@Rob : uit een EF184 kreeg ik laatst 700 mW uit , bij 100 mW sturing.
Dat was op 145 mhz. Op lagere frequenties zal dat iets meer zijn.
Alle andere EF's hebben minder gain.
Een ECC genereert heel gauw. Lastig. Dat hebben EF's niet door het schermrooster.
Een EL84 doet wel iets, maar heeft een heel slecht rendement op VHF.
Hoog uit 3 watt uit.
Een EL95 doet het beter. Slechts 3,5 pF anodecapaciteit.
Het beste gebruik je, wat men noemt een balanskring.
Op de anode is de impedantie hoog, ca. 2000 ohm. Daar geen afstemmen C plaatsen, dat zou te hoge Q , dus hoge kringstroom met de nodige verliezen geven. Je moet de spoel verlengen. Deel A vormt een parallelkring samen met de anodecapaciteit. Het deel B vormt een serie resonantie kring, daarmee kun je deel A als het ware iets verlengen of verkorten.
Spoelformaat komt wel vrij precies, je moet een stroomdip bemerken bij afstemmen. Succes !
Hallo allen weer,
FF kort want heb verplichtingen nu hier.
.
Nonius ik noemde je naam niet maar jullie allemaal moeten weten dat ik jullie dankbaar ben voor
de antwoorden en jullie schrijven natuurlijk!
.
Hallo ook Bert Jan,
de voeding bij mij schommelde rond de 155 tot 195Volt (verschilt per buis) rond de 250...300mW
maximaal had ik daarnet 500mW op rond de 250Volt ff kort.
.
moet ff kijken of ik EL95 heb!
.
Kmoet weer gaan!
VrGr Rob.
No problem.. hier wordt ook zo'n kring gebruikt.
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/ECC82%20EL84%…
El 84 doet het nog verrassend goed hoor op 100 mhz.
De ef 80 werkt als oscillator en verdubbelaar,niet als eindbuis.
Waarom staar je je zo blind op dat vermogen Rob?
Bouw een fatsoenlijke oscillator met ef/ecc en ga dan versterken.
De tijd van "floepers" is wel voor bij toch.
Floeper...een piratenbenaming voor poweroscillator
Hallo Bert Jan en Saturnus,
Nog ff kort, ga zo slapen. Nee dat valt wel mee op vermogen blind staren hoor.
ik zat een boel van de EF80s en 183/184s uit te zoeken,en ja dat wel op vermogen(nou jaaa verm… )
kwil toch weten welke de beste/goeie zijn. ( had wel GEDACHT, dat ze meer zouden geven ja! – valt me tegen! )
Duidelijk gebrek aan kennis!
En nogmaals nee ga GEEN buis oscillator maken! Die met die ECC85 viel mij al vies tegen, bah!
Kwil MISSCHIEN, later nog wel proberen een ECC85(of zo) als trapje te proberen maar zien we nog wel
(was eigenlijk nog wel de bedoeling )
.
Heb een paar PL95s gevonden ( 4,5V gloei ) zal moeten kijken met een 7805 met denk ik diodens op middelste pin???
.
( vond ook nog een paar 6C4 kijk ff? : https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6c4.html )
Begrijp / zie ik het goed? 2,5W op 150MHz – zou dat nog beter gaan op 85MHz?
Of die buisjes allemaal goed zijn weet ik niet! (kleine buisvoet trouwens, heb ik gelukkig ook! )
.
VrGr Rob
1 X EL90 en 1 X EL95 toch nog gevonden.
Hallo allemaal,
Heel ff kort, rond de 400mW met EL95 alleen nu weet ik niet meer op hoeveel volt… eerst had ik 300mW oprond de 220V met er 5K tussen en dat is nu…. Ik dacht 1K afijn moet/zal nog ff meten.
.
Ook weet ik niet zeker of het goed is maar heb ongeveer 33K van + naar rooster pootje 6.
