Ik hoop binnenkort een draaibankje te ontvangen. Het is Chinesium en io weet bij voorbaat al dat de motor niet al te best is.
Maar dit viel nu eenmaal in mijn budget en samen met zelf te draaien onderdelen kan de veel besproken machine ge-upgrade worden.
De rest is makkelijk met shims te ondervangen.
Ik weet echter totaal niet waar je een leuke (1 of 1.2KW motor met makkelijke controller + snelheidsregeling moet zoeken.
Het leukste is natuurlijk als ik het ergens uit een defect apparaat kan halen voor heel weinig.
Is dit een beetje te doen en waar kan ik zoiets eventueel in vinden?
Alvast bedankt!
Hoeveel volt moet/mag die DC motor zijn? Als 12 of 24VDC mag, zou je eens naar een rolstoel motor kunnen kijken.
Oh ja, goede vraag... Haha.
Daar heb ik niet eens antwoord op.
Maar een rolstoelmotor zal ik zeker in gedachten houden.
De origineel is de snelheid van het apparaat (met vertanding) in te stellen tussen de 50 en 2500 rpm.
Ik ga even kijken of ik meer info kan vinden over de werking aangezien het apparaat nog niet hier staat.
Waarom moet het een gelijkstroommotor zijn? En waarom regelbaar?
Bij een draaibank regel je het toerental met omzetten van tandwielen of aandrijfriemen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Klaas, dat doe je omdat de standaard draaibank uitgerust is met een motor die maar 1 toerental kan draaien. Als je het makkelijk kan regelen dan is dat natuurlijk veel handiger.
Een DC motor is prima makkelijk te regelen met < 5 euro aan hardware.
Op maandag 14 oktober 2024 14:13:16 schreef KlaasZ:
En waarom regelbaar?
Omdat dat gewoon makkelijk is. 
Bij mij zijn alleen de wisselwielen voor automatisch draaien verwisselbaar, het toerental is gewoon traploos regelbaar.
Maar ben met je eens, een drie fase motor met een frequentie regelaar werkt ook prima.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Voor 1-1.2kW is 12-24V m.i. niet heel handig, want dan heb je het over 50 of 100A.
In (oudere) loopbanden worden soms DC motoren gebruikt, die op 325V lopen (230V gelijkrichten geeft 325V). Ik weet niet welke dat wel of niet hebben, ik heb één keer zo'n ding open gemaakt omdat we wilde weten of we hem extern konden besturen, en die had een DC motor.
Je kunt een DC motor met permanente magneten zoeken, of een universeelmotor. Die laatste vind je o.a. in wasmachines, maar ik denk dat die niet aan de 1kW komen, eerder de helft of nog minder, denk ik.
Je zou ook een standaard asynchrone motor met een frequentieregelaar kunnen gebruiken; bij hele lage toerentallen moet je een extra ventilator voorzien om de motor voldoende te koelen, maar dat lijkt me niet direct een groot probleem. Om maximaal koppel te halen, en het toerental constant te houden, zeker bij lage toerentallen, heb je wel een motor met een encoder nodig, en een frequentieregelaar die in closed-loop modus (met die encoder) kan werken.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (29%)]
Op maandag 14 oktober 2024 14:36:48 schreef rew:
Klaas, dat doe je omdat de standaard draaibank uitgerust is met een motor die maar 1 toerental kan draaien. Als je het makkelijk kan regelen dan is dat natuurlijk veel handiger.
Dat is wel zo, maar als je een lager toerental nodig hebt dan heb je meestal ook meer koppel nodig. En dat is weer beter te doen met wisselwielen.
Voor goedkope motor, zien dat je een defecte loopband op de kop kunt tikken.
Voor meer info googlen op "lathe treadmill motor".
Zou eerst gewoon kijken en proberen in hoeverre je vermogen/koppel te kort komt.
benleentje
Golden Member
Ik weet echter totaal niet waar je een leuke (1 of 1.2KW motor met makkelijke controller + snelheidsregeling moet zoeken.
OP marktplaats staat genoeg.
Maar ik zou zelf nooit voor een DC motor kiezen maar gewoon voor een 3 fase motor die zijn veel beter te vinden. En ook al heb je zelf geen 3 fase aansluiting dat is tegenwoordig geen probleem met een frequentie regelaar met 1 fase ingang en 3 fase uitgang draait een 3 fase motor tot ca 2,2kW ook prima.
