Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 19 augustus 2024 22:45:39 schreef Paulinha_B:
En waar is de tijd dat in Antwerpen de Sint Katelijnevest met omgeving bulkte van de elektronicawinkels? Mijn beste herinnering is Mandola, Keizerstraat nummer twee dacht ik. Goede keuze, vriendelijke bediening, draaglijke prijzen, en altijd wel wat speciale aanbiedingen. Ooit kreeg ik er nog twee stuks EL34 mee "voor een vriendenprijske" ... Ook altijd goed voor een leerrijk praatje met de andere klanten, zo heb ik aldaar de 2N3055 leren kennen en ontdekken. Lang voor de dagen van het www, uiteraard.
Heb ooit uit nood geboren een RA-driewegstekker uit zo'n Portugese ChinaShop (Albergeria a Velha) gekocht. Een doodeng ding. Maar ja, nood breekt wet.....
Ik geloof dat ik die ooit nog es hier op het forum getoond heb.
Ik kom nog altijd graag bij Baco, maar daar zie je ook de chinese modules overal in de bakjes liggen. Groot voordeel is dat je het dezelfde dag hebt, of bij verzending de volgende - in plaats van 1 a 2 weken.
Maar dat betekent dus ook dat je ook daar afhankelijk bent van de grillen van de CCP, als je voor modern spul gaat. Waarmee ik dus bedoel de moderne manier van werken met halffabrikaten/modules en digitale bordes.
het is misschien treurig inderdaad, dat dit soort zaken verdwijnen. Zo'n soort winkel is voor mij denk ik wel het begin geweest van mijn interesse in electronica in het algemeen. In Breda kwamen we nogal eens als ons vader en moeder naar de Beyerd gingen voor een lekker belgisch biertje, dan keek ik daar naast altijd uren in de etalage naar al die knipperende ledjes en bouwkitjes van het hobby electronica winkeltje. De eigennaar vond ik altijd ene wat aparte professor en het zag er vaak blauw van de rook, maar daar is mijn interesse wel gewekt inderdaad. Het was een tijd waar electronica en televisies überhaubt nog repareerbaar waren. Dat is vandaag de dag nauwelijks meer of het loont simpelweg niet meer. Over algemeen heb / had je een winkel om je in je levensonderhoud te voorzien. Een elektronica winkel vandaag de dag brengt nou eenmaal geen hol meer op, je wordt waarschijnlijk enkel nog bezocht voor de service, maar vervolgens verkoop je centen en euro spul. Dan is de marge dun gezaaid. Hetzelfde geld voor witgoed winkels, die gaan toch ook allemaal ten onder. Mensen kijken naar en zijn gewend aan de internet prijzen. Een wasmachine kost op internet bedrag X, komen ze hem morgen brengen en soms ook net zo goed installeren. Zo gata het kopen vandaag de dag nou eenmaal. Tsja zonde? DE charme is er wel van af, maar dat is met zoveel. Ik kan niet heugen hoe vaak ik vroeger naar alle Belgische discotheken ging, vond Nederland toen al niks aan
Illusion, Highstreet, Zillion, Atmoz er bestaat er geen 1 meer. Why? Regels veranderen, jeugd veranderd, tijden veranderen... Ik vind het zeker eeuwig zonde, want zou die tijd graag nog eens beleven, maar mijn kinderen zullen er geen moer om geven. Ik vond de verhalen over de danszalen van mijn ouders ook altijd lekker boeiend.
@nonius: nooit een winkel gehad. Wel bezocht, maar retail is niets voor mij.
ik ben ook geen zendamateur.
maar iedereen weet inmiddels waar ik woon, dus ik hoef er geen geheim meer van te maken.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (44%)]
nonius
set SCE to AUX.
HighmetHenk, ik bedoelde eigenlijk Buzzy. Hij kent mij gegarandeerd van gezicht, maar denk niet dat hij mij bij naam of callsign herinnert, maar we spraken elkaar steevast elke keer bij Veron-bijeenkomsten. Ik steevast gekleed in zwarte broek en lichtblauw overhemd met permanent opgestroopte mouwen. En ik heb ca. een half jaar geleden hem nog gebeld of hij nog een half dozijn ouderwetse luidspreker stekkers (DIN, met platte en ronde pin) op voorraad had, voor een paar hoogglans-gepolijst-RVS-met-licht-eiken luidsprekervoeten die ik toen aan het bouwen was. Misschien dat Buzzy nu weet wie hij voor zich heeft 
Ik herkende hem eigenlijk omdat we ooit een eyeball-QSO hebben gehad over repareren (intelligent repareren, niet blindweg elco's vervangen), en heb op dit forum eigenlijk van hem letterlijk hetzelfde gelezen als wat hij toen (behoorlijk geanimeerd) vertelde. 
