Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Turbokeu

Golden Member

Op 30 mei 2005 21:00:44 schreef Sine:
Oeh, mooi !
Had me maar wat laten weten, dan had ik een K7 mee besteld.

Die rus KM155ID's hebben trouwens betere specs dan de 74141

Echt waar, die "Klok" behuizingen van Mike zijn misschien aan de dure kant, maar pure kwaliteit!

'k zal waarschijnlijk nog behuizingen bestellen bij Mike (mijn K8/IN-8-2 klok is ondertussen reeds verkocht aan mijn zus), en voor mijn laatste bestelling heb ik géén invoertaxen, BTW of belastingen moeten betalen (verstuurd als "commercial sample" )
Ik zal je iets laten weten als ik nog bestel (BTW, de verzendkosten bedragen maar 14.50$)

Is da echt (van die KM155ID's en de SN74141's)?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Laat maar horen :) de buisjes heb ik al liggen iig,

En de KM155ID's hebben echt hogere specs, EN het zijn keramische uitvoeringen die aan militaire specs voldoen.

De max spannig over een 74141 is 60V en de KM155ID doet er 100

Turbokeu

Golden Member

Op 30 mei 2005 21:33:44 schreef Sp3ci3S:
mmm subliem
ik zou deze ook wel eens kopen
kvind het trouwens mooier met buisjes in met een "tjoepke" op
heb jij print en behuizing niet bij dezelfde gekocht?

Thanks.
Als ge de IN-18's gezien hebt, wilt ge geen "tjoepke" meer...
'k heb dan wel nog geen 6x Z568M in 't echt gezien...(ik zoek nog altijd)

De klok kits (PCB's + onderdelen) komen van bij Claus, de behuizingen van bij Mike.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 30 mei 2005 21:50:15 schreef Sine:
Laat maar horen :) de buisjes heb ik al liggen iig,

En de KM155ID's hebben echt hogere specs, EN het zijn keramische uitvoeringen die aan militaire specs voldoen.

De max spannig over een 74141 is 60V en de KM155ID doet er 100

Oookeee, zeker en vast!

'k Ga ook rap mijn KM155ID's terugplaatsen dan...:D

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

BTW, heeft iemand voor mij een 6-tal Rodan of Okaya CD66 buisjes te koop?
'k geef er een goede prijs voor...

CD :)

PS: Sorry, da mocht hier zeker niet?...

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op maandag 30 mei 2005 22:05:24

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

'k Heb mijn 16mm CD66 buisjes gevonden (stuk of 14), ook 11x 12mm GR-112's, één 30mm Cerberus GR10G (mooiste buis die ik tot nu toe gezien heb), en een paar ZM1000's.
Heb gisteren op eBay de bieding op 6x RFT Z568 verloren :( , op 5$ na (prijs was wel een 371.60$ zonder de kosten...)

Ook een hoop VFD's binnen (IV-11, IV-22, IV-6, IW-18, en verschillende 4-en 6-digit VFD's.

Ook 6x JAN7977 nixies (7mm) en 6x Burroughs B4998 (ook 7mm) binnengekregen (allebei kleinste nixies ter wereld).

'k Zal eens een paar groepsfoto's maken :)

CD :)

PS: @Sine: een beetje aan 't bieden op Z566M buisjes? :D

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op zaterdag 25 juni 2005 18:47:59

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Sssst verklap nou niet meteen alles :P

Ik bied altijd op buisjes met een leuke prijs, en ik dacht ben eens niet te gretig en pak er maar zes :)

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 25 juni 2005 18:51:37

heeej! (kennen jullie me nog, maanden niet meer actief geweest :S)

Wat een prachtige klok is het geworden. Mooi afgewerkt zo met die behuizing, ziet er zeker netjes uit, hoor!
Mijn nixie klok is in principe klaar. Software voor de PIC hangt in mn computer, en alles is uitgewerkt. Ik moet alleen nog een print layout van mn HV SMPS intekenen en etsen (weet U nog, kwerk met losse modules, niet echt klein helaas, maar wel uitbreidbaar, het was meer om het ook voor andere doeleinden te kunnen gebruiken). Dan zou hij in principe af zijn.
Oh ja, ik moet wel een mooie behuizing regelen, dat houten bakje wat ik nu heb is niet echt fraai...

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Turbokeu

Golden Member

Kleine ontgoocheling...: Van mijn zes B4998 7mm nixiebuisjes blijken er vier B49983 te zijn (digit 1 tot 4, en een hoofdletter "R" ) :(
Heb contact opgenomen met de verkoper, 'k wacht nu af.

Het goede nieuws: 'k heb via marktplaats.nl een Philips PM2422 nixie multimeter (met 4xZM1000 en 1xZM1001) uit 1972 gevonden.
Na wat gemail over en weer heeft Sjaak (de verkoper) beslist om hem gratis aan mij te geven als ik hem kwam ophalen.
Dus, 165km héén vanuit Brussel met de Harley naar Spijkenisse (bij Rotterdam), prettige namiddag met zéér sympathieke mensen doorgemaakt, en 165km terug naar huis mét een perfect werkende PM2422 (en nog een hoop andere dingen)...
Ik zal dit weekend een fotootje posten.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Hoi,

Let niet te veel op mijn speling ik ben dyslekties.

Ik ben zelf ook geopsedeerd geraakt door nixie en nu wil ik zelf ook een klok aanschaffen. Nu heb ik na veel zoeken de site www.franktechniek. Nu zit ik erg tussen 2 kloken te twijfelen.

http://www.franktechniek.nl/catalog/index.php?cPath=32_21_41
http://www.franktechniek.nl/catalog/product_info.php?cPath=32_21_65&am…

Is het de moeite waard om voor de duuren door te sparen?
Het is voor mij toch wel veel geld omdat ik 16 ben.

