Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Hi guys,
Even een vraag die op het randje zit van het High Voltage onderwerp.
Die autozekeringen, waarbij de kleur de doorslagwaarde aangeeft. Die dingen zijn vaak geschikt voor 24V=.
Maar wat als die spanning nu hoger ligt?
Wat betekent die 24V daarin? Want hij werkt op de hoeveelheid stroom die er loopt natuurlijk.
En die lage spanningen zijn nou ook niet van het kaliber dat ze zullen overslaan.
Wat is het nut van de spanningswaarde van een zekering?
Wat doet het wanneer je die waarde overschrijdt?
Fantomaz
De vlamboog die - bij doorslaan- kan optreden bij een hogere spanning, het is immers gelijkspanning.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op maandag 23 juni 2025 19:42:30 schreef revado:
De vlamboog die - bij doorslaan- kan optreden bij een hogere spanning, het is immers gelijkspanning.
OK, maar nu heb ik ca 50v~
Wat kan ik daarvan verwachten?
nonius
set SCE to AUX.
Als de spanning hoger is dan de rating van de zekering bestaat het gevaar dat de vlamboog niet betrouwbaar gedoofd wordt. En dan wordt er in korte tijd *heel* veel warmte ontwikkeld. Er is ook verschil tussen DC en AC: AC gaat regelmatig door nul, waarbij de boog eventjes kort dooft. Bij DC gaat de stroom niet door nul, dus is het lastiger een DC-vlamboog gedoofd te krijgen.
Een interessante, leerzame video van BigClive over zekeringen: https://www.youtube.com/watch?v=kx35WN3uLis&t=943s
En die lage spanningen zijn nou ook niet van het kaliber dat ze zullen overslaan.
De boog van m'n lasapparaat zit ook maar rond de 24V.... De ontsteekspanning ligt wat hoger, maar bij 24V blijft de boog net zolang gehandhaafd als ik wil (of de electrode opgebruikt is).
OK, maar nu heb ik ca 50v~ Wat kan ik daarvan verwachten?
Een vlamboog die in stand blijft.... (als het voedende circuit genoeg energie kan leveren)
Voor een idee van de energie in een 24V vlamboog, een video over lassen met twee auto-accu's in serie: https://www.youtube.com/watch?v=wnp5z0PahXY&t=595s
[Edit: andere/betere video in de link]
Lassen met een enkele 12 volt accu en dunne elektrode gaat ook prima...
Accu is er niet blij mee maar in nood werkt het prima.
In de datasheet van ESKA autozekeringen ( conrad kan je die vinden) staat 32 volt DC.
[Bericht gewijzigd door revado op (26%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die autozekeringen zijn gespecificeerd voor gelijkstroom/spanning.
Bij wisselspanning zoals in jouw geval zal 50v AC wel geen probleem zijn. (vlamboog ontstaat minder snel en minder hevig bij wisselspanning )
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
autozekeringen zijn meestal 32V max gespect. heb ze lang geleden ook weleens gebruikt voor 48VDC, maar dan trekt ie wel een vonkboog ja
op AC zou kunnen bij lagere spanning, maar ben ze ook weleens bij 230V tegengekomen en dat is echt te veel.
benleentje
Golden Member
Op maandag 23 juni 2025 19:51:19 schreef nonius:
Als de spanning hoger is dan de rating van de zekering bestaat het gevaar dat de vlamboog niet betrouwbaar gedoofd wordt.
Tijdens het smelten van de zekering neemt de afstand tussen de elektroden steeds toe. Als de afstand eenmaal groot genoeg is dan dooft de vlamboog vanzelf. De spanning van een zekering heeft dus alles te maken met de lengte van de zekering.
Bij een autozekering zitten de pootjes vrij dicht tegen elkaar. Dus als de spanning te hoog dan zal de hele zekering inclusief pootjes eerst moeten smelten voordat de vlamboog dooft.
Bij AC dooft de vlamboog wel eerder omdat die door nul gaat, maar die kan als de afstand te klein is dan toch weer steeds ontsteken. Maar zolang er materiaal is wat kan wegsmelten is dat geen probleem.
autozekeringen zijn meestal 32V max gespect.
Dat is waar ze betrouwbaar en veilig hun werk doen. Maar als je de zekering in bv een keramische houder plaats dan kan een hogere spanning ook nog wel veilig zijn. Maar waarom zou je dat doen want voor hetzelfde geld en gemak neem je dan een glaszekering die dan 230V AC aankan.
Hetzelfde verhaal met de afstand geld ook voor schakelcontacten in schakelaars en relais. Bij een schakelaar neemt de afstand bij het openen veel sneller toe dan bij een zekering en dat maakt de kans op een vlamboog veel kleiner. Maar dan moeten de contacten voor de spanning die er over staat wel ver genoeg open kunnen.