Een 3 fase motor heeft ook minder tot geen onderhoud nodig en heeft geen koolborstels die eens om de zoveel tijd vervangen moet worden.
Dat is wel zo, maar als je een lager toerental nodig hebt dan heb je meestal ook meer koppel nodig. En dat is weer beter te doen met wisselwielen.
Ik heb ook een frequentie regelaar op mijn draaibank en je hoeft dan veel minder vaak de aandrijfriem te verplaatsen. En voor die ene keer dat ik een stuk meer koppel nodig hebt kan ik nog steeds een extra vertanding bijschakelen. Er verandert dus niets aan de draaibank zelf maar krijgt er wel meer flexibiliteit voor terug door de frequentie regelaar.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (30%)]
Ja standaard zit er dus een geregelde motor in en kan je tandwielen aanpassen.
Maar het schijnt dat die motoren A slecht gebouwd zijn en B het met 4 uir al op kunnen geven. Plus het is 600 watt dus een upgrade naar meer is altijd mooi meegenomen. Heb de motor liever vast liggen dan dat ik hem plots nodig ga hebben en dan nog moet gaan zoeken.
Ik ga uiteraard eerst aan de slag met het concept "draaien" voordat ik modificaties ga aanbrengen anders dan stellen.
Misschien is het iets simpels in de bestaande motor zoals een lager, te dunne draden, slechte connecties o.i.d.
Verwachtte levertijd is nu 24-10 dus heb nog wel even 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op maandag 14 oktober 2024 14:13:16 schreef KlaasZ:
En waarom regelbaar?
Bij een draaibank regel je het toerental met omzetten van tandwielen of aandrijfriemen.
Ga jij met een draaiende draaibank de tandwielen of riemen verzetten? Met een elektronische regeling kun je het toerental afhankelijk maken van de positie van het gereedschap, waardoor de snijsnelheid constant blijft, dat kun je niet met tandwielen of riemen anders dan een vario.
benleentje
Golden Member
Maar het schijnt dat die motoren A slecht gebouwd zijn en B het met 4 uir al op kunnen geven.
Dat het een mindere kwalitiet motor is en zeker als het uit China komt geloof ik wel.
Maar dat een motor het al na 4 uur opgeeft dat ligt ook wel een beetje aan het gebruik. Om het maar even bot te zeggen kan ik elke motor in 4 uur kapot krijgen zelfs al is het de beste motor die er te koop is.
Maar ik snap het wel een beetje als het een goede motor is en je gebruikt het voor jouw doen normaal dat zou het niet na 4 uur al kapot moeten zijn. Maar omdat je al weet dat het een mindere kwaitiet motor is en je houd daar rekening mee dan kan dat ook heel lang goed gaan.
IK zou in ieder geval adviseren om er een temperatuur sensor op te monteren zodat je de temperatuur in de gaten kan houden. Want een motor gaat niet kapot van even te zwaar belasten maar omdat het door het verkeerd belasten te warm word.
ik denk dan aan zoiets daar kan je dan eventueel ook nog een fan mee schakelen.
https://www.vanallesenmeer.nl/Digitale-STC-1000-220V-All-Purpose-Tempe…
Misschien is het iets simpels in de bestaande motor zoals een lager, te dunne draden, slechte connecties o.i.d.
Controleer in ieder geval over er genoeg lucht door de motor gaat. Soms willen ze wel eens de motor zo monteren dat er ergens een slechte luchtstroom ontstaat.
Als een motor in ca 4 uur kapot gaat is dat gewoon een warmte probleem en als dat komt door te dun draad in de motor kan je daar toch niets aan doen. Slechte lagers zullen het ook wel zijn want het komt uit China
, maar dat is na een jaar of langer een keer een probleem. Of het moeten zulke slechte of slecht gemonteerde lagers zijn dat ze niet meer soepel draaien. Dus daar zou je ook even naar kunnen kijken, maar die kans lijkt me niet heel groot.
Ik heb ook wel eens een keer lagers verkeerd gemonteerd door een ring aan de verkeerde kant te plaatsen en dan staat er zoveel spanning op het lager dat het zwaar draait. Toen ik de bouten van de motor waar de lager mee vast zaten iets minder strak aandraaide liep het weer goed en heb daarna de ring goed geplaatst.