Roy

Jaaa, ik behoor ook tot de nixie clan :)

Heb mezelf een Philips PM2421 aangeschaft voor een paar centen, compleet met orginele meetkabels en een service manual. Met hierin 4x ZM1000 en 1x ZM1001. Meter meet nog fantastisch goed, moet alleen her en der een beetje de schakelaars schoonmaken. Kast ziet er ook nog zeer goed uit. Gekocht voor 25 euro. Ik dacht, ik zie wel, werkt het ding niet meer dan bouw ik er een klok van, werkt ie wel, dan heb ik een mooie meter, het is het laatste geworden.

dat vraagt om een fototje:D

Si vis pacem para bellum.

Ik zal eens kijken of ik ergens wat webspace kan ritselen want dat heb ik niet :(.

Overigens werken de schakelaar nou ook, ze waren niet vuil, maar werden door het metalen chassis scheef gedrukt, na wat buig werk functioneerd het ding nu perfect :)

Op 5 juli 2005 20:58:03 schreef Antoine:
Ik zal eens kijken of ik ergens wat webspace kan ritselen want dat heb ik niet :(.

www.imageshack.us

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

Eee voila een foto, kwaliteit is niet denderend, moest zonder flits anders zag je de nixie's niet :)

http://www.mijnalbum.nl/Album=AMYZP7CY

zo dan ...dat ding ziet er nog puik uit :D
mooie aanwinst:D

Si vis pacem para bellum.
Sine

Moderator

Zeker niet slopen om er een klok van te maken !

Een nA bereik kom je niet echt op veel multimeters tegen, en ik geloof dat het ding ook tot 100Meg ohm kan meten

Nee, dat klopt, en het mooie is dat hij nog goed werkt ook. Heb hem vergeleken met een gecalibreerde meter die ik heb en ze geven allebei EXACT hetzelfde aan.

Specs:
mV meter tot 1998 mV met een maximale resolutie van 10uV
nA meter met een maximale resolutie van 0,01nA (10pA !!)
max. 100MOhm met een 0.2% precisie en van 100 tot 1998MOhm met 2% precisie.

Het mooie is dat hij nog gewoon helemaal compleet is met orginele meetsnoeren en ezeloor vrij service doc.

zeker niet wegdoen! een prachtig stuk vroege digitale techniek die ook nog wel eens handig kan zijn!
misschien is het wel leuk om het ding in elkaar te laten, en dan de tijd laten "meten", dus voor half 8 7,30 volt, en voor 5 voor half 5 4.25v.
je snapt wel wat ik bedoel hoop ik.
zeker niet wegdoen, anders wil ik em wel heel graag hebben!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hij gaat niet uit elkaar, en hij gaat ook niet weg, dus helaas ;). Aan dat idee met die voltmeter heb ik ook al gedacht. Echter het zal een 12 uurs klok worden dan, omdat de MSB digit alleen maar een 1 of 0 kan laten zien. Maximale display is dan ook 1998

Turbokeu

Golden Member

Op 1 juli 2005 16:20:03 schreef Turbokeu:
Kleine ontgoocheling...: Van mijn zes B4998 7mm nixiebuisjes blijken er vier B49983 te zijn (digit 1 tot 4, en een hoofdletter "R" ) :(
Heb contact opgenomen met de verkoper, 'k wacht nu af.

CD :)

Goed nieuws!
De (echte, niet de tussenpersoon op eBay) verkoper heeft met mij contact opgenomen: 6 andere B4998 nixiebuisjes + een printje zijn onderweg naar België.
En ik mag de 6 bovengenoemde originele buisjes ook behouden...:D

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Jeroen

Moderator

Mijn nieuwe aanwinst is iets minder indrukwekkend dan die van Antoine, maar toch. Via Marktplaats heb ik een Heathkit IM-1202 DVM met nixie's kunnen kopen. Na een kleine reparatie werkt ie nu weer goed.

http://members.home.nl/j.vreuls/pics/nixie2.jpg

http://members.home.nl/j.vreuls/pics/nixie3.jpg

De buisjes uit de meter: 2 x ZM1000.

http://members.home.nl/j.vreuls/pics/nixie1.jpg

Turbokeu

Golden Member

Na al dit schoons te hebben aanschouwd kan ik het dan ook niet meer laten om mijn (hogervermelde én gratis) Philips PM2422 te tonen:

http://www.turbokeu.com/temp/pm2422-1.jpg

http://www.turbokeu.com/temp/pm2422-2.jpg

http://www.turbokeu.com/temp/pm2422-3.jpg

CD :D

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Die lijkt wel erg veel op de mijne :). Mooi ding hoor ! :D

[edit]
Is die van jou auto ranging ? De mijne wel namelijk

[Bericht gewijzigd door Antoine op zondag 17 juli 2005 11:04:44

Fraai apparaat idd.

Hoe staat het nu met de nixieklokkenbouwers?

Wie is er nog bezig met zijn klokje? en wat zijn de resultaten tot zover?

Ik heb het zelf even aan de kant geschoven op het moment dat het prototype werkte op breadboard.
Ben gestopt tijdens de 2e poging om een PCB te ontwerpen van de aanstuurlogica (16IC's) maar ik ga het deze vakantie denk ik nog wel even oppakken weer. :)

Si vis pacem para bellum.

Dit topic is gesloten