Ach, en qua locatie en naam, geheim is er weinig, maar ik hecht waarde aan privacy. Maar dat moet ieder voor zich weten, hoe hij daar mee omgaat.
Stijnos: je vergeet de Cherrymoon!
Op dinsdag 20 augustus 2024 12:29:16 schreef Tidak Ada:
[...]Heb ooit uit nood geboren een RA-driewegstekker uit zo'n ChinaShop gekocht. Een doodeng ding. Maar ja, nood breekt wet.....
Mijn MS Surface laptop komt uit China telt dat ook
De Sagemcom router uit Frankrijk (KPN Box 12b) en de TV+ box wordt in Vietnam (communistisch regime) gemaakt. Ik denk dat er weinig huishoudens zijn die niet iets uit China hebben staan.
Gelukkig is de afhaalchinees er ook nog, 200m verderop. Ik had bij Brigatti al vaak het idee dat ze onderdelen niet meer aanvulden, dus aanbod zit inmiddels erg dicht bij elkaar. Maar wel jammer, veel projectjes vlot getrokken met een snelle fietsrit naar Brigatti.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op maandag 19 augustus 2024 22:45:39 schreef Paulinha_B:
En waar is de tijd dat in Antwerpen de Sint Katelijnevest met omgeving bulkte van de elektronicawinkels? Mijn beste herinnering is Mandola, Keizerstraat nummer twee dacht ik. Goede keuze, vriendelijke bediening, draaglijke prijzen, en altijd wel wat speciale aanbiedingen. Ooit kreeg ik er nog twee stuks EL34 mee "voor een vriendenprijske" ... Ook altijd goed voor een leerrijk praatje met de andere klanten, zo heb ik aldaar de 2N3055 leren kennen en ontdekken. Lang voor de dagen van het www, uiteraard.
Heb ooit uit nood geboren een RA-driewegstekker uit zo'n ChinaShop gekocht. Een doodeng ding. Maar ja, nood breekt wet.....
Als ik het goed heb bestaat er nog een Tandy winkel in d'n Antwaerp.
Dat was een Europese keten onder het Amerikaanse RadioShack.
Ik vond er een soort maffia sfeertje hangen in het winkeltje in Rotterdam, waar ik indertijd woonde.
nonius
set SCE to AUX.
Als ik het goed heb bestaat er nog een Tandy winkel in d'n Antwaerp.
In 't Stadt...
In Bergen op Zoom zat trouwens medio jaren '80 ook nog een Radio-shack/Tandy, ook in de Lievevrouwestraat (niet ver van Beneco). Die Tandy was ik eigenlijk helemaal alweer vergeten. Er was dus een tijd dat er drie (!) electronicawinkels in BoZ zaten. Gouden tijden.
Een (ondertussen overleden) Belgische zendamateur-kennis vertelde me wel dat er ook in Kalmthout of Heide, of een dorp in de buurt, ook een electronicawinkel zit. Ik heb hem nooit kunnen vinden.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
[[ off-topic, zou beter passen in de koffiehoek ]]
Illusion, Highstreet, Zillion, Atmoz er bestaat er geen 1 meer. Why? Regels veranderen, jeugd veranderd, tijden veranderen... Ik vind het zeker eeuwig zonde, want zou die tijd graag nog eens beleven, maar mijn kinderen zullen er geen moer om geven. Ik vond de verhalen over de danszalen van mijn ouders ook altijd lekker boeiend.
Ach, Zillion & co waren de laatste generatie, die hebben zichzelf kapot gemaakt met druggebruik en veel te veel lawaai. Ik heb nog de generatie ervoor meegemaakt, ofschoon in haar laatste dagen, de Toverfluit en de Veertien Billekens* en de Willem Tell; mensen uit de generatie van mijn ouders gingen daar op zondagnamiddag Pale-Ale drinken, en een danske placeren op de tonen van een kermisorgel van de firma Mortier of de gebroeders De Cap.