Op maandag 14 oktober 2024 16:32:48 schreef KlaasZ:
Sorry, ik heb niet de juiste forummer gequoted.
Dat is de topwaarde na gelijkrichting, effectief blijft het gewoon 230 Volt
benleentje
Golden Member
@buzzy.
Als je met een draaibank een heel laag toerental nodig hebt omdat je bv aan het tappen bent dan heb je voor het tappen zelf te weinig koppel. En dan moet ik op mijn draaibank de extra vertanding inschakelen. Zo begreep ik de uitleg van klaasZ.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]
Op maandag 14 oktober 2024 16:25:51 schreef SparkyGSX:
In (oudere) loopbanden worden soms DC motoren gebruikt, die op 325V lopen (230V gelijkrichten geeft 325V).
Dat is de topwaarde na gelijkrichting, effectief blijft het gewoon 230 Volt
De hoge gelijkspanning krijg je wel effectief als je condensatoren achter de gelijkrichtschakeling zet, maar voor een kilowatt, worden dat al flinke exemplaren...
Op maandag 14 oktober 2024 18:19:18 schreef SparkyGSX:
[...]Ga jij met een draaiende draaibank de tandwielen of riemen verzetten? Met een elektronische regeling kun je het toerental afhankelijk maken van de positie van het gereedschap, waardoor de snijsnelheid constant blijft, dat kun je niet met tandwielen of riemen anders dan een vario.
Waarom haal je er nou onrealistische situaties bij? Natuurlijk doe je dat niet tijdens het draaien. Als je naar een bewerking gaat die een ander toerental vereist, dan zet je de boel eerst stil. Ik heb nog nooit meegemaakt dat je tijdens het draaien het toerental moet aanpassen.
Een paar jaar terug heb ik de grootste en stevigste draaibank bij HBM gekocht die ik kon betalen. Iets van 600mm tussen de centers 320mm diameter boven het bed geloof ik.
Voordat ik hem op de aanhanger liet zetten, eerst nog even gekontroleerd dat er een 3-fazen motor op zat die geschikt is voor 230V in driehoek. (Dus 400V ster). Na een korte test thuis heb ik er direct een frequentie regelaar aan geschroefd en dat werkt erg goed bij elkaar. Met de wissel tandwielen kun je een hoog koppel krijgen bij lage toeren, en met de frequentie regelaar heb je een mooie fijnregelaar. Dat is handig om trillingen uit resonantie te halen, toerental gemakkelijker in te stellen dan met die tandwielen (dat kan alleen tijdens stilstand) Maar vooral ook bij aparte handelingen zoals b.v. draad snijden. Geen zenuwachtig gedoe en hopen dat je alle instellingen precies goed hebt, maar gewoon het toerental langzaam vanaf 0 opdraaien en zien wat er gebeurt. In de buurt van het einde draai je dan het toerental weer terug.
En dat alles voor de prijs van een extra stopcontact en 2 "contactors". (A.k.a "relais") Een frequentie regelaar had ik al, en die kan ik nu schakelen tussen de frees machine (Gedoe met V-snaren) en de draaibank (meer extra luxe).
Maar als je en klein draaibankje hebt, dan is een 3 fase motor met frequentie regelaar een beetje aan de bovenkant van een budget wat in verhouding staat met de rest.
Een tijd terug kwam ik per ongeluk een tip tegen om een naaimachine motor op de draaibank te zetten. Bij Aliexpress staan BLDC naaimachine motors met regelaar aangeboden vanaf ong EUR100. Vermogens lopen van 400W tot meer dan een kW. (Dit is dus niet bedoeld voor de naaimachine van je oma).
BLDC motoren kunnen ook stevige overbelasting pieken verwerken, zolang de motor dit maar niet gedurende te lange tijd hoeft te doen, want dan raakt hij oververhit. Of de bijgeleverde motor driver daar tegenkan weet ik niet. Een fatsoenlijke kwaliteit motordriver zet de motor uit als hij het niet meer bij kan benen, maar of die chinese dingen dat ook doen?
SparkyGSX
Op maandag 14 oktober 2024 19:21:16 schreef KlaasZ:
[...]Waarom haal je er nou onrealistische situaties bij? Natuurlijk doe je dat niet tijdens het draaien. Als je naar een bewerking gaat die een ander toerental vereist, dan zet je de boel eerst stil. Ik heb nog nooit meegemaakt dat je tijdens het draaien het toerental moet aanpassen.
