Op maandag 18 augustus 2025 23:21:38 schreef DJSmiley:
Simpele mediaspeler van Marktplaats? Alles op een USB stickje gooien en afspelen maar..

Netwerkcompatibiliteit is vaak een dingetje (icm oude/niet ondersteunde firmware), dus vanaf een netwerk openen is vaak drama, maar 'dom' een USB stickje gaat prima.

Zo'n ding als bv een Asus O'play kost de wereld niet en heeft een composite uitgang.

En bij bv de HD2 kun je er ook een harddisk in zetten, of SD kaartjes in doen en je hebt er een afstandsbediening bij.

https://youtu.be/VOKQ0fCbTV0?t=60
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/mediaspelers/m2295074917…

Ik heb deze inmiddels via MP gekocht. Voor nu de beste oplossing.
En nu maar eens een fatsoenlijke laptop kopen met een HDMI. Converters van HDMI naar Composiet zijn inderdaad redelijk makkelijk te verkrijgen.

De video/audio bestanden die je op een DVD brand moeten van het type MPEG-II zijn willen ze op de meest gangbare DVD spelers probleemloos spelen.
Als je MPEG-1 of MPEG-4 video op een DVD zet kan dat playblack problemen geven, MPEG-II is/was de video standaard voor DVD's.

MPEG-II bestaat uit de volgende directories op een DVD :

AUDIO_TS
VIDEO_TS

De AUDIO_TS directory kan/mag leeg zijn wanneer de audio in de videostream is gemultiplexed.
De VIDEO_TS directory bevat o.a. de volgende video/audio bestanden :

VIDEO_TS.BUP
VIDEO_TS.IFO
VIDEO_TS.VOB
VTS_01_0.BUP
VTS_01_0.IFO
VTS_01_1.VOB
VTS_01_2.VOB
VTS_01_3.VOB
VTS_01_4.VOB
VTS_01_5.VOB

Waarin de *.VOB de MPEG-II video/audio streams bevatten. De overige files zijn voor een eventuele weergave van een playback menu van de video/audio streams.

Als je MPEG-II video/audio content volgens bovenstaande structuur op een DVD brandt dan moet dat goed afspelen met elke DVD media op elke DVD speler (mits de DVD speler het type DVD (RW / +R / -R) kan lezen.

Deze bestanden staan er idd keurig op.

De bron was een .mp4. Deze heb ik met WINAVI omgezet naar de DVD bestanden.

Tot nu toe geen enkele DVD met succes kunnen branden. De ene keer hapert het afspelen direct al vanaf het begin, een andere stopt gewoon midden in de film.
De Samsung DVD speler uit mijn home cinema set lijkt nog het meeste te accepteren.

Alle andere spelers falen. Misschien dat de kwaliteit van die Philips DVD +R slecht is. Ik had in het verleden nl niet de ervaring die ik nu heb.

De RW-Discs zijn van Office Depot. Maar presteren niet veel beter.
Wat heel misschien nog zou kunnen is dat bij het omzetten van de .mp4 naar de DVD via WINAVI het in een dusdanige vorm wordt gegoten dat het voor een .DVD speler erg lastig wordt.

Kan dat?

Nog wat extra info: op de dvd lezers van de laptops lopen ze allemaal goed.
Het gaat dus gewoon fout bij 'echte' DVD spelers.

Kan iets dat verklaren?

Dat kan verklaren dat de laser van de losse speler iets te weinig vermogen afgeven om de schijf voldoende in track te houden. Je kan het vermogen op de laser iets opschroeven MBV potentiometer. Bij originele disk is het een geperst exemplaar en zijn de 0 en 1 op de disk wat scherper, bij een gebrand exemplaar is het iets rafelig door het "branden"..

Welke potmeter? Waar zou die moeten zitten?

De beelden zijn niet rafelig, meer het stokt gewoon en het gaat hink-stap-sprong verder (als je geluk hebt, soms stopt hij gewoon)

Een DVD is digitaal. Nullen en 1en.

Wat SMD met "rafelig" bedoelt is dat er niet netjes een 0 maar een 0.3 gelezen wordt. En ipv een 1 wordt zeg 0.7 gelezen. Als de boel dan zo afgesteld wordt dat het verschil echt meer dan 0.5 moet zijn dan gaat het fout.

Of zeg de grens ligt niet precies bij 0.5 maar bij 0.3 en dan is 0.33 van een nul al een "1" en dan gaat het fout.

Maar dit speelt zich ergens heel diep in de afspelende DVDlezer af. Hoe dat binnen in dat apparaat precies fout gaat, dat weet niemand.

