weg is. Deze bal zit in de dikke rubberbalg onderaan de kuip. Een ronde schijf in de uitlaat geeft ook dit probleem. Een euro of plastiek schijfje. Dit zet zich af en toe op z'n kant)

4. Het water gaat wel weg maar het lichtje knippert (pressostaat reservoir verstropt, pressostaat defect)

5. het water gaat niet weg omdat het toestel een error ondervindt nog voor de pomp aangestuurd wordt en breekt het programma vroegtijdig af. Wat je dan ziet is dat je lampje begint te knipperen nog voor de pomp begint te werken (moeilijk te onderscheiden van punt (1) ).

Dat onderscheid kunnen we van hieruit niet maken en zijn daarvoor afhankelijk van jouw bevindingen. Het komt er dus op aan dat jij observeert en vaststelt.

[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]

Dank Eric,
Uiteraard zal ik de gedetailleerde diagnose zelf moeten uitvoeren. Maar met jullie aanwijzingen weet ik in ieder geval waar ik de zoektocht moet starten. :)
Ik meld me wanneer ik iets gevonden heb waar ik expert advies/opinie bij nodig heb.

@EricN,
Blijft niet veel over.
Puntjes 1 t/m 3 zijn picobello voor elkaar. Zie startpost.
Blijft alleen puntje 4 over (pressostaatprobleem).
Of puntje 5.
Of er is iets mis in de firmware, maar daar zijn niet echt aanwijzingen daarvoor.

Gelijk nog een praktische vraag. Ik "vecht" altijd om die geweldige knijpende slangenklemmen van Miele los te krijgen en op te schuiven. Van alle tangen die ik heb werkt het met de waterpomptang nog het beste, maar het blijft een onhandig gedoe. Heeft iemand een tip hoe dit makkelijk kan?

Op donderdag 25 juli 2024 20:55:26 schreef ohm pi:
@EricN,
Blijft niet veel over.
Puntjes 1 t/m 3 zijn picobello voor elkaar. Zie startpost.
Blijft alleen puntje 4 over (pressostaatprobleem).
Of puntje 5.
Of er is iets mis in de firmware, maar daar zijn niet echt aanwijzingen daarvoor.

Oei. En de eco bal? Heb ik daar over gelezen?

Op donderdag 25 juli 2024 20:58:04 schreef GvD:
Gelijk nog een praktische vraag. Ik "vecht" altijd om die geweldige knijpende slangenklemmen van Miele los te krijgen en op te schuiven. Van alle tangen die ik heb werkt het met de waterpomptang nog het beste, maar het blijft een onhandig gedoe. Heeft iemand een tip hoe dit makkelijk kan?

Ik heb daar een tang voor maar die gaat nooit verslijten wegens zelden gebruikt. Een kromme punttang werkt prima. In sommige gevallen een waterpomptang of universele tang. Het is denk ik een kwestie van training want ik schrok van je vraag. Mij niet zo bekend om met miele klemmen last te hebben. De kleine op de waterventielen zijn beter met een speciale tang maar dat gaat zelfs met de blote hand. Die grote op de oude modellen met maar 1 slag doe ik ook met 2 vingers.

Op donderdag 25 juli 2024 20:58:04 schreef GvD:

In voorkomend geval gebruik ik ook de waterpomptang.
Maar ik bedenk nu net dat je daarvoor een passende slangenklem zou kunnen gebruiken. Deze over de uitstekende vleugeltjes zetten en dan aandraaien.
Of knoeien met stevige tyraps.

Een bedenking betreffende het filmpje. Ik herinner me niet dat met een afvoerprobleem de centrifuge led mee knippert. Mss intern toch een specifieke error melding?

Update: Inmiddels bij wijze van test nog twee keer dit zelfde programma gedraaid. En beide keren de wasbeurt voltooid zonder storing. Dat helpt niet om de oorzaak te kunnen vinden. Hij valt dus niet elke wasbeurt in storing.

Weet overigens iemand wat de storingscode van de twee knipperende lampjes precies betekent?

Op donderdag 25 juli 2024 21:12:30 schreef EricN:
[...]

Ik heb daar een tang voor maar die gaat nooit verslijten wegens zelden gebruikt. Een kromme punttang werkt prima. In sommige gevallen een waterpomptang of universele tang. Het is denk ik een kwestie van training want ik schrok van je vraag. Mij niet zo bekend om met miele klemmen last te hebben. De kleine op de waterventielen zijn beter met een speciale tang maar dat gaat zelfs met de blote hand. Die grote op de oude modellen met maar 1 slag doe ik ook met 2 vingers.