OK, maar nu heb ik ca 50v~
Zelfs met 50V DC zal het nog met een autozekering wel goed gaan. Maar zoals nonius al zei dan word de boel tijdens het door smelten een stuk warmer dan waar het voor gemaakt is. En dan zou je naar bv een keramische zekering houder kunnen kijken.
Maar een simpele glaszekering van 5x20 die kan het dan wel op zijn gemak aan. En dat is om ze een stuk langer zijn er er dus een stuk meer spanning (250V) over mag staan. En dan zijn er ook nog 6x30 of 8x60 voor nog hogere spanningen.
Wat is het nut van de spanningswaarde van een zekering?
Om je erop te wijzen tot waar je ze veilig en betrouwbaar kan gebruiken.
Hmm, zet me aan het denken. Ik heb voor 200V DC een 7A glaszekering (20x5mm) gebruikt. Volgens mij gevuld met zand, maar dat weet ik even niet zeker meer...
(Prius accu vaste aansluiting voor 'reconditioning', nog nooit gebruikt).
Veilig? Veilig wanneer gevuld met zand? Of weghalen?
benleentje
Golden Member
Ik denk dat een zekering veilig is als die ook als die te warm word er verder niets kan gebeuren. En werken zal de zekering wel als daar te veel stroom doorgaat.
IK kan niet zo snel vinden wat de maximale gelijkspanning is voor dit type zekering. Alles wat ik tot nu toe gevonden heb gaan enkel uit van wisselspanning.
Bedankt. Ik heb destijds in mijn voorraad gekeken naar de langere glaszekeringen (32x6.3) maar de 20x5 had ik de beste, stevigste, goed afgesloten zekeringhouder voor.
Op maandag 23 juni 2025 19:48:56 schreef Fantomaz:
[...]OK, maar nu heb ik ca 50v~
Wat kan ik daarvan verwachten?
Zitten die dingen in CAI voedingen?
Hier gebruik(ten) we ze in 24Vdc, maar daar zullen ze waarschijnlijk ook wel voor ontworpen zijn.
Als je fabrikant data zoekt, dat zijn 'ATOF Blade Fuses'
https://www.littelfuse.com/products/fuses-overcurrent-protection/fuses…
https://www.littelfuse.com/assetdocs/littelfuse-datasheet-287-atof?ass…
Officieel zijn die gespect voor 32Vdc
Fantomaz
Reden voor mijn vraag was of ze bij een hogere spanning mogelijk eerder zouden doorslaan. Ik heb daar geen onderbouwing voor en zelfs nog niet eens een theorie, maar ik heb wel eens situaties dat ze bij ca 45-70v~ (verschillende situaties) vrij snel doorslaan.
En het maakt niet uit of ze 10, 5 of 3A zijn.
Ik zocht naar een mogelijke oorzaak.
En omdat die dingen voor 24V zijn gemaakt, zag ik daar iets afwijkends in.
F.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 25 juni 2025 20:42:48 schreef Fantomaz:
Reden voor mijn vraag was of ze bij een hogere spanning mogelijk eerder zouden doorslaan. Ik heb daar geen onderbouwing voor en zelfs nog niet eens een theorie, maar ik heb wel eens situaties dat ze bij ca 45-70v~ (verschillende situaties) vrij snel doorslaan.
En het maakt niet uit of ze 10, 5 of 3A zijn.Ik zocht naar een mogelijke oorzaak.
En omdat die dingen voor 24V zijn gemaakt, zag ik daar iets afwijkends in.F.
nu je het zegt, ik kwam die autozekeringen ook tegen in distributie versterkers op 42VAC, veelal 5A. de oudere distributie versterkers hadden 5x20mm zekeringen. het probleem is vaak dat autozekeringen snel van aard zijn en glaszekeringen heb je in snel, middeltraag en traag. er moet een converter 42VAC/24VDC inschakelen verderop welke soms een beste inschakelstroom had. reken daar dikke coax bij welke een lage weerstand heeft en dan flapt de zekering eruit. zeker met een hoge 42VAC voedingspanning door oude trafo op 245VAC.
in ebike batterijen zitten ook vaak die auto zekeringen en dat loopt op tot 42V met ferme hoge stromen.
moet toch zijn dat die het aankunnen als ze deze gebruiken.
zou niet weten waarom ze sneller doorslaan op hogere spanning.
een zekering is gemaakt op stroom. bij 30A valt er een bepaalde spanning over (bv 0,05V) en dat vermogen laat de smeltdraad smelten (1.5W).
het maakt hierbij dus niet uit of die in een circuit zit van 12V of van 300V, bij 10A door de zekering zal er een constante spanning over die smeltdraad staan. meestal is die draad van zilver en dat is redelijk constant van weerstand.
de spanning over de zekering x de stroom erdoor maakt dat ze doorslaat.
de totale spanning zal bepalen of de vlamboog in stand blijft of niet. glaszekeringen gevult met zand kunnen hogere spanningen aan dan een gewone lege
[Bericht gewijzigd door fcapri op (10%)]
En het maakt niet uit of ze 10, 5 of 3A zijn.Ik zocht naar een mogelijke oorzaak.