Als het goed is wordt de digitale data door 2 of 3 "fout correctie-stappen" gehaald. Die kunnen een zwik "fout gelezen bitjes" gewoon corrigeren. Een kras op een DVD zou niet uit moeten maken. De laatste "foutcorrectie" wordt dan alleen voor "fout/goed" gebruikt. En als het fout gedetecteert wordt, dan hangt het van het apparaat af wat ie daarna doet. Een goeie lukt het misschien om met een schok van een paar 100 ms gewoon verder te gaan. Of misschien gaat het vanaf dat punt zodanig fout dat geen enkel blok meer gelezen kan worden.

Feit is dat je het softwaretraject, codering en dat soort dingen waarschijnlijk wel goed hebt, omdat je soms iets ziet.

Maar ik sluit me aan bij eerdere adviezen: Weg met die DVDs en zet een raspberry pi neer. Die kan direct composiet genereren.

Misschien zijn de laserlenzen van de DVD spelers te vertroebelt (stof, rookaanslag, etc.).
Reinig de laserlens van de DVD spelers met wattenstaafjes en demi-water (gebruik nooit geen spiritus!!!).

Dat kan ik doen.
Wat ook een mogelijk is, om de mpg rechtstreeks aan te bieden aan BurnAware en dan te kiezen dat hij het zelf omzet naar DVD-formaat voordta hij het brandt. Zou dat een optie zijn?

Dat is zeker een goed idee. Een mp4 file zal meestal geen mpeg2 gecodeerde video bevatten, dus dan moet er geconverteerd worden om een DVD te maken.

Let er bij het converteren van mp4 naar MPEG-II erop dat je converteerd naar PAL 50Hz SD (Standard Definition) YUV 4:2:0 formaat met een bitrate van maximaal 8000kbps.

Helaas kan dat alleen met een Premium pakket, Ik heb BurnAware Free.

Ik dacht een leuk idee te hebben: Mijn Home Cinema set Samsung HTE5500 heeft een HDMI ingang en daarnaast Composiet voor video (geel) en Audio (rood en wit).
Ah!

Dus een Laptop geleend met HDMI. Videofragment er op gezet.
Die aangesloten op de set En daarna kijken of ik het spul uit de composiet jacks krijg.

Helaas blijkt de HDMI van de set niet compatible met de HDMI van de laptop. Die ziet de input niet.
(De poort is hardwarematig wel goed).
Blijkbaar zijn er diverse HDMI-en in omloop. Ik dacht dat het een standaard was maar nee dus.
Ik begreep dat wanneer er bv geen geluid meekomt via de HDMI, de Samsung set dan ook geen HSMI-input ziet.
Dan een zelf gebrande DVD in de speler. Die kan hem aan. maar helaas, de AUX blijkt geen geluid te geven. die blijken alleen voor Audio IN. De Video is Out, maar dan heb ik geen geluid op de TV.
Ik kan natuurlijk wel externe boxjes op de set aansluiten, maar dat is natuurlijk niet écht'.
De bedoeling was dat de Oude TV's beeld EN Geluid zouden tonen zoals het vroeger klonk.
En zo rol je dus van het ene in het andere.
Anno 2025 is het verduiveld moeilijk om een .mpg file te tonen op- een TV uit 1957.

Dan maar weer terug naar de DVD speler. Opsteker is dat ik nu TDK DVD's heb gekregen.
De eerste die ik brandde ging meteen goed (Ik heb wel eerst het lensje van de speler met een wattenstaafje en water gereinigd. Misschien heeft dat ook geholpen).

Morgen komt de Asus O!Play mediaplayer.
Hopelijk op tijd, anders wordt het nagelbijten tijdens de presentatie...

Op dinsdag 19 augustus 2025 21:59:05 schreef Bobosje:
Let er bij het converteren van mp4 naar MPEG-II erop dat je converteerd naar PAL 50Hz SD (Standard Definition) YUV 4:2:0 formaat met een bitrate van maximaal 8000kbps.

Dat kan ik allemaal niet instellen met WinAVI. Je kiest voor 'converteren naar DVD' met slechts een paar mogelijkheden (Max-min quality, etc)

Die instellingen zijn helaas wel cruciaal om het correcte MPEG-II formaat te kunnen maken.
Het zou zomaaar kunnen dat je standaard instellingen van je software MPEG-II voor NTSC 60Hz maken en daar heb je niets aan op een PAL TV.