( te bedenken heb maar een(1) EL95 voor die PL95ertjes heb ik nog niet de oplossing om van 6,3 naar 4,5Volt te komen misschien een ander lampje er bij of zo… kmoet ff kijken nog later. )
ook te bedenken misschien is die EL95 een slechte want dit zijn tweede hands buisjes van al flink wat jaartjes oud ook dus jah…
Kzal nog wel ff kijken voor fototje later.
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
Als de buizen lang ongebruikt zijn geweest kan het zijn dat ze het beter gaan doen naarmate je ze wat langer gebruikt. Bekend fenomeen bij zendbuizen.
Ook 24 uur alleen gloeispanning wil helpen om het vacuüm te verbeteren. Ik zeg niet dat dat bij deze PL95 gaat werken, maar is een algemeen bekend fenomeen/observatie.
Hallo Nonius-allemaal,
een weerstand van 5R6 5W (zo’n steentje) maakt ongeveer 4,5Volt van de 6,3V.
De eerste PL doet ongeveer het zelfde als de EL95 nu, rond de 700mW
Er staat 210Volt totaal en op en op de rooster 115Volt dat doet die 33K weerstand er van maken.
Op de ingang staat 10pF in met 22K naar min, eerst had ik 2M2 maar met die 22K geeft ie ook een klein beetje meer.
.
of het nog uit maakt weet ik niet maar heb de gloeispanning niet ontkoppeld of een(1) kant aan aarde gelegd.
.
kga naar mijn nest!
VrGr Rob
Hallo iedereen,
Denk er om ik ben geen gigantje met buisjes he!
Het transformatortje is ongeveer 250V maar na gelijkrichten en afvlakken zag ik al meer dan 300V MAAR –
Dat zakt natuurlijk in op moment van ballasten eens? Ik hoop dat ik het goed vertel allemaal…
Ik neem het schema van DE MIDDELSTE BUIS/EF80!!!
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…
Waar in het rood staat 176V daar heb ik nu 210Volt.
Ik heb de PL89 er nu in en op pootje 5 staat dus die 210V via de spoel.
ook gaat er van die 210V een weerstand van 33K naar de ROOSTER naar Pootje 6 waar dan 115Volt op staat.
Kathode pootje 2 gaat naar een weerstand van 220R ik heb daar over min naar pootje 2 even nog niet gemeten!
.
ontkoppeling staat op:
pootje 6 = 10nF naar min ( heb ik ff mica gedaan iets beter )
pootje 2 = 3N3 naar min ( heb zitten rommelen ook met mica of ik dat gelaten heb weet ik ff niet meer)
Op pootje 5 staat dus 210V
op pootje 6 staat dus 115V
.
Volgensgegevens op internet mag er op pootje 5 – 250V staan ? En op pootje 6 ook???
.
En sorry Saturnus maar er komt iets van 6… 700mW uit.(HE WEER geen 2...3Watt!
)
.
LET OP!!! heb ook de sturing ietsjes verbeterd, is een osc. Een BF199 en 2N2219(zonder A)
Maar het geeft geen wereldvermogen! ( En eerlijk ik heb HF regels aan mijn laars gelapt! Sorry das Rob! )
.
al bij al is het een beetje te vergelijken met de EF80 naar mijn idee… ???
.
kga nu nog ff PL buisjes verwisselen en vergelijken,
NIET om dat het MOET! MAAR omdat ik het LEUK VIND!!!
...
Jah het gaat weer nergens over, HE! 
VrGr Rob
Op zaterdag 23 november 2024 15:46:16 schreef rob007:
Hallo iedereen,Denk er om ik ben geen gigantje met buisjes he!
Het transformatortje is ongeveer 250V maar na gelijkrichten en afvlakken zag ik al meer dan 300V MAAR –
Dat zakt natuurlijk in op moment van ballasten eens? Ik hoop dat ik het goed vertel allemaal…
Ik neem het schema van DE MIDDELSTE BUIS/EF80!!!
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…Waar in het rood staat 176V daar heb ik nu 210Volt.
