Op dinsdag 18 juni 2024 00:24:05 schreef ronw:
Gedurende de zomer demonstreer ik toeristen (vooral families met kinderen) radioactieve mineralen met deze counter.
Ergens in een groeve oid, of losse samples van mineralen?
ronw
Golden Member
Ja, in een groeve in het zuiden van Noorwegen:
https://www.setesdalsmuseet.no/faste-utstillingar/evje-mineralsti/
Vooral bedoeld voor kinderen om bekend te raken met de wereld van stenen en mineralen. Maar ook volwassenen hebben hier veel plezier zien we elk jaar.
Voor mijn zoon zijn kelderpompjes 2 automaatjes gebouwd.
't is niet dat er kubieke meters binnenlopen, het is een afgesloten keldergat waar grondwater omhoog komt bij overvloedige regenval. Idem dito in zijn kruipruimte.
Het is niet echt veel maar wel genoeg als het over het randje komt dat het langs de muur op de vloer loopt. Slecht voor het schilderwerk en ook als je een kartonnendoos net op die plaats hebt staan.
3 pennnen, 1 als "zender", 1 als start (de hoogste) en 1 als stop (middelste, mag op dezelfde hoogte als "zenderpen")
In plaats van zelf printje te belichten, etsen, boren, een keer laten maken. Niet in China maar in Duitsland bij Aisler. Duurder ja, maar zo houden we de Europese economie op pijl 
Na bestukken: (bij Reichelt hebben ze geen enkelvoudige dipswitches, dus 2 draadbrugjes die je evt. kan doorknippen)
Verplichte achterkant:
Uiteraard het kastje net iets te klein:
En het resultaat, 2 tsunamikastjes.
Er zit een simpel alarm op: als het pompje langer dan de ingestelde tijd blijft draaien gaat er een buzzer buzzen, en valt evt de pomp uit (instelbaar met dipswitch 1) Buzzer kan ook uitgeschakeld worden met dipswitch 2.
Er is ook een relais met potentiaalvrije kontakten, dat geschakeld word bij een alarm, kan gebruikt worden voor een alarmlamp bij de kelderdeur of misthoorn in slaapkamer.
Groetjes,
eSe
[Bericht gewijzigd door eSe op (69%)]
Thevel
Golden Member
Is het een 3 fase pompje?
Op woensdag 19 juni 2024 21:52:00 schreef eSe:
3 pennnen, 1 als "zender", 1 als start (de hoogste) en 1 als stop (middelste, mag op dezelfde hoogte als "zenderpen")[bijlage]
Ik neem aan dat er wisselspanning op de elektroden staat...
En ook netjes gemaakt!
@Lambiek en @Thevel Bedankt voor het compliment.
Het is een klein monofase pompje met bodemaanzuiging.
Als het nodig is kan je natuurlijk een grotere magneetschakelaar aansturen voor een krachtiger, evt. 3 fase pomp.
En er staat inderdaad een wisselende spanning op de "zend elektrode", een blokgolf. Alle elektrodes zijn gekoppeld via een condensator zodat er geen gelijkspanning kan lopen door de de pennen en het water.
Groetjes,
eSe
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Show Your Projects op pagina 8 van het forumoverzicht, dat kan natuurlijk niet... Ik had zelfs het project van eSe gemist.
De differentiële probe waar ik (al een tijdje) aan aan het prutsen ben:
Inhoud van het kastje en metingen in dit topic. Het is overigens niet de probe volgens ontwerp van pros geworden.
@eSe: Ik vind het mooi, zeker ook de Japanse "schilderijen" op de kastjes. En de "moeilijke" oplossing met de lichtgeleiders is prachtig. En geheel zonder microcontroller zo te zien*! Maar de afstand tussen de 'shield' voelerpen en de N van de lichtnetvoeding lijkt me op de foto vrij klein. Of is de shield-pen geaard? (ik zie maar 3 pennen)
*)De should-have-used-a-555 mensen van hackaday kunnen er niet over vallen dat hier nodeloos een arduino tegenaangegooid is. Is U4 zelfs een 555 of is het wat anders?
@Luke,
Een diff probe is een ERG handig ding, die wordt hier stiekem best veel gebruikt.
(en ja ... voor hackaday cred, dat is een 555
)
@Lucky Luke De "shield" aansluiting is de negatieve (massa, gnd..) van de voeding. Deze is niet verbonden met de aarding en is enkel "noodzakelijk" bij heel lange bedrading als afscherming.
De afstand tussen het 230v gedeelte en de rest van de schakeling is meer dan voldoende.
Ik heb wat getest met verschillende kabeltjes, bij UTP cat5 b.v. gebruik ik 3 kleuren en dan moet ik de getwiste draad (wit/kleur) aan shield aansluiting leggen.