Dat is helemaal geen onrealistische situatie, de draaibank net buiten mijn kantoor staat de hele dag de snelheid van de kop te varieren om, zoals ik al zei, de snijsnelheid constant te houden. Naarmate de beitel dichter bij het hart van het werkstuk komt, gaat het toerental omhoog.
Dat jij dat nog nooit hebt meegemaakt, betekend niet dat "moderne" draaibanken (deze is al minstens 25 jaar oud) dat niet doen.
@buzzy: je hebt gelijk, dat die motoren op gelijkgerichtte maar niet afgevlakte spanning draaien; waarschijnlijk met fase-aansnijding, en dan heb je sowieso geen afvlakking natuurlijk.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (11%)]
benleentje
Golden Member
Maar als je en klein draaibankje hebt, dan is een 3 fase motor met frequentie regelaar een beetje aan de bovenkant van een budget wat in verhouding staat met de rest.
Ik heb het idee dat een DC motor + regelaar vinden op marktplaats moeilijker is en denk ook duurder dan een 2de hands 3 fase motor + regelaar.
OP ali zijn er dan genoeg DC motoren te vinden maar een goede motor is daar ook niet zo goedkoop.
Nee dat zal wel inderdaad. Alie is altijd lastig te bepalen, zeker als je er te weinig van weet.
Vooralsnog hou ik het sowieso bij de meegeleverde motor en driver. Die laatstgenoemde kan misschien nog wel goed en betaalbaar ge-upgrade worden.
benleentje
Golden Member
Vooralsnog hou ik het sowieso bij de meegeleverde motor en driver.
Dat lijkt me zo verstandig.
IN een ander topic over een HBM draaibank kwam toen naar voren dat lager van de hoofd spindel te strak was afgesteld en dat er te weinig luchtstroom naar de motor was.
Dus controleer op:
Het soepel lopen van de motor en ander door de motor aangedreven zaken
Er genoeg luchtstroom door de motor is.
En zeker in het begin houd de temperatuur van de motor in de gaten.
Daarnaast adviseer ik je de zo een temperatuur meter controller zodat je altijd kan zien hoe warm de motor is. En dan kan je de temperatuur controller ok zo afstellen dat er een zoemer geluid gaat maken of dat je direct de draaibank uitschakelt of dat je een fan laat inschakelen.
Ik heb sowieso nog wel een temperatuur controller met display en output voor een fan liggen. Die kan ik dus als extraatje altijd installeren en staat los van de draaibank.
Alles afstellen betekend ook de tandeielen, riemspanning en controle op soepel lopen van het geheel.
Heb nog wel wat werk te doen voor ik mijn eerste projectje ga doen!
nonius
set SCE to AUX.
Daarnaast adviseer ik je de zo een temperatuur meter controller zodat je altijd kan zien hoe warm de motor is
Eventjes met de hand voelen werkt ook goed, toch in elk geval om snel een beeld te krijgen van een evt. probleem met de motor. En ook soms eens de lagers bevoelen; m.n. het hoofdlager controleer ik af en toe wanneer ik langdurig draai. En ook een evt. meelopend-center.
Niks mis met een hele batterij temperatuurindicators en sensors op een draaibank als je dat mooi vindt en de temperatuur tot op een tiende graad wilt weten, maar gewoon een klein beetje ouderwets vakmanschap c.q. 'machinisten fijn-gevoel' is ook niet te versmaden. Kwestie van een gewoonte er van te maken. Het is een goede gewoonte. (en de niet-gecalibreerde hand werkt ook prima om bijv. de wiellagers van auto of aanhanger te controleren; wees wel voorbereid op rare blikken van niet-technische omstanders....)
Ik ben lui, ja ik controleer regelmatig zaken met de hand maar gewoon aflezen omdat het kan is ook handig.
Het is een kant en klaar kastje en het enige wat ik hoef te doen is 4 draadjes aansluiten, een sensor op de motor plakken (waar je overigens niet makkelijk met de hand bij kan) en een hitsparing in de blikken behuizing maken.
Net zoals de bijgeleverde RPM meter, niet noodzakelijk maar wel gewoon handig.