Ik heb de PL89 er nu in en op pootje 5 staat dus die 210V via de spoel.
ook gaat er van die 210V een weerstand van 33K naar de ROOSTER naar Pootje 6 waar dan 115Volt op staat.
Kathode pootje 2 gaat naar een weerstand van 220R ik heb daar over min naar pootje 2 even nog niet gemeten!
.
ontkoppeling staat op:
pootje 6 = 10nF naar min ( heb ik ff mica gedaan iets beter )
pootje 2 = 3N3 naar min ( heb zitten rommelen ook met mica of ik dat gelaten heb weet ik ff niet meer)Op pootje 5 staat dus 210V
op pootje 6 staat dus 115V
.
Volgensgegevens op internet mag er op pootje 5 – 250V staan ? En op pootje 6 ook???
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_el95.htmlEn sorry Saturnus maar er komt iets van 6… 700mW uit.(HE WEER geen 2...3Watt!
)
.
LET OP!!! heb ook de sturing ietsjes verbeterd, is een osc. Een BF199 en 2N2219(zonder A)
Maar het geeft geen wereldvermogen! ( En eerlijk ik heb HF regels aan mijn laars gelapt! Sorry das Rob! )
.
al bij al is het een beetje te vergelijken met de EF80 naar mijn idee… ???
.
kga nu nog ff PL buisjes verwisselen en vergelijken,
NIET om dat het MOET! MAAR omdat ik het LEUK VIND!!!
...
Jah het gaat weer nergens over, HE!VrGr Rob
Die 5k in de voeding beperkt het vermogen. Tot pakweg 2 Watt OPGENOMEN vermogen, met de getallen die je verder geeft.
Je hebt een schema voor een EF80 en je stopt er een PL89 in. En die blijft koud zo. Nou ja, de gloeidraden warmen de buis op.
PL89 is geen bestaande buis..
(EF89??)
Om te beginnen, is het handig eerst het ingangscircuit in orde te maken.
(Dan kan die 250v gewoon even weg.
.)
100mW in is voldoende om -20 v op het stuurrooster te krijgen en de buis uit te sturen.
De combinatie 30 pF trimmer en L1 moet dan wel de juiste waarde hebben.
Ik heb wat proefjes gedaan. De EF184 heeft 1 winding meer nodig dan een EL84 of UL84. PL81 precies dezelfde waarde.
Heeft te maken met de capaciteit stuurrooster naar kathode.
Belangrijk dat de instuur SWR ca. 1:1 is. Dat wijst op optimale aanpassing en vermogensoverdeacht.
EL95 nog niet getest (7pens..) maar zal niet veel uitmaken.
Ik ontdekte dat mijn Wouxun 4 meter porto ook op 85 mhz nog output heeft.., dus kon ook daar even testen.
zie de afdruk.
De roosterweerstand heb ik nog verlaagd tot 3300 ohm.
Dat geeft enigszins roosterstroom, en verbetert de uitsturing, vooral bij lage (hoog)spanningen.
Daarmee ging de anode + G2 stroom van 15 naar 23 mA omhoog bij een EL84.
Dit bij 30 volt 'hoogspanning' , waarmee ik eerst altijd test.. 
Hallo allemaal, ... Bert Jan,
Ik blijf een beginnertje!

Heb ik het verkeerd geschreven ergens ja? Nou het is nu dus de PL/EL95 en zal nog even mijn verhaal doen wat heb het WEER verandert.
Ik vertrouwde mijn sturing niet en dat klopt nu achter af wel, ik denk zal daar nu eerst even naar gaan kijken,ik heb er nu in plaats van 100mW heb ik 200mW en BOEM zegt het buisje in eenst 1W+ das een.
Toen nog eens goed gekeken had ik de gloei aan een(1)kant niet aan de min gezet en poink 1,25W
ik had de gloei zwevend en tot nu toe ook nog ZONDER ontkoppeling(10nF?) naar de min!