En omdat die dingen voor 24V zijn gemaakt, zag ik daar iets afwijkends in.F.
Het is wat nonius aan het begin al zei:
Op maandag 23 juni 2025 19:51:19 schreef nonius:
Als de spanning hoger is dan de rating van de zekering bestaat het gevaar dat de vlamboog niet betrouwbaar gedoofd wordt. En dan wordt er in korte tijd *heel* veel warmte ontwikkeld. Er is ook verschil tussen DC en AC: AC gaat regelmatig door nul, waarbij de boog eventjes kort dooft. Bij DC gaat de stroom niet door nul, dus is het lastiger een DC-vlamboog gedoofd te krijgen.
Het effect is echt, maar het probleem dat je hebt komt niet door de hogere spanning. Je systeem is wel onveilig gemaakt met 72V op een 32V zekering. Het niet goed doven van een vlamboog kan erg snel erg veel warmte geven omdat je in essentie alle energie die de bron levert in het volume van de vlamboog duwt, en je (hier in elk geval) geen goed mechanisme hebt om hem te doven. Als er DC stromen moeten worden onderbroken gebruikt men ook nog wel magneten om de vonk in een richting te dwingen en de effectieve lengte te vergroten.
Let wel op dit fenomeen, want het kan beste schade geven met plastic zekeringen. Fatsoenlijke multimeter zekeringen zijn daarom bijvoorbeeld relatief duur, want die zijn gespecificeerd voor 1000V DC, en dat is maar een minderheid van de zekeringen.
Een tijdje terug was ik aan het experimenteren met het bouwen van een 24V voeding zonder elco aan de uitgang: Projectje: 24V voeding met foldback stroombegrenzing, die ik uiteindelijk regelbaar had gemaakt tot ~30V en een vaste stroombegrenzing had gegeven van 4,4A. Omdat er geen elco aan de uitgang zat herstelde de spanning heel erg snel na het opheffen van een kortsluiting, en dat gaf een paar keer schadelijke vonken bij het ontkoppelen, één van welke mijn meetprobe heeft gesmolten:
Dit is dus het gevolg van het in een enkele beweging loskoppelen van een (kortsluit-)verbinding van een voeding die nergens meer dan 30V aan spanning heeft geleverd. Let wel: de stroom was hier dus begrensd op 4,4A, dit was niet een "echte" kortsluiting, er was hier geen sprake van een grotere kortsluitstroom zoals waar je voor wil beveiligen.
Het is gek om te zien hoe snel dit ging en hoe moeilijk dit te anticiperen was. Met 72V en een grote kortsluitstroom zie ik het zo gebeuren dat een slecht gekozen zekering met zo een vonk gewoon smelt en tot de geleiders weer boven op elkaar (of de centrale busbar) liggen met een plasje plastic op de vloer. Overweeg hier zekeringen te kopen met de juiste specificaties en van keramiek, ik zie hier, afhankelijk van de exacte situatie, wel een risico in.
Reden voor mijn vraag was of ze bij een hogere spanning mogelijk eerder zouden doorslaan. .
Nee, die hogere spanning 'ziet' de zekering niet, enkel als hij werkelijk doorslaat.
Dus als je zekeringen sneuvelen is er wat anders aan de hand, inkoop goedkope zekeringen gescored?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Quick and dirty
Als de zekeringen niet geschikt zijn voor de spanning en het geheel toch even moet draaien, meerdere zekeringen (zelfde waarde uiteraard) in serie.
Er sterft er een op overstroom, de vlamboog dooft niet ineens en de volgende sterft, effectief maak je dan de airgap groter en dooft de vlamboog,
Ik zou daarbij een zekering extra plaatsen dan dat je uitgerekend hebt.
Gewoon, just to be sure...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vooral bij accu's kan de stroom heel hoog worden.
Ik weet van een schilder die de accuruimte van een telefooncentrale moest schilderen, en zijn (metalen) emmer verf op de 48v busbars van de accu zette. (48v @ 800Ah)
Het verfblik hebben ze niet veel meer van teruggevonden...