Hallo allen,
Ik bezig met het maken van een smarthome bedieningspaneel (raspberry pi icm touchscreen), die moet op de plek komen waar nu onze thermostaat hangt.
Ik dacht er aan om die via de signaalkabel van de thermostaat die er nu ligt te voeden, echter is dat een meter of 10 signaalkabel 2x 0,5mm². Zelf dacht ik om het spanningsverlies te minimaliseren aan een 24v voeding bij de ketel, en tpv de thermostaat een buck converter te plaatsen om het naar 5V (ca 3A) te brengen. Maar ik twijfel of dit de juiste opstelling is, hebben jullie nog ideeën?
Nieuwe kabel trekken, plakgootje, frezen/boren zijn helaas geen optie.
ps. dit is al weer even geleden zeg, grappig om mijn eigen berichtjes en onkunde weer terug te lezen 
Dat idee is prima.
12 of 24V over de draden, en daar een DCDC naar 5V
Als je de thermostaat laat hangen bedenk dan wel dat je dat voedingsgeweld niet achter de thermostaat wilt hebben, dat zal de meting van dat ding verstoren.
Spog2
Honourable Member
Mijn idee zou zijn om een energiezuinig bedieningspaneel te maken.
15 watt.... als dat je thermostaat moet vervangen is het geen vooruitgang.
Waarom maak je niet iets moois met een e-paper en AVR? Die raspberry pi doet je de das om.
Goed punt @Spog2, dat brengt het wel in een ander perspectief.
Echter levert dingen 'slim' maken natuurlijk ook een energiebesparing op. Daarnaast ging ik uit van de aanbeveling voor de voeding en niet van het gemiddelde stroomverbruik van de Pi.
Wat ik dus wel wil weten, is deze opstelling stabiel bij de pieken die de raspberry vraagt?
Stroom gaat (even) omhoog, spanningsverlies wordt groter (?), blijft de buck converter dan ook stabiel op 5V? Want met die potmeter regel je niet de uitgangsspanning toch?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb een opzet printje gemaakt voor de pi om hem te voeden terwijl er 12V aangeleverd wordt. Neem contact op als je er 1 wilt hebben.
Jawel, met "die potmeter' regel je de spanning. Ja de uitgangsspanning blijft heel redelijk stabiel.
Ik heb bij de eerste pi zitten testen. De pi blijft het doen tot ongeveer 3V op de 5V voeding. Ethernet viel als eerste uit, CPU blijft het gewoon nog een paar tienden volts doen.
[Bericht gewijzigd door rew op (52%)]
Spog2
Honourable Member
Op maandag 2 december 2024 14:58:25 schreef Sine:
Bij een Pi3 400mA aan 5V = 2WMwah
Daar kan je 485 lumen licht voor krijgen...
[Bericht gewijzigd door Spog2 op (13%)]
Meestal is de signaalkabel naar de thermostaat 2 x 0,8 mm².
Misschien is dat bij TS ook zo, dan is er al veel minder verlies.
Anders is er mogelijk telefoonkabel gebruikt , die is wel 0,5 mm².
@Spog2,
Ik geloof dat je je punt wel gemaakt hebt ...
Op maandag 2 december 2024 15:09:39 schreef -bartiebami-:
Wat ik dus wel wil weten, is deze opstelling stabiel bij de pieken die de raspberry vraagt?Stroom gaat (even) omhoog, spanningsverlies wordt groter (?), blijft de buck converter dan ook stabiel op 5V? Want met die potmeter regel je niet de uitgangsspanning toch?
Daar is het een DCDC voor, en uiteraard stel je daar de uitgangsspanning mee in. Nu zou ik niet voor het goedkoopste bordje van ome ali gaan.
Als je de plek hebt kun je zoiets nemen:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lorby-usb-lader-met-klem-zwart-10381966/
Dat is een 24V adapter met een DCDC in het verdeelblokje. Kwestie van doorknippen en aansluiten.
Of zoiets:
https://aliexpress.com/item/1005003224038858.html
https://aliexpress.com/item/1005007026874731.html
Snap niet waarom draad trekken geen optie is?