*zo genoemd omdat de zeven dochters van de uitbater opdienden - of zo liet ik me toch altijd vertellen. Plezierig geparafraseerd in een Kiekeboe-album met het sterrenrestaurant "De veertien kikkerbillen".
Terug naar het onderwerp: voorzover ik me herinner was de laatste Tandywinkel van veel-te-groot Antwerpen in Merksem. Aan de Lambrechtshoekenlaan, staat me vaag voor.
Op dinsdag 20 augustus 2024 13:29:27 schreef Stijnos:
het is misschien treurig inderdaad, dat dit soort zaken verdwijnen. Zo'n soort winkel is voor mij denk ik wel het begin geweest van mijn interesse in electronica in het algemeen. In Breda kwamen we nogal eens als ons vader en moeder naar de Beyerd gingen voor een lekker belgisch biertje, dan keek ik daar naast altijd uren in de etalage naar al die knipperende ledjes en bouwkitjes van het hobby electronica winkeltje. De eigennaar vond ik altijd ene wat aparte professor en het zag er vaak blauw van de rook
Dat was het winkeltje van Klaas Reichardt in de Boschstraat, ik heb daar in mijn jonge jaren regelmatig onderdelen gehaald. Hij was in mijn herinnering erg bevlogen, maar beetje chaotisch, deed ook reparaties op componentenniveau aan apparatuur. Hij is ermee gestopt toen zijn huis/winkel door de graafwerkzaamheden voor de sloop van de Beyerd ging verzakken. Klaas heeft in de jaren '70 een aantal boeken over introductie in de electronica geschreven, gepubliceerd via Muiderkring of de uitgeverij van Elektuur? Hij is een paar jaar geleden helaas overleden.
Ik kwam daarna regelmatig bij Elektra aan de Haagdijk, daar bleek een oud klasgenoot (Peet) in de winkel te staan. Zijn opa (eveneens eigenaar van de Elektra witgoed winkel een paar deuren verder) heeft op gegeven moment besloten de electronica winkel te sluiten. Het was simpelweg geen rendabele business meer. De inventaris is overgenomen door een paar oud werknemers, die vervolgens als webwinkel onder dezelfde bedrijfsnaam zijn verder gegaan.
Ik ben destijds ook af en toe bij de Radiobeurs Rhee binnen gelopen, maar die zat midden in binnenstad, vergeleken met Elektra lastig bereikbaar.
Er zat in de Boschstraat trouwens nog een electronicazaak (Cohen) maar die is begin jaren '80 al gesloten. In Princenhage zat verder nog Jacobs Electronica, maar die had alleen geluidsapparatuur voor semi professioneel gebruik, geen onderdelen.
Ik kan me herinneren, dat er begin jaren '80 in Roosendaal (daar woonden mijn grootouders) in de Raadhuisstraat een electronicazaak zat, maar de naam wil me niet te binnen schieten.
Ik zag in eerdere posts een melding over een electronicawinkel aan de Mathenesserlaan in Rotterdam. Dat was de vestiging van DIL, voordat ze eind 1982 naar de Jan Lichthartstraat (achter het ziekenhuis) waren verhuisd. Ik studeerde toen in Rotterdam, en wilde op een middag eens een kijkje bij hen nemen. Precies op dat moment waren ze net verhuisd en de nieuwe winkel was nog niet geopend.
Ik ben in die jaren t.b.v. luidsprekerbouw ook langs geweest bij Remo, die zat toen in R'dam Noord, leverde veel luidsprekers en onderdelen voor zelfbouw. Zij zijn later verhuisd naar Leidschendam, en bestaan (als ik het goed heb) nog steeds, zij het dat de activiteiten nu meer zouden zijn gericht op het leveren van complete luidsprekers. Ik heb hier de catalogus 1982 nog liggen, blader die zo af en toe nog wel eens door.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De webshop van Elektra is inmiddels ook gesloten (werd gerund vanuit het witgoedfiliaal bij mijn weten).
Kennelijk waren er in Rotterdam dan 2 zaken aan de Mathenesserlaan, ik heb net gecntroleerd dat DCS daar toch ook heeft gezeten, op nummer 450.