Met liycy of 'gewone' 3 aderige kabel hoef ik de evt. afscherming niet aan te sluiten.
Er worden pulsen opgewekt met 2 poorten van een 4093, die gaan via de zendpen het water in. De 2 ingangspennen gaan naar een 4538, dual hertriggerbare monostabiele. Deze hebben een pulstijd die veel langer is (+/- 1.5 ms) dan de ingangspulsen. Zolang er pulsen binnenkomen zullen de uitgangen geactiveerd blijven.
2 overige poorten van de 4093 dienen als een simpele start/stop schakeling.
Er zit een lm393 als comparator, bij pompstart word een condensator opgeladen en na, instelbare, tijd heft deze het reset signaal van inderdaad een 555 op. Deze heeft een korte aan en langere uit tijd, alarm ledje pinkt en buzzer buzt (of is het met een d?) --aan-uit-uit, aan-uit-uit, ... zoiets.
Bij pompstop word de condensator onmiddelijk ontladen, alarm valt dan weg als het er was.
Bij 'alarm' word er ook een kleiner relais aangestuurd met potentiaalvrije kontakten.
Er zit nog een extra chippie in, uln 2804, ik had wat torretjes nodig, voor sturing van de relais, leds, buzzer. Hier zit alles in 1 behuizing, basisweerstanden, vrijloopdiodes. Handig.
En er zitten ook nog wat transzorb's en weerstanden aan de pennen. Als ze niet in het water hangen zijn het mooie antennes en zouden er lelijke piekjes naar de schakeling kunnen lopen. b.v. met onweer of zelfs het starten van een ijskast/vriezer die in de kelder staat.
De tsunami afbeeldingen heb ik gevonden op het net en afgeprint op een zelfklevende folie.
En bedankt voor de complimenten.
Groetjes,
eSe
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik moet een led-driver testen.
De leds gebruiken 200mA bij 25V ongeveer. Maar je wilt niet zoveel licht hebben met 64 5W leds tegelijk. Dan maar gewoon met weerstandjes... Reken reken: 125 Ohm. Beetje meer kan ook wel: 132 Ohm, 4*33 Ohm toch?
Nope, het systeem doet ongeveer 400mA bij 50% dutycycle, gemiddeld 200mA. De spanning bij 400mA wordt dan meer dan 48V de ingangsspanning van de drivers -> dat gaat niet. Bovendien is het dan dus 10W per test-kanaal. Kwam ik achter toen ik net een paar van de printjes met 33*4 had bestukt. Nu dus 3*33.
Ik heb om-en-om 1 kanaal helemaal op max en 1 kanaal iets minder. (anders zegt de powersupply: doe het zelf maar). Volgens mij vind de helft van de weerstandjes mij niet meer lief.
Vandaag maar eens een zomer projectje afgerond dit kun je buiten ook lekker aan de tuintafel fixen.
Een tijd geleden kwam een collega K.A.M coórdinator bij mij ik heb een oude afgekeurde acculader 12/24 volt 50 amp deze moet weg vernietigd worden want deze mag niet meer in de werkplaats gebruikt worden.
Dat was de start voor dit projectje.
In het verleden waren er ook al dc/dc converters voor de waterwerper v.d M.E die weg moesten vanwege overcompleet of kapot*.
*Heb aan de (victron) al eens een topic aan gewijd.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/162298
Omdat de kast van dunne plaat was en de constructie te slap zou worden heb ik eerst een bodemplaat gemaakt.
Hierop heb ik alle onderdelen geplaatst.
Op de volgende foto zie je hoe de bodemplaat met hoeklijntjes en verzonken boutjes in de kast hangt.
Ik heb aan de zijkant ook zware handgrepen gemonteerd dit mag ook wel met zijn 17.9 kilo.
Ja ik weet het een SMPS had beter geweest alleen dit alles koste nagenoeg niks.
En hij kom toch haast niet van de plank cq workbench af.
Nu heb ik tenminste wat meer amps om bijv versterkers en andere stroomvretende dingen te voeden.
5volt/5amp(meanwell) 12volt/30amp(euroconverter) 12volt/35amp(victron)
Het is geen technisch hoogstandje maar wel makelijk om net ff wat meer prik tot je beschikking te hebben.
nonius
set SCE to AUX.
Al vanaf het moment dat ik jaren geleden voor het eerst de scopeclock van Dutchtronix had gezien, wilde ik ook zoiets hebben. Maar het was me eigenlijk teveel werk en kosten (microcontroller, DA-converters) om het te bouwen, voor iets wat niet meer dan 'spielerei' was, dus is het nooit ervan gekomen. Tot ik recent een YouTube video zag van Imsai Guy, waarbij de hele schakeling van de scopeclock uit niets meer bestond dan een ESP32....