Elke thermostaat die ik ken zit gewoon pvc achter, en 10 meter is nou ook geen afstand waarbij je al vast komt te zitten
Daar duw je de trekveer zo langs
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Moet dat echt per se een raspi zijn? Niet alleen komt daar ellende van met de stroomvoorziening - zoals ervaren - het lijkt me ook stevige overkill. Een termostaat heeft toch niet zoveel cpu-power nodig??
Overweeg een Arduino, bv. een nano of zelfs nog kleiner.
Of een ESP32 of zo, dan is er WiFi beschikbaar, en kan het misschien helemaal zonder kabel.
Al het perse wel een raspi moet zijn: zou het niet lukken met een stroomvoorziening bv. 1 amp en een dikke buffer ter plekke, elco of supercap? Terecht werd gesteld dat de volle 15W slechts piekgewijs beschikbaar moet zijn, wellicht vooral tijdens het opstarten.
Op maandag 2 december 2024 17:41:46 schreef DK:
Elke thermostaat die ik ken zit gewoon pvc achter, en 10 meter is nou ook geen afstand waarbij je al vast komt te zitten
Daar duw je de trekveer zo langs
Daar werd en wordt vaak mee gesjoemeld, gooi maar in de muur is maar thermostaatkabel. Laatste stukje buis voor als de sjef komt kijken.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@DK:
Dat hoef je ook niet te snappen, het volstaat te lezen:
Nieuwe kabel trekken, plakgootje, frezen/boren zijn helaas geen optie.
Waarom dat zo is, en of het terecht is, dat is niet onze zaak. We kunnen slechts ons advies en inzicht bieden bij de gestelde vraag. Het in vraag stellen van de vraag is doorgaans weinig productief, ietwat vraagsteller heeft dat zelf al gedaan alvorens te posten.
Draad trekken is geen optie maar als je het echt wil weten, dat heb ik destijds simpelweg niet netjes gedaan tijdens de verbouwing. Gepasseerd station dus, maar om alle commentaar over "hoe het heurt" te voorkomen: gewoon geen optie. Maar bedankt voor je bijdrage @DK...
Kabel is blijkbaar 0,6mm2 volgens de verpakking, zal iets schelen dus, enfin...
Op maandag 2 december 2024 17:51:47 schreef Paulinha_B:
Moet dat echt per se een raspi zijn? ..... Overweeg een Arduino...
Ja, ik wil daar een raspi+touchscreen in kiosk mode hebben die HomeAssistant draait. E-paper wat eerder genoemd is, is ook nog een leuke optie maar wellicht voor later.
Het e.e.a. hier genoemd is in ieder geval het experimenteren waard, bedankt daarvoor!
Paulinha_B
Honourable Member
Tsja, als je per se de zaken moeilijker wilt maken dan nodig, dan kan ik je enkel goede moed wensen. Alles wat home-assistant op die plaats kan bijdragen kan veel simpeler, ook al zal het wel iets lastiger zijn om te integreren. Geniet van uw zelfgewenste zelfgemaakte problemen
!!
Een beetje uit interesse, die ketel zal opentherm communiceren, onder andere om te kunnen moduleren.
Kan je dat met een PI ook doen?
Op maandag 2 december 2024 18:22:51 schreef revado:
Een beetje uit interesse, die ketel zal opentherm communiceren, onder andere om te kunnen moduleren.
Kan je dat met een PI ook doen?
Ik denk het wel (sowiezo niet rechtstreeks op GPIO) maar ik heb dat draadloos opgelost met dit dingetje aangezien de thermostaatkabel straks bezet is, daarbij kan OT slechts beperkte stroom leveren, ik geloof <100mA
Op maandag 2 december 2024 18:14:39 schreef -bartiebami-:
Ja, ik wil daar een raspi+touchscreen in kiosk mode hebben die HomeAssistant draait.