Wat me wel opvalt is dat het uitschudden maar door blijft gaan. Normaalgesproken als een branche krimpt, blijft er wel een aantal procent van de winkels over. Nou ging Brigatti niet zo goed met zijn tijd mee kennelijk, dus dat maakte ze wel kwetsbaarder maar toch. In een stad met een technische universiteit en veel elektronicabedrijven zou je toch verwachten dat het nog wel levensvatbaar was. Maar misschien was levensvatbaar ook niet genoeg voor de uitbaters. De tijd dat het geld tegen de plinten aanklotst is voorgoed voorbij.
nonius
set SCE to AUX.
In Princenhage zat verder nog Jacobs Electronica, maar die had alleen geluidsapparatuur voor semi professioneel gebruik, geen onderdelen
JBE, Jacobs Breda electronica, deed ook heel veel (ik dacht eigenlijk: vooral) in zendapparatuur. Bij mijn weten deed die inderdaad niet in gewone electronica (weerstandjes, transistors). Net even het internet gecheckt om zeker te zijn, ze bestaan nog steeds. Maar sinds een gebroken mondelinge koopovereenkomst (de eigenaar kwam zijn afspraken met mij niet na, weigerde artikelen te leveren voor de eerder door ons afgesproken prijs) wilde ik niets meer met hem te maken hebben.
Radiobeurs Rhee zat in de Karnemelkstraat (in het pand zit nu een eettentje, zag ik op Google maps - om de één of andere reden veranderen alle winkels in eettenten. Er wordt wat afgegeten in NL). was inderdaad lastiger bereikbaar, maar vlakbij was er altijd wel betaalde parkeerruimte. Ik ging vooral naar Rhee omdat ze altijd haar afspraken nakwam en de bestelde artikelen altijd netjes op tijd leverde, ze was erg betrouwbaar. Ik ben één keertje naar 'Electra' op de Haagdijk geweest en, hoewel ze daar meer RF-spul (ringkerntjes e.d.) op voorraad hadden, vond ik er een rare sfeer hangen, waarbij ze de klant (en zichzelf) niet serieus namen.
Na het lezen van de de verhalen over Elra en Vam Embden in de Zwart Janstraat, herinnerde ik me weer dat ik op een dag ook plots voor een gesloten deur stond, begin jaren '90. De zaak was plots weg, gestopt. Dat zal best Elra geweest kunnen zijn, denk ik nu, na het lezen van de verhalen.
Dat DIL vroeger ook in de Mathenesserlaan zat wist ik niet, ik kwam er pas voor het eerst in het begin van de jaren '90, toen ik in Rotterdam studeerde. Daar ging ik toen bijna elke vrijdagmiddag langs voor onderdelen, op m'n doorreis naar het ouderlijk huis, zodat ik weer voldoende onderdelen had om het weekend door te komen met allerlei projecten. Later begon ook Conrad onderdeel te worden van m'n 'vrijdagmiddag-route'.
Dat er in een stad als Eindhoven (weet niet hoe het nu zit met Delft, daar zat in de jaren '90 ook minstens één electronicazaak, ben de naam vergeten) zelfs geen ruimte is voor een electronicazaak vind ik veelzeggend. Als het daar al niet lukt.... waar dan nog wel?!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Den Bosch had 2 electronica winkels. De ene was Mulders, daar ging ik heen, de andere weet ik niet meer, die heeft langer bestaan. Dat werd volgens mij op een bepaald moment Display. Als je in de begin 80's bij die winkels op zaterdag kwam stond de winkel nokvol. Duurde ook erg lang want ze waren constant alternatieven halfgeleiders aan het opzoeken in databoeken.
En daarna naar huis met je papieren zakje onderdeeltjes, van die mooie felgekleurde dingen en het rook zo lekker
Dan gelijk de boel gesoldeerd maar het werkte bijna nooit. Later kwam ik erachter dat die vervangende torren vaak ook een afwijkende pin bezetting hadden maar dat werd er niet bij verteld. En ik had toen geen idee hoe ik een tor moest testen. Mijn enige kennisbron was het boek van een Philips EE doos en Electuurs van de bibliotheek. En ik wist niet dat er "het lek van Electuur was" daar bijna alles wat ik bouwde uit de Electuur kwam. Ik had een 15W Weller boutje, een analoge multimeter en printjes maakte ik zelf door ze met bouwdoosverf te schilderen en dan te etsen.
