Hallo,
ik ben bezig met het werkend maken van een oude wurlitzer 548 versterker.
2 van de eind transistors hebben kortsluiting, ik ben hobby matig aan het leren over elektronica en het repareren daarvan en bent zeker geen expert.
ik kan via een bekende jukebox onderdelen website een vervangende transistor bestellen, ik heb dit eerder gedaan voor een ander type versterker de transistor was natuurlijk een nieuwer type dan origineel, (het type nr was er afgekrabt om welke redend dan ook) bij 1 transistor was het toch nog leesbaar, ik heb de datasheets vergeleken en alle waardes van de nieuwe transistor waren een stuk hoger/krachtiger dan het origineel, versterker werkt er prima mee.
mijn vraag is, ik mijn wurlitzer 548 versterker zitten origineel 2n2526 transistors, wat is een vervanger hiervoor? of kan je hier gewoon een transistor inpoffen met ''sterkere'' waardes een gaan met die banaan? lijkt me niet...
Type Designator: 2N2526
Material of Transistor: Ge
Polarity: PNP
Maximum Collector Power Dissipation (Pc): 85 W
Maximum Collector-Base Voltage |Vcb|: 80 V
Maximum Collector-Emitter Voltage |Vce|: 80 V
Maximum Emitter-Base Voltage |Veb|: 5 V
Maximum Collector Current |Ic max|: 10 A
Max. Operating Junction Temperature (Tj): 110 °C
Transition Frequency (ft): 0.3 MHz
Forward Current Transfer Ratio (hFE), MIN: 20
Noise Figure, dB: -
Package: TO3
ik wil graag leren waar op te letten en wat de belangrijke punten zijn bij een vervangende transistor in deze toepassing vandaar deze vraag.
Alvast bedankt, Bart
revado
Honourable Member
Nou, even een andere er "in poffen" levert je waarschijnlijk een gepofte versterker op....
Het is een germanium PNP transistor en daar kan niet zomaar een (veel modernere) silicium variant in zonder veel aanpassen.
De AU103 is een mogelijke vervanger vond ik in een oud boekje op internet.
Zoek maar op 2N2526 equivalent.
Kijk eens in dit topic, daar gaat het er ook over deze versterker en transistoren.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/25296
Het is geen DC gekoppelde endamp maar heeft een input trafo iets wat vaker voorkwam in de germaniumtijd. Dat was stabieler in endamps (drift) en trafo's kostten weinig. In principe is het eenvoudig te repareren met een paar Si transistors. Maar laat dat dan doen door iemand die er kaas van heeft gegeten. Dingen als ruststroom, tegenkoppeling en fmax ect checken cq. aanpassen.
Als het origineel moet blijven idd een paar stevige equivalenten zien te vinden.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Een ASZ15 ? Die zijn nog wel te koop.
https://display-elektronica.nl/Webwinkel-Product-246176377/ASZ15.html
Type Designator: ASZ15
Maximum Collector Power Dissipation (Pc): 30 W
Maximum Collector-Base Voltage |Vcb|: 100 V
Maximum Collector-Emitter Voltage |Vce|: 60 V
Maximum Emitter-Base Voltage |Veb|: 40 V
Maximum Collector Current |Ic max|: 8 A
Max. Operating Junction Temperature (Tj): 90 °C
Transition Frequency (ft): 0.1 MHz
Collector Capacitance (Cc): 190 pF
Type Designator: 2N2526
Maximum Collector Power Dissipation (Pc): 85 W
Maximum Collector-Base Voltage |Vcb|: 80 V
Maximum Collector-Emitter Voltage |Vce|: 80 V
Maximum Emitter-Base Voltage |Veb|: 5 V
Maximum Collector Current |Ic max|: 10 A
Max. Operating Junction Temperature (Tj): 110 °C
Transition Frequency (ft): 0.3 MHz
als ik deze 2 vergelijk zit er voor mijn idee behoorlijk wat verschil in, welke punten kijken jullie na? ik kan me voorstellen als de base en emitter voltage 20v hoger zijn dat dat geen probleem is maar de power dissipation van 30w ipv 85W lijkt me dan niet te goed.. lijkt zeg ik niets voor niets! ik probeer te leren dat is het heledoel.
revado
Honourable Member
Op Marktplaats staat zo'n versterker voor 75 euro.
Misschien is dat een mooie donor?
Heb je die exotische trafo's ook meteen.
Die ASZ15 zou best we eens kunnen werken.
Alleen is de bias niet instelbaar volgens mij en dat zou lastig kunnen zijn.
Dit soort versterkers met koppeltrafo's ken ik ook uit oude orgels.
[Bericht gewijzigd door revado op donderdag 3 juli 2025 22:23:59 (43%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou liever voor de AU103 gaan. Of ombouwen naar silicium, bijvoorbeeld MJ2955.
Op donderdag 3 juli 2025 22:22:09 schreef revado:
Op Marktplaats staat zo'n versterker voor 75 euro.
Misschien is dat een mooie donor?
Heb je die exotische trafo's ook meteen.Die ASZ15 zou best we eens kunnen werken.
Alleen is de bias niet instelbaar volgens mij en dat zou lastig kunnen zijn.
Dit soort versterkers met koppeltrafo's ken ik ook uit oude orgels.
Zag je veel in die tijd zelfs de eerste kleine Philips portable radiootjes hadden een in en output trafo in de endamp. Zoiets dergelijks, foto komt uit een Philips Technische Bibliotheek boek.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Of ombouwen naar silicium, bijvoorbeeld MJ2955.
Nah, ombouwen naar buizen in dat geval.
Eindtrap met de ASZ15 van de Philips EL6622
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 3 juli 2025 22:56:05 (24%)]
In een echte jukebox horen buizen, geen transistors
Deze moet je bestellen.Plug& Play. https://www.jukebox-revival.eu/nl/producten/halfgeleiders-4404/halfgel…