Een ongebruikte ESP32 slingerde hier nog wel rond (trouwens, verbazingwekkend hoeveel mogelijkheden zo'n ding heeft en voor zo belachelijk weinig geld), dus uitgeprobeerd en het werkte prima. Maar helaas, in de originele software was de klok niet handmatig gelijk te zetten, er werd alleen gesynchroniseerd met een time-server via WIFI. Dat wilde ik niet. Eerste reactie was om dan zelf maar te pogen de software te gaan modificeren, totdat een snelle actie met de zoekmachine direct een kant-en-klaar resultaat opleverde, van een Japanner: https://radiopench-blog96-fc2-com.translate.goog/blog-entry-1069.html?…
De software downladen en in de ESP32 blazen ging snel, het uiteindelijk bouwen op een net printje, met voeding en inbouwen in een kastje met frontjes, daar ging echter wat meer tijd in zitten.
Maar zo heb ik dan nu, een jaar of 10-20 later, dan toch nog mijn eigen scopeclock. De klok loopt overigens redelijk gelijk, ca. 2 sec/uur loopt hij voor (na correctie van de delay-factor in de software). Maar hij gaat in het lab uiteraard niet als continu-draaiende klok gebruikt worden, het is meer een aardigheidje, zonder al teveel praktisch nut.
Een kleine upgrade van een vorig projectje.
PWM aansturen van grote weekijzer instrumenten is toch niet zo'n succes. Behalve dat de meters gaan mee zingen op 200Hz (de maximaal haalbare PWM frequentie voor dat dingen zich vreemd gaan gedragen) blijkt het beetje PTC effect van de spoelen ook voor meetfouten te zorgen.
Ofwel, dat moest anders. In plaats van PWM-en zitten er nu stroombronnetjes in en een 2e orde lowpass filter voor de bronnetjes om de zwiepers van de wijzers een beetje onder controle te houden.
Linear regelen verstookt iets meer energie dan pwm-en uiteraard. Maar met iets van 50mA bij 24V valt dat ook nog aardig mee. De fetjes worden amper warm.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op woensdag 19 juni 2024 21:52:00 schreef eSe:
[...]Na bestukken: (bij Reichelt hebben ze geen enkelvoudige dipswitches, dus 2 draadbrugjes die je evt. kan doorknippen)
[...]
Uiteraard het kastje net iets te klein:
[bijlage]
Afhankelijk van wat default is, kan je ook een trace gebruiken tussen de 2 eilandjes. Doorkrassen indien niet default. Later kan je dan nog herstellen met een draadje. Of SMD pads gebruiken. Wat tin er op en OK.
Altijd rekening mee houden dat gespoten kastjes licht conisch zijn.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Niet mijn project maar wel een project waar ik aan gewerkt heb. Vanwege de nieuwe frequentietoewijzingen moest er een DAB-antenne van de lokale omroep vervangen worden door een "tijdelijke" constructie omdat hij niet afstembaar was op de nieuwe frequentie.
Ik heb elementen uitgemeten en op maat gemaakt, kan ook wel dat ik hier of daar een schroefje ingedraaid heb, we waren met 2 man om een array van 2 antennes te bouwen.
De foto op straat waar een antenne getest en gemeten wordt is van de helft van een array; een 2-elements dipool aan een netjes afgestemde kabel (golflengte x verkortingsfactor). Op de foto van het meetinstrument kun je zien dat ik last had van beginnersgeluk; ruim binnen de specs. Zeer nette SWR en return loss, afgestemde frequentie ongeveer 1 MHz ernaast.
Later is de array op het dak inelkaar geschroefd. Daar was ik zelf niet bij, maar voor het mooie toch een paar foto's van de opstelling (kan ik eigenlijk ook wel in het "raad de locatie" topic plaatsen).
De nieuwe antenne is bovendien harder dan de oude 3-elements antenne, dus een typisch gevalletje van "less is more".
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ook maar eens een projectje, de schakelaars van de navigatie en dergelijke had een hoog 'jaggies' gehalte.
Dus zelf maar wat gemaakt, er moesten ook meer functies bij, blauw bord en zo, dus aan de gang.
Niet heel spannend, maar wel noodzakelijk.
Materiaal is allemaal Eaton M22 materiaal op een stukje printplaat.
Inmiddels is de printplaat zowel voor als achter meerdere keren in de lak gezet.
De schakelaars bedienen alle 24V Bosch relais, er loopt dus geen stroom door de schakelaar.
Ik heb een (1) schakelaar reserve.
Foto van de zaak bestickerd en in bedrijf moet ik nog maken.
Je hebt van die mooie textplaat houders voor die schakelaars, waarom heb je die niet gebruikt?
Ofheb je daar te weinig ruimte voor?
Verder mooi paneeltje zo.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

[/ur