vooral voor homeassistant is dat toch ongeveer wel de domste plek waar je je rpi neer kan zetten
ik zou van je kioskmode afstappen en je rpi op een plek neerzetten zodat je nog ergens heenkunt daarna, dat ding hoort je centrum te zijn, en nu duw je m op een eiland met alleen wifitoegang, die haal je binnen een paar maanden daar weer weg
Edit hieronder, als dat niet de hub wordt is een tablet logischer ja, dan heb je ook lang dat vermogen niet nodig, een tablet is makkelijk vol te houden
[Bericht gewijzigd door DK op (13%)]
Ik gok dat HASS niet zelf op die pi gaat draaien, want HASS over wifi is een erg slecht plan. Maar een webbrowser in kiosk als bediening kan prima. Nog eenvoudiger (en wat luxer) is een tablet daarvoor gebruiken.
Ik weet niet wat je met je thermostaat gaat doen, maar ik zou die niet *vervangen* door zo'n constructie. Neem een simpele opentherm thermostaat die je met een OTgateway aanstuurt.
Heb je geen aders over in je thermostaatkabel (ofwel heb je er maar 2 aders in zitten) Dan lijkt me deze exercitie ook niet zo'n heel strak plan.
Of je moet met een draadloze thermostaat gaan werken. Als je thermostaat nu modulerend is zorg dan dat dit zo blijft. bang-bang tov modulerend kan je in het extreemste geval 30% gasverbruik schelen.
-edit-
echter is dat een meter of 10 signaalkabel 2x 0,5mm².
Ai, tja ... Ik zou m'n thermostaat in ieder geval niet opgeven voor zo'n constructie.
Zoals Sine voorsteld had ik het inderdaad voor ogen, rpi (zero is ook nog te overwegen) die domweg de webpagina laat zien.
Voorkeur voor rpi+touchscreen ten opzichte van een tablet vanwege zelf bouwen (niet per sé makkelijker maar zelfbouw is gewoon leuker) en omdat voeding netter weg te werken is. Al zijn er ook daar in nog andere oplossingen dan een haaks USB kabeltje.
Wat DK zegt kan ik me ook in vinden, ik zat heel lang met het idee van zo'n Toon thermostaat in mn hoofd, het wordt inderdaad niet het brein van de hele installatie maar een vaste opstelling is geen must.
Idee was om mijn thermostaat wel te vervangen door dit ding, heb nu een modulerende thermostaat (Remeha Celcia 15). Ik draai nu een week of 2 proef en het werkt aardig en gasverbruik gaat merkbaar iets omlaag. Maar het is wel anders dan ik gewend ben. Een kant en klare thermostaat is hier natuurlijk het allerbeste in. Scheelt dat de vrouw het niet snel koud heeft.
Maar we dwalen af. Betreft mijn vraag, die is inmiddels beantwoord en ben weer wat overwegingen verder.
Op maandag 2 december 2024 17:08:10 schreef revado:
Meestal is de signaalkabel naar de thermostaat 2 x 0,8 mm².
Misschien is dat bij TS ook zo, dan is er al veel minder verlies.
Anders is er mogelijk telefoonkabel gebruikt , die is wel 0,5 mm².
Laat die kwadraatjes maar weg. Thermostaatkabel, ook wel belkabel genoemd, is 0,8 mm diameter. Niet 0,8 mm2 doorsnede.
Ik heb laatst van die kabel gekocht, daar stond op 0,8 mm2 maar dat klopt niet. De schuifmaat vertelde me 0,8 mm dik.
Zelfde geldt voor telefoonkabel, die is vaak 0,5 mm dik. Bij dit soort signaalkabels wordt standaard de diameter aangegeven en niet de doorsnede.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bij dit soort signaalkabels wordt standaard de diameter aangegeven en niet de doorsnede.
Is diameter niet het zelfde als doorsnede?
Edit ja dus: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/doorsne…
[Bericht gewijzigd door fred101 op (29%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Nee. Doorsnede is in mm2, diameter is in mm.
2mm diameter -> 3,14 mm2 doorsnede.
En Van Dale, ooit een rots in de branding, is van dag tot dag minder betrouwbaar.
[ @ GJ_ hieronder: bedankt om te bevestigen! ]
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]