Nu deed ik daarnet even die weerstand Kathode naar min kortsluiten sloeg ie naar de 2Watt. 
.
Dus gestel dat ik inderdaad 300mW ga invoeren???

.
Nu *DENK IK*, dus ook dat ik weet dat die EF80 ook beter/meer kan.
.
Brightnoise Die begon er over te hameren je moet um meer geven (en ja je had dus OOK gelijk!)
ik durfde eerst niet zo goed ( Dat ARME KLEINE buisje
)
.
Ja Bert Jan 100mW, maar dit zijn ouwe buisjes misschien daardoor dat ie NET NIET starte??? 
.
en ik heb de 2N2219 als trap ongeveer op het laatste zoals jij tekend maar dan over de plus die spoel, hier als 2e buffer:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
Alleen krijgt de buis hem niet met 100pF maar met… ik dacht 22pF
.
Ik kweet het is een tijdje gepruts in de ruimte en kreeg het niet voor elkaar
(Kmoet zeggen dan krijg ik het idee van: HET ZAL EN MOET… ik ken dan echt niet tegen mijn verlies!
)
MAAR wel blij nu met het resultaat!
.
ik pik jou schema ook Bert Jan wie weet komt het nog uit.
Natuurlijk ook getest op dummy en ja kon het niet laten! 1 op 1 op 85. 3MHz
VrGr Rob
( DIK tevreden nu! )
Leuk als er vooruitgang in zit! Dan is de insturing wel o.k. 
Hier nog even de UL84 van een uitgang voorzien.
Er komt 800 mW uit bij 45 volt 'hoogspanning' = de gloeispanning.
Op 70 mhz. Stroom 38 mA.
Dus ik moet @saturnus gelijk geven. 
Roosterweerstand 2200 ohm.
Nog een beetje prutswerk, voor 250 v eerst upgraden..
Nu ik dat vorige post geschreven heb, die 2 Watt Nouhououwww die krijg ik er nu niet meer uit!?

kweet niet meer wat ik heb zitten doen maar blijf nu weer rond de 1,25Watt hangen!
(geeft niet! ) ik vind/vond het al prachtig zo!
Ik zal even op een blaadje het schema hier zo even erbij posten.
Misschien zien jullie nog dingetjes die ik fout doe?
Even kort tot zo ver want heb visite!
VrGr Rob.
pootje 2 daar heb ik de weerstand nu overbrugt!
( misschien moet daar TOCH een weerstand zitten? lage waarde misschien? natuurlijk ontkoppeld )
L1 is ongeveer 7wdg 8MM Diam. 1MM Draad.
L2 is 3WDG geïsoleerd draad om L1.
R3 is 33K ( of dat DE goeie waarde is??? )
Voor de rest... ik weet het niet!? ik denk vrij aardig zo?
Om te beginnen kun je de neg. roosterspanning meten die de sturing produceert. Daartoe kun je een R, zo tussen 10k en 47k aan één kant aan het rooster solderen. Andere kant moet je minstens -15 volt meten. ( hoogspanning hoeft er niet op.)
Als dat klopt moet het werken. Zo niet dan moet die spanning omhoog getransformeerd worden,zoals eerder aangegeven. Met trimmer en een spoel.
Bert Jan graag J&J blijven? Het is nu moeilijk om jou te volgen zo.
.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166800/12
Bedoel je nu R1 bij mij 22K? 47K was/werd ie bij mij minder.
.
R3 (bij mij 33K) weet ik ook niet zeker? kga misschien als ik weer ff de kans krijg 4K7 en 10K proberen.
Zag nu ook een schema waarbij de trimmer over de spoel stond.
(wel uitkijken, kun je geen toltrimmer ff vastpakken om te trimmen!
)
.
kwil ook nog ff terug naar die EF80 kijken of ik er toch ook niet Watt meet uit kan krijgen,
want kan mij bijna niet voorstellen dat een EL95 meer doet dan een EF80? Toch? (lijkt me zo stug!?)
.
En anders zet ik er 500Volt op! Goed?