Met het open source zeer goede / excellente FFMPEG kun je ook converteren, niet makkelijk in gebruik (command line based) maar een swiss knife voor elke conversie taak.
Het open source video bewerkingsprogramma ShotCut maakt ook gebruik van FFMPEG, importeer je mp4 in ShotCut en exporteer naar DVD PAL SD.

Op dinsdag 19 augustus 2025 22:56:27 schreef Bobosje:
Die instellingen zijn helaas wel cruciaal om het correcte MPEG-II formaat te kunnen maken.
Het zou zomaaar kunnen dat je standaard instellingen van je software MPEG-II voor NTSC 60Hz maken en daar heb je niets aan op een PAL TV.

.

gelukkig weet een tv uit 1957 niet wat PAL is. en 60Hz kunnen die beestjes wel op invangen na het bijregelen van de V-sync frekwentie ( die regeling stond toen nog vooraan)

Waarom toch zo moeilijk, en niet gewoon een laptop of desktop pc aansluiten op een convertertje van 5 a 10 euro?

Waarom toch zo moeilijk, en niet gewoon een media speler met een composiet uitgang?

;)

Omdat je dan ook nog een NAS moet hebben draaien waar je je media op opslaat enzo. Of je moet er een hebben met lokale opslag, maar dan moet je al je bestanden daar nog naartoe kopiëren.

HDD -> kastje -> TV is imho de allersimpelste optie.

Een raspberry kan je gewoon een SD kaartje van 128Gb in doen. Daar passen zat films op als het DVD kwaliteit of nog minder mag zijn (DVD heeft een hogere resolutie dan wat een CRT scherm aankan, dus je kan met de codering met minder bitjes toe dan wat "DVD" voorchrijft.).

En die netwerk verbinding zit er ook al gewoon in. WIFI of bedraad ethernet is beide beschikbaar. hier

[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]

ik heb inmiddels de Asus O!Play HD2 binnen. Qua aansluitingen precies wat ik nodig heb.
Maar zoals vaak, rol je van het ene probleem in het andere.

Ik heb er een HD in gemonteerd. die werkt. Maar hoe krijg ik nu de bestanden van de externe USB drive op die HD?
Er zit geen bestandsbeheer optie in. Koppelen met de PC via het netwerk lijkt te lukken, maar mijn PC ziet hem niet.
Ik had gehoopt op ' bestandsdeling', waarbij je de O!play als drive zou zien of zo.

Ik heb al diverse firmware upgrades gedaan en zit nu op de laatste versie 2.05

Wie kent dit ding en hoe kan ik nu bestanden overzetten?

Extra info:
Het IP adres van de O!Play is 192.168.178.184. Als ik dat in de verkenner op mijn PC intik, kom ik in de O!play.
Maar daar kan ik de server-settings alleen inzien , ik zie daar geen mogelijkheid ze te wijzigen.
Daar staat bv Samba server settings, FTP settings. Maar alles staat op OFf en ik zie niet hoe ik die kan wijzigen.

Edit: het menu bestandbeheer heb ik inmiddels gevonden, dat zat wat verstopt. De koppeling met de PC werkt nog niet. Hij ziet het ding niet in het netwerk, terwijl hij wel een IP-adres heeft gekregen van de router.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (24%)]

En om nog maar een probleempje aan te kaarten:
Het apparaat heeft moeite met het afspelen van mijn .mp4 video fragmenten:

De audio loopt keurig door, maar het beeld blijft staan na 2 sec...

Kun je m niet als externe hdd aansluiten via de usb poort?

Volgens deze review wel:
https://hardware.info/artikel/2448/3/7-mediaspelers-vergelijkingstest-…

een USB 3.0-interface voor het kopiëren van bestanden naar de ingebouwde schijf

Beeld is denk ik iets met codecs, mss ondersteunt ie niet alle h264 levels?

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (44%)]

Op donderdag 21 augustus 2025 08:36:56 schreef DJSmiley:
Kun je m niet als externe hdd aansluiten via de usb poort?

Volgens deze review wel:
https://hardware.info/artikel/2448/3/7-mediaspelers-vergelijkingstest-…

[...]

Beeld is denk ik iets met codecs, mss ondersteunt ie niet alle h264 levels?

Ja, zoiets zal het vast wel zijn.
Maar dat betekent dan weer dat je dergelijke codes moet opzoeken, los nog van de vraag of die wel überhaupt kunnen worden gemuteerd.
En welke dan?

Her artikel refereert naar dingen zoals bittorrent, etcetera. Die heb ik wel zien staan op het scherm via het gekregen ip adres, maar wordt alleen getoond en kan ik niet wijzigen.
Kortom zo makkelijk is het niet om een filmpje afgespeeld te krijgen.