Dat er bijna geen winkels meer zijn is niet vreemd. Ze kunnen niet mee met de de prijzen van Ali en zonder Arduino's en pi's was de electronica hobby al lang zo goed als over geweest. Maar die dingen worden per dozijn bij Ali besteld. Geen BTW, de CCP betaald de meeste van de verzendkosten, de lonen zijn super laag, dwangarbeid en kinderarbeid niet illegaal. Onderdelen (en apparatuur) zijn veelal knock-offs (dus geen ontwerpkosten, ontwikkelkosten etc en aan patenten hebben ze lak) Geen milieu heffingen, men stort afgewerkt etsmiddel en ander afval gewoon door de WC. Daar kan Europa met zijn weg gooi cultuur en rijke gierige inwoners niet meer tegen concurreren.
Reparaties kunnen nog dankzij forums en youtube maar je leert er nagenoeg niets meer van. De meeste doen het ook vanuit een financieel oogpunt en willen niets leren. Ze willen alleen hun consumenten electronica weer goedkoop werkend hebben met forums als helpdesk.
Zelfbouw loont niet meer en iets bouwen wat net zo goed is als datgene wat je kant en klaar niet kon betalen is ook over want het echt goede is niet meer te betalen en op sterven na dood, en vaak te complex om na te bouwen want er zit een berg digitale electronica en firmware in. Iets wat tegenwoordig als goed doorgaat is zo goedkoop dat bouwen geen zin meer heeft voor veel mensen.
Een klein groepje bouwt en ontwerpt nog dingen voor de lol, ongeacht dat het meer kost.
Over een jaar of 10 is het over in NL (en het meeste van Europa) met alles wat bedrijfsmatig aan electronica ontwikkeling en import gerelateerd is. Tegen de tijd dat directe import uit China ook duur wordt zijn wij al onze kennis en ervaring kwijt en is het te laat. Amerikanen zijn nog zo trots dat ze liever " build in the USA" kopen en daar kan het nog goed komen. Maar voor ons is het al te laat.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (46%)]
Op woensdag 21 augustus 2024 01:37:26 schreef re-atari:
[...]
...
Ik kan me herinneren, dat er begin jaren '80 in Roosendaal (daar woonden mijn grootouders) in de Raadhuisstraat een electronicazaak zat, maar de naam wil me niet te binnen schieten.....
Van trijp
Later verhuisd ergens onder de televisietoren. Maar was al ten dode opgeschreven toen.
nonius
set SCE to AUX.
Later verhuisd ergens onder de televisietoren.
Naar de Roemer Visscherlaan, inderdaad.
Amerikanen zijn nog zo trots dat ze liever " build in the USA" kopen en daar kan het nog goed komen.
Ik weet het niet, wat mensen zeggen en wat mensen doen zijn vaak twee verschillende dingen. Amerikanen beweren inderdaad 'made in USA' te prefereren, maar in de praktijk zie ik diezelfde mensen gretig toehappen op elke aanbieding van Harbor Freight en Wall Mart. 'Money talks, bullshit walks'.
Dat 'made in USA' is vaak ook een flink stuk marketing, 'assembled in USA' zit meestal een stuk dichter bij de werkelijkheid.
Ik zie het trouwens wat minder somber in, trends kunnen zich keren als de omstandigheden veranderen. Geschiedenis is als een pendulum of golfbeweging. Alleen leven wij mensen vaak niet lang genoeg en ervaren we telkens maar een klein stukje van die golfbeweging.
Maar ik heb me wel altijd gekeerd tegen het naïeve idee (zoals dat ook sterk bij Philips heerste) dat we de productie zouden uitbesteden aan China, maar de kennis (onderzoek en ontwikkeling) hier zouden kunnen houden. Dat is naïef, zo werkt de wereld niet. 'Nederland Kennisland', ik hoor het Balkenende nog zeggen. Maar waar de productie zit, daar vloeit ook de kennis (R&D) naar toe. Kruisbestuiving tussen de twee.
Op woensdag 21 augustus 2024 03:19:29 schreef maartenbakker:
De webshop van Elektra is inmiddels ook gesloten (werd gerund vanuit het witgoedfiliaal bij mijn weten).