VrGr Rob.
(oow en ik denk dat ik het nu weet van dat verloren vermogen,
tis waarschijnlijk de stuurtrap, de 2N2219 is waardeloos en zeker geen echte. 
Richard2000
Transistors are Cool Tubes are Hot
De EL80 doet zeker meer dan de EF80, de F buisjes zijn allemaal laag vermogen penthodes en de L zijn vermogens penthodes en zijn daar dus ook voor bedoelt, de F's kom je dan ook alleen tegen in middenfrequent, oscillator, stuurtrap enz.
De kathode weerstand kan je dus best weg laten bij de EL80, de schermrooster verlagen naar 4k7 of lager, eigenlijk zou je hiervoor de anodestroom moeten meten en kijken of deze daarmee niet over zijn max. heen gaat, hoe kleiner je deze weerstand maakt des te hoger je schermrooster en daarmee ook je anodestroom, en dus vermogen omhoog gaat.
Anode weerstand zo laag mogelijk of ook helemaal weg laten, hangt ook weer van je voedingspanning af en anodestroom.
En let er inderdaad op dat je negatieve roosterspanning heb, anders gaat er weer teveel stroom lopen..
Richard2000
Transistors are Cool Tubes are Hot
Op zondag 24 november 2024 20:05:13 schreef Richard2000:
De EL80 doet zeker meer dan de EF80, de F buisjes zijn allemaal laag vermogen penthodes en de L zijn vermogens penthodes en zijn daar dus ook voor bedoelt, de F's kom je dan ook alleen tegen in middenfrequent, oscillator, stuurtrap enz.De kathode weerstand kan je dus best weg laten bij de EL80, de schermrooster verlagen naar 4k7 of lager, eigenlijk zou je hiervoor de anodestroom moeten meten en kijken of deze daarmee niet over zijn max. heen gaat, hoe kleiner je deze weerstand maakt des te hoger je schermrooster en daarmee ook je anodestroom, en dus vermogen omhoog gaat.
Anode weerstand zo laag mogelijk of ook helemaal weg laten, hangt ook weer van je voedingspanning af en anodestroom.
En let er inderdaad op dat je negatieve roosterspanning heb, anders gaat er weer teveel stroom lopen..
Edit, ik bedoel dus eigenlijk de EL95 ipv 80, maar dit geld natuurlijk voor alle penthodes..
Nou nog een keer dan, drukte per ongeluk Quote ipv Edit..
nonius
set SCE to AUX.
Door het schema van een ontwerp duidelijk en logisch te tekenen is de werking in één blik te doorgronden (en vallen 'rare dingen' ook direct op).
Maar door het zo ondoorzichtig te tekenen kost het erg veel moeite om te begrijpen hoe de schakeling opgebouwd is en hoort te werken, zélfs bij relatief simpele schakelingen zoals deze. Kijk bijv. ook eens naar het schema in bijlage wat wel in één oogopslag duidelijk is (net als het schema van Bert-Jan in deze thread).
Ik zie dat je in het uitgangscircuit twee keer een 10pF condensator in serie hebt staan met de trimmers. In het geval van de 60pF toltrimmer beperkt de vaste condensator het trimbereik dan tot 4pF-8.5pF. (verondersteld dat de minimale capaciteit van de trimmer 6pF is, d.w.z. 1/10 v.d. max. waarde).
Ik heb net even snel een oud (1970) ontwerpje van een 2W 2m transceiver o.b.v. de EL95 erbij gepakt en daar wordt een staaftrimmer van 0-6 pF gebruikt (op 145 MHz; dus voor 85 MHz zou ik 1-10pF verwachten). In het laagohmige uitkoppelcircuit wordt een 0-45pF schijftrimmer gebruikt, dus in uw geval zou ik 0-75pF verwachten (waarschijnlijker: 5-75pF).