Wat niet helpt is dat ik door artrose in mijn duimen niet zoveel kracht in mijn handen heb. Dus ik zal al snel naar een tang moeten grijpen. Dus dan blijft het een gedoe. Ik overweeg ze maar te vervangen door standaard schroefbare slangenklemmen.

Er bestaat een 'slangklemtang' maar ik gebruik ook een waterpomptang hiervoor.

Als de machine in de storing gaat, gaat dan wel of niet het water uit de trommel?

Op vrijdag 26 juli 2024 10:25:23 schreef maus0611:
Er bestaat een 'slangklemtang' maar ik gebruik ook een waterpomptang hiervoor.

Als de machine in de storing gaat, gaat dan wel of niet het water uit de trommel?

Het water blijft dan in de trommel. En als je de machine dan op pompen zet pompt hij het water ook niet weg. Je moet de machine dan helemaal uit zetten en weer aan zetten en dan kan je het water wegpompen.

2 lampjes betekent afvoer waterprobleem, centrifuge gestaakt. Ik vermoed echt verstopte ontluchtingsslang naar zeepbak..

Op vrijdag 26 juli 2024 18:38:08 schreef smd:
2 lampjes betekent afvoer waterprobleem, centrifuge gestaakt. Ik vermoed echt verstopte ontluchtingsslang naar zeepbak..

Ik zal de slang nog een keer goed schoonmaken. Kijken of dat helpt.

Komt er spanning op de pomp als deze moet afpompen en dan in storing gaat?

Of nog simpeler, hoor je de pomp draaien en gorgelen of alleen brommen?

Als hij wel draait maar niet wegpompt zit er ofwel iets in de balgslang onder de trommel of de ontluchtingsslang zit bovenaan verstopt, in de zeeplade komt deze uit.

Hoe hoog is de afvoerdarm/afvoer?

Max 10 CM boven apparaat.!!

Na een weekendje probleem analyse lijkt het probleem opgelost (ik blijf altijd voorzichtig).

Afvoerslang hangt al 25 jaar ca. 10 cm onder de bovenkant van de machine, dus dat was het probleem niet.

Ontluchtingsslang voor de zekerheid nog een keer goed schoongemaakt, maar dat was het probleem ook niet.

Nog even goed nagedacht over wanneer de storing optrad en of ik dan iets bijzonders observeerde. De hoeveelheid schuim in de machine leek groter wanneer de machine in storing viel dan anders. Dus maar eens bedacht of er iets anders was met het wasmiddel. Zelfde middel als anders, dus dat leek niet direct waarschijnlijk, maar .... er was inderdaad iets anders.

Wij stoppen het wasmiddel in een plastic wasbolletje en plaatsen dat op de was in de machine. Mijn vrouw doseert het middel in het bolletje, maar niet per sé heel nauwkeurig. Dit was tot nu toe nooit een probleem. Totdat mijn schoonmoeder enige tijd geleden naar een verzorgingshuis verhuisde en mijn vrouw de spullen van haar was overnam, inclusief haar wasbolletjes. En die zijn groter dan degene die we zelf gebruikten. Dit heeft mijn vrouw (en ik ook niet) niet in de gaten gehad. Ze werden sindsdien door elkaar gebruikt. Maar omdat mijn vrouw de bolletjes altijd ongeveer voor de helft vulde met enige onnauwkeurigheid, deed ze nu in sommige gevallen veel meer waspoeder in de machine dan voorheen. En dat leidt tot meer schuimvorming, wat weer deze storing lijkt te veroorzaken. Bij mijn eigen testen zonder wasmiddel of met nauwkeurig gedoseerd wasmiddel trad het probleem nooit op. Inmiddels heeft mijn vrouw weer een aantal wassen gedraaid waarbij ze nu wel let op de dosering en treedt het probleem ook niet meer op.

Het heeft wat onnodig zoekwerk gekost om hier achter te komen, maar het probleem is gelukkig zonder kosten en al te veel moeite opgelost.

Jullie in ieder geval weer bedankt voor het meedenken.

OEF!! Een half bolletje is zowizo veel en veel te veel!! Een eetlepel is al voldoende voor deze machine, het is maar een 5 Kg!! ik vermoed dat er nu wel 4 of 5 eetlepels inzitten, daar gaat de machine niet beter van worden en hoopt er veel zeepresten in op..

Wasmiddelen van tegenwoordig zijn super geconentreerd, dus veeeeel minder van gebruiken!

ik snap wel dat de machine problemen kreeg, want schuim wegpompen gaat niet goed..