De webshop was (dacht ik) gevestigd in een pand op het industrieterrein bij Dorst, heb er een jaar of 5 een aantal componenten besteld. Een jaar of 2 geleden heb ik de webshop nog geraadpleegd voor onderdelen om mijn Denon X-2600 receiver te repareren, maar daar niet gevonden. Moeilijk verkrijgbare Toshiba transistoren, vandaar.
Elektra heeft tot een jaar na sluiting van de electronicazaak nog een aparte balie voor componentenverkoop in de witgoedwinkel aangehouden, maar het was duidelijk een aflopende zaak. Zowat alles moest besteld worden. De jongste medewerker van de electronicazaak bemande die balie, maar had merkbaar niet heel veel plezier in zijn werk. Geen idee wat Peet en Walter zijn gaan doen. Peet was reservist bij de politie, best kans dat hij daar toen zijn fulltime baan van heeft gemaakt.
Kennelijk waren er in Rotterdam dan 2 zaken aan de Mathenesserlaan, ik heb net gecntroleerd dat DCS daar toch ook heeft gezeten, op nummer 450.
Je hebt gelijk Maarten, ik heb me vergist in het adres waar DIL aanvankelijk was gevestigd. Dat was niet in de Mathenesserlaan, maar in de Mijnsheerenlaan. Mijn geheugen liet me even in de steek. Verzachtende factor: het is ook al meer dan 40 jaar geleden... Ik ben er destijds met de metro naartoe gegaan, die liep in de Mijnsheerenlaan verhoogd bovengronds. Heb toen in de stromende regen gelopen om uiteindelijk bij een gesloten winkelpand aan te komen. Heel fijn...
Ik ben rond '94 voor het eerst bij DCS langs gegaan. Die had toen een partij Ramdac's opgekocht, waarmee je een Tseng ET-4000 ISA VGA-kaart kon upgraden om onder Win 3.11 met (meegeleverde) aangepaste drivers 24-bits kleuren op je monitor weer te geven. Oude Ramdac uit zijn voetje lepelen, en de vervanger (Sierra SC15025) erin. Die Sierra Ramdac kostte fl 50, was dus best prijzig. Het werkte redelijk, maar alleen onder Windows met die aangepaste drivers. Wel een verademing om van 256 kleuren naar 16 mln kleuren te gaan.
Ik heb destijds nog geprobeerd het Tseng VGA bios te modden, zodat die Ramdac ook in DOS programma's 24-bits kleuren wilde weergeven, maar heb na aantal pogingen uiteindelijk de moed opgegeven. 15- en 16-bit kleuren weergave lukte met het standaard VGA bios wel onder DOS. Vrij snel daarna een upgrade naar PCI gedaan, en een Tseng ET-6000 PCI VGA-kaart gekocht. Die kon 24-bit kleurenweergave al van huis uit, en was veeel sneller.
Wat me wel opvalt is dat het uitschudden maar door blijft gaan. Normaalgesproken als een branche krimpt, blijft er wel een aantal procent van de winkels over. Nou ging Brigatti niet zo goed met zijn tijd mee kennelijk, dus dat maakte ze wel kwetsbaarder maar toch. In een stad met een technische universiteit en veel elektronicabedrijven zou je toch verwachten dat het nog wel levensvatbaar was. Maar misschien was levensvatbaar ook niet genoeg voor de uitbaters. De tijd dat het geld tegen de plinten aanklotst is voorgoed voorbij.
Ik ben in de zomer van '82 een keer langsgegaan bij SCS Componenten, die was net gestart, zat in een pand op een industrieterrein bij Leiderdorp of Hazerswoude. De eigenaar vertelde me toen al, dat hij snel had besloten met de activiteiten van het bedrijf richting groothandel te gaan. Detailhandel was voor hem vanwege handlingskosten eigenlijk niet rendabel gebleken.
Toen Elektra stopte met de electronicazaak, vertelde Peet me iets soortgelijks. Het zou goedkoper zijn om de onderdelen simpelweg in de kliko te gooien, dan ze via winkelverkoop kwijt te raken. Als ik me goed herinner waren beide winkelpanden in eigendom bij zijn opa, maar die zal vast een evt. huuropbrengst hebben meegenomen in zijn beslissing om die zaak te sluiten. Ik weet niet of het bewuste pand inmiddels is verhuurd, woon niet heel ver van Breda maar kom er eigenlijk nooit meer
Tidak Ada
Het fenomeem bestaat ook in de VS. Ik lees hier regelmatig vergelijkbare berichten op fora daar. De een na de ander shop sluit zijn zaak en dumpt de voorrad in de uitverkoop.