Het lijkt mij dat het regelbereik van je trimmers zwaar om zeep wordt geholpen door de vaste condensatortjes van 10pF. Die in het uitkoppelcircuit zou ik zonder meer verwijderen (volgens mij had ik dat al een keertje eerder geopperd ook), en in het anodecircuit zou ik een staaftrimmer van 8-10pF uitproberen, evt. in combinatie met een kleine vaste condensator (10pF?) parallel als de capaciteit van de staaftrimmer te weinig blijkt op 85MHz.
Los daarvan verwacht ik dat de voltagerating van de 60pF toltrimmer in de anodekring onvoldoende is (relatief hoge impedantie daar, dus hoge spanningen).
[EDIT: en mocht je geen staaftrimmer van 1-10pF hebben, dan zou ik het met een 'gimmick-capacitor' proberen: http://sm0vpo.altervista.org/begin/gimmik-0.htm ]
Het gaat om de meetweerstand naar punt M1. Daar moet je minstens -15 volt meten. En daar gaat echt geen hf doorheen, dus ontkoppelen hoeft niet.
Wordt een wat technisch verhaal.
Zolang de dissipaties niet worden overschreden, kun je de G2 weerstand verlagen tot bijvoorbeeld 4k7. Dus anodestroom / spanning meten en rekenen.
Dan moet de EL95 zeker 5 watt kunnen maken. Gaat echt niet met een EF80. Maar dan moet wel alles kloppen.
Misschien handig wat trimmers met een knop te hebben. Die hoogspanning blijft uitkijken.
Op zondag 24 november 2024 21:25:16 schreef nonius:
Ik heb net even snel een oud (1970) ontwerpje van een 2W 2m transceiver o.b.v. de EL95 erbij gepakt
Iedereen heeft het al gezien natuurlijk, maar ten overvloede: het knooppunt L5-RFC gaat niet 'hard' naar massa, zoals in het schema in de post van @nonius getekend. Op deze plaats zit C17, een doorvoercondensator van 1 à 2 nF.
Hallo allemaal weer,
Jammer dat de waardes R10,11,12 er niet bij staan van de weerstanden en het/de voedings voltage.
( voor een beetje richtlijn? )
Wel goed dat het even gezegd word, GEEN harde ontkoppeling ( moet ik strakjes even voor gaan kijken!? )
.
Vraag me dan af waarvoor hebben ze dan die EF80/183...184 daarvoor gebruikt als ie niet veel kan geven?
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/2xef80%20qqe0…
Ik bedoel daar zou je dan toch een buis voor gebruiken die op zijn minst 2,5….3Watt kan geven om die QQE te sturen? ( ik vind het maar raar hoor!? )
Eigenwijs maar heb het toch nog liggen ga later TOCH die EF80 weer nog een keer proberen!
( En NEE het maakt voor de rest niet uit of ie nu wel of geen vermogen maakt,
noem mij maar eigenwijs maar… )
FET jij leest hoop ik mee? Kan en wil jij daar over iets vertellen?
Los van dit prutswerk van mij heb ik extra printplaatjes, voetjes en zware weerstandjes gekocht.
Ook al lukt het mij niet zoals bij veel van jullie dan weer wel ( TOCH ik blijf het leuk vinden! )
En ja die Rob is een raar ding! Bijvoorbeeld een oscillator maken en er niets meer mee doen?
Je bent niet goed bij je knar als je dat doet? HE? Vind je niet!? En sterker nog! Ik wil deze:
https://www.uploadarchief.net/files/download/ecc85sch.jpg
Toch ook nog maken hoor! Dus en jaaaa dingetjes HALF maken kweet ut!
Geloof mij nou? Die Rob007 is van een Totaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal andere planeet!
Kost Geld kost tijd en eigenwijs dat ie is!!! man man man man… 
Had eigenlijk op moeten ruimen maar… 
https://youtube.com/shorts/YHS1Gol5jmU
De EER is in dit geval aan jou Bert Jan!
( ik ga even geen namen noemen anders vergeet ik strakjes iemand maar: Nogmaals dank allemaal! )
VrGr Rob