Op woensdag 21 augustus 2024 09:39:55 schreef nonius:
[...]JBE, Jacobs Breda electronica, deed ook heel veel (ik dacht eigenlijk: vooral) in zendapparatuur. Bij mijn weten deed die inderdaad niet in gewone electronica (weerstandjes, transistors). Net even het internet gecheckt om zeker te zijn, ze bestaan nog steeds.
Jacobs zit idd. nog steeds in hetzelfde pand als 40 jaar geleden. Mijn moeder woont er vlakbij, we komen er wel eens langs gelopen als we op de Haagse Markt een terrasje gaan doen. Ik ben er nooit binnen gestapt.
Dat DIL vroeger ook in de Mathenesserlaan zat wist ik niet, ik kwam er pas voor het eerst in het begin van de jaren '90, toen ik in Rotterdam studeerde.
Ik heb me helaas in het adres vergist, DIL zat eerst in de Mijnsheerenlaan.
Dat er in een stad als Eindhoven (weet niet hoe het nu zit met Delft, daar zat in de jaren '90 ook minstens één electronicazaak, ben de naam vergeten) zelfs geen ruimte is voor een electronicazaak vind ik veelzeggend. Als het daar al niet lukt.... waar dan nog wel?!
In Delft zat een electronicazaak aan de Binnenwatersloot, tegenover het (toen nog bovengrondse) NS station. Als ik het me goed herinner, is die zaak eind jaren 90 samen gegaan met Display Electronics uit Haarlem.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Display Haarlem (toen tijdelijk onder de handelsnaam van de verhuurtak Eurosound) heeft veel boedels overgenomen, maar Goris ben ik daar nog nooit tegengekomen (kan opzich wel natuurlijk). Wel DIL, Rhee en ik meen ook van Embden.
Op woensdag 21 augustus 2024 09:39:55 schreef nonius:
[...]Dat er in een stad als Eindhoven (weet niet hoe het nu zit met Delft, daar zat in de jaren '90 ook minstens één electronicazaak, ben de naam vergeten) zelfs geen ruimte is voor een electronicazaak vind ik veelzeggend. Als het daar al niet lukt.... waar dan nog wel?!
Delft had in de jaren '90 drie winkels. Goris, HEC en CEM. CEM was van de TU en besloot op enig moment net als Goris alleen nog computers te gaan verkopen. HEC heeft het nog een tijd uitgehouden maar doet nu postorders vanuit de woonkamer en alleen voor klanten die hem weten te vinden, zoals ik het begrepen heb.
Op woensdag 21 augustus 2024 10:07:59 schreef High met Henk:
[...]Van trijp
Later verhuisd ergens onder de televisietoren. Maar was al ten dode opgeschreven toen.
Die naam klinkt idd. bekend. Ik heb maar een keer iets bij die electronicazaak gekocht, te weten een bus soldeerlak om printen tegen oxidatie en aantasting van kopersporen door vingerafdrukken te beschermen. Die bus lekte al in de winkel aan de felsnaad onderaan de voet, er was al wat lak uitgelopen, zat zo'n kleverige bruine druppel. Ik heb daar toen iets van gezegd, maar kreeg als reactie, dat 'met die spuitbus niets aan de hand' was. Kreeg ook geen andere wel intacte spuitbus, het was precies de laatste o.i.d. Ik had hem nodig, dus toch maar mee genomen. Thuis ging dat ding uiteraard vrolijk verder met zijn inhoud naar buiten persen, wat een plakzooi was dat op het schap. Dat was dus de laatste keer dat ik bij die zaak iets heb gekocht.
Ik heb toen ik 4 jr. oud was, trouwens nog een klein jaartje vlakbij die televisietoren in de Kroeven gewoond. In een van de eerste 5 huizen die in de Erasmuslaan vlakbij het houten kerkje waren gebouwd.
maartenbakker
Golden Member
Dat doen dergelijke bussen wel vaker... Maar een kleine korting had hier duidelijk een tevreden klant opgeleverd.
Op woensdag 21 augustus 2024 12:01:09 schreef maartenbakker:
Display Haarlem (toen tijdelijk onder de handelsnaam van de verhuurtak Eurosound) heeft veel boedels overgenomen, maar Goris ben ik daar nog nooit tegengekomen (kan opzich wel natuurlijk). Wel DIL, Rhee en ik meen ook van Embden.[...]
Delft had in de jaren '90 drie winkels. Goris, HEC en CEM. CEM was van de TU en besloot op enig moment net als Goris alleen nog computers te gaan verkopen. HEC heeft het nog een tijd uitgehouden maar doet nu postorders vanuit de woonkamer en alleen voor klanten die hem weten te vinden, zoals ik het begrepen heb.
Het was idd. fa. Goris aan de Binnenwatersloot! Als ik het me goed herinner had Goris begin jaren '80 paginagrote advertenties in Elektuur en Radio Bulletin. Stond er niet een plattegrondje in de advertentie zodat je kon zien waar de zaak was gevestigd?
In mijn herinnering heb ik eind jaren '90 en na de eeuwwisseling advertenties van Display gezien, dat zij toen op de locatie van Goris in Delft zaten. Kan ook zijn dat ik dat toen op hun website heb gezien. Het is alweer 20-25 jaar geleden...
nonius
set SCE to AUX.
te weten een bus soldeerlak [...]. Thuis ging dat ding uiteraard vrolijk verder met zijn inhoud naar buiten persen, wat een plakzooi was dat op het schap.
(Nonius knikt begrijpend....)
Dat was volgens mij een witte bus met gele letters, iets van Kontakt Chemie. Ik heb altijd hetzelfde probleem gehad met de Kontaktspray, die roestten na een paar jaar altijd door bij de felsrand. Vooral leuk als ze leeglopen in je gereedsschapskoffer.... Volgens mij heb ik mijn bus soldeerlak een jaar of 5 geleden weggegooid wegens lekkage. Het beschermde de zuivere print inderdaad goed tegen vingerafdrukken, die na een paar jaar zelfs groen uitsloegen. De lak werkte ook nog als soldeerflux. Het bleef alleen, ook na droging, altijd nog een wel een beetje plakkerig.
Ik heb hier nog wel twee bussen staan (Transparantspray (rook heerlijk naar citroen) en Positiv (fotospray)), die moeten al minstens 30 jaar oud ongebruikt (maar aangesproken) hier op het schap staan. Misschien toch maar eens weggooien....
Bij het lezen van de diverse reacties op dit onderwerp valt me trouwens wel op dat 'klantentevredenheid' of 'klantenservice' bij veel electronicawinkels niet hoog in het vaandel stonden (positieve uitzonderingen daargelaten). Of misschien is het wel gewoon een algemeen winkelfenomeen en toont het vooral m'n eigen bias/vooringenomenheid, omdat dit eigenlijk de enige winkels* waren waar ik kwam. Of toch in elk geval, voor m'n plezier kwam. Alle andere winkels ging ik alleen naar toe uit noodzaak, dus naar binnen-zo snel mogelijk pakken wat je nodig hebt-afrekenen-buiten.
* oh ja, en gereedsschapswinkels natuurlijk!
Ik herinner me trouwens nu dat er in de jaren '90 in Dinteloord (of was het nou Steenbergen... ik begin te twijfelen), in de haven, ook nog een electronicadumpzaak zat. Daar heb ik toen o.a. nog eens een nieuwe, ingeblikte XX1080 Philips restlichtversterkerbuis en een Valvo 6914 IR-converterbuis gekocht. (eenzelfde XX1080 zag ik hier een paar maanden geleden op 'vraag-en-aanbod' ook voorbijkomen). Dat moet ca. '93 of '94 geweest zijn.
maartenbakker
Golden Member
Op woensdag 21 augustus 2024 16:18:35 schreef re-atari:
[...]
In mijn herinnering heb ik eind jaren '90 en na de eeuwwisseling advertenties van Display gezien, dat zij toen op de locatie van Goris in Delft zaten. Kan ook zijn dat ik dat toen op hun website heb gezien. Het is alweer 20-25 jaar geleden...
Misschien is Goris nog een tijdje franchisenemer geweest bij Display? Ook wel bekend als De Onderdelenspecialist? Komt me niet bekend voor maar zou het kunnen verklaren.